PDA

Se fuld version : Hestetømmekant (Strikkelisekant)

Lise_2100
09-06-2008, 22:17
Et par gange er jeg stødt på en "hestetømmekant" strikket ud fra forstykkerne på en jakke/trøje. Jeg har svært ved at forstå beskrivelsen udover at der skal strikkes 4 masker op, som skal være begyndelsen til den rundstrikkede kant. Er der nogen der har prøvet at strikke sådan en kantning? Jeg forstår ikke hvordan den bliver rund og samtidig "hænger fast" i kanten.
Hvis det overhovedet er forståeligt hvad jeg mener:-)
Mange hilesner Lise

Strikkelene
09-06-2008, 22:29
Man kan godt strikke en snor på strikkepinde! Man strikker hver anden maske og tager hveranden maske ret løs af med garnet bag ved masken. Så bliver det man strikker hult inden i, lige som en snor. Men man skal nok have lidt flere end 4 masker på. Måske kan jeg finde noget om det et sted. Jeg kommer tilbage, når jeg har fundet noget.

Anne-Marie
09-06-2008, 22:42
Et par gange er jeg stødt på en "hestetømmekant" strikket ud fra forstykkerne på en jakke/trøje. Jeg har svært ved at forstå beskrivelsen udover at der skal strikkes 4 masker op, som skal være begyndelsen til den rundstrikkede kant. Er der nogen der har prøvet at strikke sådan en kantning? Jeg forstår ikke hvordan den bliver rund og samtidig "hænger fast" i kanten.
Hvis det overhovedet er forståeligt hvad jeg mener:-)
Mange hilesner Lise

Det er såmæn ikke så svært... 2 strømpepinde og lidt tålmodighed... så er den der. ((O))

Det hedder en Rouleaukant...

Slå 4 m op på strømpep nr (hvad du bruger til dit arbejde)
1.p: Lad være med at vende arbejdet, skub de 4 m hen i begyndelsen af strømpep, tag garnet bag om de 4 m - frem til den første m og strik de 3 første m r fra samme side som de blev slået op, tag sidste m løs af r (= p ind i m fra venstre som til en r. m) strik derefter første m langs forkanten på dit strikketøj som 1 r - fra retsiden - træk så rouleau-kantens løse m over r m.
Gentag 1 p til rouleauen når op langs hele forkanten. Luk de 4 m af.
Arbejdet skal hele tiden holdes med retsiden frem. Strik så fastheden passer med arbejdet.

Håber at det kunne hjælpe dig lidt... ellers spørg igen. *103*

Knus Anne-Marie. (10)

Anne-Marie
09-06-2008, 22:49
Man kan godt strikke en snor på strikkepinde! Man strikker hver anden maske og tager hveranden maske ret løs af med garnet bag ved masken. Så bliver det man strikker hult inden i, lige som en snor. Men man skal nok have lidt flere end 4 masker på. Måske kan jeg finde noget om det et sted. Jeg kommer tilbage, når jeg har fundet noget.

En snor kan også strikkes med 4 m... ((O))

2 strømpepinde og 4 masker...
Slå 4 m op på din strømpep nr ?
1.p: Lad være med at vende arbejdet, skub m hen til begyndelsen af p, tag garnet bag om de 4 m - frem til den første m og strik de 4 m r fra samme side som de blev slået op = retsiden
Gentag 1.p til arbejdet har den ønskede længde. Træk let i arbejdet så snoren bliver jævn og rund.

Det samme kan gøres med 5 og 6 m... jeg har lige lavet hanke til en taske og valket dem... de er nemme at lave.

Knus Anne-Marie (10)

Strikkelene
09-06-2008, 23:00
Nåh, ja! Det vidste jeg jo godt! Jeg kunne bare ikke huske det!

Men her skulle også være en strikket snor et sted. Jeg kan bare ikke finde den.
http://garnsalg.dk/catalog/index.php

Jeg har en sweater, jeg ikke er helt færdig med, hvor jeg startede med at lave en hestetømme med en strikkelise (jeg har 2 forskellige størrelser - en stor til stor snor og en lille til en smal snor). Og så samlede jeg maskerne op bagefter og lavede for- og bagstykke hver for sig. Det samme med ærmerne.

Anne-Marie
09-06-2008, 23:11
Nåh, ja! Det vidste jeg jo godt! Jeg kunne bare ikke huske det!

Men her skulle også være en strikket snor et sted. Jeg kan bare ikke finde den.
http://garnsalg.dk/catalog/index.php

Jeg har en sweater, jeg ikke er helt færdig med, hvor jeg startede med at lave en hestetømme med en strikkelise (jeg har 2 forskellige størrelser - en stor til stor snor og en lille til en smal snor). Og så samlede jeg maskerne op bagefter og lavede for- og bagstykke hver for sig. Det samme med ærmerne.

Man kan jo ikke huske på alting.... (a)

... indrømmer gerne, at jeg husker det lige nu, fordi jeg lige har strikket HF - Mermaid (R)

Jeg har kuns en lille strikkelise, men finder det hurtigere at strikke snoren på strømpepinde... og nu her til min taskehanke... de skulle laves med 5 m... så der skulle jeg bruge strømpepinde. ((O))

Strikkelene
10-06-2008, 00:59
Den store strikkelise har jeg arvet efter min mormor. Den er helt sikkert hjemmelavet (måske af hendes far) med 5 hovedløse søm i. Men den er god at bruge.

Lise_2100
11-06-2008, 01:04
TAK skal I have. Selve snoren kan jeg godt finde ud af at strikke på to pinde - problemet er at få den strikket "ind" i et allerede strikket forstykke, men det er det AnneMarie forklarer - nu skal jeg se om jeg kan finde ud af at få fat i den kantmaske og få det til at se pænt ud også.
Hvis jeg ikke kan få det til at makke ret, hører I nok igen!! ;-)
Mange hilsner Lise