PDA

Se fuld version : Sjal - vi strikker sammen nr 1

Mosterkoster
02-04-2008, 15:31
Jeg opretter denne tråd til alle, der har lyst til at være med til at strikke dette sjal.
http://www.ullaneule.net/0307/ohjeet_revontuli.html (http://www.ullaneule.net/0307/ohjeet_revontuli.html)
http://muro.vuodatus.net/blog/881297 (http://muro.vuodatus.net/blog/881297)

Jeg går selv i gang i dag, så kan vi sammen følges ad og hjælpe hinanden, når det bliver lidt svært.

Opskriften er oversat af Unger og ser sådan ud:

Slå 5 masker op og strik den første pind ret (vrangsiden).
Strik pind 2-25 efter første diagram = 51 masker. På første diagram er vist halvdelen af sjalet = strik 2 kantmasker, strik diagrammet første gang, strik en midtermasken vrang (den grå maske helt til venstre), gentag diagrammet igen og strik til sidst 2 kantmasker.

Diagrammerne viser kun retpindene - alle vrangpinde strikkes således: de 2 første og de 2 sidste masker strikkes ret, resten strikkes vrang.

Strik pind 26-103 efter diagram 2. Pind 26 strikkes således: 2 kantmasker, *diagram 2, 1 vrang* ialt 7 gange, strik diagram 2, 2 kantmasker. Således strikkes alle pinde. Gentag diagram 2 ialt 8 gange.

Strik pind 104-143 efter diagram 3. Efter samme princip som ved diagram 2. OBS: Vrangpindene 137, 139 og 141 strikkes i ret - stederne er markeret med en tynd sort bjælke i diagrammet

Luk af på pind 143. Læg sjalet i blød i minimum 30 min og blok det herefter ud.

Diagramtegn:

X ret
grå vrang (midten)
- vrang
Y øg mod højre (M1R) http://www.knittinghelp.com/videos/increases (http://www.knittinghelp.com/videos/increases)
V øg 1 m mod venstre (M1L) http://www.knittinghelp.com/videos/increases (http://www.knittinghelp.com/videos/increases)
^ 1 r løs af, 2 r sm, træk den løse m over
O slå om
/ 2 r sm
\ 1 r løs af, 1 r, træk den løse m over

De tomme rum strikkes ret.

Og så siger jeg bare velkommen til jer alle, der vil være med. (40)(40)

luffedreng
02-04-2008, 15:38
det var da en god ide (39)
jeg er igang med mit, men jeg er også ved at strikke det sjal fra drops, så der går nok lidt tid.

Strikke Marie
02-04-2008, 15:38
Yes - jeg er med. Vender tilbage, idet jeg har lidt "forbedringer".
Strikke Marie

hellet
02-04-2008, 16:29
(39)Ja jeg er skam også med --Skal lige se hvad det er for forbedringer strikke Marie(40)
PS ændre ikke på at jeg er med(ghf

Strikke Marie
02-04-2008, 18:26
Det skurrer i mit strikkeøje, at begyndelses kanten er en vandret vrangpind på ret siden, og sidenhen bliver de to retmasker, der udgør kanten, sådan set vendt så de ligger lodret.
Det er jo noget strikkerod, og jeg kunne tænke mig at det kunne gøres bedre.
Tænker, at man kan hækle luftmasker - tage masker op - det må så blive ? strikke ret riller ? gange og senere tage masker op langs kanten af retrillerne. Når man så kommer til de opstrikkede masker i det hæklede bånd, trevler man det bare op og sætter maskerne på pinden osv. Så må man på den måde få vendt de retmasker lodret og få en synligt pænere kant?
Har ikke forsøgt det endnu, men vil prøve. Lader dog det være jeg har strikket, da jeg er nået til p. 50. Det er sjovt at strikke.
En anden ting: der er meget forskel på tykkelsen af kaunigarnet. Det sorte/lilla jeg strikkede, var noget tyndere end det jeg strikker i nu. Ikke at det gør noget, men det kan jo også give forskellige oplevelser af, hvad nr. pinde man skal bruge.
Strikke Marie

Mosterkoster
02-04-2008, 19:00
Uha strikkemarie, den måtte jeg godt nok lige læse to gange (R)
Men glæder mig til at høre resultatet. Er ikke nået længere end pind 18 og er lige i gang med at pille op. Det sjal er jeg ikke lige ven med, men håber det kommer. Det kræver altså helt ro og ingen fjernsynskiggeri.

the_dane
02-04-2008, 19:04
Det er et sjovt sjal.
spændende ide, den vil jeg lige tygge på mens jeg ser om jeg ikke har noget garn liggende der kan bruges henne i garnkisten

Strikke Marie
02-04-2008, 21:05
En hjælp, Mosterkoster kan måske være at tælle maskerne for hver gang, der har været et "hak" i diagrammet. (Jeg har nogle tal, hvis det er). Jeg synes kun det er i diagram 1, det er nødvendigt, så bliver det hele mere overskueligt, men generelt er det noget med at være vågen.

Maskeantal efter p. 5: 11m
efter p. 10: 23 m
efter p. 15: 31 m
efter p. 20: 43 m
efter p. 24: 51 m
efter p. 35: 83 m

Herefter synes jeg ikke det er nødvendigt at tælle mere, idet der begynder at være små rapporter, der ikke går op, hvis man strikker forkert.

Ved ikke om det er en hjælp?
Synes ellers det er helt sjovt med alle disse sjaler. Vi må snart have nogle billeder ind.

Canterbury: hvordan går det med dit? Du er vel kommet et godt stykke?
Strikke Marie

Elwis
02-04-2008, 21:41
Hej Klostermoster

Jeg er ved at strikke sjalet. Jeg har printet det ud, og sætter en knappenål i papiret for hver 2. k. jeg strikker, så er det nemt at følge med. Jeg er nået til rk. 96, så blir jeg nødt til at gå over på rundpinde for at kan have det.

Desudne har jeg sat farvede snore i de masker, der er særligt markante, dem, der strikkes vr på retsiden, også for at holde øje med, hvornår der skal tages ud på den ene måde og den anden.

