Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 15

Emner: Brug af lys stumper

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Brug af lys stumper

    I "gamle dage " 1950 - var der jo brug for alt, så min mor samlede lysstumperne samme, de blev brugt til at smøre vores kælke med, så gled de glat hen over isen og sne.

    Vores skøjter fik også en omgang inden vi gled ud på den isen belagte sø.

    Men engang imellem fik jeg fat i en lille stump, særlig dem fra juletræet, gik med den i hænderne, så det blev blødt og dejligt at røre ved, og hvorfor så det ?
    Man kunne sidde i de timer i skolen hvor man kede sig ( historie og geografi ) og lave små figur af det, sjovt, men jeg har også modtaget nogle rap over fingerne med pegepinden for det.
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 20:58
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Den der med at gøre lys stumperne varme går kun med ren starin, syntes jeg at kunne huske.
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet vtj

    Har man en lynlås der ikke kører så godt, så kan man lige køre stearinlyset et par op og ned af lynlåsen. Så er den blevet smurt
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet 42

    Vi var 16 børn derhjemme, og det at have en lys stump når der skulle kælkes. 16 om 2 kælke, så blev der "fedtet" for den der havde den , det er mit minde om lysstumper.
    En anden ting er så, at der kun var starinlys i huset til juletræet, ellers så vi aldrig et tændt levende lys, derved blev det også noget særligt.
    Sidst redigeret af OPR1 : 27-12-2006 kl. 20:58
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Nu er der sikkert tændt mange starinlys Danmark over, har du et særligt minde om det, så lad os andre vær med...

    Jeg kan huske de små pakker med julelys, når de blev købt, så var der ikke længe til jul.. det var dengang julen begyndte 14 dage før jul og ikke som i dag 3 måneder før ...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #6
    verdens bedste Gæst
    Julelys, det har jeg et dejligt minde om , som når jeg har fortalt mine børnebørn om, slet ikke kan forstå at jeg gad.
    Når det blev 1dec. fik jeg alle min mors lysestumper ( hvor hun havde dem fra ved jeg ikke . Måske tog hun dem når hun havde været ud og severer til de fine folks fest.) Så tændte jeg alle lysene , når det var mørkt, sad i stuen ,slukket lyset, og sang alle de julesalmer jeg kunne, mens min mor lavet aftensmad. Jeg gjorde det hele dec. Jeg hygget mig, det kan godt være andre ikke gjorde det. Julen var anderledes i min barndom, for rigtig mange år siden, men ikke dårliger.Vh. verdens bedste

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Har du et minde du vil dele med os ang. starinlys..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Ja, den dér med at have stearinlys med i lommen, når man skulle ud at kælke - det er en klassiker.

    Det var helt vildt sjovt at se, at når alle de andre kæklede ned af bakkerne for fuld fart med deres bobslæder, der jo kan glide på stort set alt, så stod alle os med "gamle" trækælke og gned og gned og gned stearin på så vi også kunne fare afsted
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    25 Feb 2010
    Geografisk sted
    Astrup
    Indlæg
    19
    Vi brugte lys stumperne til at dryppe ned i en kop med vand til sådan nogle fine runde nogen, det gør jeg også med min datter, det syntes hun også er hyggeligt.

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    11 Jan 2008
    Geografisk sted
    Nordjylland
    Indlæg
    141
    vi brugte min mors lysestumper til at dryppe ned på billeder vi fandt i aviser og ugeblade,og når det var størknet,tog vi parpiret af,og sad tilbage med det flotteste billed i sterain
    Mvh. Else M - Hyggestrikker og hundepasser

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •