PDA

Se fuld version : Alt om strømper foto opskrift

rokken
27-01-2007, 12:16
Hundeuld

For at kunne gå med hjemmestrikket strømper hele tiden er her et par tips

Man starter med 6 par

Her skal du tage højde for størrelsen
Altså fordi der står str. 40 i en opskrift,
og du normalt bruger str. 40 i sko ,
så kan du ikke regne med den er "hjemme"
Nogen kan have tynde ben andre have vand i benene,
så vær opmærksom på maske antallet.
Når du kommer til lille tåen, og den er dækket, så passer det sidste med lukningen af strømpen .
Strømpen skal sidde så kilen når det bagerste af hælen når du prøver.

HVIS du overholder disse ting, så garanter jeg dig for dine sokker holder længere.
FOR for stor sokker glider rundt, og dermed får de forkert slid
FOR små sokker bliver udsat for forkert træk og dermed slid.

Så skulle det jo gerne være sådan at der er sokker hele tiden,
derfor mindst 1 par nye sokker om året,
så har du glidende sokker hele tiden, hvis du starter med de 6.

Hvordan jeg bære mig ad med det her, når strømperne også skal til Florida ?
Jeg beder kunden tegne sin fod på 1 A4 ark, og marker tydeligt hvor lille tåen slutter, så kan det lade sig gøre.
En anden ting trøje str. spørger jeg også om !
Hvad pokker har den med sokke str. at gøre ?
Ja, vi er jo ikke alle sylfider ej heller tønder M/K
Så en stor str. ekstra masker på str. 40 osv.
Tynd mindre masker på str.

Der ligger en fuldstændig billed opskrift længere fremme i indlæggen
om hvordan man strikker strømper

Hilsen fra en der strikkede strømper fra hun var 8 år
Begyndte og stoppe strømper som 2 årig

rokken
27-01-2007, 12:21
Jeg har jo fået hjælp af Bente 2.000.000 gange , og jeg kan fortælle dig hvordan du får maskerne op i siden, så de ligger pænt.

KOPI af brev fra Bente

Da du altid har det sammen antal pinde i din hæl, som dine masker på hæl pinden, så er der også sammen antal løkker i siden, som du skal samle op.

Fik du det(Å)

rokken
27-01-2007, 12:21
Jamen Tove har du gemt det . Det er rigtig hvad hun skriver (xyk)

rokken
27-01-2007, 12:23
STOPNING AF STRØMPER.
nu er det også lagt ind, brug søgemaskinen.(nvb

rokken
27-01-2007, 12:23
jeg bruger altid en hæklenål, når jeg samler masker op, og enten sætter jeg maskerne på pinden efterhånden eller når alle masker er samlet op.

rokken
27-01-2007, 12:24
Så sidder man der med sine dyrt indkøbte strømpe træpinde,
og den ene knækker .. gode råd er dyre...
man vil jo gerne strikke videre lige med det samme
Tag du bare en der er enten 1 nr str, eller mindre
Ja, det gør ikke noget, for du strikker rundt hele tiden,
dermed flytter den pind der ikke passer sig med hele tiden
Det går altså ikke hvis du strikker på 2 pinde,
der vil der stor forskel på pindesstørrelsen. (nvb

rokken
27-01-2007, 12:33
Nej da , de ligger fint i deres pakke endnu (nvb
mine nye ibenholt strømpestrikke pinde,
jeg glæder mig til at prøve det hele,
for der er også rundpinde i ibenholt jeg har købt

rokken
27-01-2007, 12:33
hvad er forskellen på ar strikke med alm pinde og dem af træ (Å)

rokken
27-01-2007, 12:34
Når man strikker i mindst 6 timer om dagen,
så kan de almindelige pinde altså være ret så hårde ved fingerne,
jeg har mange gange haft hul på pege fingeren,
det gør nas, og er meget længe om at hele :mad: Træ strikkepindene er mere blide ved hænderne, du skulle næsten prøve , og dog.... det kan blive dyrt

rokken
27-01-2007, 12:37
Uha Uha så har jeg prøvet de strømpe strikkepinde jeg har købt af strikkestuen her på siden,
de er af ibenholt i skal ikke prøve dem (awd

NEJ i skal ikke (F)
Husk det nu (awd

For I vil aldrig nogen sinde strikke med andet ..........
når i har prøvet dem

De er bare skønne(H)

rokken
27-01-2007, 12:37
Jeg tror godt jeg tør vove forsøget. Jeg har faktisk lidt svært ved at strikke med almindelige pinde og min mand ønsker sig kun hjemmestrikkede sokker, så jeg må i gang.

rokken
27-01-2007, 12:42
52 masker, strik de første 2 pinde frem og tilbage i rib strik,
det gør det nemmer at komme i gang,
når det er noget siden du har strikket strømper,
og det betyder ikke en dyt du gør det..

60 omgang rib
40 omgange glat så er du ved hælen...
26 masker til hælen,
strik 26 pinde lav kile,
samlen 13 masker op i begge sider på hælen,
strik rundt tag ind på hver anden omgang på hver af hæl siderne til der er 52 masker igen.
Strik til lille tåen er dækket, luk af til tå.

rokken
27-01-2007, 13:01
Tag mod tilbudet af Nette når du er nået ned til hælen.

Men nu slår du 52 masker op på dine strømpe pinde nr 3
strik så 2 pinde 1 ret og 1 vrang
derefter strikker du 13 masker (stadigvæk 1 ret 1 vrang )
på den første -13 på den næste- 13 på den 3 og 13 masker på den 4 pind, og så strikker du rundt.
Ialt 60 omgange, det er nemt at tælle dem.
Derefter strikker du 30 omgange ret.
Så strikker du hælen, ved at strikke over halvdelen af maskerne = 26 masker frem og tilbage. I alt 26 pinde. ( tæl rillerne)
Og så dapper du ud til Nette for at lærer at lave kile og samle op rundt om hælen + tage ind.

rokken
27-01-2007, 13:02
jeg er næsten sikker på at jeg har læst, at der i Hendes Verden d. 17.10
vil være et hæfte om strømpestrikning , også for begyndere

rokken
27-01-2007, 13:05
Kære Bente !
Jeg vil så gerne strikke strømper,
men er ikke i stand til at forstå/læse en opskrift.
Kan du hjælpe mig ?

Ja, jeg forsøge mig så at lave en delvis billed opskrift på at strikke strømper i de følgende indlæg.

:mad: MÅ IKKE KOPIERS andet end til privat brug

En ved godt en er lidt små skør

1.Vi starter med at købe noget strømpegarn, men mindst 70 % uld.
indkøber strømpepinde 2 1/2 i træ, det skåner fingerne.
Her er det ibenholt

Det er str, 42-43 vi strikker her i serien
2.slå 60 masker op på 2 pinde,
strik 2 pinde 1 ret 1 vrang
3.Nu skal du have dem over på de 4 pinde 15 masker på hver pind,
strik rundt. forsættes.....

rokken
27-01-2007, 13:12
1.Prøv lige at se hvordan pindene ligger over hinanden, så går det glidende at skifte pinde
2.og fra den anden side
3.Når du har strikket 60 omgange 1 ret og 1 vrang.
skifter du til ret strikning hele tiden, og strikker 30 omgange glat.

rokken
27-01-2007, 13:15
Så er det ved at være hæl og kile tid (nvb
Hæl hvis du har 60 masker på omgangen skal hælen strikkes over halvdelen af maskerne her altså 30 masker,
og hælen strikkes altid i sammen længde som du har masker
så her 30 pinde.

Tak til Tusindfryd med hjælp til teksten....

1.Vi har 60 masker på omgangen, og man strikker frem og tilbage altid over halvdelen af maskerne, så her skal vi strikke over 30 masker.
Og 30 masker er det sammen som 30 pinde til hæl.
2.Nu skal vi til det alle syntes er umuligt, nemlig kilen.
Du har 30 masker på hælpinden,
strik nu de 16 masker ,(Du skal strikke halvdelen af maskerne + 1 )
strik 2 masker sammen, 1 maske løst af.
vend og strik 4 masker tilbage ,
forsættes
3.forsat :
*Strik 2 masker sammen, 1 maske løs af, vend, strik 5 masker.* Gentag fra * til * men øg hele tiden det antal masker du strikker med en. Dvs. næste gang 6, så 7 osv til du til sidst har strikket hele pinden ud.

rokken
27-01-2007, 13:16
(nvb Vi forsætter med kile billeder her
Skriv endelig hvis der er noget der driller her

rokken
27-01-2007, 13:17
Nu er kilen færdig, og vi skal til at tage masker op til foden

1.Sådan skal kilen se ud når den er færdig... Så er den behagelig at "gå på"

2.Nu deler du de 16 masker på 2 pinde

3.Så starter optagninge, fordi du har strikket lige så mange pinde som der er masker på pinden, vil der være det antal lykker op på hæl siden, nemlig 15 lykker, og dem skal vi have samlet op.
Ved at tage rundt om garnet, og igennem lykkerne, så du har 23 m

rokken
27-01-2007, 13:20
Opsamling:
1.Her kan du ved at strikke over de andre 30 masker, er du kommet over på den anden side, og samler nu også 15 masker op her.
Der skal nu strikkes rundt igen, men vi skal have lavet indtagninger til hæl her
2.Når du kommer over til hælen`s yderside, starter indtagningerne på hælsiden.
Strik 1 maske - tag 1 maske løst af -strik 1 maske, og træk den løse maske over den strikkede maske.
strik
3.Strik over til den anden side af hælen = inderside. strik til der mangler 3 masker , strik 2 masker sammen og strik den sidste maske på pinden.
Strik nu 1 omgang unden indtagninger.
Derfter indtagninger, på hver anden pind, til du har 15 masker på alle

rokken
27-01-2007, 13:25
Så drøner vi bare derud af
Strikker du strømper til andre,
så bed om at få deres mål af foden så lille tåen er dækket.

1.Du strikker nu bare derud af, og når lille tåen er nået, så skal der laves nogle indtagninger igen.
2.Indtagningen:
strik 1 mask, strik 2 sammen .
det gøres på alle 4 pinde.
1 omgang uden indtagninger.
sådan forsætter du, indtil der er 4 masker på alle pindene, dem strikker du 2 og 2 sammen, og trækker så tråden igennem de 8 masker til sidst.

rokken
27-01-2007, 13:27
Så har vi (nvb
1.Så er den første sok færdig
2. Men der hører altså 2 til, så du må igang igen
3. Denne ribbort er god, den bliver siddende oppe på benet.
strik 2 ret -2 vrang
4 omgange, forskyd så med 1 maske for hver 4 omgang.

rokken
27-01-2007, 13:30
Ribborte - forklaring står ved hver billed -

1. Denne ribbort er god, den bliver siddende oppe på benet.
strik 2 ret -2 vrang
2.Her er der strikket 10 pinde 1 ret og 1 vrang, derefter ret over vrang igen 10 pinde, og så tilbage, den ribbort er særlig god til at bruge med folk der har skiftevis vand i benene og til andre tider "normale" ben
3.Her er det 2 ret og 2 vrang

rokken
27-01-2007, 13:31
(H) Strømpestr. finder i download

rokken
27-01-2007, 13:32
(H) øhhhh.....Bente har du fået hikke

rokken
27-01-2007, 13:32
Nej slet ikke , bare vent, der sker noget meget snart, jeg arbejde på fulde drøn

rokken
27-01-2007, 13:33
(xyk) Så kan i gå tilbage i indlæggene, og strikke strømper via billeder.
fra side 3

rokken
27-01-2007, 13:33
Hvor er det en god serie du har lavet, Bente. Nu lærte jeg godt nok at strikke strømper sidste jul, men hvor ville jeg dog have ønsket at jeg havde haft dine billeder at støtte mig til. Jeg pillede bare den hæl op SÅ mange gange *S*

rokken
27-01-2007, 13:34
Det er den bedste og mest pædagogiske strømpestrikningsopskrift, jeg nogensinde har set.
Den burde du tage patent på!

rokken
27-01-2007, 13:35
ROKKEPATENTSTRIK det lyder ikke daarligt
alt for hundeuld det ender jo nok med ar jeg ogsaa skal strikke stroemper

rokken
27-01-2007, 13:35
Din mand må da have brug for gode uldne sokker, har han ikke Kataja((I))

rokken
27-01-2007, 13:36
hmm nej men min søn har da han er soldat og i ørknen negevørknen er der rigtigt koldt om natten når de er ude pa ture

rokken
27-01-2007, 13:37
Jamen Bente, er der noget du IKKE kan?

KANON godt lavet

rokken
27-01-2007, 13:37
Jeg har med stor fornøjelse gjort brug af din strikkeopskrift, men her kan jeg ikke følge med længere. Jeg har aldrig strikket ret meget og da slet ikke strømper. Men med din fine opskrift lød det ikke så svært og jeg forsøgte derfor.

Men jeg forstår ikke "strikkes over halvdelen af maskerne". Vil det sige at jeg nu kun skal strikke på to af pindene?
Og hvad så derefter? Jeg er heller ikke sikker på jeg har styr på det med at lade masken være og at tage masker op.
Jeg synes virkelig det er et stort stykke arbejde du har lagt i det her og derfor er jeg også flov over at bede om mere hjælp. Men jeg kan altså ikke finde ud af det og jeg har ikke nogen jeg kan spørge.

Venlig hilsen splint76
og på forhånd tak for evt. hjælp.

rokken
27-01-2007, 13:38
Jeg vil da gerne prøve om jeg kan hjælpe dig lidt.

Når du skal strikke over halvdelen af maskerne vil det sige: hvis du ialt har 60 masker på dine 4 pinde skal du nu kun strikke de 30 masker (har du 56 skal du strikke 28 p - altså halvdelen) , altså kun på de to pinde, frem og tilbage ialt 30 gange (strik ret på retsiden og vrang på vrangsiden). De masker du ikke strikker skal du bare lade sidde på de andre to pinde - dem skal du nemlig bruge senere.

Når de 30 rækker så er strikket skal du tage masker op det gør du sådan:
Når du er færdig med de 30 rækker er du på retsiden (altså sidste pind strikkede du ret) så skal du samle 15 masker op langs det stykke du har strikket og det gør du ved at stikke strikkepinden igennem en lænke/maske og tage garnet rundt om pinden og trække garnet gennem lænken/masken og du har nu en maske på pinden, fortsæt til du ialt har 15 masker samlet op. Strik de masker der sidder på de to pinde med de masker der har "hvilet" (altså dem du ikke strikkede over) og saml så igen 15 m op på samme måde nu skal du så til at strikke kilen (altså indtagningerne) - du kan så vende tilbage, så skal vi nok hjælpe dig.

Et lille tip (håber ikke det forvirrer) men når du strikker de 30 rækker så tag altid den første maske på hver pind løst af (dvs. du flytter bare masken over på pinden uden at strikke den) så er det nemmere at samle maskerne op. Det er ikke nødvendig, jeg synes bare selv det er nemmere (H)

Håber du kan bruge dette - ellers kommer du bare igen

rokken
27-01-2007, 13:38
Ja, når du har strikket 4. pind fortsætter du med maskerne fra 1. pind. De skal strikkes på den samme pind, sådan at du har 30 masker på en pind. De masker der sidder på 2. og 3. pind lader du bare være på pindene - de hviler til senere.

De 30 masker strikkes med 1 pind ret og 1 pind vrang til du har strikket 30 pinde i alt.

rokken
27-01-2007, 13:39
Tak til både Mariane og Tusindfryd.

Nu har jeg strikket de 30 pinde, 1 ret pind, 1 vrang.

Så skriver du Mariane, at jeg skal samle 15 masker op og du forklarer også meget fint hvordan jeg skal gøre det. Men alligevel har jeg lige lidt at spørge om. (nvb

(Mariane skrev:)
Når de 30 rækker så er strikket skal du tage masker op det gør du sådan:
Når du er færdig med de 30 rækker er du på retsiden (altså sidste pind strikkede du ret) så skal du samle 15 masker op langs det stykke du har strikket og det gør du ved at stikke strikkepinden igennem en lænke/maske og tage garnet rundt om pinden og trække garnet gennem lænken/masken og du har nu en maske på pinden, fortsæt til du ialt har 15 masker samlet op.

Skal de 15 masker "sidde" lige efter hinanden? det virker voldsomt i mine øjne. Eller skal jeg samle op på hver anden maske? Men så sidder jeg jo med 30+15 masker på samme pind.

Jeg synes jeg er utrolig "fatsvag" lige hvad det her angår (F) og kan godt forstå hvis I ryster på hovedet af mig. Eller hvis I ikke "orker" at skære det ud i pap for mig.

Men jeg har luret lidt på kilen og den synes jeg ikke ser svær ud - den er jeg næsten sikker på jeg har styr på - måske en ringe trøst når jeg ikke kan strikke stykket mellem...

Men mange tak for hjælpen ind til videre. Som det ser ud lige nu, tror jeg, jeg vil få brug for en del hjælp mere, inden jeg er færdig.

rokken
27-01-2007, 13:39
splint76 skrev:

Så skriver du Mariane, at jeg skal samle 15 masker op og du forklarer også meget fint hvordan jeg skal gøre det. Men alligevel har jeg lige lidt at spørge om. (nvb

Hov - du skal strikke kilen nu, det havde jeg slet ikke set Mariane var sprunget over *S* og så samle masker op bagefter. Når du har strikket kilen er der kun 16 masker tilbage af de 30 - pga indtagningerne. Disse 16 masker deles på 2 pinde så du har 8 masker på hver pind. Prøv at se Hundeulds billedserie. Det er så på hver af disse pinde du skal samle 15 masker op, således at "det bliver til en ring igen" og du igen kan strikke rundt.

splint76 skrev:

Jeg synes jeg er utrolig "fatsvag" lige hvad det her angår (F) og kan godt forstå hvis I ryster på hovedet af mig. Eller hvis I ikke "orker" at skære det ud i pap for mig.

Hov hov du *S* - du er sandelig ikke fatsvag! - Jeg kan selv huske hvordan jeg kæmpede med min første strømpe. Kors jeg pillede den hæl op mange gange.

Du bliver bare ved med at spørge - lige til strømpen er færdig. Og igen når du strikker makkeren, hvis der er noget du har

rokken
27-01-2007, 13:40
Er det ikke dig, jeg henviste hertil, da du søgte hjælp på Jubii

Jeg var selv ved at tude og blive hysterisk første gang, jeg skulle lave en hæl. Okay, jeg BLEV hysterisk. Men jeg var så heldig at få tilbudt specialundervisning af en rokker (nvb Det er altså nemmere, når man ser det.

rokken
27-01-2007, 13:40
Ups det med kilen havde jeg glemt (Å)
- men det var vist også lidt over min sengetid (ghf

Sorry

rokken
27-01-2007, 13:41
Godt så (H) Nu har jeg strikket kilen og det var ikke svært, men jeg tror lige jeg skal læse det med at tage masker op et par gange - jeg tror nemlig stadig jeg har misforstået det. Men nogle gange hjælper det at læse igen og igen, så har 10-øren det med at falde lige pludselig. Smiler. Men tak for hjælpen - det var der virkelig brug for.

Til Fine - jo jeg er ovre fra Jubii og det var dig der henviste mig - tak for det!

Nu har jeg så forstået optagningen også, men jeg synes der kommer en pind vrang på forsiden - altså de 15 masker jeg samler op bliver til vrangmasker på retsiden. Det er vel ikke meningen?

rokken
27-01-2007, 13:45
Jeg kunne godt tænke mig at prøve at strikke strømper efter Hundulds billed-opskrift-serie, men jeg har lige et enkelt spørgsmål. Opskriften er til en størrelse 42-43, hvilket er lidt for stort til mig. Er der nogen måde, man kan regne sig frem til, hvor mange masker, man skal slå op til forskellige størrelser - jeg bruger selv størrelse 39-40, og vil gerne finde ud af, hvor mange masker jeg så skal bruge.

På forhånd tak for hjælpen.

rokken
Hej Dorthe Pernille

Jeg slår 56 m op når jeg strikker strømper i str. 39

rokken
Så er der lagt nogle ribborte ind (side 4 ), kender du en opskrift på en ribbort, og kan tage et billed af dem, så læg endelig ind med opskrift...men ikke kopi fra internettet..

rokken
27-01-2007, 13:46
Jeg får helt lyst til at strikke strømper efter denne billedserie - TAK Hundeuld
Og til alle jer andre for råd og vejledning

rokken
27-01-2007, 13:47
Da jeg startede min strikke karriere i 5. klasse var min lærer sikker på at det ALDRIG ville komme til at gå, den 1. var dobbelt så stor som den næste, og jeg SLED, men efter endnu nogle forsøg - jeg blev jo stædig af at hun havde sagt sådan - begyndte det at flaske sig.
Jeg strømpestrikkede mig gennem realen og gymnasiet, - kunne strikke når jeg gik og når jeg læste og så fjernsyn, det var nærmest mekanisk, holdt så en lang pause og strikkede derpå lidt til mine unger og prøvede så sidste vinter - nu er jeg altså 45 - og se om ikke det sad, jeg kan stadig vride en sok imens jeg holder øje med kartoflerne og dirigerer med ungerne, så klø bare på Confortia , det er som at cykle - når først det sidder så kører det.(nvb

rokken
27-01-2007, 13:47
Lige en lille kommentar til den om træpinde.

Træ er et varmt materiale, og derfor får det musklerne til at slappe mere af. Metal er koldt, og derfor er det skyld i mange dårlige skuldre. Jeg er selv indehaver af en højre af slagsen. Men bare min massør/akupunktør ser den jævnligt, så går det.
Men er i til rigtigt luksus, så skal i prøve Ædeltræ, de er "dyre"(taget helbredet i betragtning = okay investering), men i kender det, at spidsen på bambus bliver træls. Det sker ikke med Ædeltræ, tværtimod, så bliver de bedre med alderen. Mine ynglinds pt. er dominopinde, til børnetøj - mærkeligt nok - og mine nr 3 + 3½ har nok strikket ca 30 - 40 trøjer indtil videre, og de bliver bare bedre og bedre. (nvb

Før havde jeg en kat, der yndede at bide i mine pinde, den savner jeg pt. så jeg kan få resten af mine bambus skiftet ud!! (Å) , lidt nærrig er man vel.

Ædeltræ har desuden en garanti, så hvis de flosser i strikkeretningen, så kan de byttes.

rokken
27-01-2007, 13:49
Jeg fik en mail ,som jeg har fået lov til at videre bringe

Ærbødigste fru

Ville de lade deres smukke hænder danse en vals med strømpepindene, og designer nogle herre sokker i str 42 (tynd) i 2 grå farver, som ikke er set før.
med højagtelse og paptud
Deres undersåt
Poul von slattenskid...

Den kunne jeg ikke stå for, så tryk på billedet så kan i se strømpe i et mønster der ikke er lavet før

1. Poul von slattenskids sokker

rokken
27-01-2007, 13:50
Når jeg strikker strømper til mig selv ( str 42) i 6-tr opalgarn, bruger jeg strømpepind nr 3, det dynes jeg gi´r en fin strømpe. Det med maske, skal du prøve dig frem, jeg kan godt lide at strømpen ikke er for stram, så jeg har brugt 55 - 60m, hvilket mange synes er alt for mange, nogle opskrifter er helt nede på 42. Men det er smag og behag. Slå nogle m op og strik 5 cm, og prøv så, hvordan det passer til din fod/ankel.

Når jeg strikker rib, så forskyder jeg ribben 1m på hver 4. pind fx:

1. - 4. p: 3 ret, 2 vrang ( så skal maskeantallet være deleligt med 5)
5. - 9. p: 1 vrang, ((3 ret, 2 vrang)-gentag)
10. - 14. p: 2 vrang ((3 ret, 2 vrang) - gentag)

Fortsæt med at forskyde på denne måde, så får du(synes jeg) en rib der sidder bedre.

Jeg glemte lige at sige, at jeg både får en str 42 + 26 ud af et ngl garn.

Håber det kan hjælpe.

rokken
27-01-2007, 13:52
Nåe på den måde. Ja det er jo hvad der sker når man ikke lægger mærke til hvad der står

Nogen der kan hjælpe med hvor mange masker jeg skal slå op til en pige på næsten 10 år der ikke er andet end skind og ben?

