Se fuld version : domino
jeg vil lave dette dominosjal
http://www.straw.com/cpy/patterns/merino-stripes-miter-shawl.html (http://www.straw.com/cpy/patterns/merino-stripes-miter-shawl.html)
jeg har fået garn(prøver) hjem i dag...
havde bestemt mig for den ene på forhånd...
men nu da jeg ser dem begge, er jeg i syv sind...
så kunne vi lige lave en rokkeafstemning...
hvilken farve skal jeg vælge
papegøje eller rød
Begge muligheder kunne give et flot resultat - har du overvejet at lave 2?
Uden at kende dig vældig godt - men at dømme ud fra nogle af de ting, jeg har set, du har lavet - tænker jeg om ikke "papegøje"-farrverne lige er dig???
Papegøje er sjov og sprælsk, og den røde er let at få til at passe med meget. Jeg ved ikke, hvad du er til? Er der en af farverne, som passer godt til MEGET i din garderobe? Så vil du nok få brugt sjalet mest ved at vælge dén
ja, der viser sig jo en tydelig tendens....
jeg havde faktisk regnet med at skulle bruge det røde...
og papegøjen ville jeg bruge til en taske eller to...
men da jeg vandt garnet op, syntes jeg ikke at der var særlig meget spil i det røde..
derimod var striberne i papegøjen langt bredere end ventet...og opvundet ser det ufatteligt flot ud synes jeg...
og jeg har vældig lyst til lidt pjank og liv i kludene...
(men dorthe...når det er forårsfarver, MÅ jeg jo have det færdig i år !!)
så, ja, det ender nok med at jeg må lave to...(hvis ikke armene er gået helt i baglås inden da...jeg er ikke sød ved dem.)
jeg er startet på papegøjen og har strikket de første 15 rækker...
så tak til alle der har overbevist mig....det var lige det jeg søgte..
Nu husker du vel at vise os resultatet (og jeg kunne godt tænke mig at se de første 15...) (H) Det ser hammerspændende ud som garn...
Jeg kan også godt lide det røde, fordi det oser af jul...
jo, men jeg skal ikke ose af julekone endnu...
den er da også flot...helt bestemt...
har du virkelig lyst til at se 15 pinde..!!!??
men foreløbig er det jo bare ensfarvet...
jeg strikker med lidt større pinde, fordi jeg vil valke det let....så er det meget blødere og lækrere..
hmmmmm....min firkant blev ikke så stor som den burde...
så nu har jeg 2 muligheder...
at lave mange flere firkanter
eller lave dem større...
jeg har slået 70 m. op...skal måske prøve med 100 for at få
det til at se bedre ud..
den 1 firkant er helt ensfarvet...dvs farveskiftene er så brede at de dækker mere end een firkant...
men det bliver meget patchworkagtigt på den måde...
det er også fint med mig...men jeg ville jo gerne have stribeeffekten frem...
så det er en ommer !!!
"capich" (eller hvordan det nu staves ! )
Du dejlige skønne Lilian/Olivia..... Elsker bare at læse om dine overvejelser, snik/snak, hvor langt du er kommet osv... (z)
Tror faktisk, der er flere, der har samme mening som mig...
hvad er det for garn du bruger og hvor har du købt det?
det er kaunigarn købt hos strikkestuen...
tror du ??..du er nu altid så sød til at rose alle....
ja, jeg indrømmer at jeg sommetider bruger jer til at pludre med, om mine små overvejelser....det er for at aflaste min hårdt belastede mand...
nu er han jo kommet i den "skrøbelige" alder, så jeg skal passe på ham...han skulle nødig blive overbelastet af både arbejdet OG MIG....for han skulle gerne blive på arbejdsmarkedet mange år endnu....herhjemme tager han alt for meget af min tid...!!!!!! også selv om jeg selv skal smøre min frokost....men den glemmer jeg når jeg går alene....
Ihh, hvor er det et flot sjal.....men øv opskriften er på engelsk. Er der mons tro nogen, der er tid og lyst til at lave en oversættelse ?
Jeg glæder mig til at se det færdige resultat og kan godt forstå, at du havde svært ved at bestemme dig til, hvilken farve du skulle strikke i.
jamen dorthe........det er verdens letteste opskrift........
70 masker - strik de 4 midterste på hv.a. pind sammen...ellers ret hele vejen
det eneste er en bestemt måde at slå m op på og så det at samle masker op/fortsætte med næste firkant...for hele sjalet er strikket på een gang...ikke i firkanter, som syes sammen
den kan jeg godt oversætte...når jeg får tid...( en stille stund, hvor jeg ikke ved hvad jeg skal lave )...!!!
Ok, det lyder godt. Jeg har ikke strikket så længe, så jeg tror ikke jeg kan koncentrere mig om både en engelsk opskrift og så at strikke på en gang.
Når du skriver strik de fire miderste masker samlet på hver anden pind, betyder det så, at man bare strikker dem som en? Og bliver det så ikke bare smallere og smallere, eller hvordan?
Og jeg troede virkelig, at det var firkanter, man strikkede for så at sy dem sammen til sidst. Man lærer noget nyt hver dag
jo...de bliver nemlig smallere og smalleree...rigtigt opfattet...
det er pointen i det..supersmart...
du skulle se om du kunne låne Vivian Høgsbroes bog Dominostrik på biblio...den er super god...lige for en begynder...og alle os andre...
Ok, ja der kan man bare se. Så kan jeg så bare ikke lige se, hvordan det kan blive til et stort fint sjal - jeg må vidst lige prøve om jeg kan lure den engelske opskrift lidt, så jeg kan få styret min nysgerrighed.
Tak for tippet om bogen - den vil jeg prøve at skaffe.
Er 100% enig med Supersine - det er altid en fornøjelse at læse dine små fortællinger
nu udfordrer du mig altså....(bdm)
du starter med 70 masker
tager ind i midten
derved får du en spids...
og derfor skal der også en spids i den anden ende...
det får du ved at have mindre og mindre masker på pinden...
dvs. du starter med 70 og ender med 2, som du lukker af....
kan godt forstå det lyder som volapyk...men det er sjovt...
du kunne jo prøve med en rest...
eks 30 m, strik 2 sammen på hv.a pind i midten...
og se hvad der sker...(H)
for at blive en firkant..
havde lige en prøve liggende...
måske du kan se systemet her...
jeg har strikket et stort sjal i sådanne små firkanter...
jeg elsker den...
Søde Olivia, hvor meget Kauni går der til et sjal?
Jeg er igen begyndt at strikke efter flere års pause, men Hundeulds dejlige hundeuld har været så godt for mine fingre, at de fungerer fint med strikkepinde igen.
Olivia, når man strikker som du lige har forklaret det, og i kaunigarn, får man så det sjal fra dit første indlæg?
sådan har jeg det også....altså med flere års tvungen strikkepause
jeg har ikke haft den ære at strikke i hundeulds garn endnu...venter faktisk på at komme i betragtning..
jeg ved ikke hvor meget der går til...
men jeg er sikker på at jeg kan komme laaaangt med det 200 grs bundt jeg har købt...
i den originale opskrift står der ca 350 gr...men det fandt jeg jo ud af at det var meget rykkere....så det kan ikke oversættes direkte...
så jeg laver nok mine firkanter noget større og ser hvad det bliver til...
for der skulle jo også gerne forekomme farvestriber for at få det eftertragtede spil i ...
dette er også svar til sørig: ja, det er akkurat som det viste sjal er lavet...men altså i et andet garn....kauni er tyndere...derfor skal kaunifirkanten have flere masker...som jeg forestiller mig 100 m
har jeg glemt noget !!?
jeg er lige på vej ud af døren....
når jeg kommer tilbage skal jeg vise et foto af mit store sjal..som måske er en poncho, som måske igen er et stykke overtøj...
det tog mig et år at lave...men altså ikke uafbrudt...mest i nattevagter...
Jeg glæder mig vildt meget til at se din færdige papegøje
Prøv lige denne side http://strikkeside.blogspot.com/ (http://strikkeside.blogspot.com/) - lidt nede på siden er der noget garn der ligner dit papegøjegarn , men nok ikke helt det samme. Det sjal hun er ved at strikke ser da spændende ud.
Kan du nu passe på din arm så den kan blive frisk igen - vi skulle jo nødig undvære dine herlige indlæg.
jaaaa det ser rigtigt godt ud....
hun skriver det er kaunigarn..så det er det samme....
tak for linket...
der er mange andre skønne ting der....
den lille pigecape i pladegarn...
den lille cape i uldtopper....uha uha...farlige sider for en svag sjæl....
og tak for dine søde ord....
Citat:
nu udfordrer du mig altså....
du starter med 70 masker
tager ind i midten
derved får du en spids...
og derfor skal der også en spids i den anden ende...
det får du ved at have mindre og mindre masker på pinden...
dvs. du starter med 70 og ender med 2, som du lukker af....
kan godt forstå det lyder som volapyk...men det er sjovt...
du kunne jo prøve med en rest...
eks 30 m, strik 2 sammen på hv.a pind i midten...
og se hvad der sker...
for at blive en firkant..
Det har jeg prøvet i dag, men jeg syntes altså ikke rigtig det virker. Jeg startede med 30 masker, strikkede en pind ret, på næste pind strikkede jeg så 14 masker og strikkede de næste to sammen og strikkede 14 masker igen. Derefter en pind ret igen. Så kom jeg til en pind, hvor jeg skulle tage ind, og her opstod mit problem. Jeg havde 29 masker på pinden, og kunne så ikke finde ud af, hvor jeg skulle tage ind, for hvor er midten på en pind med 29 masker.
Er denne forklaring forståelig? Jeg håber ikke, at dette er et for dumt spørgsmål, for jeg vil bare så gerne forstå, hvordan denne strikkemetode fungerer.
nej...det er jo mig der ikke har forklaret ordentligt...
undskyld da for søren
prøver igen...du har gjort som du skulle MEN
jeg skrev at du skulle tage to ind på midten...
det skal du også, men det betyder 2x1 sådan:
strik 13 retmasker strik 2 drejet ret sammen (ved at stikke pinden ind i maskerne bagfra og strikke ret) hvis det driller sig, så strik dem bare sammen på alm. måde
så strikker du 2 sammen igen, og ret pinden ud
så har du 14 masker tilbage på hver side af midten.....
det vil være yderst praktisk at sætte en makør i midten, så du kan se hvor du skal tage ind...det kan være drilsk i mørkt garn.
rigtig god strikkelyst...
knus fra mig...
ps. en anden flottere måde er, at slå et ulige antal masker op
så tager du den midterste maske løst af på retsinen (uden at strikke den)
og strikkerden vrang på tilbagevejen (vrangsiden)
på den måde får du en flot midtermaske/makering..
Ok, tak for hjælpen. Jeg må straks ind og prøve igen.
Det blev en firkant. Den er godt nok vind og skæv, men det er stadig en firkant - hvor sjovt, oppe i mit hovede kunne jeg slet ikke forestille mig, hvordan det skulle ende som firkant, når man hele tiden skal tage ud. FANTASTISK. Nu bliver jeg virkelig nødt til at lave et dominosjal, og det hurtigst muligt.
Undervejs kom jeg lige til at tænke på, om begge indtagninger skal strikkes drejet ret, eller er det kun den første, der skal være drejet og så nr. 2 normal ret?
TILLYKKE....godt klaret...firkant pr fjernbetjening...(H)
ih hvor det glæder mig...
ja, det er kin den 1 der skal drejes..
at du strikker den første indtagning drejet gør at masken ligesom vender ind mod midten. altså den første af de to masker på h. pindkommer til at ligge lidt skrå ind mod venstre
og den 2. maske på v. pind kommer til at vende lidt mod højre... ....
glæder mig til at følge dig...
jeg havde fået strikket en firkant mere...men opdagede så at jeg i min iver havde fået skæv midte uden at opdage det før til sidst...dumt dumt...så det var en OMMER...
OK, jeg strikkede begge indtagninger drejet - kan det måske være derfor firkanten blev lidt skæv i det? Jeg må lige prøve at lave en ny.
Jeg nåede lige at strikke en ny firkant i går aftes, og den var knapt så vind og skæv. Jeg syntes, det er nemmer at strikke to masker samlet drejet, end det er at strkke dem samlet almindeligt; er jeg den eneste, der har det sådan.
Desuden har jeg lige været på biblioteket og hente bogen 'Dominostrik', og nu er jeg så lettere forviret igen. Men jeg må bare have fat i strikkepindene og så prøve at strikke efter bogens forklaring, men ved første øjekast, synes jeg din forklaring er nemmere at forstå Olivia.
Enig med dig supersine. jeg kunne også lide begge farver, men havde også valt papegøjen, jeg kan også godt lide lidt spræl.
Irene
Jeg er lige ved at prøve at lave strikke opslagning - det er godt nok svært... Når der i forklaringen står at man skal tage den maske man har strikkeopslået som sidder på højre pind drejet over på venstre pind, betyder det så, at man bare skal stikke pinden ind bagfra eller hvordan. Jeg syntes bare jeg hele tiden ender med, at maskerne knudrer sammen og sidder i en klump, som er svær at skille. Giver denne forklaring i det hele taget nogen mening??
jeg skal prøve om jeg kan forklare hvordan jeg gør:
først laver jeg en løkke,
strikker den 1. maske normalt UDEN at skubbe garnet af venstre pind
så sætter jeg løkken fra højre HALVT over på venstre pind
altså uden at slippe den af h. pind
og i samme bevægelse strikker jeg masken færdig...
så har du løkken på h. pind
næste m:
stik venstre pind forfra ind i masken
så strikker du en maske normalt MED v. pind inde i masken...
når først det går op for dig, er det nemt...
øv dig lidt...og går det ikke så må jeg se om jeg kan lave en billedserie..trin for trin...
nu hr jeg jo lokket dig på glatis...
Så fik jeg fundet ud af strikkeopslagning, og har strikket en firkant efter beskrivelsen i bogen 'Dominostrik', og den er helt fin.
Nu skal jeg prøve at stikke en tofarvet, så den bliver stribet. Og i bogen er nævnt strikkehæftning, men jeg syntes, det er lidt svært at forstå. Kan du hjælpe endnu en gang?
ja, da...vi burde næsten have haft hele gangen her over i dominostrik..
strikkehæftning:
når du starter med at have løse ender gør du således...
du lægger tråden/trådene langs med pinden på vrangsiden
og så ligesom vævestrikker du dem med:
dvs. du fører tråden skiftevis over og under den maske du strikker: stadig på bagsiden...
så væves de med uden at ses fra forsiden...
kan du virkelig forstå mine forklaringer ?? ja det må du vel kunne, når du beder om mere...
du er god...bravo..
Mange tak for endnu en god forklaring. Jeg må straks ind og prøve. Og ja jeg kan sagtens bruge dine forklaringer - nogle gange forstår jeg dem for sig selv, andre gange forstår jeg dem ved hjælp af de tegninger, der følger med den forklaring i bogen, som jeg ikke forstår.
Ej hvor er det godt at vende hjem fra vinterferie og finde rokken fuld af flere gode guldkorn. Jeg har lige måtte have gang i strikkepindene for at finde ud af om jeg også kunne lave en firkant - og indtil videre er den vist rigtig igang.
Jeg er helt syg med det sjal, Olivia - det må jeg også prøve. Så hvis du stadig er tændt på idéen om at lave en dansk oversættelse, så vil jeg meget gerne også have den.
jeg tror næsten alle netbutikkerne har det efterhånden,..
prøv at søg på ordet på google, så får du mange muligheder
ja det ER flot...
hvilket garn var det du ville strikke med...også multifarvet, ikke..?
------
ja, jeg vil godt oversætte...men kan ikke lige sige hvornår jeg får det gjort helt..jeg er jo startet på job, og har så meget at se til i disse måneder....men jeg kan hjælpe dig i gang, hvis du gider have den bid for bid....for i første omgang skal du bare have startet og så kan du selv fortsætte langt hen ad vejen...
Det var lækkert garn du har der.
Papegøje ville jeg vælge der er et dejligt spil i det.
hvad er valke det let??
