PDA

Se fuld version : Barnevognstæppe-opskrift igangsat - nu færdig

Missemor
08-05-2008, 19:35
Hej alle sammen.

Jeg lovede for snart alt for længe siden nogle rokkere, at jeg ville skrive opskriften ned på de barnevognstæpper jeg strikker, ud fra "harddisken" i øverste etage;o) Nok en ganske god idé, at få skrevet det ned, inden "harddisken" begynder at fejle, den har jo nogle år på bagen!

Så nu er jeg startet på et lyserødt, og opskriften er derfor begyndt at tage sin begyndelse.

Jeg vil lægge billeder ind efterhånden som det tager form, så hvis nogen vil være med undervejs, så send en pb, så får I den del af opskriften der er klar i øjeblikket. Når den er helt færdig, har Hundeuld lovet at lægge den i download.

Lidt oplysninger om tæppet: Færdigt mål er ca. 60 x 80 cm. Strikket i garn med ca. 230 m løbelængde, pinde 2½. Eks. på garn: Bambino fra HP Løvegarn eller Baby Soft som jævntligt er at få i Netto. Disse garner er acryl, men da de ikke er i direkte kontakt med babyen, har brugerne ønsket disse garner, da de er billige at strikke af. Jeg mener også der findes en Merino-uld med samme løbelængde. Der kan blive ca. 12 firkanter ud af et nøgle, afhængig af hvor stramt eller løst man strikker. Bagstykket er strikket i glatstrikning med vrangen udad. Lav en strikkeprøve, når forstykket er syet sammen, så bagstykket kommer til at passe. For- og bagstykke hækles sammen med en stor tungekant. Beregn lige så meget garn til bagstykket, som der er brugt til forstykket.

Hvis du ønsker tæppet større, øger du bare antallet af mønsterfirkanter i bredden eller længden.

Tæppet strikkes af 48 firkanter der sys sammen til 12 mønsterfirkanter, der igen sys sammen med 3 i bredden og 4 i længden.

Det mintgrønne er som det lyserøde gerne skulle komme til at se ud med tiden. Til at starte med får I lige een af de 48 firkanter jeg er begyndt på. Puhaa, det tager tid, ca. 25 min. pr. stk., når man har strikket et par stykker, for så sidder opskriften hurtigt i hænderne.

(asf)

Rita
08-05-2008, 19:42
Det er bare et rigtig flot tæppe. Hvem der bare havde noget mere tid til rådighed, men hvis jeg nu ikke brugte så meget tid her på Rokken, så kunne det jo være........

Mosterkoster
08-05-2008, 20:25
wauw glæder mig til hele opskriften. (z)

Anna Østergaard
08-05-2008, 20:31
hej missemor, den er jeg da helt vild med at prøve at strikke får vi et mønster, for jeg tror ikke min harddisk kan se sig ud af det he he , den er da virkelig flot

Anna(bdk

Missemor
09-05-2008, 21:03
Så er de første to firkanter syet sammen. Jeg bruger en stramajnål (der er rund i enden) og syr løkkerne i siderne sammen med løse sting. De første par gange skal man lige tælle løkker, så det kommer til at passe på yderkanten, men så finder man hurtigt rytmen, så det kommer til at passe.

Missemor
09-05-2008, 21:04
og så kommer billederne lige..... - glemte at oploade dem.(ghf

Missemor
09-05-2008, 21:04
så er firkant nr. 3 syet på

Missemor
09-05-2008, 21:08
Så kommer den sidste firkant på første mønsterfirkant. Når den sidste side skal sys sammen, så start med at sy et sting diagonalt i midten af de 3 opslagsmasker fra den ene firkants spids til den anden, og så en gang mere på de to andre firkanter, også diagonalt. Så undgår du et hul i midten af firkanterne. Derefter sys den sidste søm sammen. Husk at tælle løkkerne, så de passer i kanten.

Missemor
09-05-2008, 21:10
Så er de første to mønsterfirkanter syet sammen, ret mod ret, så retrillerne ligger nogenlunde ovenpå hinanden.

Og det er så dertil, jeg er nået p.t. Mere følger snarest......