Og forresten, når man skal strikke den der snoede ribbort står der: Denne ribbort er god, den bliver siddende oppe på benet.
strik 2 ret -2 vrang

Når man forskyder, hvad så? Strikker man tre af det man slutter med og så fortsætter med to af hver, eller nøjes man med en og så fortsætter? Eller hvordan?

rokken
27-01-2007, 13:53
ja når du forskyder, så kommer du til at strikke 3 masker der er ens, men det er jo fra to forskellige omgange, hvis du forstår hvad jeg mener

rokken
27-01-2007, 13:54
str 10 år tynd person ,
pind 2 1/2 40 masker skal du bruge..
strik 24 omgange rib
så 15 omgange glat
brug de 20 masker til hæl
strik 20 pinde i hælen
strik kile
tag 10 masker op i hæl siden på hver side af hælen
tag ind til 40 masker igen
strik den længde du vil have.
luk til tå

rokken
27-01-2007, 13:55
Jeg er ude på nettet og lede efter oplysninger om Fanødragten, da jeg lige har lavet en ny side på min hjemmeside om min søsters håndlavet fanødragter.. da jeg støtte ind i dette link..
http://www.dragt.dk/artikler/stromper/index.html (http://www.dragt.dk/artikler/stromper/index.html)

Nu er der ingen undskyldning for ikke at vide noget om strømper

rokken
27-01-2007, 13:57
For nogle dage siden var der en der spurgte hvordan man strikker en tråd med ind i strikke tøjet, så man var fri for at hæfte ender, her kommer en foto serie..

1.Lægger tråden over hinanden

2.Drejer tråden rundt om den tråd man strikker med , for hver maske man strikker
3.Sådan kommer det til at se ud fra vrangen

rokken
27-01-2007, 13:58
(H) Der ligger også en i download med størrelserne

Teheksen
23-02-2007, 11:24
Hej!

Jeg er uld-allergiker (K) og vil gerne strikke strømper. Findes der noget strømpegarn uden uld? Jeg har prøvet med bomuld nr. 8, men det er så hårdt at det er ubehageligt og laver mønstre i foden. Akryl er også prøvet (havde en bomuldsstrømpe under), men det er umuligt at ånde i - nogen forslag?

Hilsen Teheksen

hundeuld
23-02-2007, 11:31
Er du 100% allergiker , ellers ville jeg foreslå dig at købe superwach uld strikkegarn, det bliver brugt til baby garn også..
Det kan du få mange steder Hostrik - garn.dk.. det er firmaer der også støtter Rokken.dk

hundeuld
23-02-2007, 11:34
Jeg sætter aldrig noget i hælen til almindelig strømper, der er almindelig strømpegarn stærk nok, og de kan jo altid stoppes.

Gummistøvle/træskostrømper der kommer bare en tynd uld tråd med, så går det fint..

Teheksen
23-02-2007, 11:40
Tak for hjælpen - garnet skal prøves.

Jeg er aldrig blevet testet, men selv fibre i luften føles som små knivblade.

Hilsen Teheksen

hundeuld
23-02-2007, 12:58
Så tror jeg babyulden er god for dig, for man skal jo passe på, der ikke kommer løse fiber fra garn ned i lungerne på nyfødte..

lonchen
13-04-2007, 12:48
Er der et eller andet sted her på rokken - eller andet steds - hvor jeg kan se, hvor mange masker der skal slås op til hvilken størrelse sokker ?
- bare sådan cirka ....

Tove
13-04-2007, 14:27
Hej Lone.

Det kan du ser her:
http://www.rokken3.dk/forum/local_links.php?action=jump&id=16&catid=15

lonchen
13-04-2007, 16:18
Tak for hjælpen - har en masse rester, så der kan da blive til en del sokker i de små størrelser ...

Ulla Pia
01-05-2007, 19:40
Hej
Jeg vil gerne sige tak for denne tråd .
Og det er nogle gode billede som har været til meget hjælp for mig som ikke kunne strikke strømper.
Jeg er ved mit andet par og det er bare så let at strikke efter.
Mange Rokke hilsner Ulla Pia

hundeuld
01-05-2007, 20:59
Det er da dejligt at kunne hjælpe lidt..(nvb

Dorthe Pernille
05-07-2007, 15:40
Hej alle.

Jeg har tidligere lavet et par strømper med hjælp fra hist og her.

Så gik jeg igang med et par til i februar, men da jeg havde fået lavet hælen kom jeg så ikke længere. Nu har jeg fundet dem frem i dag, fordi nu skulle den strøme, der var på pindene altså blive færdig.

Jeg har delt de masker jeg havde på den ene pind i to efter opstrikningen efter hælen og samlet masker op på den ene side og så strikket to pinde normalt. Så kom jeg over på den anden side, hvor der skal samles op, men jeg synes, det virker forkert. Tråden sidder på højre side af stykket, hvor jeg skal samle op, men efter min overbevisning skal maskerne sidde på pinden til venstre for det stykke. Hvordan gør jeg? Hvad har jeg gjort galt?

Giver dette i det hele taget nogen mening for jer?

Nu håber jeg ikke, at i siger, at jeg er nødt til at trævle op, for det er jeg håbløs til, og det ender altid med at jeg må trævle det hele op for så at starte fra begyndelsen.

Håber nogen kan hjælpe(sos)

buddhista
21-07-2008, 21:10
Kære alle,
Fantastisk side og fantastisk hjælp til en strømpe nybegynder som mig! Så først og fremmest tak for det.

Jeg har dog to spørgsmål i forbindelse med kilen:
1. I billede-opskriften står der, at man skal strikke 2 masker sammen, er der en venlig sjæl, der i lægmands termer kan forklare mig, hvordan man går det?
2. Hvad betyder det, når der står "1 maske løst af"?

På forhånd tak for hjælpen

OPR1
21-07-2008, 21:20
At strikke 2 masker sammen gøres ved at man i stedet for at strikke en enkelt maske, bare strikke 2 masker på samme tid - altså stikker pinden igennem 2 masker i stedet for en.

En maske løs af betyder at du bare løfter masken fra den ene pind til den anden uden at strikke den

hundeuld
21-07-2008, 21:22
Velkommen til rokken.dk buddhista håber du bliver glad for at være med...

buddhista
21-07-2008, 21:28
WAUW det var hurtigt! Tak, hvor er I søde :)

Nu bliver jeg pludselig lidt i tvivl om de 30 masker jeg har strikket til hælen, om den første på hver pind også skulle have været løs? (eller hvad det nu hedder)
Den pind, der var ret har jeg bare strikket ret hele vejen igennem, mens jeg har strikket første maske ret på vrang siden, da jeg ikke helt synes, det kunne lade sig gøre, at strikke den vrang - er det helt forkert?

OPR1
21-07-2008, 21:56
WAUW det var hurtigt! Tak, hvor er I søde :)

Nu bliver jeg pludselig lidt i tvivl om de 30 masker jeg har strikket til hælen, om den første på hver pind også skulle have været løs? (eller hvad det nu hedder)
Den pind, der var ret har jeg bare strikket ret hele vejen igennem, mens jeg har strikket første maske ret på vrang siden, da jeg ikke helt synes, det kunne lade sig gøre, at strikke den vrang - er det helt forkert?
Det lyder ikke helt forkert det du gør.

krummeluren
13-08-2009, 14:54
Jeg har strikket mange strømper men altid efter den samme opskrift som findes i et opskrift hæfte der fulgte med Hennes verden nr. 42 i 2005.
Det er en super nem opskrift og kilehælen er enkel at lave. Men størrelsen går kun ned str. 22/23 og jeg ville gerne lave nogen der var et eller to numre mindre.
Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan jeg får nedreguleret maskerne, antal pinde og hele hæl strikkeriet.

Er der nogen der har et system til at gøre en opskrift mindre?

Kastanje
13-08-2009, 16:30
Jeg har strikket mange strømper men altid efter den samme opskrift som findes i et opskrift hæfte der fulgte med Hennes verden nr. 42 i 2005.
Det er en super nem opskrift og kilehælen er enkel at lave. Men størrelsen går kun ned str. 22/23 og jeg ville gerne lave nogen der var et eller to numre mindre.
Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan jeg får nedreguleret maskerne, antal pinde og hele hæl strikkeriet.

Er der nogen der har et system til at gøre en opskrift mindre?

Hvis du regulerer ned med 4 masker af gangen (= én maske mindre pr pind) kommer du automatisk en størrelse ned, efter hvad jeg kan se. Jeg strikker også efter hæftet fra Hendes Verden. Når du så kommer til hæl, følger du bare fremgangsmåden, som Hundeuld har beskrevet i sin billed-serie. På den måde giver det sig selv med antal pinde, indtagninger ved hælen osv :-)
Spørg igen, hvis du ikke forstår, hvad jeg mener*131*

krummeluren
13-08-2009, 21:04
Så altså for lige at skære det helt ud i pap for en strikke sinke som mig; min opskrift siger i str. 22/23 at jeg skal slå 40 masker op og strikke 12 cm lige op.
Så skal jeg altså slå 36 masker op hvis jeg vil strikke en 20/21?
Hvor mange cm skaft skal jeg så strikke, 15?

Jeg synes Hundeulds ellers meget flotte og nemme opskrift er svær lige at skifte over til når jeg kun har været vant til min opskrift, så jeg prøver lige at få min egen opskrift nedreguleret.

I forhold til hælen siger min opskrift, at jeg skal sætte 1. og 4. pinds masker på en pind og strikke 4 cm frem og tilbage. Gælder det stadig væk?
Med selve hælen siger min opskrift strik til de sidste 9 masker, er det så til 8 masker i stedet og derefter bare 1 maske mindre fremover i resten af hælen?

Er det helt volapyk det jeg spørger om? (R)

Kastanje
13-08-2009, 22:20
Så altså for lige at skære det helt ud i pap for en strikke sinke som mig; min opskrift siger i str. 22/23 at jeg skal slå 40 masker op og strikke 12 cm lige op.
Så skal jeg altså slå 36 masker op hvis jeg vil strikke en 20/21?
Hvor mange cm skaft skal jeg så strikke, 15?

Jeg synes Hundeulds ellers meget flotte og nemme opskrift er svær lige at skifte over til når jeg kun har været vant til min opskrift, så jeg prøver lige at få min egen opskrift nedreguleret.

I forhold til hælen siger min opskrift, at jeg skal sætte 1. og 4. pinds masker på en pind og strikke 4 cm frem og tilbage. Gælder det stadig væk?
Med selve hælen siger min opskrift strik til de sidste 9 masker, er det så til 8 masker i stedet og derefter bare 1 maske mindre fremover i resten af hælen?

Er det helt volapyk det jeg spørger om? (R)

Det er helt bestemt ikke volapyk, det du spørger om - jeg vender lige tilbage i morgen. Jeg har faktisk kun "konverteret" fra Hendes Verdens opskrift over til Hundeulds, her ved det sidste par strømper jeg strikkede...fordi jeg pludselig ikke kunne finde hæftet, da jeg skulle strikke hæl*120*Så jeg er ikke ekspert, men jeg vil gerne prøve at "skære det ud i pap" alligevel...og går det stadig ikke, må vi kalde de top-professionelle-sokke-strikkere ind til hjælp.

hundeuld
13-08-2009, 22:25
Prøver på at enkel gøre opskriften:
alt på pind 2½

str. 38 slå 52 masker op -
lav hæl over ½ delen af maskerne =26 masker - strik 26 pinde til hælen - saml 13 masker op i hælen
tag ind ved kilen til du har 52 masker igen.

str. 40 slå 56 masker op -
lav hæl over ½ delen af maskerne = 28 masker - strik 28 pinde til hælen saml 14 masker op i hælen
tag ind ved kilen til du har 56 masker igen.

str. 43 slå 60 masker op
lav hæl over ½ delen af maskerne = 30masker- strik 30pinde til hælen -saml 15 masker op i hælen
tag ind ved kilen til du har 60masker igen.

Altså halvdelen af maskerne strikker du hæl over, og og halvdel af hælkappens masker samles op i hælstykket.

Håber det hjælper((O))

Kastanje
13-08-2009, 22:59
Så har jeg fået puttet sønnike igen, det tog alligevel ikke så lang tid, at jeg ikke kunne vende tilbage til skærmen.

Jeg kan se Hundeuld allerede har været herinde med en forklaring.

Krummeluren - Hvad angår hælklappen har jeg gjort som Hundeuld. I stedet for at strikke et vist antal cm, som der står i din og min opskrift, har jeg strikket lige så mange pinde, som der er masker på pind 1 + 4 (i din str 20/21 = 18 masker). Herefter har jeg samlet masker op langs hælen i hver løkke, der er dannet i kanten ( i dit tilfælde 9 masker)

Du har helt ret mht hælen. Strik til de sidste 8 masker i stedet for 9 (du skal strikke halvdelen + 1 maske)

Hvad angår længden af skaftet så plejer jeg at strikke på slump, så der kan jeg desværre ikke hjælpe dig(x)

Håber det var en bedre forklaring denne gang*131*

KarinBirkkjær
06-01-2010, 11:21
Tusind tak for opskriften på hjemmestrikkede strømper...
Jeg vil straks gå igang, da hele familien står i kø...
Hilsen fra Birk og husk nu at nyde den flotte vinter imens vi har den ;O)

KarinBirkkjær
06-01-2010, 11:24
Det er jo kun indtil man har samlet de forskellige størrelser i de kinesiske træstrikkepinde, så har man dem og de forgår jo ikke... ;O)
Hilsen Birk

KarinBirkkjær
06-01-2010, 11:26
Uha Uha så har jeg prøvet de strømpe strikkepinde jeg har købt af strikkestuen her på siden,
de er af ibenholt i skal ikke prøve dem (awd

NEJ i skal ikke (F)
Husk det nu (awd

For I vil aldrig nogen sinde strikke med andet ..........
når i har prøvet dem

De er bare skønne(H)
Én gang TRÆPINDE altid TRÆPINDE, sådan er det bare ;O)

ANNETTE37
24-01-2010, 10:32
Hej
Jeg er ny her inde og ved ikke helt hvordan tingene fungere endnu. Jeg vil så gerne lære at strikke strømper. Jeg har srikket skaftet men kan ikke finde ud af at lave hælen. Jeg har prøvet at kigge her på nettet og i bøger men det er svært at forstå.Håber at der er nogle der kan hjælpe mig.
Annette

Heddimor
24-01-2010, 10:55
Hej Anette37
Gå ind i link/download
klik på fødder
klik på strik
Find ...jeg har en opskrift 1 af hostrik

toesingen
20-09-2010, 17:38
Hej Rokken

Med fare for at lyde strikke-dum ... hvordan pokker skal det forståes - ved kilen - at der strikkes 2 m sammen, tages en løst af og så vendes ?? så hænger snoren jo ligesom fast ved masken inden den der blev taget løst af - eller har jeg misforstået noget totalt !!!! kunne det stykke måske uddybes for dummies ?? ;-) ville så gerne strikke sokker til barnebarnets pakkekalender - og det går fint med at få str. i orden og såen - men kilen - den driller :-(
På forhånd tusing tak
Toesingen :-)