Se fuld version : spindeklubben i Jylland
" Spindeklubben Jylland "
Jamen nu har jeg så fundet en dato sammen med Inge K eller rettere TO
Så vi vil gerne invitere de som har lyst til en lille undervisningsdag ud i at SPINDE mm. med Inge som lærer
FREDAG den 1 august
eller
LØRDAG den 2 august
Vi tar' den dag der passer de fleste bedst.
Vi regner med at starte ret tideligt på dagen, for vi skal både nå at *101* og (12) og (sk) og det bliver hos mig i Ikast...
Så kom frit frem I som har lyst...
(a)
strikkelise
20-06-2008, 21:20
Hejsa Miira
Hvis jeg kan er det fredag, kommer så lige an på hvordan jeg skal arbejde. Men det finder jeg lige ud af på mandag.
Jeg kan ikke lørdag, da jeg skal til en sommerfest.*103*
hundeuld
20-06-2008, 21:22
Jeg vil gerne lave et under forum hvor i kan være hvis i får det op og stå..(6)
Det er helt fint Strikkelise ((O))
Og Hundeuld...selvfølgelig får vi det op og stå, så det er en god ide du der har..(qwe
hundeuld
20-06-2008, 23:08
Værsegod, så har i fået jeres eget, og indlæggene er flyttet((O))
Alletiders Hundeuld !
(a)
Så er det rigtig spændende hvor mange vi bliver, men vi er da allerede 4 !!! Nu osse med DytBåt((O))
Go'nat og sov rigtig godt , jeg har næsten lagt mig*104*
Altså kun for en orden skyld.... skulle der sidde spindefolk andre steder end i Jylland, er man selvfølgelig osse velkommen...(H)Klubbens navn er kun geografisk funderet..
Vi kan skam godt lide folk fra øerne herovre på fastlandet... *153*
..er selv gift med een..!(t)
Nattrolden
25-06-2008, 00:34
er det også for helt ny begynder som aldrig har rørt uld andet end som en tynd strikke tråd?(R)
"kunne nemlig vildt godt tænke mig at lære hvordan man gør og hvordan den skal behandles inden man kan lave noget ud af det"
strikkelise
25-06-2008, 07:33
Som jeg har skrevet til miira, så kan jeg ikke komme med denne gang. Skal arbejde fredag og til fest lørdag.
Jeg håber i bliver så glade for det at i gentager det en anden gang, så jeg får mulighed for at deltage.(:)
NATTROLD:
Det er for nybegyndere, men hvis du tænker på at vi skal gøre ulden klar til at spinde med, tror jeg det bliver for omfattende til én dag.
Jeg forestiller mig at vi har karteflor og rok med og at det er det, vi koncentrer os om.
MEN HVAD SIGER I ANDRE?
Jeg vil gerne hjælpe med det, I har brug for, men der er ikke blæksprutte nok i mig til at jeg kan vise det hele på en gang *152*
Alt hvad der har med uld at gøre tager tid når man er nybegynder, derfor synes jeg ikke vi skal blande for mange arbejdsgange ind i det - der skal være tid til (33) og (R) og (105) måske endda *151*
- så vil jeg foreslå at finde en anden dato, hvor vi gør ulden klar til rokken, hvis der er interesse for det.
Det skulle jo gerne være sådan at alle får noget ud af det - ikke at de går derfra og kun har opdaget at de har mere at lære end de troede, da de kom (t)- det kaldes vist forvirret på et højere plan, tror jeg.
Det får vi ikke mange nye (12)af....
Nattrolden
25-06-2008, 15:02
det er jeg med på men så er det bare lige problemet er. hvor pokker finder jeg det uld i snakker om "kartet flor" og en rok jeg ejer intet af det kun de redskaber man benytter til det når garnet endelig er færdig lavet.(R)
hundeuld
25-06-2008, 15:35
Se nattrolden her står en rok.. men det er jo lidt langt væk, du kender ikke en der kommer forbi Odsherred og kan hente den...*141*
er det også for helt ny begynder som aldrig har rørt uld andet end som en tynd strikke tråd?(R)
"kunne nemlig vildt godt tænke mig at lære hvordan man gør og hvordan den skal behandles inden man kan lave noget ud af det"
Det kan du tro det er ...nemlig lige præcis for sådan nogen " som os " der gerne vil i gang, men ikke rigtig ved hvordan.(F)
Så du er meget velkommen (a)
Har du en rok ?
Nå..jeg var lidt hurtig til at svare...havde ikke set de andre indlæg fra Inge K.
