PDA

Se fuld version : jeg forstår ikke min maskine, hjælp mig.

Rosa Gerdes
21-01-2008, 15:45
Jeg skal bruge lidt hjælp til forståelse af hvornår man bruger hvad.

Jeg har en empisal 160. men kun en manual på engelsk. Jeg kan godt finde ud af hvad det er der står som sådan og komme igennem bogen og jeg har lavet alle prøver. Men jeg fatter ikke tegnene på maskinen og hvornår jeg bruger hvad.

Jeg har vedhæftet et billede af det der står på hjulet på maskinen.
Er der nogen der ved hvad tegnene betyder og hvornår jeg bruger hvad?

( det er lidt kedeligt kun at kunne lave de 3-4 slags mønstre der er i manualen.)

Og et tillægsspørgsmål: hvorfor skal jeg på nogle mønstre tage den bagerste el. forreste nål frem ved hver række jeg strikker? og hvornår skal jeg tage den bagerste og hvornår skal jeg tage den forreste?

Jeg håber der er nogen der skal hjælpe.

hulda
21-01-2008, 17:57
Jeg kender ikke denne type maskine, men jeg skal prøve om jeg kan hjælpe dig lidt.

T står vist nok for Tuck mønstre
F står for Fair Isle, som er almindelig tofarvet mønsterstrik.

Det er det som jeg i første omgang kan hjælpe dig med. jeg skal gå igang med at lede efter mere informationer. Spørg bare, jeg har også Knitmaster maskiner, så jeg er sikker på, at flere funktioner er de samme på disse maskiner.

Synes bare det er lidt mærkeligt, at du har fået en maskine med de japanske tegn.

Rosa Gerdes
21-01-2008, 18:02
Jeg ved at T står for Tuck, S for Slip, F for Fair isle og C for Cord.
Men jeg ved ikke hvad det betyder, altså hvilken slags strik det er og hvilke sammenhænge man bruger det i.

hulda
21-01-2008, 20:49
Tuck bruger du, hvis du f.eks. ønsker at strikke noget ensfarvet med strukturmønster i, det kan f.eks. være et halstørklæde, eller en sommerbluse eller hvad som helst.

Fair isle bruges til det samme, men da strikker du med to farver samtidig.

Hvis din maskine er til hulkort, så kig lige efter disse hulkort. Nogle af dem er til tuck, nogle er til lace, mens andre er til to farvet mønsterstrik.

Ved ikke om vi snakker om det samme, men fortæl mig lidt nærmere om, hvad det er du ikke forstår, så kan vi tage det derfra.

Rosa Gerdes
22-01-2008, 13:25
Få fik jeg da lidt på plads:)

Og jo min maskine er til hulkort.
Der er lavet nogle hulkort på forhånd som passer til prøvestrikningen i manualen og så er der kort man selv kan lave. Men jeg kan ikke se på dem hvornår de er til det ene eller andet.
Der er godt nok nogle tal på der passer til det der står i manualen, men hvordan kan man ellers se det? I det tilfælde man skal lave et hulkort selv, hvad gør man så, er der regler for hvordan det ser ud til den ene og den anden slags strikning?

Indtil videre har jeg lidt styr på hvad T og F står for. Og har fundet ud af hvad C står for(cord=strikket snor) Men hvad med S? Ved du hvad den gør?

Og så skrev du at hulkort kunne være til lace, hvad er det? En slags blonde?

Og har du en forklaring på det med nålene som skal være ude så ville jeg også gerne have det med?

hulda
22-01-2008, 15:23
Få fik jeg da lidt på plads:)

Og jo min maskine er til hulkort.
Der er lavet nogle hulkort på forhånd som passer til prøvestrikningen i manualen og så er der kort man selv kan lave. Men jeg kan ikke se på dem hvornår de er til det ene eller andet.

Nu ved jeg ikke hvor mange kort der følger med sin maskine. Men står der ikke i manualen at f. eks. Card 1-10 are Fair isle, 10-20 Tuck, 20-30 Lace.

Der er godt nok nogle tal på der passer til det der står i manualen, men hvordan kan man ellers se det? I det tilfælde man skal lave et hulkort selv, hvad gør man så, er der regler for hvordan det ser ud til den ene og den anden slags strikning? Du finder et mønster, som du kan lide. dette mønster skal gå op i 24 masker, så tegner du det op på et blankt hulkort med vandfast tush. Dernæst må du have en hulkort"puncher" til at klippe huller i kortet.

Indtil videre har jeg lidt styr på hvad T og F står for. Og har fundet ud af hvad C står for(cord=strikket snor) Men hvad med S? Ved du hvad den gør? Slipstitch har jeg hidtil kun brugt i forbindelse med opslag af masker med patentapparatet..

Og så skrev du at hulkort kunne være til lace, hvad er det? En slags blonde? Ja lace er hulmønstre, men til det kræves en speciell slæde.

Og har du en forklaring på det med nålene som skal være ude så ville jeg også gerne have det med? Den forstod jeg ikke! I hvilken forbindelse, står det, at nålene skal være ude?

Er det en ny maskine, som du lige har fået?
Mine manualer er også på engelsk, og det kan sommetider volde besvær, men så plejer jeg at kigge på illustrationerne, der hvor der står hvordan maskinen skal indstilles, og det er en god hjælp, synes jeg.

Hvis du sender mig din e-mail adresse, skal jeg sende dig et kopi af de illustrationer jeg snakker om.

Rosa Gerdes
22-01-2008, 16:42
okay okay ... jeg bliver klogere og klogere:)

Der er kun 5 hulkort og så nogle jeg kan lave. Men jeg ved jo ikke hvor jeg må lave hullerne i forhold til hvis jeg nu skal lave en Tuck eller hvis jeg skal lave en Fair isle.
Der burde have været en uddybet manual til hulkort og hvornår man gør hvad og hvorfor.

Det med nålene er, når jeg skal strikke et mønster med hulkortet så stå der at jeg skal skubbe den sidste nål ud eller den første ( afhængigt af hvilket mønster prøve jeg lavede). man skubber nålen ud og strikker, skubber nålen ud og strikker og sådan fortsætter man. Jeg kan forestille mig at det måske har noget at gøre med at maskinen får besked via nålen at mønstret stopper, jeg ved det ikke.

Maskinen er ikke ny, jeg købte den i en genbrugs og ser meget 70'er ud.

Rosa Gerdes
22-01-2008, 16:53
Nu har jeg sørme fundet en lille over sigt over hvad jeg kan bruge mine 5 hulkort til. der er 14 forskellige mønstre.
Og så var der også en bunke kopierede sider med mønstre. Men dem skal jeg vist lige kigge på for at tyde sproget. De er ikke sat helt op på samme måde som i bogen.

Men nu kan jeg da lave flere slag mønstre en de 5 jeg troede. eller det er nu mere en slag variation, men det er også fint indtil videre.