PDA

Se fuld version : køb af strikkemaskine

rokken
26-01-2007, 18:56
Birdie:

Har den sidste tid overvejet om mine strikkepinde ikke skulle suppleres med en strikkemaskine.
Og da jeg ikke har langt fra tanke til handling kastede jeg mig straks over nettet for at finde lige det jeg manglede
Men hold da op en jungle for en novice som mig

Så jeg tænkte om der ikke var nogen herinde der kunne gi mig nogle gode råd

Jeg har selv overvejet følgende:
den skal kunne strikke rib, hulmønster, farvemønster
og være nogenlunde idiotsikker (F)

Da jeg ikke har prøvet sådan et maskineri før regner jeg med at prøve at finde en brugt

rokken
26-01-2007, 18:56
Hejsa prøv at skrive en PB til Jytte Molin Jensen hun ved noget om det ( men hun kommer nok herind i emnet snart )

(v) Velkommen indenfor på rokken

rokken
26-01-2007, 18:57
Jeg har haft en royal knitmaster 305 for mange år siden og nu har jeg en royal knitmaster 323 den sidste er med hulkort dvs. mønster, og vores datter susanne toft jensen (hun er også herinde) har en royal knitmaster 326 m/hulkort og så en hvor hun strikker med 4 tråde, det har hun ikke prøvet endnu, du kan finde os under varmestuen (midt og nordjylland) men jeg kan ikke anbefale en bestemt da der jo er flere andre, men du skal søgre for der er ribapperat til, ellers får du for lidt ud af den, og hvis du køber en brugt skal du regne med den skal have en kraftig rengøring for at strikke pænt, det vil jeg godt hjælpe dig med og også andet hvis det er muligt og nødvendigt, nu må jeg hen og ligge kan ikke sidde mere, vender tilbage igen

rokken
26-01-2007, 18:57
Hej undskyld jeg blander mig.

Hvis du vil have en komplet idiotsikret, så synes jeg du skal prøve at finde en brugt Silver reed, men de er nok ikke så nemme at finde billige.

Silver reed er den nyere udgave af alle Knitmaster maskinerne. Den er meget enkel, men kan en hel masse. På den kan du strikke farvemønstre, hulmønstre (kræver en extra slæde), fangmønstre(tuck). Og så kan man også strikke falsk rib uden vrangapparat.

Jeg ønsker dig lykke til

rokken
26-01-2007, 18:58
det er fint hulda at du også kommer med et forslag (H)

jeg ved godt der er kommet en helt ny indenfor knitmaster, men selv som brugt fåes den nok ikke til en billig penge da de ikke er så gamle som alle de andre, jeg gav 1300 for den jeg har nu, den første gav jeg lidt over 5000 for i 1972,

jeg har ribapperat til og vil meget nødigt undvære det da man får en pænere rib (syntes jeg) jeg kan også lave den falske rib men syntes den rigtige er pænest

rokken
26-01-2007, 18:58
Jeg har faktisk en strikkemaskine med ribapparat vist også kaldet patentapparat som jeg har overvejet at sælge. Så vidt jeg husker er det en Brother og den er nok fra begyndelsen er 70-erne. Jeg har ingen ide om pris og hvilken model det ellers er, men hvis du er interesseret, skal jeg prøve at finde ud af mere om den, men det bliver ikke før i weekenden. Min mor og jeg har været meget glade for den og brugt den utrolig meget. Den kan strikke med flere farver. Der er ikke hulkort til men et ark, hvor man kan tegne ens egne mål ind - lave en strikkeprøve - og så skulle resultatet gerne passe, hvis prøven er målt korrekt.

rokken
26-01-2007, 18:59
Rita det lyder som en rimelig god maskine. Står der ikke et nummer på den.

Hvis du kan finde nummeret, så kan vi finde ud af hvad det er for en maskine.

Jytte. Nej jeg er bange for, at de er dyre, selvom de bliver solgt brugte, men man kan holde øje med den blå avis, man kan være heldig.

Min veninde har en gammel Knitmaster. Det som jeg synes er anderledes er, at den har knapper og dippedutter, som ikke er på min maskine. Derfor synes jeg, at Silver reed er den mest enkle maskine, som jeg kender.

Brother maskinerne har den ulempe, synes jeg, at der skal man tilsætte en stålarm i hver side af maskinen, og bruge to slæder når man skal hulstrikke, så der skal plads til. Men jeg tvivler ikke på, at de er gode maskiner.

rokken
26-01-2007, 18:59
Min veninde har en gammel Knitmaster. Det som jeg synes er anderledes er, at den har knapper og dippedutter, som ikke er på min maskine. Derfor synes jeg, at Silver reed er den mest enkle maskine, som jeg kender.

Brother maskinerne har den ulempe, synes jeg, at der skal man tilsætte en stålarm i hver side af maskinen, og bruge to slæder når man skal hulstrikke, så der skal plads til. Men jeg tvivler ikke på, at de er gode maskiner.[/quote

hulda det er nok 305 du tænker på, for den jeg har syntes jeg ikke har knapper og dippedutter, men man syntes vel altid at ens egen er bedst/nemmest og nok fordi vi kender maskinen

jeg tror såmænd alle maskinerne er gode når først man lært dem at kende

rokken
26-01-2007, 19:00
Tusind tak for alle jeres svar - og jeg får da sikkert brug for jeres hjælp mange gange endnu.
Jeg var ude at se på 2 brugte maskiner
En der kunne alt det jeg gerne ville - hold da op et teknisk monstrum som jeg slet ikke kunne overskue (Å)
Og så henne i et hjørne stod en lille sød maskine. Uden en masse teknik - til gengæld osse uden ribapparat og hulmønster.
Men det blev altså den der kom med hjem - man skal jo kravle før man kan gå (bdk

Så nu skal jeg igang med nogen af mine garnrester og se om jeg alligevel har overvurderet mig selv

Mange hilsner
Birthe

rokken
26-01-2007, 19:00
Hulda. Det har du ret i at den fylder en del. Det er en Brother Super-Automatic 8 K-H 583 K-H 585 Luxus - begge dele står på bogen der fulgte med. Ribapparatet hedder KR-586. Håber det siger dig noget.

hulda
03-02-2007, 23:43
Hej Rita.

Jeg Er sikker på at du har fået en supergod maskine. Men jeg kender desværre ingenting til Brother.

Rannva
19-02-2007, 17:33
Der ligger en Brother forhandler i Århus indtil den 1. april så lukker hun. Hun har nok det meste til nye og brugte maskiner. Jeg købte min brugt hos hende for 8 år siden, med undervisning og køber stadig reservedele der. Det hedder Brother strikkecenter 86136574, man skal ringe først så lægger hun varen i butikken (som ellers sælger skrivemaskiner) på Sønder Allé 5.

birdie4760
15-05-2007, 11:56
Jeg har haft en royal knitmaster 305 for mange år siden
Har den ribapparat og hvilke teknikker kan den strikke? (har set en brugt til salg på nettet men der står ikke rigtig noget om maskinen)
Der står desuden den er fuldautomatisk?

jytte molin
15-05-2007, 14:33
Har den ribapparat og hvilke teknikker kan den strikke? (har set en brugt til salg på nettet men der står ikke rigtig noget om maskinen)
Der står desuden den er fuldautomatisk?

ja det er mig der havde en 305 en udmærket maskine, og hvis det er en brugt skal du høre om der er ribapparat med og manual og alle mønsterkortene, og om den stadig strikker pænt, for hvis den ikke gør det er det nålespærreskinnen der skal skiftes, som kan købes hos juno garn til ca. 170 kr.

den kan strikke mange mønstre, der er 3 knapper man skal flytte med, det er vist på kortene, og flere forskellige ribkanter, det der med fuldaotomatisk det skriver de på alle jeg ved ikke hvad der menes

hvad forlanger hun for den

birdie4760
16-05-2007, 07:17
Der er forlangt 500 kr for den - så den er nok uden ribapparat, men det kan man vel osse finde på nettet

Samme sted er der en 323 og en SRP50 til 2000 kr stykket. De står som komplette strikkemaskiner - men er SRP50 ikke kun et ribapparat?

jytte molin
16-05-2007, 09:43
Der er forlangt 500 kr for den - så den er nok uden ribapparat, men det kan man vel osse finde på nettet

Samme sted er der en 323 og en SRP50 til 2000 kr stykket. De står som komplette strikkemaskiner - men er SRP50 ikke kun et ribapparat?