Men jeg tror godt vi kan finde ud af at have flere arbejdsgange. Og Inge K behøver ikke stå med det alene. Det vi andre kan i forvejen, kan vi jo lære "Nattrolden" man skal jo starte et sted.((O))
NATTROLD:
Hvis du finder en rok, kan jeg hjælpe med en stak uld til at karte og jeg kan også tage et sæt karter med, så du kan komme igang. Ellers kan du købe færdig karteflor forskellige steder - mon ikke der er noget at hente i links/downloads. Jeg er selvforsynende indtil videre så jeg er ikke så godt kendt med det.
Nattrolden
26-06-2008, 00:21
hvor kan man ellers købe en rok? og hvad koster de? jeg har altid ønske mig en (R) og lære at arbejde med det.
Nattrolden
26-06-2008, 00:28
hvor er i søde alle sammen. jeg vil bare så gerne lære det
Min rok er købt brugt. Jeg fik en lang snak og en fremvisning hos en gammel ven og så lånte jeg bogen:
67.7 (javascript:continueSearch('ldk=67.7@@ eller ldk=67.7 #'))
Warburg, Lise (javascript:continueSearch('lpe=WARBURG, LISE@@ eller lpe=WARBURG, LISE #'))
Spindebog / [af] Lise Warburg ; [fotografier ...: Ole Woldbye]. - 3. udgave, 2. oplag. - [Valby] : Borgen, 1984. - 199 sider : ill. ; 24 cm
Tidligere: 3. udgave. 1980. - 2. udgave. 1976.
Litteratur: side 188-191.
ISBN 87-418-9993-8 : hf. : kr 199.50.
Derefter havde jeg en ide om, hvad jeg skulle kigge efter. Jeg fandt min ved at søge på Google - en fin én, som stod i Hadeslev. Der er også af og til nogle til salg i den blå avis.
Nattrolden
26-06-2008, 16:19
så er det lige problemet kommer igen igen
"spørgsmål" Jeg fandt en rok på gul og gratis håndlavet af en snedker lavet af rosentræ 14år gammel men kun brugt det første år ellers har det stået som pynt i stuen. fik afvide alt er med spole og alt det. hvad må sådan en koste?
"jeg sagde bare ja for hvad høre der til og hvad skal jeg være meget påpasselig med at det virker ?" Som sagt jeg ved intet om det her spinde noget og rokker jeg har bare altid haft drømmen om at kunne lave mit garn selv og have en rok i huset
Nattrolden
26-06-2008, 16:55
jeg kender ikke nogen der lige har forstand på rokker andet jer gavet her inde fra(R) den fra gul og gratis koster 2000kr. Nu sider jeg og ser på en på den blå afvis malet sort til 375kr skal sælges på grund af plas mangel
hundeuld
26-06-2008, 18:03
Nattrolden, du skal have en med der kender til rokke, når du intet ved, for du kan blive taget så grulig ved næsen. Der skal være 4 spoler til + spoletræ.. Hjulet skal være helt lige, ellers kan du ikke spinde en jævn tråd.
Så tag en med ud og se på rokke.(k)
Hej Nattrold
Det er noget af en jungle at købe rok.(x)
Jeg har selv for ikke ret længe siden haft nøjagtig de samme overvejelser som dig og vidste komplet INGENTING.
Men som Inge K skriver er det godt a t låne bøger om emnet - du forstår kun det halve - eller måske ikke engang .....MEN du bliver en lille smule klogere ....!
Ellers har Dytbåt givet dig et rigtig godt tilbud om at låne en rok...((O))
Når du så har været her ( HVIS DU KAN VENTE SÅ LÆNGE ) ja så ved du meget mere og kan finde den rigtige rok.
Jeg endte med at købe en spritny.. DET har jeg bestemt ikke fortrudt !
Nattrolden
26-06-2008, 19:43
jeg skal aller først lige høre om jeg kan få fri for arbejdet til at tage med. der næst vil jeg meget gerne låne en. Men det er min kæreste der er gået helt rokke i hovedet på ham. han syndes de er så flotte og det ser så hyggeligt ud når der er en der kan spinde på sådan en. Han har fundet en til 2000kr med det hele og karter og perfekt til brug siger konen. men ja jeg kan som sagt ikke vide om den er, og jeg har desværrer ikke nogen jeg sådan lige kender der har forstand på spinderokker desværrer for det lyder godt. alt medføljer selv karter sagde hun.
Den kan sagtens være i orden til den pris. Men du kan rent faktisk få en ny til 2500, som er super. Det kostede den jeg lige har købt i RY.
