Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: jeg opgir så nu søger jeg (hækle cirkel)

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    15 May 2007
    Geografisk sted
    4340 Tølløse
    Indlæg
    186

    jeg opgir så nu søger jeg (hækle cirkel)

    Jeg vil gerne lave nogle runde mundservietter, men hvordan er det nu man hækler rundt så det bliver fladt.

    Det skal laves med halve stangmasker og det skal bare være så jeg selv kan øge så jeg får den str jeg skal bruge.

    Opskrift helst på dansk.


    Knus Marie

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Jeg har lavet massevis af runde grydelapper, dobbelte, og de er og forbliver flade. De er godt nok hæklet i alm. stangmasker, men mon ikke du kan bruge samme fremgangsmåde ved de halve. Det er da et forsøg værd.

    Opskrift:
    Hækl 6 lm og dan ring med 1 km

    Hækl 3 lm (dette udgør 1. stangmaske) + 11 stm, "luk" ringen med en km i 3 lm

    Hækl 3 lm, 2 stm i hver af m fra forrige omg. Slut med 1 stm i samme m som de 3 lm (24 m), dan ring med 1 km

    Hækl 3 lm, *1 stm, 2 stm i næste m*, fortsæt med * til *, og slut med den sidste af 2 stm i samme m som de 3 lm

    Hækl 3 lm, *2 stm, 2 stm i næste m*, fortsæt med * til *, og slut med den sidste af 2 stm i samme m som de 3 lm

    Fortsæt med at øge det røde markerede med 1 m for hver omgang.

    Når du tager ud på denne måde, ved at slutte med at bruge de 3 lm som den sidste stangmaske, får du nogle "lige" udtagninger, i stedet for de snor sig som en spiral.

    Håber det er til at forstå, ellers skriver du bare igen, så skal jeg prøve at uddybe lidt mere.

    Held og lykke med projektet, glæder mig til at se billeder

  3. #3
    ingerschmidt Gæst

    hækle rundt

    Hej. Åhh.. jeg er ny her på siden og også nybegynder til at hækle. Jeg vil gerne hækle et rundt tæppe. Altså ligesom dine grydelapper, bare større.
    MEN MEN.. Jeg forstår ikke dét med at "vende"... Jeg troede ikke man vender på et hækletøj??
    Jeg forstår heller ikke dét med at 3 lm udgør en stangmaske.... Suk. Kan du hjælpe mig? Er der nogen steder jeg kan se det blive udført? Altså en hjemmeside eller lignende der viser det trin for trin? Jeg vil så gerne igang.
    Hilsen inger

  4. #4
    krumme Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af ingerschmidt Se meddelelser
    Hej. Åhh.. jeg er ny her på siden og også nybegynder til at hækle. Jeg vil gerne hækle et rundt tæppe. Altså ligesom dine grydelapper, bare større.
    MEN MEN.. Jeg forstår ikke dét med at "vende"... Jeg troede ikke man vender på et hækletøj??
    Jeg forstår heller ikke dét med at 3 lm udgør en stangmaske.... Suk. Kan du hjælpe mig? Er der nogen steder jeg kan se det blive udført? Altså en hjemmeside eller lignende der viser det trin for trin? Jeg vil så gerne igang.
    Hilsen inger
    Hej Inger og velkommen her.

    Man skal ikke vende, hvis man hækler rundt...

    Hvis du hækler en stangmaske, kan du se, den består af 3 maskeled....hvis man hækler en stangmaske i begyndelsen af en række/runde bliver arbejdet skævt... de tre lm erstatter en begyndelses stangmaske...så bliver arbejdet lige

    håber, dét giver lidt mening

  5. #5
    krumme Gæst
    Prøver lige at vise det med billeder

    1. Slutningen på en stangmaskerunde....dér hvor pilen er tegnet, altså i den 3. af de 3 lm, hækles en km.
    hjælp 002 [].JPG

    2. Så er omgangen afsluttet.
    hjælp 003 [].JPG

    3. Der hækles 3 lm, som erstatter 1. stangmaske.
    hjælp 004 [].JPG

    4. Der hækles videre efter opskriften
    hjælp 005 [].JPG

  6. #6
    Nette Gæst
    godt illustreret, Krumme. Meget bedre end min skøntegning for nogle uger siden

    Nu er det rimelig tydeligt her, hvor man skal hækle km ned i slutningen af omgangen, men hvis man er nybegynder, kan det ind imellem være ret svært at se. Derfor kan det være en fordel at sætte en ørering, maskemarkør eller andet ind, når man har hæklet den første rigtige stangmaske.

    Nette

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Den her oplysning er der ganske sikkert flere der kan bruge.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •