PDA

Se fuld version : Mit allerkæreste juleeje

rokken
13-12-2006, 19:49
Jenny
Kender i det at der er en bestemt juleting, som man glæder sig til at få pakket ud fra julekassens dyb ?!? Jeg har en helt igennem speciel lille nisse som står oven på en spilledåse.
Ham er jeg RIGTIG glad for, og jeg trækker ham en gang imellem op så jeg ka' gå og nyde den dejlige julemelodi han ka' spille - den blir man nemlig rigtig glad af at lytte til. Han betyder noget særligt for mig, fordi jeg fik ham da jeg kun var 1 år gammel, altså i det herrens år 1974. Så han er meget gammel i menneskeår, men ik' i nisseår der er han en ret ung nisse Han har ozze et navn, han hedder Odrian..

rokken
13-12-2006, 19:50
Så fik jeg mit kæreste jule eje taget frem, det er en håndskåret juleuro, vi fik af min mor det første år vi var gift 1969

Charlottehansen
28-10-2007, 20:25
Mit kæreste eje, at blevet nisser fra Sia.
Der kommer en ny kollektion hvert år og jeg "kommer" som regel til at købe 1-2 stykker.
Så stuerne er befolket i december ((O))

hundeuld
28-10-2007, 20:29
Jo jo det kan vi da, det var bare for at minde jer om det, nu i snart skal til at pakke ud ((O))

StrikkeTrine
28-10-2007, 22:00
Jeg har en gammel nisse, der engang har siddet på juletræets top...nu sidder han over min dør....

Billede kommer når julepynten kommer frem den 1. december....

Lotte Birgitte
28-10-2007, 22:11
Jeg har meget julepynt som jeg holder meget af men 3 ting kommer altid frem:

En nisseuro med filtnisser som hænger i ståltråd - ikke særlig køn længere, men den er købt i Brugsen engang i min barndom hvor vi ikke havde særlig mange penge, så købt julepynt var luksus. Den har fulgt med i noget der vel efterhånden er mindst 35 år.

Så er der en engleuro - købt i Rema for nogle år siden - nogen vil mene den er kikset, men jeg elsker min engleuro og den kommer altid op.

Og så er der en juleklokke. Den har jeg arvet fra min elskede moster, hun havde den altid hængende i et vindue. Først i december pyntede jeg den med gran og en rød sløjfe og så fik hun den hængt op. Et år faldt den ned og gik i mange stykker - men min far limede den sammen igen. Hun hængte den ikke mere op af frygt for at den skulle falde ned igen, men herhjemme hænger jeg den op, fint pyntet hænger den og minder om min moster.

Der er mange flere ting som bare skal op uanset om de passer ind eller ej og når jeg når frem til at pakke kasserne ud skal jeg se om jeg kan huske at tage billeder.

Zep
28-10-2007, 22:53
Hvad er det lige, der gør julen til hjerternes fest... Jo se det er mange ting. Hvert år er der en vis spænding i at lave nyt til denne højtid og få hilsener fra nær og fjern - ventet som overraskende.

Men fundamentalt for mig er ikke gavegivningen i sig selv - det var højdepunktet, da jeg var barn! Og duftene af sulemad og søde sager, kan heller ikke stå alene. Næh det handler om minder. For selv det, jeg føjer til i år, vil i 2008 og fremover være et minde, hvis ellers min hukommelse det vil ((O)) Kasser, der tages frem og glemte sager, der dukker op og får en til at komme i tanke om noget. Gensynet med pynteting, man holder meget af. Og så pigernes frembringelser op til jul, som med garanti bliver uvurderlige skatte engang!

I år er der allerede ved at komme nye juleminder til - ikke mindst de valnøddelyseholdere fra Parkie, som vil blive passet på som kronjuveler - for sådan er det nu med noget jeg holder af, uden at jeg hysterisk vogter det!