Elwis

Mosterkoster
02-04-2008, 21:59
Ja, nu kunne jeg godt bruge mine maskemarkører, dem får jeg d. 26. april, indtil da må jeg bruge noget andet. At jeg da ikke har tænkt på det selv(F)(F)
Men godt alle I søde mennesker kunne fortælle mig det.(z)(z)

hhzh
02-04-2008, 22:15
Hej
jeg er også gået igang idag med det sjal, så må vi se hvordan det forløber. (R) Har jo gang i en del efterhånden(33)

Strikke Marie
02-04-2008, 22:42
Hvor er det dejligt at se så mange, der er blevet grebet af dette sjal.
Det er som dengang vi var yngre: når man sad med sin malebog, og liiiiiige skulle nå det og det næste, og det næste...
Sådan er det også med dette sjal, man skal hele tiden liiige nå lidt mere inden man gør dit eller dat. Troede det skulle vare hele sommeren, men det er da vist en skrøne?
Maskemarkører - jeg kender flere Rokkere (Britta S, Dorado, Ulla P m.fl.) der helt sikkert har flere end de kan bruge på en gang. Mon ikke de låner ud?(31)
Strikke Marie

Lise
03-04-2008, 09:05
Jeg er også gået igang med sjalet.
Fandt noget garn fra hylden, ikke den mest spændende farve, men jeg ville bare igang. Er også nået langt, men har været syg, og jeg mener rigtig syg, de sidste par dage, p.gr.a. en dårlig tand, så jeg har ikke set på den nogle dag. Jeg skal vist igang med det sidste mønster.
Glæder mig til at se jeres sjaler. Mit er i noget lidt tykker evilla garn.
Jeg kunne måske tænke mig at lave et hvor man ikke drejede alle udtagningerne, jeg syntes ikke at det gør noget, at der kommer nogle flere "huller".

strikkesinen
03-04-2008, 09:09
(50) Diagrammet finder I her, jeg er ret sikker på det er det I eftersøger.

http://www.ullaneule.net/0307/ohjeet_revontuli.html

Strikke Marie
03-04-2008, 09:18
Strikkesinen.
Ja, det er det - og skønt store rubrikker. Det er godt for øjnene.(:)
Strikke Marie

Mosterkoster
03-04-2008, 09:26
Jeg mener, at jeg har lagt linket til diagrammet i linien med download, så det skulle være til at gå til, ellers har jeg det liggende herhjemme. Så du kan bare sende en pb med din mail, så skal jeg sende til dig.

Det sjal er et rigtigt pilop sjal for mig, nu har jeg pillet op igen, for jeg kunne ikke få det til at passe, men nu er jeg stædig, det SKAL strikkes, og derfor har jeg fundet nogle clips, som skal bruges som maskemarkører, indtil vi har strikkeweekend.
Har skisme aldrig haft så store problemer før, og har da siddet med strikketøj der var endnu mere vanskeligt, gad vide om jeg er ved at være for gammel.(R)(n)(31)

bstorm
03-04-2008, 09:34
Ang. maskemarkører: jeg bruger en hårnål i stedet for. Det virker ganske udmærket.

hundeuld
03-04-2008, 09:40
Uha den ville jeg gerne have været med på..(x) men tiden er knap; men jeg håber i opretter en en anden gang.
Glæder mig til at følge denne tråd.((O))

sidse38
03-04-2008, 10:02
Har du da selv en opskrift??? Den må da findes på dansk et eller andet sted :-)

sidse38
03-04-2008, 10:14
Det ved jeg godt, men linkene er på finsk og jeg ved godt i har lavet en oversættelse, men tænkte at opskriften må findes på dansk i sin helhed.

canterbury
03-04-2008, 11:53
Ja, jeg er ikke nået så langt endnu - ting tar tid her ude på landet. Men nu mangler vi kun at gimmerlammet fra sidste år læmmer!
Er nået til pind 67.
Mange(a)til jer alle

Strikke Marie
03-04-2008, 12:26
Sidse38: Hop med på "vognen". Vi er så heldige, at Luffedreng har inspireret Unger kraftigt til at få gang i dette sjal. Hun har lavet en dansk version af det - og det kører bare!
Og diagrammet er jo ligegyldigt om det er på finsk eller ej, bare man ved hvad tegnene står for.
Der er masser af hjælp at hente her, og Unger har jo overstået alle sjalbørnesygdommene for os andre(31)

Hundeuld: Vi andre må strikke et til dig, men så må du jo lække farve ønsker til en eller anden tråd???

Mosterkoster: Tænk i flader, tænk i flader. Når først du er kommet et lille stykke, så begynder fornemmelsen for, hvad det er der sker, og så går man fra at sidde og stirre sig blind på hver enkelt firkant i diagrammet, maskemarkører og rækker.
Jeg talte og talte indtil diagram 1 var ovre, herefter tog jeg det store diagram fra originaltråden, og scrollede ned til den række jeg var/er ved. Så gælder det om at se "hver enkelt lange bane" (mellem de "rækker m. vrangmasken omgivet af udtagninger - sikkert her du har placeret markør?) Gør det til en regel i starten lige at tjekke den række ud på diagrammet,du skal strikke, og herefter laver du lige en hurtig "øjenscanning" af hvor mange masker du skal strikke inden dobbeltindtagning/ udtagning eller hvad det nu er, du synes er nemmest. På denne måde laver du små delmål. Tjek i starten, når du så har lavet en rapport efter diagrammet. Det kan ikke gå galt, og du skal nok få det lavet.
Håber du kan få lidt ideer her.

Strikke Marie(40)

Strikke Marie
03-04-2008, 12:30
Lægger lige lidt billeder ind - pink, lilla, bordeaux kauni. Billederne er vist lidt lyse, men hva´pyt.
Du milde en fart de billeder bliver uploaded med. Man kan jo næsten ikke nå at tænke imellem dem. Fedt, Charitas!

Strikke Marie

17146

17147

hellet
03-04-2008, 19:06
(z)Uhaaa hvor er det flot i den farve strikkemarie --ja jeg SKAL alså være færdig med det andet sjal først--ellers får det lov at ligge og det går ikkeæøsMen jeg kommer med (a)

Strikke Marie
03-04-2008, 19:08
Godt HelleT. Det er bare hyggeligt, det her.
Strikke Marie

mutti
03-04-2008, 19:34
Lægger lige lidt billeder ind - pink, lilla, bordeaux kauni. Billederne er vist lidt lyse, men hva´pyt.
Du milde en fart de billeder bliver uploaded med. Man kan jo næsten ikke nå at tænke imellem dem. Fedt, Charitas!

Strikke Marie

17146

17147

Hvor ser det godt ud. Jeg har gang i flere KAL, ellers ville jeg gerne have været med, men det kan jo være næste gange, at jeg hopper med. (a)

Strikke Marie
03-04-2008, 20:11
Ja, Mutti. Der bliver vist en tråd igen efter sommeren er ovre. Det er bare sådan et skønt sjal. Det kommer jeg til at strikke mange af. Det ligger bare så godt i fingrene. Tror såmænd godt at det kunne gå hen og blive en "fjernsyns ting" inden længe. Det er mest det med at få startet de første 24 pinde, så kører resten bare derudaf.
Strikke Marie

Rita
03-04-2008, 20:35
Strikke Marie. Hvor er det bare et flot sjal og skønne farver.

bstorm
03-04-2008, 21:26
Jeg er også hoppet med på vognen. Har været ude og købe rød og mørk rød Kauni i dag.

Strikke Marie
03-04-2008, 21:33
Tak Rita. Det er et skønt sjal at strikke, men nu er jeg snart færdig......

bstorm: Kan du lægge et billede ind. Jeg vil meget gerne se farvespillet i det røde.
Er der andre der har noget i grønne og blå nuancer?
-og så kunne jeg godt tænke mig at se de gyldne nuancer.
Ho strik har jo ikke mere. Mon de får det igen?
Strikke Marie

ingeborg
03-04-2008, 23:24
Jeg vil også gerne være med. (40)

Jeg har kauni i rød/mørk rød, sikkert det samme som bstorm.

Men jeg kommer nok først igang i weekenden, hvor andre måske allerede er færdige med deres rokkersjal.

Strikke Marie
03-04-2008, 23:32
Unger: Hvor mange cm fik du blokket dit sjal ud til. Fra nakke til ende?
Hvor bredt var "vingefanget"? Jeg synes, det ser noget småt ud. Overvejer natten over om jeg skal lave det større?

Fint Ingeborg - vi starter da bare et nyt sammen med dig, så passer det.
Strikke Marie

Mosterkoster
03-04-2008, 23:38
Rolig nu, så langt er jeg slet ikke nået. (31)
Og har også et arbejde der lige skal passes, og det lægge beslag på min fritid. (31)

Er kun nået til p. 26
Men det er da et klart fremskridt, og nu håber jeg at det fungerer. Har pillet op 7 gange, så kan næsten diagram 1 udenad. (31)

Strikke Marie
03-04-2008, 23:51
Mosterkoster.
Tro mig - samme problem havde jeg. Det er det jeg siger: inden længe er dette sjal et fjernsynsprojekt, for vi kan tegne rubrikkerne af i søvne(31).
Det er godt gået, og du vil ikke fortryde. Herefter går der ikke mange pinde inde i det nye diagram - pludselig vil du irritere dig over maskemarkører, tælleark m.m. og kun lige skimme hvormange nye rubrikker, der kommer til på diagrammet - og pludselig er du ved enden.
Jeg tror dog at jeg vil have det en smule større. Jeg hader at fryse om baglommerne.
Lægger du ikke snart et billede ind? Jeg er så spændt. Det er sådan noget som dette her, der inspirerer mig allermest.
Men i week - enden er der dømt - Havearbejde. Uha, det gror med lynets hast derude, så strikkesæsonen for mit vedkommende er nok på standby efter sjal nr. 2.
Herefter er det nok de evindelige sokker sommeren over.
Strikke Marie

Mosterkoster
04-04-2008, 00:10
Jeg smed maskemarkører ad h.. til efter p. 6 og krydsede fingre for at jeg talte rigtigt. Og det gjorde jeg denne gang.

Mit kaunisjal
17172

Så langt er jeg kommet.

Strikke Marie
04-04-2008, 06:32
Det ser da godt ud, Mosterkoster. Du har jo heller ikke gjort det nemmere ved at vælge en mørk farve - det er da flere udfordringer på een gang(31)
Strikke Marie

Mosterkoster
04-04-2008, 06:52
Nåh nej, men jeg er også til udfordringer. (31)

ingeborg
04-04-2008, 08:32
Jeg er også nysgerrig efter at vide målene på det færdige sjal. 143 pinde, virker ikke af meget. Men det ser ud til at man bare kan fortsætte diagrammet i en uendelighed, hvis det er det man vil.

Mosterkoster (n) skal du give mig baghjul ?

Strikke Marie
04-04-2008, 13:11
Unger - hallo, der er bud efter dig.
Jeg har sådan brug for hjælp. Har jo strikket Revontuli efter opskriften. Nu har det ligget med nåle i på gulvet natten over, og jeg synes bare, der har været en lille gnom og sy det ind?????(33)
Er det ikke for lille til et sjal? Synes det ser meget større ud på billederne.
Er der en af jer, der har strikket det, som vil måle længden fra nakken og ned?
Mit er 60 x 140 ikke udspændt.

17193

17194

Else M
04-04-2008, 13:25
Så kan jeg bedre forstå det-er nået til pind 92 i diagrammet-og ja for mig ligner det jo bare,ja måske da nok et stort lommetørklæde,(40)

Men prøv lige og se i linket med de tre der står rundt om træet-det e jo børn/piger-så må vist indse at det diagram skal være noget læææængere
http://www.ullaneule.net/0307/ohjeet_revontuli.html (http://www.ullaneule.net/0307/ohjeet_revontuli.html)

Tico
04-04-2008, 13:39
Jeg har sådan brug for hjælp. Har jo strikket Revontuli efter opskriften. Nu har det ligget med nåle i på gulvet natten over, og jeg synes bare, der har været en lille gnom og sy det ind?????(33)

17193

17194

Flot sjal, StrikkeMarie, Prøv at se målene her (tror der det er på den du også har lavet, men er jo ikke lige verdensmester i dette sprog i ædru tilstand(31):
Lanka ja langan menekki
Virolainen liukuvärjätty 100 % villa (125 x tex 2; 8/2), lankaa kannattaa varata 200 g. Mallihuiveihin on mennyt n. 180 g lankaa ja huivin koko on n. 190 x 90 cm.

Jeg får helt lyst at strikke det også, har bare lige nogle UFO'er først

Strikke Marie
04-04-2008, 14:07
Tusind tak, det havde jeg overset - læs overhovedet ikke kigget efter, da jeg ikke fatter en dyt finsk.
Men kan da se at deres er ca. 30 cm mere end mit. Godt nok har de strikket på p. 5,5 og jeg har brugt p. 5. Jeg kan også se at de beregner ca. 200 g garn. Det svarer nogenlunde til det jeg lavede det lilla/sorte i, og det er næsten dobbelt så stort.
Jeg kan se de har 8 hulrækker, og det har jeg også - dvs. havde for jeg pillede afslutningskanten op, og har bestemt nu, at det altså skal være større end et lommetørklæde.(31)
Tak for hjælpen. Jeg går igang.
Ikke for at lokke Tico, men når du er nået gennem diagram 1, så er det næsten fjernsynsstrik.
Der kommer en tråd mere efter sommer. Flere vil gerne lave det.
Strikke Marie

Strikkelene
04-04-2008, 14:28
Det er flot at kunne strikke efter en opskrift, man ikke kan forstå. Jeg forstår heller ikke finsk. Havde det bare været f.eks. fransk eller spansk, så skulle jeg nok kunne forstå den.

Strikke Marie
04-04-2008, 14:48
Strikkelene - opskriften er også på engelsk som pdf fil i linket, men endnu bedre, så har Unger oversat den til dansk, og den er her på Rokken. Vi har lavet os en lille uofficiel knit a long her i denne tråd. Der er allerede flere, der er færdige.
Det er et nemt sjal, når man først er kommet igang.
Bare hop på, hvis du vil. Der er masser af hjælp.
Strikke Marie(z)

Unger
04-04-2008, 15:12

17193

17194

Undskyld, men har været fraværende herinde det sidste døgn pga. mit bachelorprojekt....

