Se fuld version : Farvetråden
Strikke Marie
12-04-2008, 07:22
Så er de første eksperimenter igang - og det bliver ikke de sidste. Det er sjovt det her - rigtig sjovt.
Inspireret af Canterburys forsøg med at farve i micro ovnen, var det bare hjem, vinde garn på haspetræ, finde "ufo pulveret (uha, det er 10 år gammelt kunne jeg se på notaen), og så gik den lille kemiker igang.
Jeg har forsøgt med et enkelt nøgle Qualitas strømpegarn, så kan der lige blive et par børne sokker. Farverne er fra Karen Noe - Promx Reaktiv Farve.
Garnet blev vasket let, lagt i vand med citronsyre, og herefter blev der dannet en urea blanding. Lidt af blandingen blev brugt til at opløse farvepulveret i, og så var det bare at fordele farven forsigtigt ind i det let våde garn.
Herefter i en glasskål med låg - ind i microovnen ca 1½ min v 750WW.
Herefter stod det natten over i glasskålen med låg på.
Garnet blev vasket, og skyllet.
Voila!
17471
17472
WOW
Dét ser godt nok flot ud - og spændende - og det lyder enkelt.
Kan du ikke tage en fotoserie med beskrivelse næste gang du farver - og oplyse, hvad farverne (produktet) hedder - og hvor man kan købe farverne?
(H)
Umiddelbart minder systemet mig om dét at farve med Kool Aid.
Strikke Marie
12-04-2008, 08:00
Jo, det skal jeg gøre. Ville også have gjort det, men måtte lige prøve om farverne overhovedet ville bide på garnet. Der stod, at de godt kunne blive for gamle. Og de er jo absolut ved at være senior ufoer.(31)
-og så blev jeg jo vildt begejstret over at det var så nemt.
Strikke Marie
Garnet blev vasket, og skyllet.
Voila!
Hvor er det flot. Jeg kunne ikke lade være med at grine.- Nu er det rimelig tidligt på morgenstunden, men hvor må folk have gloet en ekstra gang, når de på vej til bageren efter rundstykker, kunne følge en voksen kvinde rende rundt i forhaven og tage billeder af en busk med et bundt garn på. :-)
Nu spørger jeg nok lidt dumt. Men garnet var ensfarvet fra start af, ikke?
Hvordan er der kommet det farveskift i det, når det hele har været i samme skål med farve? (t)
Nette
Mosterkoster
12-04-2008, 08:55
(31)Nette, kan se det for mig, på vej til bageren.
Det var ikke et dumt spørgsmål, Nette, for det er jeg da også interesseret i at vide. Har ikke prøvet den del af verden, heller. (31)
Men det er godt nok blevet flot.
Hjørdis Jensen
12-04-2008, 09:03
Flotte farver blev det, er det pulverfarve du rører op. Gad vide om man også ku' farve med plantedele i microen , med samme effekt ? Selvfølgelig nok med blødere nuancer.
Silkefarve ( lanasyn ) kan vel også benyttes. Ja, der er mange spørgsmålstegn.
Det må jo altsammen komme an på en prøve, men din prøve havde da et godt udfald ((O))
hundeuld
12-04-2008, 09:06
Lad os endelig få en fotoserie, for det der lyder til at det kan være noget der kan overkommes i en fart. ((O))
Strikke Marie
12-04-2008, 09:27
(31)Ja, ja, grin I bare. Det gjorde de også dem der skulle hente morgenbrød inde ved købmanden, som er min nabo. Her er et rend når det er weekend, lige forbi huset, så.....jeg så kun lutter glade mennesker kl.7(31)
Nå, garnet var hvidt, og det blev lagt på en plasticpose. Herefter kom jeg farven på ved at hælde det forsigtigt, der hvor jeg ville have det. Man kan bruge ske, pipette eller andet, men vi skal jo også være færdige,,,,,
Herefter ned i glasskålen med låg, ind i ovnen, ud og køle af, vaskes, tørres, strikkes, nydes....
Farverne kan bruges til alle vegetabilske og animalske fibre, så der er frit slag. Man kan fiksere i mikro ovn, ovnen, koldfiksere, male direkte på trend eller strikketøj m.m. Det har ingen ende eller begrænsning.
Fede farver siger jeg bare.
Strikke Marie(z)
canterbury
12-04-2008, 11:35
Øj hvor lækre farver - vil du ikke lige skrive og tage et billede når du forsøger dig med det grå garn. Tak(59)
Nå, garnet var hvidt, og det blev lagt på en plasticpose. Herefter kom jeg farven på ved at hælde det forsigtigt, der hvor jeg ville have det. Man kan bruge ske, pipette eller andet, men vi skal jo også være færdige,,,,,
Herefter ned i glasskålen med låg, ind i ovnen, ud og køle af, vaskes, tørres, strikkes, nydes....
Bare vent til i morgen tidlig, så er det rygtedes, og hele byen står udenfor indkørslen og venter....(31)
Skal det forstås sådan, at du har gang i MERE end een farve? Altså en gul, en mørkegrøn og en lysegrøn? Eller er det mængden af farve, du drypper på, der afgør intensiteten?
Det ligner rigtig meget det kaunigarn, jeg strikkede bluse af i sidste måned.
Jeg glæder mig til at se, hvad det bliver til. :-)
Nette
Skal det forstås sådan, at du har gang i MERE end een farve? Altså en gul, en mørkegrøn og en lysegrøn? Eller er det mængden af farve, du drypper på, der afgør intensiteten?
Næ hov! Nu kan jeg også se noget blå i det! (t)
Nette
Strikke Marie
12-04-2008, 13:46
Nette: Jeg har arbejdet med to farver her på hvidt garn. Gul og blå. Jeg gør som ved akvarel maling. Altid påføre det lyseste lag først og så bygge op derefter. Gul og blå blandet sammen giver grøn, så alt efter hvor grøn eller blågrøn jeg vil have det færdige resultat kommer jeg blå farve på det gule. Enkelte områder kom jeg mere blå end gul, så giver det mere petrolgrøn/-blå farve.
Strikke Marie
Åh, så tror jeg nok alle er med, nu er jeg nemlig. (R)
Kender godt det med gæsterne... Sådan nogle havde jeg i går, og det er næsten altid sådan, når vi har gæster. Kedelige mennesker :-()
Nette
Strikke Marie
12-04-2008, 21:22
Hasp garnet til fed. Bind løst for hvert fed mindst 4 steder.
Vask garnet let og skyl det.
Læg garnet i blød i en blanding af vand og lidt citronsyre - i 10 min.
Læg en plastic afdækning ud evt ovenpå aviser.
Læg det fugtige garn herpå. Klem vandet af inden.
Bland ureasalt og vand.
Bland farvepulver i ureaopløsningen. Rør til det opløses. Kun så meget ureablanding som nødvendigt. Det skal ikke sejle i farveblandingen.
Dryp farveblandinger på. Start med den lyseste farve. Lad evt lidt af det hvide/grå garn skinne igennem. Det giver garnet liv, dybde og glød.
Løft lidt i garnet så farven fordeles som du vil have det. Vil du have et meget ens garn, kan du klemme lidt sammen om garnet, så farverne løber mere ind i hinanden.
Tryk forsigtigt overskydende vand af og læg garnet i en glasskål med låg.
Sæt den i mikro ovnen, og giv den 1½ min til 1 fed garn, 2 min til 2 fed garn.
Tag skålen ud, og lad den stå natten over til den er afkølet, så ulden ikke får chock, for så filter den.
Vask garnet, skyl det og hæng det til tørre.
Garnet er nu klar til brug.
17510
17511
17512
17513
Strikke Marie
12-04-2008, 21:25
17514
17515
17516
17517
Strikke Marie
12-04-2008, 21:29
17522
17523
17524
Strikke Marie
12-04-2008, 21:31
Nogle af billederne er uklare. Ved ikke om kameraet er indstillet forkert. Men du må slette dem, Hundeild, hvis de er alt for utydelige.
Billeder af det færdige garn kommer i morgen.
Strikke Marie
Strikke Marie
12-04-2008, 21:35
Glemte det første nøgle. Min mand har sat sig på det, og det blå mere ensartede skal strikkes til strømper i striber med det gulgrønne som striberne. Så der blev ingen bomber denne gang.
17525
Strikke Marie
12-04-2008, 21:44
Jeg viser bare hvad jeg går og roder med for tiden. Og husk, det har været UFO i 10 år, så det er vel ikke for tidligt(31)(31)
Jeg strikkede lige en lille prøve op af striberne til sokker. Blå bund med det grøn/gule som striber. Det var kræs, hvis man er til klare farver.
Strikke Marie
(31) (31)
Satte din mand sig på det... Hvor jeg bare kom til at grine...
Tak for billederne, det er rigtig spændende at følge med i.
Det må jeg også prøve, når børnene flytter hjemmefra om 10 år.