500 kr. er meget biligt, du kan jo høre om der er ribapparat med, da jeg søgte fandt jeg også en 305 men uden ribapparat og det søgte jeg så efter men problemet er nok at de fleste sælger det samlet

323 har jeg, det er med hulkortmønster jeg gav 1400 + 400 for at få den sendt med posten fra birkerød til hirtshals, men jeg har endnu ikke prøvet hulkort da der ikke er nogen med, har heller ikke undersøgt om de kan købes

den sidste ved jeg ikke hvad er måske en brother

birdie4760
16-05-2007, 10:08
der står det er en royal knitmaster SRP50 komplet strikkemaskine - men jeg synes jeg på nettet har kunnet søge mig frem til det er et ribapparat.
Mit problem er at sælger intet ved om maskinerne (vist nok arvestykker) og de er "pakket ned" så der ikke kan tages billeder eller iøvrigt gives oplysninger fra sælger
Hvis jeg husker rigtigt er din 323 med ribapparat - så lyder 2000 kr jo lidt dyrt i forhold til din pris

jytte molin
16-05-2007, 11:06
der står det er en royal knitmaster SRP50 komplet strikkemaskine - men jeg synes jeg på nettet har kunnet søge mig frem til det er et ribapparat.
Mit problem er at sælger intet ved om maskinerne (vist nok arvestykker) og de er "pakket ned" så der ikke kan tages billeder eller iøvrigt gives oplysninger fra sælger
Hvis jeg husker rigtigt er din 323 med ribapparat - så lyder 2000 kr jo lidt dyrt i forhold til din pris

den der SRP50 den kender jeg ikke, hvis det står pakket ned og det er nogle de har arvet så skal du nok lave den rengøring som jeg har vist for de er gamle maskiner men kan sagtens komme til at køre fint nok,

og den sidste syntes jeg personligt er for dyr som jeg har set mange til salg er prisen nok lidt høj, og ja min er med ribapparat

du skal nok være helt sikker på at det hele er der især manual, køb aldrig en uden manual

birdie4760
16-05-2007, 13:27
du skal nok være helt sikker på at det hele er der især manual, køb aldrig en uden manual

Det kunne jeg heller ikke finde på - synes det er rigelig svært selvom jeg har en manual til min begyndermaskine.
Vil prøve at kontakte sælgeren igen og se om jeg kan få flere oplysninger

Krusemullen
01-11-2007, 09:08
Jeg har også en Royal Knitmaster 323 (Empisal) - købt for 100 kr. i en genbrugs. Den ser fin ud bortset fra, at der ikke er nogen armløftere på sinkerslæden - og det er der i instruktionsbogen. Det ser ud, som om de aldrig har været der, så måske er det en forkert sinkerslæde. Er det et problem?

hundeuld
01-11-2007, 09:14
(v)
Krusemullen

Susanne Toft Jensen
01-11-2007, 15:31
Hej Krusemullen

Velkommen på Rokken

Du kan prøve at tage kontakt til denne forhandler, hun kan måske hjælpe dig med dit spørgsmål.

http://www.junogarn.dk/html/forside.html

Birgit B
20-02-2008, 17:10
Hej
Jeg er helt ny herinde, og har meldt mig på banen, fordi jeg just er blevet bidt af en gal maskinstrikker. Jeg er blevet introduceret til det på det seminarie (Århus Dag- og aften) hvor vi har en Brother (860, 900, eller sådan noget), og som den eneste er jeg blevet helt bidt af det. Jeg ser potentielle strikkeprojekter over det hele nu;-)
Problemet er at jeg ikke har en maskine. -Og at jeg er meget falmende over bare at købe en brugt een. -Jeg har godtnok testet skolens maskine en del, men derfra og til selv at gå den igennem, tjekke evt mangler etc etc, det tror jeg er en for stor bid...
Birdie, hvordan går det med din maskine? Hvad gav du for den?
Rita, har du stadig din maskine, og er du stadig interesseret i at sælge? For hvor meget, tror du? Og hvor bor du, hvis man skulle kunne komme forbi og kigge på den...
Hvis der er andre, der ligger inde med en maskine, de er interesseret i at komme af med, hører jeg gerne om det!
Allervenligst, Birgit B

Rita
20-02-2008, 18:26
Birgit B. Jeg er i mellemtiden kommet til den konklusion, at jeg selv skal have den støvet af og i brug igen - inspireret af dette Rokke-forum. Tænk på alt det varmestuestrik, der kunne frembringes på den, så desværre.

birdie4760
20-02-2008, 19:48
Jeg fik købt en Brother 892 med ribapparat. Desuden fulgte der en masse mønsterkort og forskellige andre dimser med til maskinen. Den er i rigtig pæn og velholdt stand selvom den tidligere ejer helt sikkert har brugt den en del. Jeg gav 2500 for det hele
Jeg har ikke rigtig fået lavet noget på den endnu - udover en masse prøveklude for at prøve at finde ud af at bruge den.

