PDA

Se fuld version : Spørgsmål om kantmasker

rokken
26-01-2007, 18:52
Jeg er debutant i dette håndværk og har problemer med forståelsen af en opskrift.

Her står: slå 54 m op og strik 16 cm rib med 1 kantm i beg og slutn af p.

Betyder dette at jeg i alt skal have 56 m?

som jeg har læst mig til, at der meget forskel på hvordan folk laver kantm. Nogle bruger ret i begge ender andre ret og vrang.
Nogle speciele regler? Eller handler det bare om en flot kant?

Rigtig fed side... den vil blive flittigt brugt når jeg lige har lært at finde rundt i den

rokken
26-01-2007, 18:52
(v) her til Rokken. (H)

Du skal ikke ændre masketallet. (bortset fra ... se længere nede *)

Kantmasker er altid inden for det angivne maskeantal.

Citat:
Den første og sidste maske på pinden.
Hvis kanten skal sys sammen med en anden kant (som f.eks. for og bagstykke til en trøje) strikker jeg altid første maske ret og sidste maske vrang - det giver en glat kant.

Kantmasker er osse for at gøre kanterne på det strikkede pænt.

Du har ret, Der er meget stor forskel på, hvordan hver især laver en kantmaske.

Det er osse afhængigt af dét, man strikker.

Men ovenstående citat-forklaring går du ikke helt galt i byen med.

* Undtagelsen er, hvis du laver en strikkeprøve på en rapport.

Så skal du bruge dét antal masker, rapporten fordrer - + kantmaske(r).

Når jeg laver strikkeprøver, har jeg altid 3 kantmasker i hver side.
Første maske tager jeg altid løs af - og ellers strikker jeg resten (af kantmaskerne i hver side) ret på begge sider.

Det giver en stabil kant, der ikke "ruller" - hvis det er glatstrik.

Spørg endelig mere - hvis min forklaring er for kringlet - og endelig osse hvis du har andre spørgsmål.
Der er masser af gæve strikkere herinde, der vil snuble over hinanden for at hjælpe dig.

rokken
26-01-2007, 18:53
tusind tak Ulla... nej nu fattede jeg det godt...
Så nu kan jeg komme igang med mine meget enkle pulsvarmere... (nvb

Man skal jo starte et sted.. men ih, hvor er jeg ivrig for at komme i gang med større projekter...

slid med vid,
ting tar tid.

rokken
26-01-2007, 18:53
Uhhhh - ja, jeg kender godt dén dér kriblen i fingrene.

rokken
26-01-2007, 18:54
Når du kommer lidt videre vil du også opdage, at man kan lave forskellige kantmasker alt efter hvad du skal "bruge" kanten til bagefter.
Om den skal syes sammen, om der skal samles masker op i den eller om den bare skal være kant og se pæn ud.

Spørg endelig ..... rokken er en guldgrube af viden

rokken
27-01-2007, 02:18
Kan nogle hjælpe mig med en måde at lave pæne kantmasker på, så sidestykkerne i mine arbejder bliver pæne, jeg er helt ude af træning, med nok 15 års pause, men et barnebarn kunne få mig op ad stolen, trods jeg har ontd i hænderne, og ser dårligt, ser det ud til at lykkes, men kantmaskerne er ikke gode, jeg har hørt flere mugligheder, bl. andet første maske løs af. Jeg håber nogle kan hjælpe mig, så jeg ikke taber modet igen,

rokken
27-01-2007, 02:19
Du kan strikke første og sidste maske på hver pind ret.

rokken
27-01-2007, 02:19
Løft 1 maske af som om du ville strikke den vrang - og sidste maske ret på hver pind, dette giver en flot kant.