Nattrolden
26-06-2008, 19:59
hold da op. jamen så er der snart ikke meget sparet. den han snakker om at købe til mig er håndlavet af en snedker lavet af rosentræ. hvor kan man enlig købe en ny hende hvis det nu er jeg bliver så bidt af rokken at jeg bare MÅ eje en
Som sagt har jeg købt min hos "Garngalleriet" i Ry. Du kan finde Garngalleriet på nettet.
Nattrolden
26-06-2008, 20:07
Som sagt har jeg købt min hos "Garngalleriet" i Ry. Du kan finde Garngalleriet på nettet.
tak miira
jeg vil gå ind og lure
Vips_Amager
27-06-2008, 08:49
Hej Nattrold.
Du kan også finde ny Ashford til 2000,- her: http://spindelvaeven.dk/produkter/21-spin-_og_kartning/.
Jeg har selv købt en Ashford traditional brugt for nogle måneder siden og har bestemt ikke fortrudt. Jeg gav 1300,- inkl 4 spoler/spoleholder samt karter og haspetræ. Der er jævnligt brugte på dba og gul og gratis.
Hvis jeg var dig, ville jeg benytte dig af tilbuddet og låne en rok for at se, om det er noget for dig. Så ved du også meget mere om, hvad du vil have, når du skal ud og købe. Vil kunne bedømme, om en brugt rok er OK, eller hvilken af de mange nye modeller, du kan lide/egner sig til det garn, du vil spinde mest af (tyndt, tykt, midt imellem).
God jagt,
Vips - Amager
Nattrolden
27-06-2008, 13:16
Jeg vil meget gerne låne en rok. Hvis altså jeg kan komme med på spinde dagen. Har lige ansøgt om at få ferie de to dage også da jeg går af på ferie om søndagen. så for mig er det fint begge dage hvis jeg får fri
Nattrolden
13-07-2008, 08:23
så skriver jeg lige i dette ind læg igen. Jeg har lige meldt mig til spinde dagen. og håber på at kan låne en rok til dagen. men hvor pokker er det så lige jeg finder kart flor hende? for jeg håber på at der bliver lavet en dag eller flere dage med tiden frem hvor jeg kan få rig mulighed for at lære at karte og starte helt fra bunden af.
hvis det er så kan jeg godt finde ud af noget med en kage eller noget hvis det har intresse
hundeuld
13-07-2008, 08:29
Ja øv du bor så langt væk, ellers kunne du fint have lånt en af mig...
Karte flor får du ved Renee herinde.
http://www.enuldenaffaere.dk/
Nattrolden
13-07-2008, 08:32
jeg må have fat i renee. ja det er en skam vil jeg ellers utrolig gerne have lov til. Hundeuld hvis jeg kan finde ud af det så får jeg ski kæresten til at køre mig til øen og så må vi på rov efter en rok og tilbehør til mig. (R) hvis du altså har løst jo
Hvor langt er I i planlægningen af dette her og hvor mange deltagere bliver der?
Det er altid rart at vide, når det kører i Rokkeregi og har fået sin egen tråd.
(:)
Vi bliver 4 til spinde dag og det bliver på fredag*172* og jeg glæder mig meget, jeg tror vi får en rigtig super dag...
hundeuld
27-07-2008, 21:19
Må vi høre hvem der skal med, og husk vi elsker billeder.((O))
Nattrolden
28-07-2008, 06:32
som i nok ved så er jeg en af dem(R) tror ikke i har kunnet udgå at høre det i alt fal.*120*
Må vi høre hvem der skal med, og husk vi elsker billeder.((O))
Jeg er også én af dem - og jeg skal prøve at huske mit kamera.
Jeg har ingen rok og har prøvet at spinde lidt før, men hvis I gerne vil have det, så vil jeg da gerne komme og tage billeder af jer?
Jeg bor nemlig også i Ikast *120*
hundeuld
28-07-2008, 21:47
Papperazzi er det sådan det staves *141* jeg kan lige se dig diamia *131*
Diamia - hoffotograf for de danske Rokkere
(1)
Papperazzi er det sådan det staves *141* jeg kan lige se dig diamia *131*
Jep jeg er undercover *120*
Diamia - hoffotograf for de danske Rokkere
(1)
((O)) Det må være min nye titel
Jaaaaaah billeder (1) Glæder mig til at se Nattrolden i aktion, for jeg har også bemærket interessen *120* Og sådan en dag er møghyggelig, siger en, der har prøvet det for nyligt ((O))
Nattrolden
28-07-2008, 22:54
Jaaaaaah billeder (1) Glæder mig til at se Nattrolden i aktion, for jeg har også bemærket interessen *120* Og sådan en dag er møghyggelig, siger en, der har prøvet det for nyligt ((O))
hihi ja der er sikkert nogen som vil sætte mig ind i det med pap og parpir håber jeg for jeg kan altså ikke finde den dingenot jeg skal få en tråd udgennem men det er godt ske det bare er mig(R) så glæder mig helt afusindig til på Fredag og få sat den rigtig op og det hele. har mit kartflor og alt mulig andet klart.