Og forresten (v)

birthechr
20-02-2008, 20:40
Jeg strikker rib først på rib-apperatet, der efter strikker jeg rund på både rib og hoveapperatet, jeg har lært det af , ja jeg tror af den samme som du har set strikke sokker i dag i Svendborg.

Ulla P
20-02-2008, 21:06
Jeg strikker rib først på rib-apperatet, der efter strikker jeg rund på både rib og hoveapperatet, jeg har lært det af , ja jeg tror af den samme som du har set strikke sokker i dag i Svendborg.
... som osse hedder Ulla. (H)

Jeg har ikke ribapparat på min maskine, så det bliver med håndstrikkede ribskafter. (:)

birthechr
20-02-2008, 21:23
Ja det hedder hun(ghf .Jeg har fået meget undervisning af hende og hun er et meget dyrt bekendskab skal altid lige kigge hos hende når jeg er nede i byen og der hopper altid noget i rygsækken.

Rita
20-02-2008, 23:28
Ulla P. Jeg har en erindring om, at min mor og jeg strikkede falsk rib, før vi fik ribapparat til strikkemaskinen. Det var noget med kun at strikke "ribkanten" på hveranden nål, så den blev strammere end det andet glatstrikkede.

hellet
21-02-2008, 02:36
(H)Det er nemlig rigtig rita og så bukker man "ribben" op og sætter hver anden maske på så ribben er dobbelt--Det gjorde min mor kan jeg huske--Yea --Ikke helt gammel(ghf

birdie4760
21-02-2008, 08:57
Jeg har prøvet både den "falske" rib uden ribapparat og håndstrikket rib på den maskine jeg havde før - og jeg foretrak klart den håndstrikkede.
Mon ikke jeg skulle se at komme igang med den strikkemaskine igen(R)

birthechr
21-02-2008, 10:28
Jeg mener også helt klart at den håndstrikket rib er den bedste.

supersine669
21-02-2008, 13:51
I ER ONDE, JA I ER.....(K)(K)

Nu drømmer jeg OGSÅ at have en strikkemaskine, snøft....

Har læst om en web-strikker, der synes er toppen af maskiner:

Miss My Rock
http://strikkesiderne.webbyen.dk/billed.asp?PrivatBilled=1912202
Den smarteste håndstrikkemaskine
jeg har set i mange år.

Den kan strikke alt hvad du har lyst til
både i tykke og tynde garner.
http://strikkesiderne.webbyen.dk/billed.asp?PrivatBilled=1912201Det er så nemt,
sæt nålene i arbejdsstilling, hæng kammen på læg
tråden over og kør slæden hen over nålene og vupti
..............
løft kammen af og nu begynder den egentlige
strikning, læg tråden over nålene kør over o.s.v.

http://strikkesiderne.webbyen.dk/billed.asp?PrivatBilled=1911964
Du kan blandt andet strikke med mohair, bouclé.
uldgarn og angora
http://www.strikkesiderne.webbyen.dk/billed.asp?PrivatBilled=1911963
Du kan også strikke med effektgarner

http://strikkesiderne.webbyen.dk/billed.asp?PrivatBilled=1912205
Der kan strikkes mønsterstrik i flere farver,
intarsia, fangmønstre, hulmønstre eller snoninger

Et rigtig sjovt stykke "legetøj"
både til nybegyndere og erfarne strikkere.
En strikkemaskine både til hånd- og maskinstrikkere

En rigtig lille "grovstrikker"

<STRONG><FONT size=5>Prisen er rimelig, der medfølger naturligvis
det nødvendige værktøj samt instruktionsbog
på dansk

Der kan købes instruktionsvideo samt
mønsterramme og mønsterbog til flerfarvestrik

Information om tekniske data samt pris

Passap Århus

telefon

hellet
21-02-2008, 20:37
(6)EJJJJ supersine det er da sådan en jeg har købt for et ½ år siden.Men har kun lige prøvet lidt---Jeg har møsterskifter og alt muligt--Dansk brugervejledning ---Hmmm måske jeg skulle prøve lidt på den(R)Jeg købt den brugt "ligner ny" hos en webstrikker

hellet
21-02-2008, 22:23
(z)det er en My rock--Hun gir den bare et kælenavn--Hende fra hjemmesiden ;-)) Men jeg vil da prøve at ringe i morgen og måske købe den der video(a)

supersine669
21-02-2008, 23:51
(6)EJJJJ supersine det er da sådan en jeg har købt for et ½ år siden.Men har kun lige prøvet lidt---Jeg har møsterskifter og alt muligt--Dansk brugervejledning ---Hmmm måske jeg skulle prøve lidt på den(R)Jeg købt den brugt "ligner ny" hos en webstrikker