Men det allerkæreste er en klokkestreng, jeg fik i sommers. Det bliver min allerførste jul uden mormor i levende live. Men denne klokkestreng, som hun har broderet året efter min fødsel, må der helst ikke ske noget med. Jeg har fået den i arv efter hende og dén er en uvurderlig del af hjerternes fest i årene, der kommer (z)

JanJac
22-12-2008, 12:13
Jeg har rigtig meget julepynt, som jeg holder meget af.

Da min mor i efteråret 1999 fyldte 67 år ventede vi længselsfuldt på at hun måtte få fred. Jeg VILLE give hende en fødselsdagsgave, men vidste jo godt at det bare var en ting, jeg købte til mig selv. På en gåtur forbi isenkræmmerens butik, så jeg årets juleuro fra Georg Jensen. Da besluttede jeg, at den ville jeg give hende, og hvert år når jeg pakkede den ud til jul, ville jeg mindes hende med glæde.

Som tænkt så gjort. Hvert år når jeg finder den frem, står jeg lidt med den i hånden og lader minderne fare.

Rigtig glædelig jul til jer alle.

Janne

symadammen
22-12-2008, 17:40
Jeg har rigtig meget julepynt, som jeg holder meget af.

Da min mor i efteråret 1999 fyldte 67 år ventede vi længselsfuldt på at hun måtte få fred. Jeg VILLE give hende en fødselsdagsgave, men vidste jo godt at det bare var en ting, jeg købte til mig selv. På en gåtur forbi isenkræmmerens butik, så jeg årets juleuro fra Georg Jensen. Da besluttede jeg, at den ville jeg give hende, og hvert år når jeg pakkede den ud til jul, ville jeg mindes hende med glæde.

Som tænkt så gjort. Hvert år når jeg finder den frem, står jeg lidt med den i hånden og lader minderne fare.

Janne

Hvor er det smukt Janne at du mindes din mor på den måde. Jeg selv tænker også på min mor når jeg finder julepynten frem, jeg har nemlig 3 små engle som hun har hæklet med sine meget krogede fingre (p.g.af leddegigt). Min mor døde desværre allerede i 1980.
Glædelig jul til Janne og alle I andre her på Rokken ønsker Jette*142*

Thomas' mormor
22-12-2008, 17:48

Janne

Også glædlig jul til dig Janne.

Din lille historie, om tankerne til din mor fik mine øjne til at blive fugtige.
Det er ikke alle der husker/huskes med glæde og savn.

Strikkelene
22-12-2008, 17:56
Disse 2 ting er meget gamle efterhånden. Men min mor har dem fremme hver jul.

Julekrybben har min mor selv lavet engang i 1970'erne. Min far lavede en træbund med fatning og ledning til en elektrisk pære til hende. Selve julekrybben er lavet af gult karton og silkepapir. Låget ligger løst og kan tages af. Selve krybben kan også klappes sammen, når den pakkes væk.

Kagestativet så min mor i et gammelt Bo Bedre. Min far lavede det til hende af en stump plastik elektrikerrør, en træfod og blomsterpinde til at hænge småkager eller slik med huller i, på. Eller fine juleengle (som min mor også selv har lavet engang).
Det kan Steffen sikkert også lave!

Hvis nogen spørger om højden, så er stativet 55 cm højt.

mors julekrybbe 001.JPG (http://www.rokken3.dk/forum/attachment.php?attachmentid=27370&stc=1&d=1229960656) mors kagestativ1 002.JPG (http://www.rokken3.dk/forum/attachment.php?attachmentid=27371&stc=1&d=1229960656) mors kagestativ2 003.JPG (http://www.rokken3.dk/forum/attachment.php?attachmentid=27372&stc=1&d=1229960656) mors kagestativ3 004.JPG (http://www.rokken3.dk/forum/attachment.php?attachmentid=27373&stc=1&d=1229960656)

Tut
22-12-2008, 18:16
For ca 50 år siden købte jeg en juledekoration til mine forældre, fra

naboen, som vi unger rendte inde hos i tide og utide.

Det var en lille gammeldags træpumpe på den træfod.

I mange år brugte min mor den til kalenderlys dekoretion.