Jeg tager forresten lige noget af det uld med som jeg har hentet på fyn bare lige for at høre hvordan jeg skal begerbe mig og sådan med det jo.
håber det er oki for jer
hihi ja der er sikkert nogen som vil sætte mig ind i det med pap og parpir håber jeg for jeg kan altså ikke finde den dingenot jeg skal få en tråd udgennem men det er godt ske det bare er mig(R) så glæder mig helt afusindig til på Fredag og få sat den rigtig op og det hele. har mit kartflor og alt mulig andet klart.
Jeg tager forresten lige noget af det uld med som jeg har hentet på fyn bare lige for at høre hvordan jeg skal begerbe mig og sådan med det jo.
håber det er oki for jer
Jeg glæder mig til at se alt det, du har anskaffet dig og jeg skal gør mit til at det 'kører' for dig, når vi skal hjem *108*
Miiras computer er i stykker, så jeg lovede at oplyse at 'fjerdekvinden' er Laila.
Nattrolden
01-08-2008, 07:37
så er dejen sat til hævning til der skal fyld i og så i ovnen. Jeg har værert igang siden kl 6.
Jeg skal også lige nå at have ringet til en mulig ny arbejdsplads så er jeg på vej mod spinde dag for at lære det uha jeg glæder mig for vildt til at få lov at side bag min rok og bare føle mig en "lille bitte smugle go til det" *120*ialt fal bare få lov at lære at bruge den og få lov at side med naturen så tæt på mig inden jeg foralvor skal strikke. uha det bliver så fedt så fedt
Så kom dagen hvor Nattrolden fik snor på rokken og fik lært at spinde, tvinde og karte! I nævnte rækkefølge!
Vi havde en dejlig dag, med hygge og travlhed - vi skulle jo nå det hele ((O)) Vi fik set, hvad Miira havde brugt sin sommerferie til: plantefarvning af sit hjemmespundne garn (qwe det kan lige skimtes forrest i det andet billede.
Og så var der tid til at få kaffe og hjemmebagte kager.
Tusind tak til Miira, Nattrolden og Laila for godt selskab på en dejlig dag - og varmen generede kun ganske lidt *120*
Jeg skylder Diamia at sige tak for tilbuddet og undskylde at der ikke skete mere - jeg glemte simpelthen at sige det videre til Miira(R)
hundeuld
01-08-2008, 22:24
Det ser sørma hyggeligt ud... rart i fik noget fra hånden.*172*
Det ser sørma hyggeligt ud... rart i fik noget fra hånden.*172*
Hehe, hyggeligt var det i hvert fald og det med at få noget fra hånden - mængdemæssigt var det nu behersket - men det vigtigste var at få udvekslet viden og erfaring med hinanden - og det ville fylde betydeligt, hvis det kunne ses og måles.
Søre rare Inge K, vil du ikke sætte navne på billederne, så vi kan se hvem der er hvem
(a)
Nattrolden
01-08-2008, 22:47
10000tak for en VIRKELIG hyggelig og lærerig dag i hyggelig selskab. Jeg har virkelig fået noget ud af det og bare det at få lidt mere viden på det hele. Jeg har fået spundet mine næste ruller så jeg bliver simpelt hen nød til at have fat i nogle flere. Det er bare så dejlig afslappene og jamen bare dejlig at side bag sin rok og bare"gå ind i sig selv"
Og må sige at det havde jeg vist bare brug for idag men det er en helt anden historie..
uha jeg er klar til næste træf da uha (R)
Du er kun en lille smule nysgerrig, ikke?*134*
Selvfølgelig vil jeg sætte navne på - det tænkte jeg ikke på.
Billede nr. 1: En meget koncentreret Nattrold *108*
Billede nr. 2: Miira
Billede nr. 3: fra venstre: Miira, Laila og Nattrolden.
Billede nr. 4: fra venstre: Laila, Nattrolden og mig.
nej hvor hyggeligt at se billederne fra spindedag
Dejligt I havde en god dag og vejret var jo med jer
(a)
Hør Nattrold, er du stukket af fra fødselsdagen for at komme til at spinde? (31)
Og selv tak for en hyggelig dag.