Lige nu ligger mit sjal nede i bilen, så jeg kan ikke lige måle det, men jeg synes også mit er meget lille i forhold til de billeder jeg har set. Men jeg strikkede jo også på pind 4½ i stedet for 5½. Jeg skal helt sikkert strikke et mere på et tidspunkt, og det skal klart være meget større...

Når jeg lige får været i bilen og hente sjalet, så skal jeg nok måle det (:)

Strikke Marie
04-04-2008, 15:18
Unger.
Undskyld, jeg forstyrrer. Det er vigtigst med din b....or.
Jeg har fået hjælp af andre, og har besluttet mig at strikke det større. Ville ikke bruge større pinde, da jeg synes, det bliver for åbent i maskerne.
Måske har de brugt noget andet garn? Det har jeg faktisk ikke tjekket.
Held og lykke med opgaven.
Strikke Marie(z)

Unger
04-04-2008, 16:25
Unger.
Undskyld, jeg forstyrrer. Det er vigtigst med din b....or.
Jeg har fået hjælp af andre, og har besluttet mig at strikke det større. Ville ikke bruge større pinde, da jeg synes, det bliver for åbent i maskerne.
Måske har de brugt noget andet garn? Det har jeg faktisk ikke tjekket.
Held og lykke med opgaven.
Strikke Marie(z)

Tak skal du have - og du forstyrrer da ikke (:)

Nu har jeg målt mit sjal og det er 125 cm x 62 cm så det er endnu mindre end dit. Det er lidt øv, men jeg må jo bare strikke et mere. Jeg havde desværre ikke garn nok til at gøre det andet større :o(

Jeg glæder mig til at se dit og alle de andres færdige resultater - det er godt nok sjovt at vi fik sat sådan en bølge igang...

Billede af mit færdige udblokkede sjal kan ses i min tråd: http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=6821&page=4

Jabini
04-04-2008, 16:48
Det bare så flot det sjal, jeg får helt lyst til selv at strikke et (asf)

Unger
04-04-2008, 16:53
Det bare så flot det sjal, jeg får helt lyst til selv at strikke et (asf)

Så er det da "bare" med at komme igang - her er masser af hjælp at hente (:)

Else M
04-04-2008, 17:12
Tusind tak, det havde jeg overset - læs overhovedet ikke kigget efter, da jeg ikke fatter en dyt finsk.
Men kan da se at deres er ca. 30 cm mere end mit. Godt nok har de strikket på p. 5,5 og jeg har brugt p. 5. Jeg kan også se at de beregner ca. 200 g garn. Det svarer nogenlunde til det jeg lavede det lilla/sorte i, og det er næsten dobbelt så stort.
Jeg kan se de har 8 hulrækker, og det har jeg også - dvs. havde for jeg pillede afslutningskanten op, og har bestemt nu, at det altså skal være større end et lommetørklæde.(31)
Tak for hjælpen. Jeg går igang.
Ikke for at lokke Tico, men når du er nået gennem diagram 1, så er det næsten fjernsynsstrik.
Der kommer en tråd mere efter sommer. Flere vil gerne lave det.
Strikke Marie

Ja jeg strikker mit på pinde nr 5 og i en lys kauni og der skal da bare fortsættes til det bliver et" kæmpe lommetørklæde"(31)(ghf
lige nu er jeg 10 pinde fra den beregnede afslutning,men det syner jo slet ikke af ret meget,så fjernsynet og strikkepindene,skal da få en ordentlig "skalle" i aften(40) (asf)

Jabini
04-04-2008, 17:40
Så er det da "bare" med at komme igang - her er masser af hjælp at hente (:)

Jeg vil prøve at finde et billigt sted at købe garn imorgen, også skal jeg igang med sjalet (bc)

ingeborg
04-04-2008, 22:34
Så er jeg også kommet igang med sjalet. Har strikket 50 pinde. Jeg strikker på p nr 5 og strikker til sjalet har den størrelse jeg ønsker. Jeg har heldigvis 400 g garn.
Jeg skulle også koncentrere mig om de første 26 pinde (diagram 1) men nu kører det bare derudaf. Det er et meget enkelt mønster.

Jeg skal nok vise sjalet frem, når jeg er kommet længere.

Det er utrolig flotte farver, der er i dit sjal Strikke Marie((O))

Strikkelene
04-04-2008, 23:46
I et andet website, der hedder "Kandu.dk" er der én, der har anbefalet mig dette link. Man kan vist få rabat på sine indkøb, hvis man er medlem her i Rokken. www.hostrik. (http://www.hostrik.dk/) Så det kan være, at det er en god ide, at kigge der ind, hvis man mangler garn mm.

Ellers kig op under min intruduktion. Der har jeg postet 2 links til "Skytten" og "Hørmann", hvor man også kan købe garn og andet håndarbejds tilbehør (også væve).

ingeborg
05-04-2008, 00:09
Ja, vi rokkere får 20% rabat, når vi handler i ho.strik ((O))
Der har lige være dobbelt-op på kauni garn, så det er nok derfor vi er så mange, der har garn til dette skønne sjal.

I tråden 'fordele ved at være medlem på rokken' kan man læse mere om firmaer der giver gode tilbud til medlemmerne her på rokken

Strikke Marie
05-04-2008, 08:48
Uha, Strikkelene. Vores kort er rødglødende, når vi har været derinde og kigge(:)

Ingeborg. Skønt. Glæder mig til at se dit sjal.
Jeg er ved at strikke mit længere, synes det blibver for kort efter de små 150 rækker med min strikkefasthed.
Var inde på Ravelry igår for at tjekke om der var andre, der havde strikket lige efter opskriften, og fået det kæmpestort alligevel.
90 projekter var lavet efter dette mønster, så der var noget at tjekke. heldigvis er der billeder, og man kan jo hurtigt spotte hvormange hulrækker, der er, så det gik o.k. hurtigt.
Der var mange bud, men fler syntes også det var for kort, og havde strikket det længere (10 hulrækker) - bare hvis der er andre, der savner lidt pejlemærker at gå efter.
Der var også nogle der havde lavet en anden afslutningskant. Med mere eller mindre held. Sjalet er nu smukt som det er efter min mening.
Strikke Marie

Jabini
05-04-2008, 10:38
Ja så er 'Spørge-Jørgen' her (t)

Hvor meget garn skal jeg beregne til et sjal? Jeg synes ikke at kunne finde oplysningen nogen steder.

