PDA

Se fuld version : Vinde-pind

rokken
26-01-2007, 11:49
så fik jeg da lidt nyt
bl.a. øko pinde og "gigt"hæklenål
og så denne vindepind...
http://www.bendixgarn.dk/product.asp?product=166&sub=50&page=1 (http://www.bendixgarn.dk/product.asp?product=166&sub=50&page=1)
jo, den er fin...men hvordan hulen får jeg begyndt...
havde troet der var lidt vejledning med
men de regner selvfølgelig med at det kan alle dummies finde ud af...
bare ikke mig...
jo jeg har fået bunden den ene garnende i den runde ende...
men hvordan får man lavet de bevægelser der gør at garnet sidder som på et krydsvindeapparat...!!??
for ellers falder nøglet da sammen igen når det taget af...mon ikke ??

er der nogen der har det greb i baghånden..?
Fine, du må hjælpe mig og øve dig...!!!

fik også et bundt Habbengut...det ser herligt ud...

ellers har jeg da en hel weekend til at øve mig...

rokken
26-01-2007, 11:49
mon du ikke skal køre i 8 tal og så dreje pinden efterhånde?

bare hvad jeg tror

rokken
26-01-2007, 11:50
jo, sikkert..det lyder som det jeg skal....forsøgte mig også....skal nok øve mig lidt...*grin*

rokken
bliver spændende om du får det til at virke

rokken
ja, jeg har lavet een...den er ikke en skønhedsåbenbaring, men det virker..men det skal kun være smårester på den måde...ellers vil jeg nok bruge krydsnøgleapp.
men det er sikkert også meningen...

rokken
26-01-2007, 11:51
Olivia, du starter med at sno garnet et par gange rundt lige over knoppen, så kører du garnet op på pinden (du skal have den del af pinden i din venstre hånd, som er lige over knoppen). Så kører du hele tiden fra nederst på højre side af pinden skråt op til venstre side af pinden samtidig med at du hele tiden drejer pinden venstre om..

Øhh.. Får du noget ud af det ? - Det er godt nok svært at beskrive med ord.... Men spørg, hvis det er volapyk...

rokken
26-01-2007, 11:52
Jeg har kun prøvet at vikle rundt om pinden, og det gør ret ondt, når man slår sig selv over fingrene med den (H)

Men jeg har lige modtaget en kasse med lækkert garn fra Markno, så der er nok at øve sig på med jhj's anvisninger.

rokken
tak for din fine volapykforklaring....jeg er god til volapyksproget selv, så det er forstået...så jeg vil sidde og sige ligesom et krydsapparat....mens jeg snor venstre om....I´ll do my very best...

rokken
Jeg begyndte med en grydeske i mangel af en vindepind.
Blev hurtigt begejstret for at blive fri for rullende garnnøgler,
men fandt også hurtigt ud af, at SÅ sjovt var det ikke, at vinde garnet op om grydeskeen. Så i dag er jeg den lykkelige ejer af et krydsnøgleapperat, - og det går noget hurtigere, skulle jeg hilse og sige.

rokken
26-01-2007, 11:53
hmmmm....jaaaa...jeg har også 2 krydsnøgleapperaqter...
1 står i kælderværkstedet og er med motor
een med håndswing, som kan både vinde alm og twiste garnet...

men men..jeg ville bruge denne pind her i min strikkestol til smårester, som det ikke kan "betale sig" at skulle rejse sig og starte på apperatet for...sådan ren hygge....tv-arbejde..

ja, jeg vidste heller ikke hvad jeg skulle gøre uden mine 2 garnvinder (den ene bordmodel) og nøgleapp.
så blev der bestemt IKKE strikket med Kauni...

apropos Kauni;, så har jeg lige bsluttet mig for, at jeg vil strikke en PLAID i regnbuefarvet kauni..akkurat som mit sjal...og så valke det...
sjalet ligger henover en stol her i stuen, og det er som at have ekstra solskin...

rokken
Nåhhh.. ja. - Det kunne jeg jo have sagt mig selv, at du har udstyret i orden.

Wow, det lyder som en rigtig god ide´med en regnbuefarvet plaid.
Den ide´kunne jeg godt finde på at tyv-stjæle...
Skynd dig at få det lavet, så jeg kan overbevise mig selv om, at jeg ikke kan leve foruden ...
(Men med din sædvanlige fart går der vel ikke mere end 1 uges tid).

rokken
nå nå nå...små slag...nu kommer havetiden med raske fjed...

jeg havde nu tænkt mig at tæppeprojektet skulle vare resten af året....mindst...så gå du bare i gang....
kunne sagtens være at du kom først...
du er velkommen til at låne ideen...

lige nu sidder jeg og free-styler den lidt med hæklenålen..

rokken
26-01-2007, 11:54
Må en uvidende nybegynder ikke se billeder af jeres fantastiske vindetingster?

rokken
26-01-2007, 11:54
Der er et link til det i Olivias første indlæg.

rokken
26-01-2007, 11:55
Jeg forstår det ikke

rokken
26-01-2007, 11:55
Bruges til at vinde garnet op på så man bagefter kan tage tråden indefra og lade nøglet "stå stille".

Øhhh ... Min mor lærte mig i sin tid at vinde nøgler, så man skulle tage garnet indefra - og dét var da uden hjælpepind.

Jeg tror slet ikke, jeg kulle finde ud af det med sådan en dingenot midt i garnnøglet. Den pind vil vist være i vejen sammen med mine ti (ikke 2) tommelfingre. (nvb

Men jeg har heldigvis osse et krydsspoleaparat - med rugbrødsmotor.

rokken
26-01-2007, 11:56
Det hjalp at tude lidt herinde. Nu tror jeg, at jeg har fattet systemet.

Men.... det kan da umuligt være sundt for det venstre håndled at arbejde med sådan en!?!

rokken
det har jeg da aldrig lært...og jeg er endda gamlere end dig...*grin*
kan du lære mig det mon ?

nu tror jeg også jeg har fundet fidusen
men jeg tror da osse det kan være belastende for v. hånd..

rokken
Det er let at lære.

Du starter med at vikle 8-taller omkring lille- og tommelfinger.

Når der er en 'god' portion, trækker du 'sløjfen af, bukker den på midten (til en 'dut') og begynder at vikle garnet omkring dutten.

Sørg hele tiden for, at du stadig kan få fat i dutten (træk i den, så den ikke forsvinder ind i nøglet).
Og rul garnet jævnt op hele vejen rundt.

Min mor kunne lave de fineste ovale nøgler - mine er altid bare blevet runde.

Når du så skal bruge garnet, starter du med at hive dutten ud, og vupti bruger du garnet indefra, og undgår dermed et løbsk nøgle.

rokken
26-01-2007, 11:57
smart jeg har altid begyndt lige som dig men ikke vist at at man kunne lade tråden hænge uden for så fik jeg da lært det

rokken
26-01-2007, 11:58
Så har jeg lært DET.... har længe overvejet, at jeg skulle i gang med Olivias garn, til NØGLER, og ikke bare "fed"....

Og med den gode opskrift, tror jeg selv JEG kan lære det *GG*

rokken
ja sådan begynder jeg også altid.....men også uden garnenden hængende løs..jeg vinder stramt omkring sløjfen..

når jeg vinder på min måde bliver de også ovale, men jeg kan slet ikke forestille mig at jeg skulle kunne undgå, at tråden blev vundet med, og mit nøgle ville blive alt for stramt, ville jeg tro...
det må jo undersøges en dag...tak for rådet..
det er jo en hel videnskab, dette...

rokken
Du kan undgå, at garnet bliver stramt, hvis du under oprulningen ruller 'udenpå' en eller to fingre.
Når du så skal vende nøglet, trækker du nallerne til dig, og når du skal rulle videre, er det bare udenpå fingeren/fingrene igen.

*hoooost*
Det lyder kryptisk.
Men den er go´ nok.

P.s.:
Jeg ruller som regel uden på tomelfingeren - det er det letteste for mig.

rokken
26-01-2007, 11:59
Hej Ulla, det har jeg også lært af min mormor engang da jeg var barn, og bruger det stadig. Men vinder ikke så tit garn op mere. men når jeg strikker med farve mønster, så bruger jeg metoden.
Pudsigt...jeg havde ikke tænkt på det før du forklarede...

rokken
26-01-2007, 12:00
Ja, lad os nu se hvad og hvordan, jeg har heller aldrig brugt en vinde pind(sos)

rokken
26-01-2007, 12:00
nu har jeg prøvet, det er skide smart. Jeg har taget et billed som viser det færdige nøgle og så hvor jeg har taget dutten ud af garnnøglet.

rokken
26-01-2007, 12:01
Super med billeder - de viser præcis, hvad jeg mente. Du er bare en engel - med HVIDE vinger.

rokken
26-01-2007, 12:01
se så lige her da....(H)

http://www.hatchtown.com/nostdir.html (http://www.hatchtown.com/nostdir.html)

rokken
26-01-2007, 12:02
Citat:
Øhhh ... Min mor lærte mig i sin tid at vinde nøgler, så man skulle tage garnet indefra - og dét var da uden hjælpepind.

Prøv så lige at se her: http://www.sticka.org/Instruktioner/nysta.htm (http://www.sticka.org/Instruktioner/nysta.htm)

rokken
26-01-2007, 12:02
ja, så kan vi da lære det, kan vi...hvor er det FEDT....

rokken
26-01-2007, 12:03
Marianne/Lene ... WOW ... Godt fundet.

rokken
26-01-2007, 12:04
Super!
Så fik jeg også lært det. (H)
Jeg har fået vundet fire nøgler op (á 50 gram) i hånden, men der er en del endnu.
Mine kan også tages fra midten af, men der er kun hul i den ene side, så de er lidt æggeformede. Det med dutten virker fint

rokken
26-01-2007, 12:04
Jeg har altid været så misundelig på min mors - de var bare så flotte - og de ligner dine.

rokken
26-01-2007, 12:05
Det må være begynderheld så...

rokken
Nul ... ikke når begge to er lige flotte.

Du har det i blodet.

rokken
De to andre ser lige sådan ud

rokken
26-01-2007, 12:06
Ja, og min mormors garn nøgler , uha hvor jeg mindes..(H)

rokken
26-01-2007, 12:06
Se se!!!!!

Så ER det ikke begynderheld.

Så bare væk med den beskedenhed ... Du ka´ bare dét dér.

rokken
26-01-2007, 12:12
Jeg har lavet en vejledning med billeder. Lige nu forsøger jeg at få den lagt under downloads, men den er ret stor pga. billederne...
Er der nogen der ved, hvor store filer man kan lægge der?

Så jeg lægger den lige her til at starte med:

At vinde et nøgle så garnet kan tages indefra.

1. Garnet snos om pege- og tommelfinger i 8-taller, mens enden holdes fri.

2.”Sløjfen” tages af fingrene og lægges sammen. Pegefinger på den ene side, tommel på den anden.

3.Der snos garn rundt om pege- og tommelfinger, så ”sløjfen” ligger løst indeni. Enden holdes fri.

rokken
26-01-2007, 12:13
1.Garnet snos rundt om fingrene indtil nøglet er nogenlunde rundt
2. Fingrene tages ud af nøglet, og tommelfingeren stoppes ind igen.

3.Der snos videre – husk at holde enden fri.

rokken
26-01-2007, 12:14
1.Nøglet bliver større og større. Jo ”stejlere” garnet lægges op ad hinanden, jo mere æggeformet bliver det.
2.Det færdige nøgle.

rokken
26-01-2007, 12:15
Det ser bare SÅÅÅÅ godt ud.

Så pæne plejer mine slet ikke at blive -

Flot beskrivelse.

rokken
26-01-2007, 12:15
Hvor kræver man erstatning for en amputeret tommelfinger??????????

Jeg fulgte billedserien til punkt og prikke men tommelfingeren mistede blodomløbet og faldt af og ikke nok med det, den tot man skal hive ud, ville helt og aldeles ikke ud, så tråden knak

Såååeeeh, jeg tror jeg gør det på udvendig vis, jeg vil så nødig miste flere fingre, det er svært nok at strikke med de fire jeg har.

rokken
26-01-2007, 12:16
Men Sørig dog ....... hvis dit blodomløb stoppede, vinder du alt for stramt op, det kan uldgarn ikke tåle, det skal være løst, løst, løst .......

rokken
Hvordan vinder man løst op? kan man det?

Det er tyndt garn jar vandt op i går, og som jo altså blev lidt stramt, skal jeg vinde det om? Jeg ved ikke hvornår jeg kommer til at bruge garnet.

rokken
Det er jeg ked af - jeg skulle selvfølgelig have advaret mod at gøre sådan med mindre man har tommelfingre af stål som jeg... UNDSKYLD!

rokken
26-01-2007, 12:17
Læg en finger eller to i vejen for garnet, der skal vindes op, således at garnet bliver lagt UDEN på dine fingre.
Tag fingrene ud jævnligt (altså af det voksende garnnøgle!!),

... så de ikke bliver surret fast, og du ryger med ind i striketøjet som bouclé´er

rokken
26-01-2007, 12:17
Citat:
Det er jeg ked af - jeg skulle selvfølgelig have advaret mod at gøre sådan med mindre man har tommelfingre af stål som jeg... UNDSKYLD!

Du er tilgivet, jeg vil bare altid være verdensmester med det samme, det der med at øve er så kedeligt.

Citat:
Læg en finger eller to i vejen for garnet, der skal vindes op, således at garnet bliver lagt UDEN på dine fingre.
Tag fingrene ud jævnligt (altså af det voksende garnnøgle!!),

... så de ikke bliver surret fast, og du ryger med ind i striketøjet som bouclé´er.

Jeg prøver igen og satser et par fingre mere

rokken
26-01-2007, 12:18
Vinder du stadig op i 8 taller, udenpå fingrene?

rokken
26-01-2007, 12:18
Tak - dén skavank lider jeg osse af.

hundeuld
03-01-2017, 08:18
Her en rigtig flot model af en vindepind 87179