Til Anna: Send mig en PB med din mailadresse, så skal du få opskriften på firkanterne. Resten følger, når jeg når dertil.

sonny
10-05-2008, 09:51
hej missemor

jeg ville da frygtelig gerne bede om opskriften , på det vidunderlige baby tæppe. hvor er du bare dygtig.

mange hilsner
sonny/

hundeuld
10-05-2008, 10:16
Den vil også komme i down load... har bare lige så meget om ørene..(15)

Missemor
10-05-2008, 12:07
Når jeg når hele tæppet igennem, laver jeg en samlet opskrift, med billeder, og den sender jeg så til Hundeuld, som har lovet at lægge den i download. Så den kommer........

Jeg strikkede som før nævnt det første tæppe i midten af 70'erne til min første nevø, men jeg tror faktisk, hvis jeg ikke husker helt galt, at opskriften der var i et strikkehæfte, var fra engang i 60'erne. Det var nemlig min søsters svigermor der gav mig hæftet, som hun havde haft i mange år.

Nu skal jeg lige have klaret nogle boller, der skal med til fodboldkamp i eftermiddag (en af sønnerne spiller i serie 3, så der følger vi med hver lørdag), så i aften kommer der lige et par billeder mere på.
(k)

Nette
10-05-2008, 13:43
Ihh, hvor er det flot. Det må jeg lave til en eller anden, der er gravid på et tidspunkt. :-)

Det gør ikke spor, det er akryl, for det er jo dobbelt. Dobbelt uld bliver måske ligefrem for varmt. - Man skal virkelig passe på. (x)

Nette

Missemor
10-05-2008, 16:48
Så er den tredie mønsterfirkant syet på, og det er så den færdige bredde, hvis ikke man ønsker det større.

Missemor
10-05-2008, 16:50
Så er de to første rækker mønsterfirkanter syet sammen, igen ret mod ret, så retrillerne så vidt muligt ligger overfor hinanden. Det er næsten umuligt, men det har jo også sin charme, at man kan se, det er hjemmestrikket og ikke massefabrikeret, synes jeg.
((O))

Missemor
10-05-2008, 16:55
Så kom den tredie række mønsterfirkanter på, så mangler der kun een række, men det er også små 6 timers strikning, så det tager nok lige en dag eller to, før jeg kan lægge det næste billede på.

Endnu ser det sammensyede strikketøj lidt sjovt og skævt ud, men fortvivl ikke, det ændrer sig, når det bliver hæklet sammen med bagstykket. Skulle nogen nå dertil inden jeg får nusset mig færdig, så lav en strikkeprøve og strik et stykke i glatstrikning der passer med målene på det færdige forstykke, og brug vrangsiden (den med rillerne) som retside.

Selvfølgelig kan du også strikke bagstykket i ret på alle pinde, men så bliver det lidt mere løst i det, og så vil det have en tendens til - med tiden - at blive større end forstykket. Du kan også strikke i perlestrik eller hvad du ellers foretrækker, der er frit slag.

Jeg kommer tilbage til det med at hækle det sammen med en tungekant.

Anna Østergaard
10-05-2008, 20:03
mon jeg nogensinde får så flot et tæppe færdig (:)den er bare skøn

Anna

merete ejlerskov
11-05-2008, 11:58
Hej Missemor.
Det er nogle flotte tæpper du der strikker.
Jeg har strikket et sengetæppe til dobbeltseng,i næsten samme mønster,det er helt færdig strikket,men er ikke helt syet sammen endnu.
Mønstret er fra ugebladet Søndag nr.16 1998 og det er lavet af en gårdmandskone i 1880erne,på Nordøstfalster.
Det er meget nemt at ændre det til det mere enkle,som f.eks. det du har lavet.Det er et dejligt håndarbejde at sidde med,og tage med sig.

God strikkelyst.
Hilsen fra Merete18478(:)

Missemor
11-05-2008, 12:55
Flot tæppe! Men det må da blive megatungt som tæppe til dobbeltseng?
Jeg har jævnligt set bladmønstret brugt i forskellige sammenhænge, og jeg tror, at når man først har fanget fidusen med hvordan selve bladmønstret hænger sammen, så kan man selv strikke det ind i forskellige andre håndarbejder.
Jeg har faktisk for ikke så længe siden set det brugt på en hvid babykjole i bomuld, hvor bladmønstret gik fra taljen og nedefter. Den var rigtig sød, men tror du liiiiige jeg kan huske hvor det var.
(ghf Og ikke et ord om alder !

merete ejlerskov
11-05-2008, 14:15
Flot tæppe! Men det må da blive megatungt som tæppe til dobbeltseng?
Jeg har jævnligt set bladmønstret brugt i forskellige sammenhænge, og jeg tror, at når man først har fanget fidusen med hvordan selve bladmønstret hænger sammen, så kan man selv strikke det ind i forskellige andre håndarbejder.
Jeg har faktisk for ikke så længe siden set det brugt på en hvid babykjole i bomuld, hvor bladmønstret gik fra taljen og nedefter. Den var rigtig sød, men tror du liiiiige jeg kan huske hvor det var.
(ghf Og ikke et ord om alder !