Jeg har fundet garnet her http://www.eventyrgarn.dk/group.asp?group=11 og er du vimmer for nogle farver ((O))

Strikke Marie
05-04-2008, 11:43
Hvis du ser på det lilla/sorte/grå sjal, jeg har lavet. Der er brugt 275 g kauni 8/2, på pinde 5.
Det sjal når ned over rumpen, og har størrelse, der giver: "sjal med putteeffekt"
Strikke Marie

strikkesinen
05-04-2008, 13:13
skrevet af Strikkemarie:
Hvis du ser på det lilla/sorte/grå sjal, jeg har lavet. Der er brugt 275 g kauni 8/2, på pinde 5.
Det sjal når ned over rumpen, og har størrelse, der giver: "sjal med putteeffekt"

Var det efter du valgte at strikke det længere du brugte 275 g garn

Hvad er det lige der skal puttes(31)

luffedreng
05-04-2008, 17:28
jeg er nået til pind 90 nu og jeg synes kun det var diagram 1 der var svært.Men det er nok fordi jeg startede med sort garn, så det var meget svært at se.Nu kan jeg sagtens se fjernsyn imens, dejligt ((O))
Jeg strikker i evilla garn på pind nr. 5.
Her er starten :

Strikke Marie
05-04-2008, 21:14
Strikkesinen. Nej det sjal jeg strikker størrer er i pink, lilla og bordeaux farver. Det andet jeg taler om, er det jeg strikkede inden (Karen Noe). Kan ses i en anden tråd.

Luffedreng: Hvor er det nogle skønne farver dit garn har. Jeg synes også at det kører efter diagram 1. Nu bruger jeg slet ikke mønster mere. Er snart færdig.

Strikke Marie(40)

Jabini
06-04-2008, 09:08
Jeg vil sidde her og vente ganske utålmodigt på at posten kommer med mit garn. (2)

Bestilte garn til 2 sjaler, der var en opskrift som følger gratis med bestilling af Kauni garnet http://eventyrgarn.dk/product.asp?product=261&sub=0&page=1

ingeborg
06-04-2008, 12:57
Det er virkelig flot det sjal du får gratis opskrift på Jabini.

Håber du får dit garn i morgen, så du kan komme igang med sjalerne.

luffedreng
06-04-2008, 16:30
Jeg vil sidde her og vente ganske utålmodigt på at posten kommer med mit garn. (2)

Bestilte garn til 2 sjaler, der var en opskrift som følger gratis med bestilling af Kauni garnet http://eventyrgarn.dk/product.asp?product=261&sub=0&page=1
jeg er også ved at lave det sjal , men hold op hvor er det kedeligt at lave.
jeg har lavet halvdelen, men overvejer at pille det op og bruge garnet til siksak sjalet.Nu ligger det bare og hviler sig lidt sammen med de andre ufoer (31)

Mosterkoster
06-04-2008, 20:08
Så mangler jeg kun 12 pinde på mit sjal, men de er godt nok også laaaange.(33) Så hvornår jeg lige bliver færdig.....Skal nok sætte billede i af det færdige sjal. (40)

Unger
06-04-2008, 20:11
Så mangler jeg kun 12 pinde på mit sjal, men de er godt nok også laaaange.(33) Så hvornår jeg lige bliver færdig.....Skal nok sætte billede i af det færdige sjal. (40)

Ja, de sidste pinde er riiiiiiiigtig laaaaaaaaaaaange - specielt vrangpindene, men lige pludselig er man alligevel færdig. Det hjælper specielt når man når dertil hvor vrangpindene strikkes ret...(:)
Glæder mig til at se det færdige resultat...

Strikke Marie
06-04-2008, 20:34
Ja, jeg er også ved at være der hvor vrangpindene skal strikkes ret. Glæder mig til at tælle maskerne, der er godt nok mange.
Men det går lidt sløvt - for nu er det have tid Ju huuu! Første dag med hynder i stolene og kaffe udendørs. Det er livet.(45)
Strikke Marie

Strikke Marie
07-04-2008, 10:58
Hej Unger:
Havde slet ikke set dit udblokkede sjal, men hvor er det bare smukt. Har været inde at se efter den farve. Eventyr garn har udsolgt, og ho strik har jo ikke mere(18). Hvor fik du fat i dit henne?
Håber det går godt med din opgave.
Kæmper lige med de sidste rækker - tror nærmest jeg har fået lavet det så langt, at det bliver en bålkappe(31). Nå pyt - der bliver masser af putteeffekt i det.
Men skal være færdig idag, da det er slut med ferie og driverliv.
Strikke Marie

hellet
07-04-2008, 12:34
((O))Ps Inpaz har både Kauni og Eville--I fede farver(24)(a)

Strikke Marie
07-04-2008, 12:51
Jeg kigger derind.
Strikke Marie

Mosterkoster
08-04-2008, 07:57
Så blev jeg endelig færdig, de sidste pinde var godt nok laaange. Jeg har ikke lavet sjalet større, for det skal bruges til gave og jeg har tænkt, at det er et man bruger uden på jakken/frakken. Skal lave et magen til, til min anden veninde. Så jeg må have gang i pindene igen.

Mit kaunisjal
17343

Unger
08-04-2008, 08:03
Hej Unger:
Havde slet ikke set dit udblokkede sjal, men hvor er det bare smukt. Har været inde at se efter den farve. Eventyr garn har udsolgt, og ho strik har jo ikke mere(18). Hvor fik du fat i dit henne?
Håber det går godt med din opgave.
Kæmper lige med de sidste rækker - tror nærmest jeg har fået lavet det så langt, at det bliver en bålkappe(31). Nå pyt - der bliver masser af putteeffekt i det.
Men skal være færdig idag, da det er slut med ferie og driverliv.
Strikke Marie

Jeg har købt mit garn hos Impaz - der er de generelt lidt billigere med mange af deres garner, specielt dem fra garnstudio, så det kan godt betale sig at bestille derfra hvis man skal bestille mere end bare en lille smule - og det kommer man jo hurtigt til. Desuden er fragten gratis hvis man bestiller for mere end 400 kr - og så kan man jo lige så godt gøre det (R)

Unger
08-04-2008, 08:05
Så blev jeg endelig færdig, de sidste pinde var godt nok laaange. Jeg har ikke lavet sjalet større, for det skal bruges til gave og jeg har tænkt, at det er et man bruger uden på jakken/frakken. Skal lave et magen til, til min anden veninde. Så jeg må have gang i pindene igen.

Mit kaunisjal
17343

Hvor er det bare flot (qwe

Det er bare så sjovt og spændende at se alle de forskellige udgaver af selvsamme sjal - er vild med denne strikke-sammen-tråd!(t)

ingeborg
08-04-2008, 08:09
Hvor er dit sjal blevet flot Mosterkoster ((O))

Og god fornøjelse med det næste

Jabini
08-04-2008, 08:15

Mit kaunisjal
17343
Det er godt nok flot ((O))........hvad er målet på sjalet?

(40) glæder mig til at se dit næste sjal

Mosterkoster
08-04-2008, 08:23
Nu er sjalet ikke blokket ud, det skal det senere. Men målene pt er 155x72. Strikket i kauni på p. 5.
Og tak for rosen. Jeg håber da at det andet bliver nogenlunde magen til, det er nemlig samme garn jeg vil bruge. Men I skal nok få det at se. (40)

Strikke Marie
08-04-2008, 11:48
Hvor er det flot, Mosterkoster. Det er - også nogle pæne kaunifarver.
Dine veninder er meget heldige. Håber de påskønner, at du betænker dem med så fine værker.
Jeg nåede jo ikke at lukke af igår, bare fordi jeg skulle på chatten - og hvile øjnene lidt. Men hyggeligt, så er der jo lige 500 masker at gå igang med.
Jeg tager også et mere af slagsen. Rigtig sjovt at se så forskellige og alligevel ens de bliver.
Strikke Marie

Torras
08-04-2008, 13:15
(F)
IIhhhh - hvor er det irreterende at være medlem her på Rokken....
Når man er så nysgerrig og skal læse alle indlæg (ghf
Man har ozz nogle ufo´er liggende (R) ...
Men nu bliver jeg nød til at springe på vognen med Sjal -vi strikker sammen ... Har jo garnet liggende til bedre tider... (det er så nu )
(t) så nu skal der strikkes sjal... hehehehe...

Strikke Marie
08-04-2008, 13:47
Torras: det er jo det der er det skønne ved Rokken. Her får man lavet noget. Hvis du nu ikke var lokket i fordærv med at starte et nyt projekt, tror du så du havde taget en af ufoerne og strikket?
Jeg tror du får lavet endnu mere på denne måde - for du bliver jo inspireret hele tiden. Det er jo som en snebold, der ruller. Bare pas på den ikke bliver for stor, for så bli´r der mange Ufoer.
Strikke Marie(z)

Spirrevip
08-04-2008, 14:15
Tillykke med det færdige resultat Mosterkoster (qwe. Det er meget smukt og jeg må simpelthen strikke et på et tidspunkt.
Sikken nogen heldige veninder du har (:). Alle tiders gave.

Torras
08-04-2008, 14:18
Torras: det er jo det der er det skønne ved Rokken. Her får man lavet noget. Hvis du nu ikke var lokket i fordærv med at starte et nyt projekt, tror du så du havde taget en af ufoerne og strikket?
Jeg tror du får lavet endnu mere på denne måde - for du bliver jo inspireret hele tiden. Det er jo som en snebold, der ruller. Bare pas på den ikke bliver for stor, for så bli´r der mange Ufoer.
Strikke Marie(z)

(31) ja - den snebold har jeg vist fået - men det er dejligt med mange projekter (nogle når da at blive færdige ) ((O))
Ulla P : det skal strikkes i Kauni Regnbue
(a)

Strikke Marie
08-04-2008, 19:38
Så blev jeg også færdig med at lukke de sidste masker af. Det er blevet et dejligt sjal. Det luner helt godt, og jeg har bare ikke kunnet nænne at vaske og spænde det ud endnu - så fryser jeg jo imens(31).
17367
Jeg har valgt at strikke det noget større end det er på opskriften. Ingen problemer i det, blot at pindene var mega lange og man ikke lige kunne lave en pind på to min. Tror jeg sluttede med lidt over 500 masker.
Sjalet vejer:265 g, og målene er fra nakken og ned:86 cm og vingefanget er 190cm. Dette er før udspænding.
Strikke Marie

luffedreng
08-04-2008, 20:21
til Mosterkloster og Strikemarie.
Hvor er de blevet flotte begge to.flot arbejde (qwe

Unger
08-04-2008, 20:25
Så blev jeg også færdig med at lukke de sidste masker af. Det er blevet et dejligt sjal.

Hvor er det bare blevet flot - og sikke nogen dejlige farver. Glæder mig til at se det efter udblokning (qwe

hellet
08-04-2008, 20:53
(bdk(bdkØJJJJJJJJJ Hvor er de flotte jeres sjaler--Tillykke med dem,og Ullap dit blir også bare flot(6)
det er altså vildt spændene at se alle de flotte sjaler.(a)

Strikke Marie
08-04-2008, 21:08
Tak alle sammen for rosen.
Er der nogen af jer, der har styr på hvormange, der er igang med dette sjal, og hvormange færdige, der er?
Det kunne være sjovt at gå ind i en tråd og se dem i rækkefølge. Det vil være til stor inspiration og glæde. Kan man lave det på en eller anden måde?
Strikke Marie

ingeborg
08-04-2008, 22:00
Strikke Marie, dit sjal er bare blevet super flot ((O))

Jeg er kommet til den sidste hulrække i mønstret, men har fra starten af besluttet at strikke sjalet længere, så det tager lige noget tid inden jeg er færdig. Jeg regner med 3 ekstra hulrækker.
Hvor mange eksta hulrækker har du strikket på dit sjal Strikke Marie?

Kunne vi ikke oprette en tråd til fremvisning af færdige sjaler.
Det vil da være sjovt at se hvor mange forskellige sjaler, der kan komme ud af en opskrift

Strikke Marie
09-04-2008, 05:49
Ja, jeg strikkede på rundpind - 80 cm, men det var da lige før der ikke var plads til alle maskerne. Måtte et par gange pille nogle rækker op, fordi jeg havde lagt det fra mig uden at tænke på at andre ikke lige havde fornemmelse for at sådan et strikketøj behandler man med største varsomhed.((O))
Strikke Marie

Strikke Marie
09-04-2008, 05:54
Til Ingeborg.
Jeg har 11 hulrækker. Før udblokning når det ned over baglommerne på mine bukser. En god størrelse synes jeg.
Synes helt klart det er værd at strikke lidt videre selv om det er tungt til sidst.
Men skal man have et skuldersjal, tror jeg det er fint med de 143 rækker som beskrevet i opskriften.(H)
Strikke Marie

Strikke Marie
09-04-2008, 08:03
Når jeg fortsætter sjalet, er det sådanset nemt. Der er lidt der ikke passer helt ved hulrækkerne, men man skal bare tage hver kile for sig, og huske at tælle for hver kile og se godt efter om indtagninger og udtagninger ligger nøjagtigt i samme linie/over hinanden.
Når jeg når til en hulrække: strikker jeg de 2 m ret og tager ud. Herefter tæller jeg lige den første kiles masker op og deler med 2. Herefter ser jeg lige hvad der er tilbage af masker - enten er det 3 eller 1. De resterende masker skal jo bare strikkes ret.
Herefter strikker jeg huller, de retmasker, der skal strikkes, og huller igen, tag ud og så den "grå" maske vrang. Herefter er det jo nemt at tælle hullerne til de næste gentagelser af kilerne. Systemet kommer hurtigt.
Strikke Marie

Strikke Marie
09-04-2008, 08:04
Start af Revontuli sjal.

Sjalet begyndes midt i nakken, og retmaskerne vendes her lodret fra start af, hvor det i opskriften er vandrette retmasker i starten.

Hækl 7 – 8 luftmasker med tykt garn og helst en lys afvigende farve.
Træk tråden til, men ikke igennem løkken. Denne tråd bliver fjernet om lidt.

Saml i alt 2 m op med sjals garnet – i to af luftmaskebuernes bagside.

Strik 7 p ret.

Sæt de 2 startmasker på en hjælpepind, og fjern luftmaskerne ved at hive i snoren.

Strik 2 ret, strik 3 masker op i de tre knuder, der er på siden af de strikkede 7 pinde ret strik de 2 masker fra hjælpepinden.

Strik 2 ret, 3 vrang, 2 ret tilbage.

Herefter fortsættes efter diagram 1 på det originale mønster men start ved p. 4

Strikke Marie
09-04-2008, 12:18
Så er det blokket ud til størrelse 220 cm x 103 cm. Jeg er bare så glad for det sjal. Lægger billede på showthread senere, når det er tørt.
Jeg glæder mig sådan til at se alle de forskellige sjaler samlet.
Strikke Marie

Vedrørende udblokning (der var een der spurgte) så lægger jeg det i blød i sæbespånevand (endelig ikke for varmt) i ca. 30 min. Skyller det i lidt køligere temperatur end det, det bliver taget op af, og slynger det i vaskemaskinen. Herefter lægger jeg det op på håndklæder. Sætter nåle meget tæt i den øverste kant, så det er lige. Herefter trækker jeg spidsen midtpå ned til ønskede længde. Herefter den midterste tak mellem midteraksen og yderkanten, således også i den anden side. Så igen den midterste osv indtil det hele er tæt besat med nåle. Lad det ligge til det er helt tørt. Læg evt håndklæder over, hvis katten ikke kan blive fra det. Min kan ikke.
Strikke Marie

17374

Else M
09-04-2008, 12:45
Det bliver godt nok også flot, utroligt så mange forskellige nuancer sjalet bliver strikket i ((O))

Jeg har fået mit Kauni-garn fra Eventyrgarn idag, men har lige et par projekter som skal laves inden jeg går igang med sjalet (24)

Nej altså - det lyder jo helt forkert i mine ører-en "Rokker "der er så standhaftig,at det garn der er i brug,skal og må laves færdig først,jeg må nok tilstå(R)var det her, der var kommet en dejlig kasse med n y t garn-ja så var det nok varmet op på pindende inden der var gået en time
Jeg tager da hatten af for sådan en "Rokkenitis" (H)

Else M
09-04-2008, 12:59
[quote=Strikke Marie;95040]Så er det blokket ud til størrelse 220 cm x 103 cm. Jeg er bare så glad for det sjal. Lægger billede på showthread senere, når det er tørt.
Strikke Marie

Det er jo bare så (qweflot-og hvilke skønne farver-selv sidder jeg her med ca 460 masker på rundpinden,og hurtigt går det jo ikke(15)Pyh-og Puh de er lange de pnde(31)

Jabini
09-04-2008, 13:55
Strikke Marie: hvor er det bare utrolig flot ((O))

-------------

og med hensyn til at lade mit Kauni-garn liggende et par dage endnu æøs måske bliver fristelsen for stor, men jeg mangler altså lige ca ½ sok (til et par varmestuestrik) også lige en hæklet bluse til mig selv der skal sys sammen.(24)

Strikke Marie
09-04-2008, 14:26
Jabini:(31)(31)Den er god.....vi snakker sammen om et par dage, hvordan det gik!

Else M.: Hold ud, hold ud, og du vil ikke fortryde det. Jeg smugtrænede jo med sjalet igår. Det er bare så dejlig varmt at have på.Men det er i sandhed nogle drøje omgange, når man når op i det maskeantal.

Strikke Marie(z)

Strikke Marie
10-04-2008, 08:47
Rettelse:
I forklaringen hvor jeg beskriver hvordan man "vender" kantmaskerne lodret, er der indsneget sig en fejl.
Det skal være:...... begynd at strikke P. 4 efter diagram 1.
Jeg havde i første omgang skrevet p.6 - sorry. Håber ikke der var nogen, der var gået i gang? Opdagede det heldigvis, da det ikke helt passede med mit eget.
Strikke Marie

Strikke Marie
10-04-2008, 09:47
Du må ikke vise de sjaler mere, Ulla. Det er alt for fristende - og farverne..............det er heller ikke.....det værste jeg har set.(31)(31)
Mums!
Strikke Marie

Else M
10-04-2008, 12:34
Ja som sædvanlig igår aftes,sluttede jo med at man lige skulle strikke en pind mere eller2 eller3 eller 4 eller 5-ja eller mange blev det jo til.Og godt sent blev det,før det blev lagt fra sig.
Og så her idag,hvad opdager man så, man fik ud af sin ihærdighed,jo sådan cirka 4-5 pinde nede er der jo fejl i en af de rapporter med hulllerne-og større end den sådan lige kan rettes- P o k k e r s

(t)Gæt lige hvad jeg laver nu-de er
p o k k e m e lange de pinde(18)

Mosterkoster
10-04-2008, 16:55
uha hvor jeg dog kender det, men jeg har fået den erfaring efter 1. sjal, at det andet går meget nemmere. Man kender i den grad fortsættelsed, så det kører på skinner (skynder mig lige at banke under bordet, for hvis nu nemesis hørte mig)

(31) (31)

Strikke Marie
10-04-2008, 18:19
Så blev det første Revontuli færdigt, udspændt og tørt.
Strikke Marie

17410

Strikke Marie
10-04-2008, 18:36
Ja, det er dejlig stort: 220 cm x 103. 11 hulrækker, og 265 g.
Til at varme sig i, mere end at se ud i.
Strikke Marie

Unger
10-04-2008, 18:50
Så blev det første Revontuli færdigt, udspændt og tørt.
Strikke Marie

17410

(xyk) Neeeeeejjjjjiiiiiiii hvor er det bare skønt! Fed størrelse. Lige til den kølige aftenbrise efter en varm sommerdag - uhhhh hvor kan jeg godt forstå du er glad for de ekstra hulrækker, men hold da også op nogle lange pinde... Jeg tager virkelig hatten af (qwe

ElisabethW
10-04-2008, 18:51
For dælen da, kvindemennesker! Hvordan kan I dog strikke alle de flotte sjaler så hurtigt? - Og også være på Rokken? Strikker I med fødderne imens?(ghf

Det ser bare godt ud! ((O))

ElisabethW

Tingerete
10-04-2008, 20:17
Ja, jeg må sige det samme: det ER vel nok gået stærkt og nøej hvor er det imponerende smukke sjaler(:).

