PDA

Se fuld version : Børnevæv...

Zep
06-05-2008, 12:14
I genbrugsbiksen kunne jeg altså ikke nære mig idag (R) Den her lille børnevæv stod og så så ensom ud til bare kr. 20,- (33)

Spelsauen
06-05-2008, 12:16
Ja Sep, den havde jeg også skyndsomt snuppet med i farten. ((O))

hundeuld
06-05-2008, 12:36
Nej hvor dejligt, så kan Anne Sofie forsætte der, når hun har lært at spinde...
Bagefter er det lille søsters tur (z)

Nette
06-05-2008, 12:38
Nej nej nej nej, jeg sidder helt med tårer i øjnene!!!!

Sådan en havde jeg som barn, nøjagtig mangen til og med de samme blomster på!!!!

Det kunne være min. Den er fra sidt i 70erne... den er da ikke så lille igen? Huske den som ca 40 cm lang, men husker en hel del, der var meget mindre.

Nette

Ps. Undskyld alle udråbstegnene, men smileys kunne ikke signalere min iver godt nok. :-)

Hjørdis Jensen
06-05-2008, 12:50
Hvor er den sød, den ku' jeg heller ikke ha' overset !

(k)

Zep
06-05-2008, 13:06
Lige præcis hundeuld... ((O))

Så husker jeg altså heller ikke helt galt Nette... Jeg mener nemlig, at det var sådan en, jeg så meeeeeget langt efter som barn (jeg er fra 71). Men det var der ikke råd til (og idag kan jeg købe den for en flad tyver (33)) Den er lige knapt 40 cm. lang og ca. 15 bred.

Så jeg må snart til at sætte mig ind i, hvordan man sætter tråde op osv., for jeg har aldrig prøvet sådan en væv. Men nøj hvor jeg drømte om at lave dukketæpper m.m.m. dengang. Så hvis nogen har en brugsforvirring liggende, så er jeg meget interesseret i en kopi (bdk

Og så skal jeg ellers have pakket den lidt væk nu, for ellers får jeg ikke fred idag (31)De har begge prøvet at væve på en træramme med søm i skolen og været ret begejstrede for det nemlig.

heel
06-05-2008, 13:24
arj hvor er den lækker =)

Jeg synes jeg spotter en spjældvæv sat på den også... men det er måske mine øjne der bedrager mig?

Nette
06-05-2008, 13:29
Jeg er fra 72, og det er så både første og sidste gang, jeg nævner det herinde. (ghf

Sådan som jeg kan huske det, så var den en del af mit legetøj. Jeg husker at have siddet og prøvet at væve på den, og hører i baggrunden min elskede mormor sige "Nej Nette, det er altså ikke stort nok endnu, du skal have tålmodighed."
Men jeg husker aldrig at have fået noget færdigt på den, kun lige begyndt som på denne her, og så er der noget, der siger mig, at de voksne i min familie slet ikke kunne tråde den, og at tanken om den væv, og at den var umulig at tråde, altid gav mig en negativ følelse.

Jeg tror heller ikke ejeren af denne væv har brugt den, for det ser ud til, at det er den originale tråd der endnu sidder på. Den var nemlig orange.
Faktisk kunne det være MIN væv...(ghf

Håber du finder ud af, hvordan det skal gøres. SÅ umuligt kan det vel heller ikke være. :-)

Nette

Zep
06-05-2008, 14:00
Ja farverne er ret retro ((O)) Åh ja hvem har ikke hørt den med "Nej lille .... den er ikke lang nok endnu"?! om et eller andet, da man var barn(ghf Jeg er jo så pædagogisk, at jeg fortæller pigerne, at hvis de strikker eller hvad ved jeg lidt længere/mere så kan det bruges til det og det æøs

Heel, jeg ved det ikke, for jeg har (endnu) ikke en brik forstand på væve. Men spjæld siger mig noget om at åbne/lukke (fra min tid med kakkelovn) og de to i midten kan et eller andet med at hæve sænke trådene... Er det det så?

Ihvertfald SKAL jeg lære den at kende, inden de overhovedet får den at se! Lige nu er den i et pudebetræk i garderoberummet - HØJT oppe!

Nette
06-05-2008, 14:27
Man kommer garnet om den der dims, der ligger oven på den på billedet, så hæver man det ene hold tråde, kommer dimsenmedgarn ind imellem og ud på den anden side. Så kører man den der kam ned og "banker" tråden fast. Så hæver man igen på midten, så det andet hold tråde kommer op, hvorefter man banker denderkam ned igen for en sikkerheds skyld, så det ligger pænt og stramt, og så tager man igen dimsenmedgarnet og kører igennem og sådan fortsætter man.

Jeg ved faktisk ikke, hvorfor der er tråde på begge sider af sådan en væv... Men ok, nu nåede jeg også kun at væve 5 cm. garn på min.

Jeg ved heller ikke, hvad de to kroge er til, men de var ret irriterende, for når den stod under min seng, rev de altid div. poser op, som kom der ned helt tilfældigt, når der skulle ryddes op. (ghf
Nette

Strikkelene
06-05-2008, 17:52
Den minder om min lille, søde børnevæv, der er 35x38cm. Dimserne på midten lige bag ved kammen er jo dem, man laver skellet med (skellet er det der kommer, når nogle af trendtrådene er oppe og de andre er nede - der hvor man væver "islættet" ind i mellem). Når man så bytter om, så kommer de trendtråde, der før var nede op og omvendt. Og så kan man væve mellem dem igen.

Jeg havde engang min lille væv med til det vævekursus, jeg har gået på i flere sæsoner nu. Du kan nemt sætte ny trend på, Zep! Skru din væv fast til et bord med en skruetvinge. Skru en anden skruetvinge fast et andet sted med den afstand, der svarer til den længde du vil have din trend til at være. Du binder "kammene" (dem med riller og huller i)/evt. "søller" (lavet af snore) op. Så trækker du trenden rundt om skruetvingen, hen til væven og gennem kammen og sætter den på en lille pind (eller en snor, der er bundet til bagbommen). Sådan bliver du bare ved til hele kammen er fyldt med snore (2 i hver rille). Pas på, at du får lavet trenden lige stram hver gang. Så drejer du bagbommen, så trenden bliver kørt rundt om den (men pas på, at den anden ende af trenden ikke smutter ud gennem kammen. Bagefter trækker du trenden gennem hullerne i de andre kamme, sådan at du kommer den ene tråd i ét hul og så igennem en rille i den modsatte kam. Næste tråd skal så igennem en rille i den forreste af de 2 kamme og et hul i den bageste. Så binder du trenden fast til forbommen. Det er nok ingen dum ide, at sætte et par pinde ind som skelpinde (så du er sikker på, at du har et skel i din trend) helt henne ved bagbommen. Og så er det vist bare med at komme i gang med at væve. Måske skal du dreje lidt trend rundt om forbommen først (så har du altid til at binde med bagefter og evt. lave frynser med).

Jeg er bange for, at jeg ikke er god nok til at forklare det. Min vævelærer er bedre, men hun har vist desværre ikke meldt sig ind her i Rokken. Min egen trend var gået i kludder, men jeg har redet den ud og skal binde den på bagbommen snart. Heldigvis har jeg skelpinde i (bundet sammen med elastikker, så de ikke kan komme fra hinanden og lave kludder i skellet). Jeg skal nok finde ud af det, så jeg kan væve lidt på den. En børnevæv kan sagtens bruges af en voksen til at væve mindre ting på.

TanteLaila
06-05-2008, 18:12
Den er godt nok fin den lille væv. Den ville jeg også have taget med hjem, til min kærestes store fortvivlelse, for hvor skulle den nu have plads henne..Jeg har stadig min væv fra da jeg var barn. Den er godt nok ikke helt så avanceret som den der, men der er blevet vævet mange små vægtæpper på den,,kan huske jeg hev hår ud af vores kat fordi jeg skulle bruge uld til hvide skyer, og da jeg ikke havde hvidt garn, var katten altså nærmest.. Stakkels mis.

Mvh Laila

Zep
06-05-2008, 21:54
Altså børn og deres opfindsomhed (31)(bed den dig slet ikke?)

Mange tak Strikkelene! Jeg vil finde en dag med fred og ro og sætte mig med væven i nærheden af computeren, så jeg kan følge din detaljerede forklaring (5) Jeg tror nemlig, jeg har fanget pointen ((O))

Jeg har luret krogene Nette; De går ned og låser bommene fast og kan tages op, hvis man ruller noget vævet omkring (bag?)bommen for at få mere plads til at væve (tror jeg nok (ghf).

kridthuset-ikast
06-05-2008, 23:27
Jeg har også haft sådan en. Den ligner lidt en almindelig lervad væv med et rigtigt skel.
Den har hvad der svarer til en kam, så der kan lægges skel og det foregår næsten som på en almindelig væv. Jeg har vævet lidt på min, for 25 år siden, så min er det ikke. Resultatet bliver ikke så fantastisk at det gør noget.
Jeg opgav den for en lille båndvæv i træ, som jeg også fandt i en genbrugsforretning, men den er utrolig sød, så jeg ville nok også have købt den.
Mine nevøer fik lov at væve på den, og var meget glade og stolte af deres produkter, der blev brugt til penalhuse og små punge. Enkelte dukkehustæpper lavede den osse, men den store væv jeg havde dengang var nu noget mere stabil og nem at sætte op.
Og jeg er i øvrigt rigtig mange år ældre en alle i dejlige unge mennesker.

heel
07-05-2008, 09:21
Det er nemlig det stykke til skællet der ligner spjældvæven.

Så når du væver på den, er det jo i princippet også spjældvævning hehe..

Ellers kan du jo tage spjældet af ved lejlighed og prøve at spjældvæve ved at sætte trenden op, enten mellem dig selv og et fast punkt, eller mellem 2 faste punkter - og så prøve at væve bånd.

Steffen
07-05-2008, 09:35
Tillykke med væven , håber dine børn får mange gode og lærerige timer,
men husk , det skal også være plada sjov.

Zep
07-05-2008, 11:32
Fuldkommen rigtigt Steffen (:)

TanteLaila
07-05-2008, 13:06
jo jeg fik vidst et par rifter her og der.. Men jeg er ikke holdt op med at hive pels af katte af den grund. Nu går det bare ud over mine langhårs katte, dem er der lidt mere at hive i ;)

Men billed tæpper er altså sjov at lave for børn, specielt hvis de har forskellige materialer og putte i.. Lige fra de røde ned man køber clementiner i, til træ stykker fra stranden, og ikke mindst pelsen fra katten (:)

Mvh Laila

vandhunden
08-05-2008, 14:30
Hvis Du Skulle Få Lyst Til At Bruge Den Lille Væv Fandt Jeg Lige 2 Sider Med Små Kurve ((o))

jane72
08-05-2008, 15:38
Jeg er fra 72, og det er så både første og sidste gang, jeg nævner det herinde.

Det er ellers en go' årgang... ((O))