PDA

Se fuld version : Hjælp til min strikemaskine

kridthuset-ikast
25-02-2008, 19:41
Jeg købte en meget velfungerende brugt strikkemaskine her sidste efterår. Den har også et ribapperat og diverse ekstra nåle, bord og hele udstyret, men hende jeg købte den af var lidt forvirret og tiden var ret presset.
Kan nogen af jer give mig et godt råd, eller eventuelt henvise til et sted, hvor man kan komme og få lært at betjene den. Det er en Brother KH-588.
Jeg har alle manualer, så det kan godt lade sig gøre at læse sig til en del, men det er mere en der kan hjælpe mig på gled, i starten. Jeg er god til det meste håndværk, men det her er nyt land.
Håber der er hjælp at hente.

beta
24-03-2008, 09:02
Hej

Jeg kan ikke hjælpe dig, men meld dig til et kursus, der er et på Lolland her sidst i marts tror jeg det er, du kan finde "tråden" i forum.

Ellers regner jeg med at der bliver et i Vendsyssel til efteråret.

Fortsat god påske (20)

Mvh beta

Ulla P
24-03-2008, 09:06
(H)
Kridthuset er på listen til Lollands-kurset ...

(39)

hulda
24-03-2008, 13:58
Prøv først at få den sat op.

Sidenhen skal du kun koncentrere dig om, at få slået masker op.

Så er du kommet så langt, og det er en stor fordel at kunne inden man tager på kursus.

Det kommer til at tage alt for lang tid for den stakkels lærer, hvis hun skal til at opsætte flere maskiner og få dem startet op.

I kommer alle til at få meget mere ud af et kort kursus, hvis I har gjort jer umage med at lære jer de første trin, nemlig opsætning af maskinen og opslagning af masker.

Ulla P
24-03-2008, 14:14
Tak hulda.

Det var/er et godt fif. (39)

Mosterkoster
24-03-2008, 14:30
Jeg har sat den op, og kan også slå op uden problemer. Mit problem er, at jeg ind i mellem taber masker. Midt i strikketøjet.
Er det bare mig der sjusker, eller er der noget jeg kan gøre anderledes, så det ikke sker, for det gør at jeg taber lysten til at gøre arbejdet færdigt.

Har lavet det ene bagstykke, opdagede at jeg havde tabt en maske, samlede op, og se hvor tydeligt det er.

Så det stykke ryger ud nu.

16843 16842 16841

Ulla P
24-03-2008, 14:41
Skal du ikke bruge vægte/lodder??

Mosterkoster
24-03-2008, 14:43
Jo, men jeg valgt ikke at gøre det, for det trak store huller i mit strikketøj, kan det være årsagen?

Ulla P
24-03-2008, 14:45
Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken - men ja, det tror jeg ... - næsten 90% sikkert. (R)

Britta S
24-03-2008, 15:37
Hvad bruger man lodder til?(33)
Ja, jeg kan jo næsten regne det ud, men det er igen steder nævnt i mine manualer, og det går foreløbig fint uden. I min manual har jeg læst at forkert spænding, kan være årsag til tabte masker. Uden dog at skulle gøre mig klog på det. Men det er måske en løsningsmodel?

hulda
24-03-2008, 15:37
Hey Mosterkoster

Det ser da ikke sååå slemt ud, det er kun dig der ved det, alle andre kan ikke se det, hvis ikke du sætter en rød markering om fejlen. Ha ha.

Nogle gange synes jeg der er midre skade, bare at maskesy selve masken istedet for at hækle den op. Men det må være en smagssag.

hulda
24-03-2008, 15:39
Lodder bruges næsten kun når man strikker med ribappparat, eller hvis man har et tungt arbejde i maskinen, men da må man have en kam at sætte lodderne i.

Mosterkoster
24-03-2008, 16:24
Efter at have masket den op er jeg tilbøjelig til at sige, at en anden gang vil jeg også hellere maskesy.
Var lige inde på you tube og se en, der viser hvordan man gør. Hun har også en video, der viser hendes bluse, med masser af tabte masker, og hun véd ikke hvorfor, så det kan være, at det bare er sådan. (:)

Man taber masker ind i mellem.

birdie4760
24-03-2008, 16:42
Jeg vil tilslutte mig Hulda - den "fejl" er altså ikke så tydelig når din markering fjernes. Jeg ville fortsætte og se om ikke det strikkede trækker sig ved 1. vask så "fejlen" ikke ses.
Flot arbejde iøvrigt - dejlige farver

hulda
24-03-2008, 16:43
Kære Mosterkoster

Hvis der er nogle skæve- eller at tungen sidder fast på nogle nåle, så er de meget tilbøjelige til at tabe masker.
Prøv at skift dem ud. Eller- hvis de sidder ude i enderne, så prøv at strikke en prøve der hvor de nåle ikke er, så kan du se om det er nålene der er noget galt med.

Det kan også skyldes, at garnet er tykkere end til 3 -3 1/2.

Og til sidst, hvis du strikker mønster med to forholdsvis tykke garner, så kan nålene ikke altid fange garnet, derfor falder maskerne af.

Mosterkoster
24-03-2008, 17:37
Jeg strikker til p. 4, så måske er det garnet. Tror ikke det er nålene, fo maskinene er helt ny, og det sker forskellige steder.
Der er jo også den mulighed, at jeg bare ikke ser mig godt nok for, når jeg strikker.

Ellers synes jeg at det går fint. Den ryger nu ud alligevel, for jeg magter ikke lige nu at strikke 1 bagstykke og 2 forstykker og ærmer i striber i så mange farver. Ikke før gemalen har fået lavet den anordning jeg pønser på, så det gør arbejdet lettere.(:)

Men 1000 tak for hjælpen. Det er det allerførste stykke jeg har lavet udover et halstørklæde, og nu vil jeg i gang med at lave intarsia i en børnesweater.

jelva
25-03-2008, 18:14
hej britta
der høre en lang kam med den sætter du i striktøjet så langt oppe ved maskerne og så sætter du lodder på kammen e.v.t. de små lodder i siden husk at flydt efterhånden du får strikke du kan se når striktøjet begynder at blive løst
hilsen jelva

Ulla P
25-03-2008, 18:33
Det svarer til dét, jeg fik vist af min sælger, da jeg købte og fik introduktion til maskinen.
Sælger er 'Junogarn' i Svendborg og absolut ikke nogen novice, så derfor tillod jeg mig at foreslå vægtlodder igår.
Så hende foretrækker jeg at sætte min lid til.
http://www.rokken3.dk/forum/showpost.php?p=91293&postcount=7

Men der er nok lige så mange meninger, som der er strikkemaskiner:
http://www.rokken3.dk/forum/showpost.php?p=91312&postcount=12

hulda
25-03-2008, 20:07
Den lange kam som Jelva nævner hører ikke med til en Silverreed maskine, kun 2 små firkantede lodder.

Det var det jeg mente, da jeg skrev, at man brugte mest lodder til vrangapparatet, der hører nemlig tunge lodder med til Knitmaster/Silverreed´s vrangapparat

jelva
25-03-2008, 21:29
hej hulda
jeg kender ikke ikke din maskine men jeg har været med på mange strik kursus til maskiner ( jeg har selv en brother 860 )og det var næsten alle maskiner der havde en kam da du jo bruger den til at slå masker op på kontrast tråd så tror du ikke den kan købes til din som tilbehør jeg mener også at nogle kamme er korte og kan så sættes sammen til en lang når jeg strikke rib er der hul der hvor lodderne skal sidde
hilsen jelva
N.b. det er mange år siden jeg har strikke på maskinen

Mosterkoster
27-04-2008, 20:41
Ja nu blev jeg jo klogere, med hensyn til tab af masker. Vi fandt i fællesskab ud af, at jeg skal lægge garnet anderledes over krogene, og det hjalp gevaldigt. Nu vil jeg spørge nogle af jer søde rokkere med grovstrikkere, om I har manualer til jeres maskine, og om jeg evt. må købe en kopi af dem, for at få nogle ideer eller mønstre til min maskine, da der ikke fulgte så meget med af den slags.

(z)

beta
27-04-2008, 21:58
Hvad er det for en maskine du har ??

Mosterkoster
27-04-2008, 22:19
Jeg har en Myrock, og der er manual med til den, men den er ikke særlig grundig, så jeg tænkte at jeg måske kunne bruge andre grovstrikkeres manual, for derved at få ideer og andet til min maskine. (z)

beta
27-04-2008, 22:31
Okay ja der kan jeg desværre ikke hjælpe dig, den maskine kender jeg ikke.
Håber der er andre der kan hjælpe dig

Mosterkoster
27-04-2008, 22:42
Men du behøver ikke at kende maskinen, det jeg efterlyser er en manual til andre grovstrikkere, så jeg kan få inspiration. (z)

hulda
28-04-2008, 10:23
Er det en hulkortmaskine?

Mosterkoster
28-04-2008, 13:54
Nej det er en meget simpel maskine, med automatisk trådfører, mig (31)
Nå spøg til side. Der er 125 nåle og en slæde, og det er hvad der er. Jeg har lige været på kursus i weekenden og fik her at vide, at jeg kunne lave de fleste mønstre, hvis jeg magtede at flytte nålene selv, for hver gang de skal flyttes, og det vil jeg gerne magte, men mangler mønstre og ideer til at lave det. Den kan også lave snoninger, igen hvis jeg selv flytter masker. Så det jeg egentlig gerne vil have er mønstre, som andre grovstrikkere bruger, også gerne intarsia, så jeg kan lave mere avancerede ting end blot at føre tråden frem og tilbage.
Håber at I kan forstå hvad jeg mener.
(z)

Mosterkoster
29-04-2008, 07:09
Ja Hulda, det var lige præcis sådan en manual jeg ledte efter, en der kunne fortælle mig, hvordan jeg skulle stille nålene for at lave forskellige slags mønster.
Så nu skal der eksperimenteres. (z)

Ulla P
29-04-2008, 07:14
Ja Hulda, det var lige præcis sådan en manual jeg ledte efter, en der kunne fortælle mig, hvordan jeg skulle stille nålene for at lave forskellige slags mønster.
Så nu skal der eksperimenteres. (z)

Hov ????
Hvad er jeg nu gået glip af?????

Er det ikke noget, du har rigtig meget lyst til at dele med mig??
(H) *fedtefedtefedteikon*(39)

Mosterkoster
29-04-2008, 07:46
Ja ja ja, du skal da også være med overalt (31)(31)

Jeg mailer lige det jeg har fået af hulda, så du også kan være med, du skulle jo nødig være udenfor. (ghf

klasus
29-04-2008, 07:53
Må jeg også være med på en deler - Jeg har nemlig også så'n en automatisk trådfører (31)

Jeg sender dig lige en PB.

KH
Klasus

Ulla P
07-05-2008, 09:50
JUBIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII

Jeg har fået (købt i dyre domme over dammen) dét, jeg tror vil blive min 'strikkemaskinebibel'.

Den er lige kommet ind ad døren, og om lidt vil jeg sætte CD´en i og kigge og læne mig tilbage - og så er jeg heeeeeeeeeeelt sikker på, at når jeg har set dén CD, er jeg færdiguddannet (t)

Nej ... men jeg glæder mig til at blive visuelt inspireret. ((O))

Den nævner/viser både Silver Reed og Brother - og jeg har begge mærker, så det er bare super.

18356

18357

18358

birdie4760
07-05-2008, 12:57
Wooouuuuuuvvvvvvvv - den ser da spændende ud. Du må lige huske at fortælle mere om hvad den så indeholder

Britta S
07-05-2008, 13:34
Den ser spændende ud. Det kunne være at man skulle anskaffe sig en bibel, hvis man skullle gå hen og blive helligæøs.

Lad os endelig høre, om det er noget, der kan bruges.

Futte
07-05-2008, 13:58
Lyder rigtig spændende med sådan en "bibel" Hvad koster so ein Ding og hvordan har du fået fingre i den?

hulda
07-05-2008, 14:07
[quote=Britta S;100502]Den ser spændende ud. Det kunne være at man skulle anskaffe sig en bibel, hvis man skullle gå hen og blive helligæøs

Britta S. Der findes faktisk flere af slagsen. Her er et link til en af dem.

http://cgi.ebay.co.uk/Bible-For-Machine-Knitting-from-Knitmaster_W0QQitemZ140229397280QQihZ004QQcategory Z28146QQcmdZViewItem

Ellers synes jeg, det er spændende at se hvad I har opnået på det kursus. Såvidt jeg kan se, så er der nogle, der er kommet rigtig langt, og det er flot, efter kun en week-end.

Selvom jeg efterhånden har strikket i mange år, så har jeg aldrig strikket et par sokker, jeg har strikket en, men den kan jeg ligesom ikke rigtig bruge til noget.