Vi må finde en ny dag til at mødes om rokken - jeg er allerede begyndt at se på det.
strikkelise
01-08-2008, 23:06
Dejligt at i har haft en god dag, nu håber jeg at jeg kan komme med når i finder en ny dato, hvis det stadig kan lade sig gøre.*172*
Dejligt at i har haft en god dag, nu håber jeg at jeg kan komme med når i finder en ny dato, hvis det stadig kan lade sig gøre.
Det kan det da - jeg skriver her, når vi finder en dato - det bliver sikkert hos mig næste gang.
strikkelise
02-08-2008, 00:10
Herligt, så kan jeg jo besøge mine børn og børnebørn også. Glæder mig allerede.*172*
Nattrolden
02-08-2008, 00:10
Hør Nattrold, er du stukket af fra fødselsdagen for at komme til at spinde? (31)
Og selv tak for en hyggelig dag.
Vi må finde en ny dag til at mødes om rokken - jeg er allerede begyndt at se på det.
nej nej slet ikke har bare sidet og tænkt i hovedet hele aften at når vi kommer hjem så skal jeg lige have spundet to ruller til et nøgle. Mon ikke man kunne lave en lille taske ud af det og så måske filte den?
nu er de to ruller lavet skal tvende dem imorgen engang når vi nok er færdig med at slynge honning. uha jeg er så bidt af det at det gør helt ondt. (R)
Mon ikke man kunne lave en lille taske ud af det og så måske filte den?
Det kan du sikkert godt *169*- husk et billede når den er færdig.
Nattrolden
02-08-2008, 08:53
må da vist heller lige få mine to spundene nøgler der skal tvindes idag smidt ind. det var dem jeg lavet i aftes inden jeg gik i seng.
Du er kun en lille smule nysgerrig, ikke?*134*
Selvfølgelig vil jeg sætte navne på - det tænkte jeg ikke på.
Billede nr. 1: En meget koncentreret Nattrold *108*
Billede nr. 2: Miira
Billede nr. 3: fra venstre: Miira, Laila og Nattrolden.
Billede nr. 4: fra venstre: Laila, Nattrolden og mig.
*120*Jeg er født sådan - smånysgerrig.
*120*Jeg er født sådan - smånysgerrig.
Ja, så er der nok ikke noget at gøre ved det *152*og heldigvis for det - det er jo dejligt med noget opmærksomhed -
et (a)til dig for det.
hundeuld
02-08-2008, 11:03
må da vist heller lige få mine to spundene nøgler der skal tvindes idag smidt ind. det var dem jeg lavet i aftes inden jeg gik i seng.
Tillykke, du er godt nok kommet igang...*153*
Hej alle i "rokkere"
Ja så lykkedes det mig at få sneget mig ind på siden på min mands "bærbare" (uha hvor jeg glæder mig til weekenden så komme min søn og "kurere" min computer. )
Kun for lige at knytte en komentar til vores spindefredag... Det var nemlig en kanongo' dag.*152*
Og med nogle særdeles lærenemmme elever...
Så den slags dage kunne man sagtens blive noget forfalden til....ikke osse Nattrold ???Du er mindst ligeså forelsket i din rok som jeg var lige da jeg fandt sammen med min *198*..... min mand er stadig lidt jaloux.
Så tusind tak til medlemmerne af vores lille spindeklub..(z)
....er der flere der kunne ha' lyst til sådanne nogle dage er I velkomne...
Flooooot Nattrolden (39)
Nattrolden
04-08-2008, 08:40
det er så vidunderligt at side der og bare spinde. jeg bliver godt nok nød til at skal have en ny omgang uld i nær fremtid for det går hurtig lige fortiden(R)
tak zep jeg er selv helt stolt af det.
Nattrolden
04-08-2008, 10:02
mit andet nøgle uha det køre bare der ud af. jeg tror jeg skal have fundet ud af hvor meget jeg skal bruge til at lave en taske af
Vips_Amager
05-08-2008, 14:17
mit andet nøgle
Tju-hej hvor det kører(6)
Det ser rigtigt godt ud.
Fortsat held med det.
Vips - Amager
hundeuld
05-08-2008, 15:46
mit andet nøgle uha det køre bare der ud af. jeg tror jeg skal have fundet ud af hvor meget jeg skal bruge til at lave en taske af
Jordens nemmeste opskrift til en taske af håndspunden garn finder du her
http://www.hundeuld.dk/nen%20taske.html
Nattrold, hvis du vil filte din håndspundet garn (Det et MEGET flot) Brug merinoen eller købe blue faced leicester kartebånd. Jeg har forskelige uldtyper og det du købt fra mig er velegnet til spind og strik. Venligst Renee
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.