Se fuld version : spelsau- uld ??
Er der mon en eller anden der har stor erfaring med spelsau- uld.*141*
i en lækker rødbrun farve.
Jeg har købt et " helt får "
Men det filtrer en del og når jeg reder det går der meget af underulden fra.
Er der en metode til at gøre det klar til spinding der er bedre end en anden.
Jeg reder det med en stor metalkam.
Det lykkedes rigtig godt med den mere korthårede texel-uld.
Men med spelsau er det ret hårdt arbejde.
(sos)
Spelsauen
24-06-2008, 08:32
Hej miira, jeg er ikke helt sikker på jeg forstår dit spørgsmål.
Du siger du har købt et helt får, mener du hammen?
Hvis du har det, består den af underuld og dækhår. Netop dækhårene gør at der er ekstra arbejde med spelsau-ulden.
Normalt ville man fjerne dækhårene ved at tage fat i dækhåren og lade dem glide igennem en kam - eller direkte på håndkarten, så underulden frigøres fra dækhårene. Når du så har en bunke med underuld og en med dækhår. Kan du karte og spinde dem hver for sig.
Finessen er, hvis du skal have blødt garn til trøjer o.lign tvinder du rent underuld. Skal du forstærke garnet til f.eks hæl på sokker, tvinder du en ren underuld og en dækhår uld.
Men du kan også karte både underuld og dækhårdsulden sammen, det giver jo så bare en grover uld hvor der også kan være mange dødhår i.
Håber det gav mening...
hundeuld
24-06-2008, 08:34
Tak for den forklaring (6)
Kære Spelsauen
Ja det gav rigtig god mening... (Selvfølgelig er det en ham (31))
Ellers kunne jeg godt lige se mig selv prøve at redde et får ud !!!
Jeg har også selv læst om dækhår og underuld i en bog jeg har, men fordi jeg er en sådan novice... forstod jeg ikke så meget..(R)
Men nu er mit spørgsmål så ( og mange tak fordi du svarer*153* )
: er man nødt til at have nogle bestemte kamme til formålet. Der hvor jeg har købt ulden fortalte " fårehyrden " mig at det var godt at bruge miniflikker - det jeg forstår som små karter -
Jeg kan godt se at dækhårene er meget stride, men det er lige som dem der bliver tilbage og - paradoksalt nok - ulden der glider af , når jeg kæmmer det .
Og det var jo også det jeg synes var rigtig ærgerligt.
Men det er nu også meget snavset uld, så jeg skal rive ret hårdt for at få de sammenfiltrede spidser redt ud. Men jeg skulle måske i stedet ta' fat i spidserne og trække DEM ud af resten af ulden.
Der er stadig en hel del uld tilbage at forsøge sig med...*120*
Spelsauen
24-06-2008, 17:43
Ja sådan gør jeg, så fylder jeg karten op med under uld og ender med en bunke kartet underuld - og en bunke ikke kartet dækhår. Som man så kan karte efter behov, de er mere besværlige at arbejde med, da de som du siger er stive.
Men ja, det er meget letter at holde i spidsen af dækhårene og så trækken underulden ud. Du kan ligesom tvinde dækhår spidsen om fingeren, så får du et fast greb. Eller bruge tommel og pegefinger - og så bruge en af de andre finger til at bøje det lidt. Du finder din egen måde, vil du se...
Ja... men nu er det jo så sådan at jeg mere reder end karter og så bruger jeg spidserne til at holde fast i, samtidig med at jeg reder i den ende hvor det er klippet af....
Men men... det kan godt være at med spelsauuld er jeg nok nød til at gøre det på en anden måde.
men måske , fordi dette uld er ret snavset og meget filtret, at det er mere besværligt end med en mere ren uld....man skulle tro at dette får har ligget i lunken vand og filtret pelsen GODT sammen (15)
Spelsauen
24-06-2008, 23:34
Nu spørgs det også hvornår den er klippet. Danske spel får ikke den samme flotte uld som de har, når de kommer ned fra fjeldet. Så har vi haft disse varme perioder, som i forbindelse med den noget mere ensidig kost de får her - også kan have indflydelse. Den bedste uld vil selvsagt være efterårsulden og lammeulden.
Fårenes efterårsuld vel og mærket, hvis den er klippet om foråret inden læmningen og før den kommer hjem og snavser sig til i halm, hø og korn. Så er det også et spørgsmål om hvor den har gået i sommertiden, Og tilsidst - hvorlænge det har ligget. Jeg synes det ligesom brænder lidt sammen og snavset bliver mere fremtrædent, end hvis du ordner ulden med det samme. Ser du jeg ærger mig hvert år (R) *120* og nogen gange *151*. Men så retter jeg ryggen og tænker - næste år (14)til tiden.
hundeuld
24-06-2008, 23:45
Spelsauen du har vel ikke en tot liggende du lige kan lave en undervisning minut eller to den 15 juli.. jeg har aldrig spundt spel, kan i hvert tilfælde ikke huske det..(R)
Spelsauen
24-06-2008, 23:47
Jo da, jeg har noget snavset noget liggende (ghf
hundeuld
24-06-2008, 23:50
Fint det vil jeg glæde mig til, sidder nemlig og får en ide , hvordan man evt. kan skille det ad. Noget med et bord og skruesvinger og nogle gode grov karter.. ( skal nok tage billeder af det forsøg*120*. )
Jamen det tror jeg du har så ganske ret i... Jeg fandt en seddel i kassen med ulden hvor der stod 2007...(da jeg VAR kommet hjem::) Og igen..... - jeg har MEGET jeg skal have lært endnu (x)
Derfor var det nok også det var så let med texelulden, den ordnede jeg med det samme og den blev så fin.