Så flot gået, bliv ved. Fejlene er der, for at man skal lære af dem. Det værste er, synes jeg, hvis der bliver bøvl med selve maskinen, da er det straks sværere at komme videre.
(qwe

Ulla P
07-05-2008, 16:18
[quote=Britta S;100502]Det værste er, synes jeg, hvis der bliver bøvl med selve maskinen, da er det straks sværere at komme videre.
(qwe

Jeg har skam osse lært at skille slæden fra sengen, når slæden sætter sig fast.
Det blev jeg helt god til - selv om jeg aldrig fandt ud af, HVORFOR den satte sig fast.

Første og anden gang sprang koldsveden fra panden - nu formaster jeg mig til et lille træk på skulderen. (31)

Else M
07-05-2008, 17:52
Første og anden gang sprang koldsveden fra panden - nu formaster jeg mig til et lille træk på skulderen. (31)[/quote]

Rigtig godt skuldret(31)(ghfmed det der træk på skulderen-
men pas nu lige på ikke at komme til at skubbe til Emmy(z)

Lyder rigtig spændende med den der "dyre" skive-var den så pengene værd-
Strikker du måske bare derudaf????????-lige nu
Kom nu ikke til at svede for meget

Ulla P
07-05-2008, 19:47
Sveden er sprunget af panden i dag - men det er fordi Lotte L og jeg har knoklet med at fjerne vinyl og gulvtæpper og køre dem på lossepladsen.

Så jeg har slet ikke haft tid til at se på CD´en (K)

Emmy tør jeg slet ikke skubbe til ... jeg kunne risikere at få vrøvl med alle hendes andre hofdamer.

(31)

kridthuset-ikast
07-05-2008, 22:41
Nu vil jeg dumme mig så det kan ses og høres. (31)(31)
Hvad er det for en seng i snakker om?

Jeg har skilt det meste af min søde maskine ad helt fra dag 1.
Ellers var vi aldrig blevet venner. Er der en dims jeg til min maskine endnu ikke har , eller ikke har fået har skilt ad. For så vil jeg da straks prøve det. Hvem kan modstå tanken om først at få kold sved på panden og tænke- oh, nej det her kræver en ekspert.(15)

For derefter at opleve, at man så ender med at tage det med et skuldertræk.

Hvor er den altså?(x) Sengen og den anden dims der kan skilles ad.(wqæ

Jeg har ingen bøger, hvor der står sådan nogen moderne ord.
Mine manualer er på fornuftigt 70´er- tysk eller -engelsk. Og der snakkede pæne damers mænd ikke om senge og strik på een gang.

Ulla P
07-05-2008, 23:05
(R)
Jeg har nok læst for mange manualer. (31)

Alle nålene kan sættes i 4 positioner alt efter hvad de skal.

Der hvor nålene sidder - hele dén rist, hvor nålene arbejder (ligger!!!), hedder 'nålesengen'.

Slæden er dén 'dims' man 'kører' med, når man strikker - forstykket (med børsterne) kan skilles ad fra delen med håndtaget.

Hmmmmmmmmmmmmm (t)

Er jeg virkelig allerede ved at lære et nyt sprog ... fagsprog.

(ghf

birdie4760
08-05-2008, 07:23
Med risiko for at dumme mig rigtig grundigt - så tror jeg sengen er den del af apparatet hvor nålene ligger og som slæden kører henover..........de 2 ting fik jeg nemlig osse prøvet at skille ad maaaaaaaange gange den weekend

Ulla P
08-05-2008, 07:48
Jammen du har da ikke dummet dig - du har helt ret. ((O))

priyanka
08-05-2008, 09:10
Som Ulla skriver, så har du helt ret((O))

birdie4760
08-05-2008, 20:25
YES - der var noget jeg kunne huske selvom min maskine har ligget pakket i bilen siden vores strikkeweekend. Glæder mig til jeg kan få afprøvet om der er mere jeg kan huske(t)

Ulla P
08-05-2008, 23:27
http://cgi.ebay.co.uk/Bible-For-Machine-Knitting-from-Knitmaster_W0QQitemZ140229397280QQihZ004QQcategory Z28146QQcmdZViewItem
Fejlene er der, for at man skal lære af dem.

Så nu har jeg bestilt den fra Amazon.
I 'rigtig' bogudgave! ((O))
Så blev jeg endnu engang fristet ... denne gang af Hulda. (R)
Guide to Knitting Techniques; How to Knit Garments (Bible for Machine Knitting)

Ulla P
08-05-2008, 23:29
der snakkede pæne damers mænd ikke om senge og strik på een gang.

Måske er det fordi vi damer ikke er så pæne endda! (31)