Da hun flyttede i beskyttet bolig fik jeg den. Den står fremme hele året

med en lille underskål, hvor jeg så karse i.

Glædelig jul til alle jer dejlige rokkere.

*221* fra Tut

CharlotteSol
22-12-2008, 21:36
Øj, jeg bliver helt misundelig når jeg læser om alle jeres minder.
Min mor har altid været (lidt for) go' til at smide ud, så der findes ikke meget fra min barndom hos hende.
Hun har dog taget ved lære og er blevet bedre (stadig ikke god nok) til at gemme de ting mine søskende laver og de ting der betyder noget for dem.
Men jeg har dog to fyrfadslysestager som har fulgt mig hele mit liv. Det ene er et hvidt hus med guldmaling og den anden er en snemand. Dem har jeg altid været glad for.
Desværre er det ikke rigtigt blevet til julepynt i år. Alle vores ting er pakket ned i en kælder i København og vi bor i en campingvogn. Havde jeg vist at Göteborgerne var så uvillige til at dele deres lejligheder havde jeg pakket lidt anderledes :)
Men jeg må tage revanche med julepynten næste år og pynte op som Gertrud Sand! :-D

Glædelig jul til jer alle

hanha01
22-12-2008, 21:48
Fra jeg var 0-4 år gammel arbejdede min Mor på Godsekspedionen på Varde Station. Hvert år til jul satte de et lille juletræ frem på skranken, hvor kunderne kom og indleverede fragtbreve. Træet havde rigtige stearinlys og små glaskugler.

Jeg var dybt fascineret af denne kopi af et juletræ og det år min Mor stoppede med at arbejde for at gå hjemme og passe min lillebror og jeg fik JEG juletræet (man mente det efterhånden var blevet for grimt at have stående fremme).

Dette var i 1969 og HVER eneste jul siden da har mit lille, efterhånden jammerligt udseende juletræ, skulle stilles frem.

Jeg ved godt at det er tudegrimt - men uden det - ingen jul.

Kærlige julehilsener til jer alle fra

Hanha01
*247*

Birgitma
23-12-2008, 11:36
Jeg har 2 ting som jeg ikke kan undvære, jeg har begge dele efter min mor som desværre kørte galt d.23 dec for 25 år siden, trompeten skulle jeg altid sætte på juletræet fordi jeg var den mindste, nu skiftes mine børn til at sætte den på vores træ, og nissen der er ved at hugge brænde giver mig også gode minder fra min barndom.

minda
21-11-2011, 10:53
Mit allerkæreste juleeje, er disse fine julekugler fra min Farmor og Farfar.

Da vi børn, holdt vi ALTID jul hos mine bedsteforældre. Juletræet blev pyntet lillejuleaften med de fineste, sarteste julekugler og en masse hjemmelavet hjerter, musetrapper og kræmmerhuse.

I 2002 døde min Farmor og jeg fik lov til at arve alt hendes julepynt.
Hvert år kommer julekuglerne på en troldgren, (senere på juletræet, hvis vi holder juleaften hjemme) og det er det første der skal op, og det sidste der bliver taget ned.
Så jeg holder stadig jul med mine bedsteforældre... :o)

Grenen hænger på badeværelset, for det er det eneste sted vi har træloft.(R) Men den kan ses fra entreen, og den er super fin..

Zep
22-11-2011, 07:40
Åh hvor smukt *198*

Pjevs
22-11-2011, 08:58
Jeg har en gammel tung nisse, som jeg fik, da jeg var 3-4 år. Han hedder Hr. Olsen. Min mand kan ikke li' nissen, da den ligner en trold i ansigtet. I mange år måtte den stå i skjul, da tøjet var så slidt, men min mor syede nyt tøj til ham, da jeg fyldte 40 (15 år siden) og siden da har Hr. Olsen haft hæderspladsen midt i sofaen i hele julen - til min mands store fortrydelse :-)

Mafalda
22-11-2011, 10:19
Jeg har en nissemor med strikketøj og en nissepige med fletninger min mor har strikket til mig, pigen fik jeg mens jeg stadigvæk boede hjemme.

