PDA

Se fuld version : Ærø

klasus
10-06-2008, 19:17
Er der nogen, der har nogle gode tips om, steder man skal se på Ærø? Meget gerne arbejdende værksteder o.lign. (ikke autoværksteder - Jeg har selv mekanikeren med *120*) - Vi skal en tur derover i uge 32

KH
(H)Klasus

klasus
29-07-2008, 23:54
Når nu der ikke er nogen, der har nogen forslag, må jeg jo sørge for at have øjne og øren med - og måske lige et par foldere om Rokken *134*

hundeuld
30-07-2008, 00:02
Det er en af de øer jeg endnu ikke har været på ... har ellers boet både på Langeland -Tåsinge og Svendborg..

Håber du har noget at berette når du kommer hjem...*172*

vandhunden
30-07-2008, 00:36
mener at der er et værksted hvor man laver piber, eller i må en tur på turistinformationen de har sikkert nogen forslag .((O))

hundeuld
30-07-2008, 00:45
Kig her

http://www.arre.dk/sevaerdigheder.aspx

Irish Festival , Marstal :
D. 08 til 10 august 2008

Således er den årligt tilbagevendende Kunst på Havnen - i Værftsbygningen på Ærøskøbing Havn - en publikumsmagnet, og et fornemt udstillingsvindue for øens skabende folk

http://aeroeugeavis.dk/ ugeavisen
Læst i ugeavisen :

www.saeberiet.dk
Håndlavet Ærø sæbe
og Ærø urtesalt
Sæberiet

Strikkelene
30-07-2008, 01:18
Jeg var så sikker på, at jeg kunne finde noget til dig her, Klasus. Men det vil ikke lykkes.

http://www.visitfyn.com/

klasus
03-08-2008, 21:28
Så er bilen pakket, og i morgen meget tidligt kører vi til Ærø, som et led i planen "vi skal nå at besøge så mange af de 72 beboede danske øer mens vi ka'".*172*
Ærø er ikke så stor, og da vi jo skal have hundepasser, bliver det denne gang kun til 5 dage, så jeg vil være tilbage på Rokken allerede igen på fredag, hvor jeg regner med, at kunne fortælle lidt mere om Ærø.

Zep
03-08-2008, 21:32
Glæder mig til at høre nyt fra dig - god ferie (z)

hundeuld
03-08-2008, 22:03
Rigtig god tur*131*.. hvis i vil til Fanø, så gør det sidst i August, der blomster lyngen så smukt alle vegne..

klasus
10-08-2008, 18:57
Så har vi været på Ærø! Det er en fantastisk Ø, der med sine ca. 30 x 9 km rummer stort set alt.
Vi ankom med færgen fra Svendborg lige midt i en 1700-tals by, hvor vi gik rundt på de toppede brosten og følte historiens vingesus - tænk hvis disse gamle bygninger kunne tale.
Her er Danmarks mindste hus 22390

Dørene i husene er et helt kapitel for sig, også selvom det er "duk eller suk" døre - ham på billedet er 170 cm høj! 22391
Og så bygges der stadig - her i en vognport på torvet.22395

Hvis man er til vand, er dette stedet, for stort set ligegyldigt hvor på øen man opholder sig er der udsigt til havet - Disse to billeder, som er taget fra det bredeste sted på øen, er udsigten hver sin vej - dvs. jeg har blot vendt mig om og skudt igen.2239222397

Men selvom det er historisk, er Ærø også et fremskridt - De 3 hovedbyer har store solvarmeænlæg der dække hhv. 18, 30 og 50% af varmeforsyningen. Dertil kommer at de har 3 store vindmøller (som jeg altså synes er flotte) der dækker hele 55% af Ærøs elforbrug.

Museerne (måske lige undtagen Hammerichs Hus, som er en rodebutik efter min mening) er også et besøg værd, men det skal dog vare lidt før jeg skal se modelskibe igen.
På Ærøskøbing museum så jeg noget, jeg ikke har set før, nemlig en spinderik hvor hjulet var lavet af messing - Jeg fik af vide, at de har ca. 50 rokke stående på deres lager, men så dem desværre ikke.

Kunstnere, loppemarkeder og røgerier lå også spredt over hele øen. Og så er der Uldgården som handler med bla. Trold Design og Mischa til spotpriser - og manden havde lige netop fået spenderbukserne på. *120*
Men det var ført og fremmest den utrolige ro, der facinerede mig - Se bare her 22396
Jeg fandt lige grønland på stranden 22394 mens jeg så på det, der vist er verdens eneste sommerkolonilysthavehuse 22393

hundeuld
10-08-2008, 19:01
Hyggeligt tak for kigget ..

Var der nogen steder hvor man kunne gå ud og spise, eller lavede i maden selv ? *133*

klasus
10-08-2008, 19:25
*133*Ommel Kro laver fantastisk god mad - Det var ellers lige før vi ikke gik der ind, for jeg skal love for, at det er en kro - I ved sådan lidt "slyngelstue-agtigt". Men det er søde mennesker og maden er som sagt mums. Kødet (vi fik steak) var lokalt og kom fra Dunkær-slagteren.

Vi ville også have været på Vindeballe kro, men de to unge piger mente at vi bare ville være til besvær, så der kunne vi altså ikke få lov at komme ind - og det var også lidt sent - kl. var lidt i syv!

Ellers er der Addi i Ærøskøbing, hvor maden også var god, for ikke at tale om røgerierne, men der tog vi med hjem. Nå ja, vi spiste da også frokost på den Gamle Vingård i gårdhaven med underholdning i form af Irsk folkemusik - god mad og hyggelig stemning.

Elsebeth
29-09-2008, 23:20
Hvorfor ser jeg først denne tråd nu?

Jeg er selv ægte Ærøbo...med det mener jeg 3.generation og kunne have fortalt en masse.

Men jo, Øen er ufattelig smuk om sommeren , men som barn og teenager der er den altså dødens pølse.

Kan iøvrigt fortælle at er nu her 11.Oktober er Ævleræs i Svendborg nede på havnen. Det er en gammel tradition imellem alle småøerne i det Sydfynske Øhav og går ud på at de sejlede om kap ind til fastlandet om efteråret med al deres modne frugt og grunden til det var/er at den der kom først fik den bedste pris. Det er den gamle version af historien...andre har nok en anden ;O)

Se mere her:

http://www.maritimt-center.dk/index.php?page=227