KH Lullu (asf)
Mosterkoster
13-04-2008, 00:49
Sikke nogle farver. Det kunne jeg da godt strikke noget pænt af. (40)
Strikke Marie
13-04-2008, 07:10
Aftenens kreationer er nu hængt til tørre til offentlig skue.
17528
17529
hundeuld
13-04-2008, 08:45
Uha uha hvor flot, jeg laver et dukument af det i aften til down load...
Tusinde TAK skal du have (5)
Jeg må have det prøvet, jeg ved eller kender en der vil blive vild med en trøje i nogle stærke farver, og det er en mand...(ghf
Strikke Marie
13-04-2008, 09:00
Hej Hundeuld.
Det er en nem måde at glæde en havemand?
Foto apparatet var indstillet til at tage billeder på afstand. Men hvis du sætter dem ind i første omgang, kan vi jo bare bytte dem ud senere med nogle, der er mere klare/skarpe. Det er ikke sidste gang, jeg laver dette her. Det er sjovt, og enkelt.
Synes også der er en ting, der tiltaler mig - at man kun bruger de kemikalier og farve og vand, der er brug for til garnmængden. Når jeg har plantefarvet, har det været med dårlig samvittighed, når der skulle bejdses med chrom, tin og hvad der ellers giver så smukke farver. Når man så afleverede det restvand, der var efter alle farvebadene, kiggede de bare underligt på een på miljøstationen over at man kom med "affalds - farvelade- vand". Men jeg synes godt man må tænke lidt videre end til sine egne sokker.
Måske er det i virkeligheden mere miljøvenligt at farve på denne måde? Strømbesparende er det jo også - 1½ min.
Kan kun anbefale det.
Da jeg farvede de to pink/orange/cheriserøde fed, gjorde jeg det at jeg lagde dem oven på hinanden for at få nogenlunde ensartethed i lagene samme sted på feddet. Det er selvfølgelig lidt mere tidskrævende, hvis man skal farve til en sweater, men det giver jo et godt færdigt resultat. Og man kan jo godt være lidt professionel selvom man ønsker det personlilge touch.
Jeg tror egentlig godt man kan lægge farven på med en pensel - her er det jo kun fantasien, der sætter grænser både for farven og størrelsen af pensel.
En rigtig god børne aktivitet, demens aktivitet eller aktivitet for udviklingshæmmede. Uanset hvad. Det kan kun blive pænt.((O))
Hilsen Strikke Marie
hundeuld
13-04-2008, 09:07
Næ det var ikke havemanden , men min nye svigersøn.. han er farveblind, men han kan se røde farver, og han har ønsket sig en trøje i mange røde farver, så det må prøves, han kan jo selv være med til at farve garnet..
Hvor køber jeg de farver på nettet, så jeg ved de er i orden ?
hundeuld
13-04-2008, 09:14
Ja der har jeg været, men er der ikke et farvekort et sted ?
Tak for billederne, det er rigtig spændende at følge med i.
Det må jeg også prøve, når børnene flytter hjemmefra om 10 år.
Det første siger jeg også. Hvor er det spændende, og derfor tror jeg ikke, jeg kan vente, til vi bliver børnefrie herhjemme. :-)
Nette
Strikke Marie
13-04-2008, 09:23
Jo der er farvekort. Jeg har to sider her, men kan ikke finde dem på nettet lige nu.
Hvis du er interesseret kan jeg tage kopier og sende til dig - jeg har ikke fået installeret min scanner endnu - der er jo alt for mange andre ting, der skal laves - og idag skal der lægges kartofler. Vi kan jo ikke leve af garn alene, selvom vi gerne ville(31).
Priserne jeg har er jo 10 år gamle, så de er jo absolut kun vejledende.
Man behøver principielt kun blå, gul, rød og sort, idet alle farverne kan mørknes ved at tilsætte ganske få drys sort, og lysnes ved at spare på pulveret. Jeg elsker disse eksperimenter med farverne.
Strikke Marie
Strikke Marie
13-04-2008, 09:27
I skal da ikke vente til børnene flytter. Giv dem handsker på og en pensel i hånden, og så lad være med at udnytte dem, for vi har jo ikke børnearbejde i DK, men tænk hvor flot det vil se ud når alt garnet hænger til tørre.
Børn er hurtige til at fange sådan noget, og knald gode at have med. De er ikke bundet af hvordan det skal være, så der kommer ofte noget rigtig godt og kreativt ud af deres "leg" med farverne.
Strikke Marie
hundeuld
13-04-2008, 09:51
Ja TAK Strikke Marie for så vil jeg lade ham selv bestemme hvilken farver det skal være, jeg skal have lavet omkring 1 kilo, og det må godt være nogen lunde ens, altså ikke farven men mønsteret i farverne.
Ved du nogenlunde hvor meget farve der går til 1 kilo ?
Strikke Marie
13-04-2008, 10:13
Man kan eks. farve med 10% farvestyrke. Det svarer til en ret "fed" farve. Ca. 20 tsk. pr. 500g stof/garn. 1 tsk. er ca. 2,5 g farvepulver. (Noget farve er tungere end andet). Så er det ikke ca. 100 g. farve?
Man skal bruge vægt, synes jeg, hvis man skal op i de mængder, så er det ikke så nemt at sjusse sig til det - og mangler man noget bagefter, er det jo også nødvendigt, at vide hvor meget man har brugt.
Men prøv evt. med lavere procenter, for det bliver meget kraftige farver v. 10%.
Jeg laver lige kopier af det, så har du lidt læsestof når du skal sidde og blunde i middagsstunden.
Strikke Marie
((O)) Wauwww siger jeg bare. Har lige læst hele tråden igennem og er MEGET imponeret over de flotte farver du har fået frem. Mig som først lige er begyndt at strikke og ikke har en dyt forstand på garn, sidder og får helt lyst til at farve garn selv.
Kan man også frave mohair eller er det kun alm. uld ?
Mohair er uld fra mohairgeden.
Så det kan sagtens farves.
I Mohairgarn er mohairfibrene altid blande med andre fibre (normalt fåreuld) for at få garnet til at 'hænge-sammen' når det bliver spundet.
Ofte blander man osse syntetiske fibre med - det styrker og gør fremstillingen billigere.
Der findes osse mohair/silke - det er dyrt men overlækkert.
Hvilken type har du fået tilbudt?
Ved du, hvad det hedder - er det garn eller uld, du har på hånden?
Du er en knag til at inspirere Strikke Marie ((O)) og friste... Jeg skal ikke igang med det der lige nu, for jeg har meget at nå i haven nu! Men med tilbageblik på sidste sommer, så kommer der garanteret dage, hvor pigerne og jeg kunne lege med de her farver (:)
Strikke Marie
13-04-2008, 13:40
Zep: Jeg er også i haven.....har sat kartofler idag, ordnet to rækker jordbær, og taget flere meter Skvalderkål.................og det hele er som en skrædder i Helvedet.......for der er også resten af haven.(31)
Nå, men det andet fifler jeg lidt ind i mellem, når jeg skal hvile hænder og ryg.
Det var slet ikke meningen, jeg skulle farve nu, først til efteråret, men jeg går og overbeviser mig selv om, at det jo var med de farver, vi skal bestille fra udlandet(ghf(ghf.
Det var Canterbury, der lokkede mig. Hun skulle have ventet med at fortælle mig, at hun havde prøvet at farve i mikro ovnen.....nu er det for sent(ghf. Men det er hyggeligt, og det griber om sig..............
Dejligt, at der er mange, der synes om det. Vi kan vel lave en farv sammen dag - sådan ude i haven en sommerdag. Jeg kunne lige forestille mig sådan et træ beklædt med farvede garnfed.
Strikke Marie
Strikke Marie
13-04-2008, 13:48
Rysse: skynd dig at sige ja, tak. Det bliver så kanonflot når det bliver farvet. Det har jeg gjort før. Har brugt krøllerne til mine dukker, og mohair garnet til hår på dukkerne. Det er meget meget lækkert at strikke med, og har du først haft en mohair bluse på, så er du solgt, og så er det let som ingenting.
farvet mohair garn og rå mohair krøller
hundeuld
13-04-2008, 13:54
Lige et par spørgsmål til ..
Nu har jeg jo ikke 10 ildfasteskåle til mikroovnen, så kan man lægge flere bundter i den samme skål ?
Dernæst har du prøvet at farve med gråt garn til en anden farve ?
Strikke Marie
13-04-2008, 14:11
Hundeuld: Jeg har kun en lille skål med låg, og her kan vel være 4 - 5 fed tror jeg. Har jo max. prøvet med to igår, det er jo helt nyt for mig på denne måde.
Vil foreslå at du bruger en bradepande beklædt med bagepapir (og den skal ikke bruges til mad senere, men du kan vel finde en i genbrug?), og så lægger du feddene side om side, måske lidt oven på hinanden, og ind i ovnen. Lade køle af tildækket med folie, osv.
Igår lod jeg noget garn køle af i en plasticpose der var bundet til. Det handler jo mest om at ulden ikke skal få kuldechok mens den hærder. Det gik fint.
Jeg ville være påpasselig med f.eks. at have gule/lyse fed sammen med stærke farver, for hvis der er lidt for meget væske kan de vel i princippet tage mod mere farve hvis garnet ikke har taget 100% imod ved alle fibre???
Jeg har jo købt grå uld ved Canterbury - Gottlandsk pelsuld, og det er bare sååååå lækkert. Det er meningen jeg skal farve noget af det. Det bliver mere meleret, lidt tweed agtigt, men jeg synes det er mega flot, når garnet spiller og er levende.
Jeg må se om jeg lige kan lave en prøve og lægge billeder ind.
Strikke Marie
Strikke Marie
13-04-2008, 14:22
Man kan fixere - enten ved at varme behandle i en almindelig ovn - eller mikro ovn. Den anden metode er koldfixering, hvor man pakker tingene/garnet ind i plastic og lader det hærde på den måde. Der er mange måder disse farver kan bruges på.
Det er forskelige midler der skal bruges inden man aktiverer processen og alt efter om det er vegetabilske eller animalske fibre. Der er jo visse syrer, der f.eks. nedbryder silke og andet.
Strikke Marie, der skal i haven nu - middagspausen er ovre siger famililen(31)
hundeuld
14-04-2008, 08:48
De unge syntes det er en vild ide med at lave deres eget garn, så når farvekortet kommer, bliver der bestilt farve, garnet er spundet.
Skal nok huske digi ((O))
Fotoserie er lagt i down load.
Hvilken type har du fået tilbudt?
Ved du, hvad det hedder - er det garn eller uld, du har på hånden?
Det var min veninde der fortalte at vi kunne få merinould. Men det var dette her og det er farvet. Problemet er så også, at det ikke er spundet, så der kommer jeg også til kort. Jeg vil i stedet for investere i noget ufarvet garn.
http://www.cchobby.dk/pages/productList.asp?MicroGroupGuid=&SubjectGuid=3787&SubGroupGuid=0¤tPage=2&Sort=0
Det er 20 % billigere end normalt. pris incl moms for 250 gr. er 99,00 kr. Men dertil kommer så porto.
Strikke Marie
14-04-2008, 18:41
Hundeuld. Vi er igang med kopier m.m., regner med de ryger afsted i aften.
Heel: Valnød - åh det er så smukt, og en god farve, hvor der er naturlig bejdse i, så man ikke belaster miljøet unødvendigt.
Jane 72: Absolut en nem og overskuelig proces at gå igang med, hvis man ikke har flere dage til rådighed.
Strikke Marie
Strikke Marie
22-04-2008, 06:50
Lidt nyt - og kun lidt for jeg har ikke mere garn på lager af denne type til at farve - ja det er sandt. Nu er der kun pelsuld og alm hvid uld tilbage. Det ender med, jeg må ud og forsyne mig igen.(31)
Det regnbuefarvede garn var sjovt at lave.
17839
17840
17841
17842
Strikke Marie
22-04-2008, 06:56
Vil lige slå et slag for et arrangement i aften: "Samtale om farver".
Væveren Mette Birckner deler ud af sine erfaringer med farvevalg m.m.
Man kan komme med som min gæst, hvis det er . Skal ellers være med i Uldkredsen eller Hørvævs museets aftenskole.
Mødet afholdes på hørvævsmuseet i Krengerup (Fyn) kl. 19.30 pris: 25 kr., der kan købes kaffe.
Jeg kører fra Middelfart og Elisabeth tager vist med?
Strikke Marie
supersine669
22-04-2008, 22:43
(K)Å neeeeeeeeeeeeeeeeeeeej...... Jeg har lige kasseret en mega skål af valnødder - øv øv og 3 gange øv:mad:
Så jo lige, at det skulle være flot at farve af valnødder.
Strikke Marie
22-04-2008, 23:11
Lidt inspiration fra mødet med væver Mette Birckner.Der var samtale om farvers betydning i kunstværkerne belyst gennem malerier og vævninger.
Et dejligt inspirerende foredrag, hvor jeg gik hjem med lyst til at prøve en hel masse af både med vævning og farvning.
Vi så eksempler fra kunstnere der kun brugte de sort/hvide nuancer, over kunstnere der lod sig inspirere af lyset nordpå, naturen og sidst kontrasterne.
Mette Birchner udstiller i Fredens kirkes sognehus i Odense indtil 8.maj, hvis nogle er interesserede? Det er både malerier og vævninger.
Her er et par eksempler fra hendes vævninger.
En blomst er vævet af svensk hørtråd og norsk kunstvævegarn, der kun bliver smukkere med tiden.
Hun er en meget pertentlig kunstner, og selv kanter og ophæng er detaljer, der var gennemtænkte.
Det lille hovede havde en meget flot kant bestående af små bitte knuder.
Hilsen Elisabeth og Strikke Marie
17856
17857
17858
17859
Strikke Marie
22-04-2008, 23:20
Her er lige nogle meget uskarpe billeder af farveprøver fra Ingeborg Muhle Henningensens plantefarvningsprøver. De hænger permanent på Hørvævsmuseet i Krengerup. Jeg vil blot vise det store udvalg til de, der er interesserede i plantefarvning, og forsøger at tage nye billeder næste gang jeg kommer forbi. Der var dårligt lys, så indstillingen er forkert.
En meget stor og interessant samling.
Hørvævsmuseets aftenskole holder plantefarvningskursus i uge 30 - bare hvis du er interesseret?
Hilsen Strikke Marie og Elisabeth
17860
17861
17862
17863
Sikke noget flot garn!... Håber i får noget strikket at se af det. :-)
Holder du aldrig fri? Du får virkelig noget fra hånden, jeg bliver forpustet alene ved tanken...:-)
Nette
Strikke Marie
23-04-2008, 05:42
Hej Nette:
Jo , jeg holder fri fra min hverdag og alle dens trivialiteter ved at være kreativ - så lad nu være med at sige, jeg holder fri hele tiden.....(31)(31)(31)
Strikke Marie
hundeuld
23-04-2008, 07:44
Igen nogle dejlige farver du har sat sammen, jeg glæder mig til der skal farves her i huset...
hundeuld
24-04-2008, 06:28
Jeg vil igang med at farve garn når vi kommer hjem.. derfor har jeg lavet noget håndspunden garn, 1 tråd mørkt og 1 tråd lys fåreuld, og tvundet det sammen.
Jeg havde tænkt mig at farve det ens farvet, håber så garnet får "skygger" fordi det er 2 forskelige farver uld der skal indfarves, hvorfor så den smøre .. Har du prøvet at farve på den måde strikke Marie ?
hundeuld
24-04-2008, 06:29
En ting til .. mine bundter er jo ikke lige på 50 gram , nogen 250 andre 60 gram. Vil det være bedst de er nogen lunde lige store ?
Strikke Marie
24-04-2008, 07:48
Hundeuld: jeg har ikke prøvet store bundter, men mon ikke det er lige meget, idet du blander urea blandingen og farvepulveret sammen i et glas, og herefter er det jo sådanset bare at væde garnet op, og trykke det ind alle steder - sørg for at skille feddene lidt, hvis de er store, så suger garnet jo den farve det skal have. (tror jeg????)
Lav lige en prøve med lanolinindhold i, og en affedtet uden. Det ville jeg gøre. Jeg ville også for en sikkerheds skyld vaske garnet forsigtigt inden det lægges i citronsyre/vand bad eller eddikebad. Bare for at det tager jævnt imod.
Jeg glæder mig helt vildt til at se resultatet.
Har aldrig prøvet Kool Aid, men tænkt på om man skulle eksperimentere med noget fra LIDL eller ALDI. De har da noget "saft" med skrappe farver - stakkels børn, der skal skylle det ned.
Strikke Marie
Det er det grønne der er udenom valnødderne jeg har prøvet... det ligner lidt der er uden på kastanjer - dem vil jeg nemlig prøve at farve med senere på året.
Hvis man vil prøve at farve med saftevands koncentrat - hvad bruger man så som bindemiddel? - kan man bruge alun?
Strikke Marie
24-04-2008, 15:08
Ja, det er skallen fra valnødderne man bruger - der giver den smukke bløde brune farve og alt efter bejdse og efter behandling - sortbrune.
Man kan også farve med bladene eller barken, men det bliver noget anderledes.
Generelt med blade er de bedst friske og bark skal helst være tørt.
Aner det ikke rigtigt med det bindemiddel, men tænker at det må være noget af alt det syre, der er i de farver som går i forbindelse med ulden og evt. den eddike man har lagt det i før?????
Jeg tænker mig, at der er flere af dem der indeholder meget citronsyre, og det bruger man jo til at "bejdse" i før brug ved reaktiv farvning, hvis man kan kalde det det? Men det er et gæt.
Når man spiser mange bolcher med citronsyre kan man også opleve at munden er helt ætset - og det er faktisk det samme citronsyre man bruger til at afkalke kaffemaskiner/vaskemaskiner og toiletter, så det er tankevækkende!!!
Mine børn har aldrig måttet få det kunstige saftevand - kun saft fra egne bær fra haven. Nu kan jeg ikke bestemme mere, men de har ikke spurgt efter andet.
Strikke Marie
Man skal passe på med at sige skallen fra valnødderne... for de fleste vil regnede det for den brune skal der er uden om selve nødden...
Det er den grønne skal som selve den brune skal og selve valnødden vokser i, der farves med. Det er den skal der har "indbygget" bejdse.
supersine669
26-04-2008, 17:23
TAK skal du have, har ikke fået det grønne, PY HA.....
Er der forresten nogen der har prøvet at farve med den grønne skal fra kastanje?
Hjørdis Jensen
28-04-2008, 13:22
Nej, men jeg kan se i et gammelt hefte jeg har, at kastanjeblade gir' gule farver på alunbejdset garn. Ligeså birk, gyldenris, rejnfang,, røllike, lugtløs kamille,lyng, vild kørvel.
Desværre står der intet om skallerne !
Øv... min tese er nemlig at kastanje skallerne har "indbygget" bejdse, ligesom valnød, så man ikke behøver alun-bejdse garnet først.
Spirrevip
30-04-2008, 09:34
Det er da utroligt hvad Rokken kan få mig til ! Bliver hele tiden inspireret af jer andre til at undersøge dit og dat nærmere. (:)
Heel, prøv at læse dette link vedr. indfarvning med henholdsvis bejdse og uden . http://www.taform.dk/friland/farvning.html
" Til at farve brugtes planter, som kvinderne indsamlede ved sommertid i eng, mark og have. De fleste planter gav nogle smukke gule eller grønne farvetoner. Særlig velegnet og benyttet var valnød og stenlav. Disse farveemner gav meget holdbare farver og havde tillige den store fordel, at det ikke var nødvendigt at bejdse garnet inden farvningen. "
" Til andre farveemner som f.eks. rejnfan, birk, kastanie, porse, vild kørvel og duftløs kamille skulle der bruges bejdse, for at farven kunne binde på garnet. "
Så ved farvning med kastanie skal der altså bruges bejdse. Glæder mig til at høre videre om dine eksperimenter. ((O))
Ja... måske... for det står jo ikke noget om, om det er bladene eller skallen af kastanjen der bruges, ved de andre farveemner...
*103* så er der farvet sokke garn med Kool-iad (:)
Strikke Marie
16-05-2008, 13:17
Hej Torras.Det ser spændende ud. Kan næsten ikke vente til du får dem strikket.Hvor fik du fat i pulveret?Strikke Marie
((O))
jeg er oz selv lidt spændt på de sokker - men har lige nogle andre ufo`er,der skal være færdige (R)
Kool-aid er købt her : http://www.koolaiduk.com
hundeuld
16-05-2008, 13:37
Herlige glade farver, glæder mig til at se det brugt((O))
Mosterkoster
16-05-2008, 17:34
Wauw nogle smarte farver, det vil jeg gerne se færdigt. (z)
Strikke Marie
17-05-2008, 05:56
Jeg er lige igang med et lille projekt med baby gnomer. I den forbindelse skal jeg bruge hudfarvet strømpegarn. Hvor får man lige det? Det er jo nok ikke det de sælger mest af................
Så jeg fandt lidt rester frem både af sokkegarn og farverester, og så var der lige lidt eksperimenter.
....om ikke andet så er der vel også gnomer med gulsot....(31)
.....eller gnomer, der har fået for meget solarie.....(31)
Nå, nu håber jeg det tørrer lidt lysere op, når solen står op.
Strikke Marie
18729
18730
hundeuld
17-05-2008, 06:47
Det er jo lige det der man kan hvis man farver selv... god arbejds lyst...((O))
Der er vel igen der siger at gnomer har samme hudfarve som os?
(31)
Nette
Strikke Marie
17-05-2008, 14:43
Nej, det tror jeg bestemt ikke - især ikke hvis de er fra Kina eller Uganda(31)(31)(31)
Strikke Marie
Strikke Marie
08-06-2008, 22:49
Så har jeg været igang i køkkenet igen. Det er ellers alt for varmt til den slags, men jeg mangler altså hudfarvet.
Har indfarvet uld 7/2 og det er blevet rigtig godt.
Ville også lave noget brunt til en bamse, men inden jeg nåede så langt i opbygningen af farven, var der den smukkeste lyngfarve, og jeg nænnede ikke at bygge videre på farven.
Desværre har jeg ikke flere billeder i min kvote, så I må nøjes med at vide det.
Strikke Marie(z)*113*
Hjørdis Jensen
09-06-2008, 10:10
Jeg fandt lige et svampeforum, hvor der er lidt omkring farvning med svampe, i afdelingen for farveheksene (31) - det kalder de sig !
http://www.svampe.dk/svampeforum/viewtopic.php?t=196&sid=5a4545e41e04234dbfcfcc6dfb482063
Strikke Marie
09-06-2008, 21:43
Det var da et voldsomt spændende link, du fandt frem, Hjørdis. Tusind tak. Det skal studeres nærmere ved lejlighed.
Strikke Marie(z)(qwe
supersine669
10-06-2008, 07:55
Det er en spændende tråd, du skriver Strikke Marie.
Håber jeg kan få svar på følgende:
Kan man farve bomuld (håndklæder) af svampe mm eller cool aid)?
hundeuld
29-06-2008, 16:07
Strikke Marie NU skal jeg igang med at farve, farverne ligger og griner af mig.(31)
Nå de har lovet op til 30 grader i næste uge.. har tænkt mig bare at farve det, og lade det ligge udenfor i plastik poser og hærde det, altså ikke nogen ovn eller noget, tror du det går ??
Jeg vil i hver tilfælde prøve.
Strikke Marie
29-06-2008, 20:08
Øh, du er modig, Hundeuld. Jeg ville lige prøve med en lille dunte først. Måske er det nok?
Men hvis det er uld mener jeg det skal have den opvarmning. På den anden side kan det vel også blive temmelig lunt inde under det plastic.
Husk ikke lade det tørre i sollys.
Glæder mig virkelig til at se det. Her er lidt stille mht. farveri. Der er gået helt sjal i den.
Strikke Marie
hundeuld
29-06-2008, 20:22
Jeg står ude i vores gårdhave og laver det, og der er skygge..
Jeg vil farve mit eget håndspunden garn, skal nok tage billeder.
Strikke Marie
03-09-2009, 17:24
Et par skud af noget plantefarvet garn.
Bejdsen er hhv. alun og eddike. Der er farvet med skallerne fra valnød, og den helt mørke er lavet i jerngryde over bål. Den lyseste er 2. afkog, hvis man kan kalde det således, af den mørke farve. Dette er lavet i mikro ovn og kun med farvekype, så det dækker garnet. Fuld effekt - 2 x 3 min. Tryk vandet af. Puttes i pose, og hviler til næste morgen, hvorefter det vaskes og tørres.
Den lidt mere gulgrønne er bare alm traditionel pl. farvning i emaljegryde på komfur.
Strikke Marie
35131
35132
Super flotte farver.
Jeg kan ikke finde ud af hvilket billede der høre til hvilken tekst. (R) Hvad er det nederste garn farvet i ?
Strikke Marie
04-09-2009, 05:51
Det er det samme garn, Rysse. Lyset var meget omskifteligt, da jeg var ude og fotografere. De virkelige farver er tættest på det øverste billede.
Jeg er vild med det mørkeste. Det har en ganske svag grønlig undertone - tænker det er pga. jerngryden. Den vil altid afgive lidt jern, og på den måde er der jo en ekstra "efterbejdse".
Strikke Marie(H)
Det er knagme godt nok flot Strikke Marie!
OK. Troede lige jeg kunne suge lidt mere læring til mig.
Strikke Marie
13-12-2009, 11:51
Bare et lille projekt herfra. Blev nød til at få det gjort, da jeg ikke havde mere hudfarvet garn til gnomer, og der skal strikkes nogle stykker inden jul.
Lige nu hænger det til tørre på snoren.
Her er et par foreløbige resultater.
Strikke Marie
38177
38178
Wauoooo - det der lilla "hudfarvede garn" er da bare blevet kanon flot.
Strikkelene
13-12-2009, 21:19
Sikke nogle flotte farver al dit garn har, StrikkeMarie!
Strikke Marie
18-12-2009, 20:11
Der er lige sneget sig en lilla "hudfarvet" baby gnom ind.
38276
Jeg tror jeg er nød til at farve en ny portion til amethystdværgen, for da det blev strikket op var det næsten for "rødt" i den lilla tone.
Strikke Marie
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.