Hej Missemor.
Jeg har strikket det i hæklegarn,og det er min mening at der skal et "undertæppe" i en kontrastfarve under.Men nu skal det jo lige syes færdigt(15).Det er 10 år siden jeg begyndte på det(R).

Nattrolden
11-05-2008, 21:40
WOOW hvor vil jeg gerne eje en lille kopi af disse opskrifter der hvis det var muligt(R)

Missemor
12-05-2008, 06:35
Hej Nattrolden.

Prøvede lige at sende dig en e-mail med opskriften, men der sket vist et eller andet, så har du ikke fået den, så send lige en pb med din email-adresse, så prøver jeg igen.

Hilsen
Missemor

Missemor
12-05-2008, 09:33
Så blev den sidste række færdig, og nu venter jeg så på det dårlige vejr der er lovet, så jeg få strikket bagstykket. Jeg snyder lidt, og strikker det på strikkemaskine, og den er ikke rigtig til at tage med udenfor, og når det endelig er godt vejr, sidder vi udenfor, hygger og nyder i fulde drag. Her er vore unger optimistiske, de satte deres badebassin op i går, og efter 4 timer var det fyldt med 7500 ltr. vand, med god hjælp fra naboens vandhane også. Så vi håber alle på en god badesæson.
((O))

Missemor
12-05-2008, 13:47
Ja, solen skinner stadig her på Sydsjælland, så jeg kunne ikke vente, og sneg mig til 20 min. ved strikkemaskinen, for ellers kunne jeg jo ikke komme ud på el-da-terasso og hækle tæppet sammen !

Når I har strikket bagstykket, hæftes alle løse ender på for- og bagstykke.
Da jeg strikker bagstykket på strikkemaskine, ruller det i kanterne, så jeg finder midten på stykket, på langs, og sætter det fast med en strømpepind på forstykket. Jeg følger så rillen til modsatte side og sætter endnu en strømpepind gennem begge stykker. Så deler jeg bagstykket op i det antal firkanter der er, så der kommer nogenlunde lige mange riller til hver firkant, og sætter dem sammen med strømpepinde. Man kan selvfølgelig også ri dem sammen, hvis man synes det. Når det er gjort hele vejen rundt, skal de hækles sammen fra forsiden med fastmasker. Der starter du på midten på en af siderne, med 1 fm. Fortsæt med fm hele vejen rundt, hækl 3 fm i hvert hjørne. Det er ca. 18 m på hver firkant. Saml omgangen med en km i den første fm.
Så fortsætter du sådan med tungekanten: *1 fm + 1 hstgm i næste m, 2 stgm i næste m, 1 dstgm i næste m, 2 stgm i næste m, 1 hstgm + 1 fm i næste m, 1 km i næste m* Fortsæt med * til * hele vejen rundt. Der skal være 3 tunger på hver firkant. Skulle det ikke passe helt, så reguler med en km mere eller mindre mellem tungerne. Sørg for, at km i slutningen af en tunge, passer med den midterste fm i hjørnerne.
km = kædemaske
fm = fastmaske
hstgm = halv stangmaske
stgm = stangmaske
dstgm = dobbelt stangmaske

Vupti - et lækkert tæppe til den næste i bekendtskabskredsen der skal have en lille pige!

Til alle Jer jeg har sendt opskriften på firkanterne til, så sender jeg i dag den fulde opskrift til Hundeuld, der så når hun får tid, lægger den i download.

Tak for de mange pæne ord om barnevognstæppet undervejs, og fortsat god strikkelyst.
((O))

hundeuld
12-05-2008, 17:56
Hvor er det blevet flot, og ved i hvad i kan nu down load det under billedserie... TAK missemor (z)