Men du skal have mange tak for hjælpen, så må jeg se hvad jeg lige gør ved resten af ulden. Foreløbig har jeg en enkelt papkasse fuld..
Forøvrigt er jeg fuldstændig solgt til en gal spinderok.(t)..ja jeg er nærmest blevet forelsket i min rok (z) Det er simpelthen bare lige mig at sidde der og spinde den ene halve kilometer efter den anden og høre radio. Fik dog lidt rokkenitis i mit ene knæ af at trampe.( heldigvis en dobbelttrampe-rok )
Men så var det jeg tog på spindeuldsudflugt til Lystbækgård i Ulfborg i stedetfor at spinde i søndags. Bare jeg ikke bliver helt "ulden" i hovedet.
Jeg kan næsten ikke tænke på andet (H)
jamen Hundeuld, find endelig ud af det---(6)
Spelsauen
25-06-2008, 00:01
Du kan bruge det som indmad (evt. vaske det) - og nålefilte udenom. *120*- og så er den kasse tom...
Nej nej der der er I kasse er skam redt ud. der kan lige blive et par baby(31)sokker
Spelsauen
25-06-2008, 00:05
Ja min tanke var også nogle skruetvinger med en bredtandet kam, men så synes jeg, at jeg gik over til noget jeg ikke aner en "fis" om ((O))
Nej jeg er nu ret stædig, så der skal nok komme garn ud af det osse. Måske ikke meget men noget...Go'nat og sov godt..tak for hjælpen(z)
Spelsauen
25-06-2008, 00:10
Ok, men så er du jo langt på vej ((O))- og kan fortsætte om et par måneder, med helt nyt uld (qwe
Nattrolden
25-06-2008, 00:24
aii hvor kunne jeg godt tænke mig at lære at karte og spinde det lyder vildt svært
og selvfølgelig lære at gøre det helt klart til at kan bruges til at strikke af
hundeuld
25-06-2008, 00:30
Ja min tanke var også nogle skruetvinger med en bredtandet kam, men så synes jeg, at jeg gik over til noget jeg ikke aner en "fis" om ((O))
Tror du jeg aner en fis om det, næ du, vi prøver bare, så bliver vi måske klogere.*120*
Jeg har fået en ide om at slå nogle lange søm i et brædt og sætte det fast på bordet , med sømspidserne opad, og måske ligefrem skrue brædtet ned i bordet. Så bliver det en slags kartebænk. Ja..e måske man ligefrem skulle lave sådan een ? Hvor fører uld mange ting med sig ::::)
Og så er det nok ikke spisestuebordet der skal bruges(t)
Min mand synes jeg skal døbe min rok for ELVIS, ham er jeg også ret vild med og HAN er rigtig god til " rok og rul "*120*
Ok, men så er du jo langt på vej ((O))- og kan fortsætte om et par måneder, med helt nyt uld (qwe
æøs
- Skulle monstro du have noget til salg af det ????
ElisabethW
25-06-2008, 17:29
Ja det gav rigtig god mening... (Selvfølgelig er det en ham (31))
Så er det vel en vædder og ikke et får (31)*120*
Undskyld, ku' ikk' dy mig!
(t)ElisabethW
Spelsauen
25-06-2008, 17:38
Ja om nogle måneder vil jeg kunne sælge lammeuld og fåreuld i farverne rød, brun, sort, hvid -og gråt. Hvor meget ved jeg ikke, da jeg har nogle lam der kan give flotte skind - så de kan jo ikke klippes.
Og så er det nok ikke spisestuebordet der skal bruges(t)
Min mand synes jeg skal døbe min rok for ELVIS, ham er jeg også ret vild med og HAN er rigtig god til " rok og rul "*120*
Du, hvis din mand ellers ikke har to venstre hænder, kunne du måske "true" ham til at bygge en af disse
http://www.youtube.com/watch?v=RdEbEZq8vSg&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=YbVV4KHmW8k&feature=related
Bare si'g, at alternativet er spisebordet(31)
Ja Klasus
det var måske en god metode. Jeg kunne desværre ikke så godt se den sidste version, men den med gyngen ser fin ud...
*152*
Men..e når jeg skal være helt ærlig så tror jeg sandsynligheden for at få den lavet er at gå i gang selv....min mand er mere til at save i træer (fælde) og andre voldsomme ting. Det mere finmotoriske må jeg vist finde andre til at udføre.
Jeg har f.eks. en vældig kreativ/ teknisk begavet søn(qwe
Så er det vel en vædder og ikke et får (31)*120*
Undskyld, ku' ikk' dy mig!
(t)ElisabethW
Næh det er sikkert en vædder så snavset som den er *138*
Men får er vel får ......og så er der væddere og gimmere (?)
- - skulle jeg mene
(:)
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.