Min mor har nogle få glasting til juletræet fra min mormor, bl.a. nogle små fugle.

Det bliver nok min søster der får dem for jeg holder ikke selv jul, vi holder alle sammen jul hos mine forældre og min søster og svoger på skift. I år har min søster meldt sig som "sofakartoffel" hos mine forældre, hun venter en lille ny princesse til januar og er ret besværet af graviditeten.

flor61
22-11-2011, 12:20
Mit / vores kærste eje af juleting er engammel klokke som min svigerfar havde hængende i rødt silkebånd ved døren til deres spisestue .
Den kan trækkes op og spille en julemelodi vi mener det er glade jul den er ikke just køn , den er besat med noget hvidt stenral ... men vi lader tankerne flyve og tænker på ham og alle de ting den har oplevet i alle de år den har været til den skal bare op og hænger også altid ved vores dør indtil stuen *2116*

hundeuld
22-11-2011, 12:34
Når i nu finder tingene frem i år, lad os se dem, det er så hyggelig læsning det her..

Rikkes80
22-11-2011, 17:54
Mine yndlings juleting.

En gammel nisse arvet fra min mormor. Han er tæt ved 100 år.
61774

Her er han tæt på. Han sidder oppe på reolen hele december, og efterhånden som vi får købt gaver kommer de op til ham og stå og vente på at komme under træet.
61775

Dette er en nisse min mor strikkede til mig i 1991, så han er 20 år i år. Han hedder Gunnar.
61776

josga
24-11-2011, 21:08
Når i nu finder tingene frem i år, lad os se dem, det er så hyggelig læsning det her..

Mit kæreste juleeje er en engel som er syet af forskellige "ting" (bordduge, lyseduge, pyntelommetørklæder osv.) fra mine forældres hjem. Da min mor døde i 2005 fik vi lavet en engel til hver af os børn og vores børn (i alt 7) som et kært minde. Det er blevet vores allesamens kæreste julepynt.

hundeuld
24-11-2011, 23:53
Å hvilken god ide .......(qweog hvor er den sød..

Charlottehansen
25-11-2011, 09:09
Mit kæreste juleeje er en engel som er syet af forskellige "ting" (bordduge, lyseduge, pyntelommetørklæder osv.) fra mine forældres hjem. Da min mor døde i 2005 fik vi lavet en engel til hver af os børn og vores børn (i alt 7) som et kært minde. Det er blevet vores allesamens kæreste julepynt.

Det var en super god ide, at man ikke bare smider dug mm ud eller lægger dem i en skuffe fordi det er lidt umoderne(39)

hundeuld
26-12-2012, 10:03
Skal vi have lov til at se de aller kæreste juleje inden det hele bliver pakket væk igen.(H)

herman
27-12-2012, 17:07
71838 Dette er mit kæreste eje. Jeg købte dem i 1981, for 125 kr. hvilket jo var en god sum for julepynt dengang, men det er "De gamle" på Tarm plejehjem der har lavet dem. De har altid stået på mit fjernsyn hele måneden, men i år er de kommet å et bord.

hundeuld
25-11-2017, 14:18
Er der flere der har juleting de bare skal have frem hvert år.. Jeg fik sådan en lille nissemor hertil morgen af manden min, han syntes den lignede mig da mit hår var langt sidste jul 89508 jeg tror det vil blive en af de ting der bare skal frem hvert år, hvis ikke jeg lade den stå fremme hele året.(rty den er 4 cm høj.

Bente Kristine
26-11-2017, 09:48
Er der flere der har juleting de bare skal have frem hvert år.. Jeg fik sådan en lille nissemor hertil morgen af manden min, han syntes den lignede mig da mit hår var langt sidste jul 89508 jeg tror det vil blive en af de ting der bare skal frem hvert år, hvis ikke jeg lade den stå fremme hele året.(rty den er 4 cm høj.

Hvor er den fin, og Jens har ret den ligner.