Heldige kartoffel *SS*

Hvor mange mulianer måtte du betale for "dyret"?

hellet
22-02-2008, 01:26
Supersine det var ikke slemt--2100 kr--med porto (220 kr) men den er også som ny--en mønsterdel der hører til er ikke engang åbnet.Jeg købte den fordi det netop var sådan en nem og overskuelig maskine.Min mor strikkede meget på maskine da jeg var ung og jeg har haft en anden med rib og mønstre osv.men det var alt for svært at overskue--så den solgte jeg igen.Så jeg synes jeg har været heldig--selvom der har været et par stykker til salg billigere.Der er trods alt intet galt her--nye nåle (de er ikke brugt) og Alt tilbehøret er der (z)
Og lige nu er jeg arbejdsløs så jeg må da igang(k)

Ulla P
22-02-2008, 09:01
Uden at have nogen erfaring at bygge min udtalelse på, så er jeg sikker på, at My Rock er en rigtig god alround maskine - især for nybegyndere.

Jeg vil ikke undlade at lade jer se dette link.

http://maskinstrik.homepage.dk/index.htm

Jeg genfandt det lige - og nu skal jeg altså ha´ alle siderne gemt på min maskine (PC), så jeg ikke pludselig risikerer, at disse guldkorn pludselig er væk fra nettet.
(H)

Ulla P
07-03-2008, 18:16
Hvad ved I om

Brother 881 og Ribapparat 850?????

Er det et godt 'makkerpar' (hvis de fungerer!) ?

Trold
15-03-2008, 15:30
Jeg har længe ønsket mig en strikkemaskine. Til trods for at jeg aldrig har prøvet en, endsige set en være igang, så forestille jeg mig at jeg kunne blive rigtig glad for sådan et monstrum.
Jeg har kigget i de forskellige tråde om strikkemaskiner, og har da nogenlunde dannet mig et indtryk af hvilke maskiner jeg måske skulle gå efter.
Nu har jeg hørt om en der muligvis vil sælge en "empisal knitmaster 328", vil det være et fornuftigt valg?
Jeg forestiller mig at den skal kunne strikke noget der svarer til pinde 2,5-5.
Hvad skal jeg være opmærksom på hvis jeg skal ud og se på den?
Vil jeg kunne se i brugsanvisningen hvad der skal være med til den, og så tjekke på den måde?
Som i nok kan læse jer til er jeg på bar bund, og håber meget at nogen kan give nogle gode råd.æøs

Torras
16-03-2008, 15:03
(:)

Jeg er blevet tilbudt en strikmask. mrk.Brother Elektroknit 910
skulle det være en ok maskine ....(x)
Hvis den ellers virker ordentligt ....

(for en nybegynder som mig (R))

Trold
16-03-2008, 16:03
Havde min farfar levet endnu, og stadig været entreprenør, så var det måske sådan en strikkemaskine jeg skulle have haft: http://blog.noordeman.com/gallery/album30/dave_cole_selected_pub_pic2

strikkelise
16-03-2008, 16:28
Havde min farfar levet endnu, og stadig været entreprenør, så var det måske sådan en strikkemaskine jeg skulle have haft: http://blog.noordeman.com/gallery/album30/dave_cole_selected_pub_pic2
Så kunne du strikke et gulvtæppe(ghf(ghf

Trold
16-03-2008, 17:23
I min jagt på viden om strikkemaskiner, er jeg rendt ind i denne side, hvor man kan finde brugsanvisninger på strikkemaskiner. Nogle kan downloades, andre skal bestilles. Siden er engelsk, så det er brugsanvisningerne jo nok også:
http://www.undyarns.co.uk/acatalog/manual.html

jolin
09-12-2008, 22:56
Hej! Er der nogen der ved hvor jeg kan købe hulkort til en Royal knitmaster 326?*239*

Ladysmor
10-12-2008, 16:12
Prøv Junogarn i Svendborg, eller Micorbis i Horsens, eller måske ABCstrik i KBH.*228*