Eva pedersen:
.jeg har strikket den første dominofirkant og samlet masker op på venstre side + slået 50 nye masker op uden at afbryde garnet .....jeg har en ide om at garnet ikke skal brydes....det er måske forkert? Jeg har tænkt og tænkt og tegnet og kan ikke forstå hvordan jeg får højre side med op af ......er der overhovedet nogen der forstår det her vollapyk (F) Hjælp Hjælp.... den står stille
det er rigtigt at garnet ikke skal brydes
her er et link til opslåning af masker du skal ned midt på siden for at kunne se noget
http://www.viv.dk/Opskrifter/Download/t02-s-opsl.pdf (http://www.viv.dk/Opskrifter/Download/t02-s-opsl.pdf)
Det er rigtigt det du har gjort..den højre side, er jo de 50 masker..du har nu de 101 m ligesom den første, og strikker den ligesom den du har strikket...håber du kan forstå det ellers spørger du igen..god fornøjelse...
PS. under strik/domino har olivia en gan vist billede af dominoer, og hvordan hun gjorde, prøv om de kan finde den side...i april engang.
nej ..... Eva har da fat i noget af det rigtige ..... på et tidspunkt bliver hun da nødt til at bryde garnet så vidt jeg kan se .......
Jeg har faktisk dominobogen fra biblioteket .....jeg kan ikke lige se hvordan jeg får garnet med over på højre side uden at bryde det.... jeg har strikket de to firkanter på venstre side .....men nu vil jeg gå ind på Olivias dominosjal i April og se om jeg kan finde ud af det..... tak fordi i gider spekulere i det...
Nu har jeg været inde på siden med olivias sjal og når hun først laver den nederste firkant har hun strikket nr 2 firkant til uden at bryde garnet men så er det at jeg gerne vil strikke videre som hun har gjort på modsatte side og jeg kan i min vildeste fantasi ikke se hvordan jeg kommer videre uden at bryde garnet.... undskyld.....er jeg helt forkert på den.....jeg fatter det ikke lige
jeg føler med dig Eva ...... jeg forstår heller ikke, hvordan i alverden det skulle kunne lade sig gøre ....... jeg har jo ikke strikket sjalet, men meget andet i domino, men det har været i forskellige farver, så der er det jo nyt garn hele tiden .......
Tak...tak mette....jeg har faktisk også helt styr på garnet så det er vundet op i nøgler i nummerorden fordi jeg troede det skulle strikkes ud i et ......
Jeg er også ved at strikke sjalet, men jeg bryder garnet efter hver firkant. På den måde er det også mig selv der kommer til at bestemme hvor de enkelte firkanter skal være.
Om det er rigtigt eller forkert, har jeg ikke tænkt over
Det er også den konklution jeg kommer til ...så jeg vil gøre det samme....jeg har kigget på opdatering af olivias dominosjal ...jeg tror også at hun har gjort det ....man kan lade være med at bryde garnet når man strikker i rækker ellers ikke....Tak for hjælpen allesammen
ja, det er ihvertfald fra denne model jeg fik inspirationn...mine firkanter er noget mindre, og derfor er der mange flere firkanter....
sender et statusfoto...ikke helt godt fordi blitzen skinner igennem til underlaget..og så er det taget i kunstigt lys...
jeg har endnu ikke brugt et helt bundt...tror jeg har til een firkant mere...
Det bliver rigtig flot, det er nogle dejlige farver.
så begynder der jo, at dukke noget frem, som jo ikke er så ringe enda, det skal nok blive rigtig flot.
Olivia det er bare flot, og de farver (H) Jeg har også bestilt det garn, og har ikke prøvet det før. Og dominostrik har aldrig sagt mig noget, nu er det lige før jeg får lyst til at prøve det. Må håbe, at jeg kan finde ud af det
Olivia Det bliver et kanon flot sjal. Kan godt se der ikke ligner det link jeg sendte.
Det bliver sjovt og se dit færdige sjal.
Jeg kan bare, af fuld hals, tilslutte mig hvad de andre lige har skrevet.
det er bare SÅÅÅÅÅ flot.
Er meget spændt på det færdige resultat.
Godt gået, jeg ville være blevet meget firkantet, hvis jeg skulle strikke så stort et arbejde i Domino.
og sådan ser det færdige dominosjal ud....
det var jo lidt spændende hvordn det kom til at passe, da det var taget på slump...
men jeg er godt tilfreds....
jeg tager bedre fotos senere....med en lidt kvikkere model end nu, indeni
Nej hvor blev det flot
De to grønne firkanter som du var lidt bekymret om, fungerer da helt perfekt eftersom der kommer grønne firkanter ovenfor også.
Stort tillykke med det.
Hvad har du til afslutning, er det hæklet eller strikket?
kan godt forstå du blev tilfreds. Det er blevet super
tak tak...ja, det er skønne farver...
jeg har accepteret de 2 grønne....sådan blev det..
kanten udenom er også strikket...5 retriller..
så har jeg lavet en speciel aflukning foran, forneden så den kommer til at ligen en jakke/cape lidt....så skal jeg finde en lukkelse !!
i morgen ...om alt går vel...vil jeg posere med sjalet om skuldrene...
i dag er jeg alt for forkølet og dum tilpas...
og nu er det sengetid, efter at have nydt at sønderjyske vandt guldet ...
Nej hvor er det smukt. Nu ærger jeg mig endnu mere over at jeg ikke købte garnet da jeg sådet i Ribe i sidste måned..men okay - må hellere blive færdig med nogen af mine mange projekterfør jeg udforsker Dominostrik!
Hvor er det blevet flot, Olivia...........åhhhhhh, hvor jeg dog savner mine strikkepinde, de ligger i dvale pt., men jeg knokler for at blive færdig, så jeg kan få dem gravet frem igen og få lidt hjemlig hygge
det er simpelthen så flot...skønne farver og det ser også ud til at have en god størrelse....nu har jeg ikke helt fulgt med i dit sjal fra starten af...men er det mon Noro Kureyon det er strikket i...
tak, allesammen....
nej det er strikket i papegøjefarven fra kauni...
og det har været absolut morsomt at strikke...
jeg har flere farver derfra, men er ikke i tvivl om, at dette er det flotteste...
nu skal jeg se om jeg kan få stavlet mit hylster ind i det, så i også kan se hvordan det sidder....
Krise olivia, krise !!!
Jeg kan jo selvföldig ikke finde ud af at strikke sådan et dominosjal...men jeg er jo forelsked i de der firkanter...så nu har jeg bestemt at jeg vil lave min egen slags sjal i et stykke, men jeg behöver en lille kode...hvor mange masker har en firkant på tvärs sådan lidt for at en ide om hvor bredt det skal väre i sin fulde längde for at det skal se pänt ud
Dorit jeg mener at på tværs har en dominofirkant det halve antal masker af, det der blev slået op + 1, så hvis der er slået 35 m op så er det 18 på tværs, så det bliver en hel del som skal slåes op.
Jeg synes du skal prøve med nogle prøver på firkanterne, det er ikke så svært som det ser ud.
neeeeeeeeeee her skal ikke pröves noget domino strik lige nu...har slet ikke tid til at blive fustreret lige nu nixen bixen men tusen tak for hjälpen...desuden så syntes jeg det er sjovt at lave min egen stil på ting...og hvis jeg nu bare kan få min idee at makke ret såååå får jeg måske et sjovt sjal...eller noget andet intressant
glæder mig til at se dit resultat, altså når du ikke bliver frustreret og sådan noget.
Olivia/Lillian har strikket sine firkanter ret store med 100 masker, så det må jo blive 50 masker på tværs.
Jeg er selv godt på vej til at være færdig med mit, og det er taget lige efter Lillians opskrift.(Med tilladelse naturligvis!!!
Glæder mig til at se hvordan dit bliver, når du skriver at det bliver lidt utraditionelt
hundeuld
28-08-2007, 08:51
Gad vide hvordan dit sjal blev strikkemor, må vi se ...
strikkemor
28-08-2007, 14:14
åh ja, det må I gerne...skal lige have taget et billede af det, når jeg er hjemme for en kort bemærkning næste gang!!
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.