Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 13

Emner: Angående ophavsret

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    29 Sep 2006
    Geografisk sted
    7500 Holstebro,Vestjylland
    Indlæg
    1.264

    Angående ophavsret

    Her kan du læse om hvordan du skal forholde dig i forhold til ophavsretten på opskrifter



    Ang. ophavsret:

    Grundlæggende er det værd at huske, at uanset hvad man frembringer herhjemme, så er "ideen bag" omfattet af ophavsret. Det behøver ikke nødvendigvis være en særlig stor ting. Der skal bare være en eller anden form for skabende proces bag.

    At have ophavsretten til f.eks. et mønster betyder kort og godt, at andre ikke må kopiere det uden dit samtykke. Det kan imidlertid tænkes at andre får præcis den samme ide som dig, og så selv laver det givne mønster. Det er de i deres fulde ret til, og de har som sådan også ophavsret til deres mønster selvom de to skulle være fuldstændig ens. At bevidst kopiere en andens mønster er imidlertid ulovligt.

    Derudover findes der muligheden for at have mønsterpatent på bla. Et mønster til et stykke tøj. Der stilles imidlertid nogle krav før det kan opnås, og det koster en del penge. Mønsterpatenter bliver skrevet
    ned og opbevares hos patent og varemærkestyrelsen. Hvis man har patent på et mønster, kan man forhindre andre i at lave det samme mønster - også selvom de ikke kender til patentet.

    Begrebet "copyright" findes ikke i dansk lovgivning, og det giver ingen mening hverken at skrive det eller at bruge det som et argument for hverken det ene og det andet.
    Det er ikke til at sige om Helle Falkenberg har patent på sine mønstre eller "kun" ophavsret, men uanset dette, så er det stadig ulovligt at begynde at dele opskrifterne. At gøre dette falder i samme kategori som eksempeltvist at dele ulovlig musik over internettet.

    Selvom du oversætter teksten, er den stadig omfattet af ophavsretten. Det er en anden person, der har fundet på den, og det bliver han ved med at have, uanset hvilket sprog den er på. Det samme gælder, hvis du omskriver teksten, retter fejl eller på anden måde redigerer i den. Den er stadig omfattet af ophavsretten.

    Billeder er tilsvarende omfattet af ophavsretten, og må derfor heller ikke bare deles frit.

    I relation til spørgsmålet om mormoderens opskrifter fra loftet, så er omdrejningspunktet om der er en "formodning" for at de er omfattet af en anden persons ophavsret. Det kan være vanskeligt at afgøre, men
    hvis du er i tvivl, så regn med at der nok er ophavsret på dem, og så er de ulovlige at dele.

    Der er tre friheder, man må tage sig i relation til andre personers ophavsret:

    a) Man har altid retten til at citere. Den går ud på at man må tage korte passager og offentliggøre dem frit, sålænge det bare sker med angivelse af kilde, og i begrænset omfang. Som regel tillader man ikke
    mere end 1-2 linier fra en tekst som citat. Citatretten bliver hurtigt overtrådt, og særligt hvis man begynder systematisk at citere en hel tekst i små bidder, bliver det tolket som en bevidst overtrædelse af
    ophavsretten.

    b) Man har retten til at lave kopier til privatbrug, der anvendes indenfor privatsfæren. Den ret gælder imidlertid udelukkende for vedkommende selv og personens husstand. Øvrige familiemedlemmer, gode venner og diverse løse bekendtskaber falder udenfor, og er dermed ulovlige at dele med. Du må lave kopier til de personer, som du bor sammen med, og ingen andre. At lægge ting op på nettet, er med 100% garanti ulovligt.

    c) Du må gerne låne f.eks. en opskrift ud. Det er ligegyldigt hvem du gør der til. Du må imidlertid ikke tage penge for det, eller kræve anden form for betaling. Du må imidlertid ikke låne f.eks. en opskrift ud digitalt, dvs. hvis
    den er skannet ind eller på anden måde ligger på din computer. Det er kun fysiske opskrifter, som må lånes ud.

    Personen, der låner en opskrift, må gerne tage en kopi af denne til eget brug. Igen gælder reglen med at opskriften kun må bruges af vedkommende eller dennes husstand, så ikke noget med at tage en kopi
    og give den til en ven eller bekendt. Kopien må ikke være digital, dvs. heller ikke her noget med at skanne den ind eller skrive den af.

    ... det var vist det ..
    Til sidst skal det lige siges, at det også er strafbart at gøre noget
    ulovligt selvom man ikke kender loven, eller ved hvad den går ud på..
    Så hvis I er i tvivl, så lad være ..
    Med venlig hilsen
    Vinni Jensen (vtj) - Holstebro

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Læs her Obs

    I tilfælde af at ophavs rettighederne bliver misbrugt på rokken.dk
    er det sletnings grundlag
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Kalundborg NVSjælland
    Indlæg
    133
    Citat Oprindeligt indsendt af vtj
    b) Man har retten til at lave kopier til privatbrug, der anvendes indenfor privatsfæren. Den ret gælder imidlertid udelukkende for vedkommende selv og personens husstand. Øvrige familiemedlemmer, gode venner og diverse løse bekendtskaber falder udenfor, og er dermed ulovlige at dele med. Du må lave kopier til de personer, som du bor sammen med, og ingen andre. At lægge ting op på nettet, er med 100% garanti ulovligt.
    Kære Anne Johansen,
    Kun kopiering inden for privatsfæren er tilladt, dvs. at man må kopiere til sig selv og til sin kreds af familie, venner og bekendte.

    Advokat. partner Per R. Andersen, Ret&Råd Sorø d.17.10.2006

    Vtj hvor har du det svar om ophavsret fra?

    Som du kan se, har jeg haft kontakt til en advokat, som gav mig ovenstående svar.

    Desværre kan jeg ikke sætte spørgsmålet ind, jeg får beskeden, at der er for mange smilies eller HTML-tags. Svaret indeholder ingen smilies og jeg kan ikke se tags'ne.

    Hvis du vil have selve spørgsmålet, så lad mig det vide.
    Ha' en god dag
    fra Anne

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    29 Sep 2006
    Geografisk sted
    7500 Holstebro,Vestjylland
    Indlæg
    1.264
    Det er ikke noget jeg har formuleret, en af rokkens medlemmer fik det undersøgt af en jurist sidste år.
    Det er muligt, at din advokat fortolker "privat" anderledes.



    Sidst redigeret af OPR1 : 07-09-2008 kl. 20:51 Årsag: "dødt link fjernet
    Med venlig hilsen
    Vinni Jensen (vtj) - Holstebro

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Copy rettigheder

    Det er ikke tilladt at sælge /videre formidle opskrifter der er copyrettigheder på.
    Det gælder strikkeopskrifter - Perle syning -symaskine ting osv..

    Vær opmæksom på dette
    Sidst redigeret af hundeuld : 17-05-2009 kl. 21:32
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #6
    Tina Gæst


    Det skal vi nok skrive os bag øret


  7. #7
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Jeg læste lige VTJ's gode forklaring igennem og ville se hvad der lå bag linksene længere nede på siden, men de virker tilsyneladende ikke. Er det kun lige nu eller er de i mellemtiden 'døde' - det ville ellers være fint at kunne finde den nøjagtige tekst i tvivlstilfælde.

  8. #8
    OPR1 Gæst
    Det har du da helt ret i, Inge K - de virker ikke længere, så dem må vi have fjernet.

    Grunden til at emnet er hevet frem, er såmænd at vi blev gjort opmærksom på at en del opskrifter, bl.a. perleopskrifter fra bl.a. Stenboden, som har Copyright på opskrifterne, blev byttet på Rokken og det må vi ikke

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Jeg tænkte at de gældende tekster kunne findes et andet sted - jeg søgte (meget) lidt, men uden held. Hvis teksten er til at finde, kan enhver tage stilling til, hvordan de skal gøre med lige netop det, de sidder med her og nu. Det er jo meget forskelligt, der bliver byttet og reglerne er ikke ens for alting.

  10. #10
    OPR1 Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Inge K Se meddelelser
    Jeg tænkte at de gældende tekster kunne findes et andet sted - jeg søgte (meget) lidt, men uden held. Hvis teksten er til at finde, kan enhver tage stilling til, hvordan de skal gøre med lige netop det, de sidder med her og nu. Det er jo meget forskelligt, der bliver byttet og reglerne er ikke ens for alting.
    Der står altid på opskrifter om de er behæftet med copyright og det er disse ting der ikke må byttes via Rokken.

    Som vtj skriver:
    Man har retten til at lave kopier til privatbrug, der anvendes indenfor privatsfæren. Den ret gælder imidlertid udelukkende for vedkommende selv og personens husstand. Øvrige familiemedlemmer, gode venner og diverse løse bekendtskaber falder udenfor, og er dermed ulovlige at dele med. Du må lave kopier til de personer, som du bor sammen med, og ingen andre. At lægge ting op på nettet, er med 100% garanti ulovligt.

    c) Du må gerne låne f.eks. en opskrift ud. Det er ligegyldigt hvem du gør der til. Du må imidlertid ikke tage penge for det, eller kræve anden form for betaling. Du må imidlertid ikke låne f.eks. en opskrift ud digitalt, dvs. hvis den er skannet ind eller på anden måde ligger på din computer. Det er kun fysiske opskrifter, som må lånes ud
    .

    Og det gælder altså kun for opskrifter liggende, hvorpå det klart og tydeligt står at der er Copyright på opskriften.

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •