PDA

Se fuld version : Yderborten på prinsesvøbet??

Anistar
14-04-2008, 22:16
Hejsa!!

Ja, jeg er ny her på siden og jeg håber I kan hjælpe mig. Det er efterhånden ret mange år siden at jeg sidst havde et par strikkepinde i hånden.. men dum som jeg er... så troede jeg at det var lidt som at cykle.. når man først har lært det så glemmer man ikke... men det gør man (31)

Jeg er igang med at strikke det berømte prinsesvøb. Og indtil nu er det gået helt godt. Så jeg har fået lavet det inderste og inderborten og skal nu til yderborten.. og så er det at min forstand sætter ud (15)

Jeg forstår godt, at jeg på den sidste pind skal tage 17 nye masker op og så strikke de 10 pinde der danner den første spids.. men jeg fatter simpelthen ikke, hvordan jeg kommer videre?????

Hvis jeg igen tager 17 masker op, så kommer strikketøjet til at vende forkert, når den næste spids skal laves???

Eller måske skal man bare bruge inderbortens masker??? Men igen, så vender strikketøjet jo lidt forkert synes jeg??

Håber nogen kan hjælpe mig (:)

Hilsen
Ann

bstorm
15-04-2008, 00:32
Når du har strikket sidste pind på fjerde yderbort, slår du 17 nye masker op, så de faktisk er i forlængelse af borten.
Vender, strikker tilbare og strikker sidste maske af de 17 sammen med den første maske på borten.
Vender igen og strikker ud af. Derved strikker du 1m med fra borten på hver anden pind.
Håber det hjælper, ellers må du skrive igen.

Jeg syntes det er flot at du er gået i gang med dette arbejde når det er mange år siden du har strikket sidst.

Anistar
15-04-2008, 15:55
Når du har strikket sidste pind på fjerde yderbort, slår du 17 nye masker op, så de faktisk er i forlængelse af borten.
Vender, strikker tilbare og strikker sidste maske af de 17 sammen med den første maske på borten.
Vender igen og strikker ud af. Derved strikker du 1m med fra borten på hver anden pind.
Håber det hjælper, ellers må du skrive igen.

Jeg syntes det er flot at du er gået i gang med dette arbejde når det er mange år siden du har strikket sidst.

Hejsa.

Det du skriver har jeg lige fattet... men hvad så når jeg skal igang med den næste spids? Skal der så igen tages 17 masker op? Og skal garnet brydes? Synes ikke rigtigt at jeg kan få det til at hænge sammen???

Og tak for rosen...

Unger
15-04-2008, 16:00
Når du skal igang med næste spids, så strikker du bare videre med de masker du har på pinden. Prøv engang - det er tit nemmere når man sidder med det og tager en pind ad gangen frem for at læse opskriften og bare tænke at det lyder uoverskueligt - du må bare igang... :o)

Anistar
15-04-2008, 17:00
Når du skal igang med næste spids, så strikker du bare videre med de masker du har på pinden. Prøv engang - det er tit nemmere når man sidder med det og tager en pind ad gangen frem for at læse opskriften og bare tænke at det lyder uoverskueligt - du må bare igang... :o)

Nu skal jeg lige se om jeg har forstået det ret... jeg skal altså slå 17 m op og lave den første spids. Når nummer to spids skal laves, skal jeg bare bruge de masker der er på pinden fra inderborten?'

hm... det må jeg vist prøve.

Unger
15-04-2008, 17:13
Når du er færdig med første spids, så har du stadig 16 masker af de oprindelige 17 tilbage. Så strikker du videre med de 16 + en enkelt fra inderborten. Spørg igen hvis du ikke forstår, men jeg vil råde dig til at gå igang og se om det ikke giver sig selv når du sidder med det

Anistar
15-04-2008, 22:03
Når du er færdig med første spids, så har du stadig 16 masker af de oprindelige 17 tilbage. Så strikker du videre med de 16 + en enkelt fra inderborten. Spørg igen hvis du ikke forstår, men jeg vil råde dig til at gå igang og se om det ikke giver sig selv når du sidder med det

Yeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeees!!! Så fattede jeg langt om længe, hvordan de spidser skal strikkes... Har allerede fået lavet 4 spidser!!

Tusind tak for hjælpen. Nu kan jeg langt om længe få gjort det svøb færdigt!!

Unger
15-04-2008, 22:25
Yeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeees!!! Så fattede jeg langt om længe, hvordan de spidser skal strikkes... Har allerede fået lavet 4 spidser!!

Tusind tak for hjælpen. Nu kan jeg langt om længe få gjort det svøb færdigt!!

Velbekomme da - jeg VIDSTE at du kunne når du sad med det ((O))

beta
17-03-2009, 23:06
Jeg har ikke strikket i over 25 år og er startet op i det små med strømper mm. af det lette strik, nu er jeg givet mig i kast med at strikke prinsesvøbet, til mit første oldebarn, men er stødt på problemer ved afslutningen i yderborten.
Der står at jeg skal lukke (10.p) 5 masker løst af, strik 13 masker,slå om 2 r sm, 3r sm, jeg har ikke så mange masker tilslut, hvad har jeg gjort forkert ? det var det samme i den første yderbort da jeg afsluttede den
Håber der er en der kan hjælpe mig

Isanna
18-03-2009, 01:44
Jeg har ikke strikket i over 25 år og er startet op i det små med strømper mm. af det lette strik, nu er jeg givet mig i kast med at strikke prinsesvøbet, til mit første oldebarn, men er stødt på problemer ved afslutningen i yderborten.
Der står at jeg skal lukke (10.p) 5 masker løst af, strik 13 masker,slå om 2 r sm, 3r sm, jeg har ikke så mange masker tilslut, hvad har jeg gjort forkert ? det var det samme i den første yderbort da jeg afsluttede den
Håber der er en der kan hjælpe mig

Jeg vil tro, at det går galt når du når til 3 r sm. Du har kun 2 masker tilbage. Ideen er, at du skal strikke yderborten sammen med resten af svøbet. Derfor skal du strikke 1 m med for hver gang du når ind til sideborten.

Lidt tydeligere: 3 r sm består af de sidste 2 masker + 1 maske fra sideborten.

Har selv strikket det nogle gange efterhånden - og vender tilbage til det med jævne mellemrum.

Held og lykke.

bstorm
18-03-2009, 08:41
I min opskrift står der ikke 3r sm tilsidst i pind 10. Der står 2r sm 2 gange, og det gør en forskel.
Når du er nået til pind 10, har du fundet ud af at yderborten skal strikkes vinkelret på sjalet, og du tager 1m mere med hver anden pind.

beta
18-03-2009, 09:21
Tak for svaret.
Ja det er netop lige der ved de 3 r sm, (resultatet er een maske) men jeg har ikke nogen masker i inderborten til overs.
Jeg synes ikke det har den store betydning nu jeg har set på det og det er blevet lyst.

Rita
18-03-2009, 10:29
Nej det har ingen betydning. Jeg har også forskelligt antal masker tilbage til sidst fordi jeg strikker det i et trekantet sjal med varierende masker (størrelsen på sjalet) i inderborten.

beta
18-03-2009, 20:50
Det sjal du strikker er det strikket efter mønster eller har du selvkomponeret det efter prinsesvøbet, jeg kunne godt tænke mig at strikke det som sjal også.
Har der ikke været et sjal noget lignende i Alt for damer, her inden for den sidste måned, det har jeg ladet mig fortælle.

Rita
18-03-2009, 20:54
Opskriften er selvkomponeret ud fra tæppet. Senere har jeg fundet en opskrift på nettet, som jeg har købt. Kan ikke lige huske, hvor det var, jeg købte den.