Else M
10-04-2008, 20:23
Så blev der trævlet-(jeg hader det ord) 7 pinde op på mit sjal,og kan godt sige til dem der ikke har prøvet-det tager lige så lang tid som at strikke de pinde,man ser jo sit spildte arbejde gå op i den blå luft,og skal indrømme, har gået her i en halv time og skulet noget til det strikketøj.(33)

Men så ser jeg lige de dejlige trøstere fra UllaP og Mosterkoster,og kaster mig naturligvis over det igen-
Tak begge to(5)

Her sidder jeg og mugger,og ser så lige hende superkvinden UllaP(ghf,der bare suser derudaf med to på en gang(6)B r a v o

Og Strikke Marie dit sjal er bare så (qwe flot-

Strikke Marie
10-04-2008, 20:43
Else M: godt du pillede det op. Lige om lidt er alt glemt, og du suser ud af pindene igen.
Husk på glæden ved at bære det bagefter. Aldrig skal du ærge dig over, at du ikke gad pille de få - trods alt - rækker op.
Vi venter spændt på resultatet.
Strikke Marie(z)

Strikke Marie
10-04-2008, 22:01
Haløjsa Bagger. Du har da speed pindene fremme. Glæder mig til at se det.
Strikke Marie

ingeborg
10-04-2008, 23:46
Jeg har ikke strikke de sidste par dage, men er kommet til 20. pind i forøgelsen af sjalet.

Jeg har ikke haft problemer med at mønstret ikke passede og håber heller ikke at der vil opstå nogen problemer, for der er dæleme mange masker på pinden (18)

Jeg føler med dig Else M (a)

Else M
11-04-2008, 12:01
Else M: godt du pillede det op. Lige om lidt er alt glemt, og du suser ud af pindene igen.
Husk på glæden ved at bære det bagefter. Aldrig skal du ærge dig over, at du ikke gad pille de få - trods alt - rækker op.
Vi venter spændt på resultatet.
Strikke Marie(z)

Det er så snadt som det er sagt,og nu skinner den her(:)og der mangler 15 pinde(har øget med 2 rapporter) så mon ikke jeg når strikkeriet inden aften(H)

Else M
12-04-2008, 16:44
Ja så blev jeg færdig igår aftes,men nu er så problemet med at få det spændt ud,for gulvet kan jeg godt glemme siger mopserne(32)-har prøvet,men kors for en forestilling(t)
Så nu prøver jeg lige noget andet.

luffedreng
13-04-2008, 08:18
Ja så blev jeg færdig igår aftes,men nu er så problemet med at få det spændt ud,for gulvet kan jeg godt glemme siger mopserne(32)-har prøvet,men kors for en forestilling(t)

Så nu prøver jeg lige noget andet.

glæder mig til at høre hvordan du får det spændt ud, for jeg har samme problem.3 hunde OG 5 katte (F)
kan ikke rigtig bruge sengen, da det er en vandseng (31)

ingeborg
13-04-2008, 08:51
Jeg er også spændt på hvilken løsning du fandt frem til Else M.

Mine katte er kommet over det stadie, hvor det er sjovt at klatre op i tøjet på tørresnoren.
Så jeg har overvejet at spænde sjalet ud på er vattæppe og hænge det op på tørresnoren. Men jeg ved ikke om det kan lade sig gøre.

Men da jeg har ikke strikket siden i onsdags, bliver det ikke i dag.

Strikke Marie
13-04-2008, 09:07
Læg et tæppe eller håndklæder ud på græsset en lun dag. Spænd det op derude, og det er hurtigt tørt.
Men selvfølgelig - der skal holdes øje med fuglene, der bygger rede for tiden, så jeg ved ikke hvad der er værst: mopser(34), katte(35) eller fugle(30). Det er ikke nemt at strikke med dyr i huset.
Strikke Marie(z)

Mosterkoster
13-04-2008, 09:22
Ja jeg er også spændt på hvad du fandt frem til, for jeg skal også til at blokke ud, og jeg har ikke gulvplads nok og en kat der så mener, at det der er tilbage er hendes. (31)

Else M
13-04-2008, 12:39
Nu tror jeg den er der-den helt rigtige løsning til alle os med de kære og dejlige husdyr/og dem i haven.(53)(30)(32)

Jeg havde min bedre halvdel ude og købe tre stk. lange lister i går eftermiddags.

Og nu har jeg sat små stifter md 1cm. mellemrum på den ene liste

Den lægger jeg så fladt ned på fliserne og lægger så en liste i hver ende af denne,og sømmer dem fast-og samler så disse to i den anden ende,så det hele danner en trekant.

På den øverste liste med stifterne-skal så det øverste af sjalet så spændes på-så det bliver helt lige,og skal så lige til at finde ud af resten af eksperimentet-vender tilbage når det er klaret - og forklarer mere.
Og ja billeder ja jeg ved,men det er kun lykkes mig,og få et eneste herind på Rokken,men skal nok prøve ihærdigt(z)

Mosterkoster
13-04-2008, 17:50
Genialt ElseM, Den er solgt på stedet.
Jeg har lige strikket 5 p. baglæns, så nu er jeg på p. 126 i diagrammet på nr. 2 sjal.
lægger billede ind når det er helt færdigt.

Else M
13-04-2008, 21:48
Så er listerne sat sammen,men det blev med skruer,så alle dele kan rotere rundt som jeg selv vil.
Og spidsen i trekanten er sat sammen med to smarte fyrer der hedder limklemmer,som jag fandt på Farmands værksted,og det er nu mine(ghf

De er bare helt rigtige til det her,for jeg kan på den måde lave trekanten så lille eller stor -jeg selv vil have den

Hele toplisten har fået stifter hele vejen med ca. 1 cm. mellemrum-og så skete der det at jeg slap op,og skal have købt flere imorgen

Så fortsætter imorgen,og glæder mig da til at få den afprøvet,og godt UllaP har tilbudt at hjælpe med de forbistrede billeder((O))

Så hammer videre imorgen-og håber at kunne vise den den frem ud på eftermiddagen-måske,hvis alt går planmæssigt.

Strikke Marie
14-04-2008, 22:32
Så er der et rgnbuesjal her fra mine pinde.
P. 5
150 g
9 hulrækker incl. yderbort.
Strikketid: 5 dage
str.: 185 cm x 90 cm

17608

17609

Mosterkoster
14-04-2008, 22:39
Det er da også bare så flot, jeg vil lave alle sjalerne i alle farver. (31)(31)

Når jeg engang bliver pensionist.

Tico
14-04-2008, 22:41
Superflotte sjaler I laver - og dejlige farver (k)

ingeborg
14-04-2008, 23:30
Hvor er de flotte alle sjalerne ((O))

Jeg mangler bare at lukke 499 masker af og hæfte ender, så er jeg færdig.

Anne-Marie
15-04-2008, 08:18
Så er der et regnbuesjal her fra mine pinde.
P. 5
150 g
9 hulrækker incl. yderbort.
Strikketid: 5 dage
str.: 185 cm x 90 cm

17608

17609

Himmel da, hvor i kan allesammen. (z)

Bliver jo helt ked over, at jeg ikke er i gang endnu. (15)

Strikke Marie... er det Kauni Multi, du kalder regnbuefarvet ?

Det her... http://butik.hostrik.dk/itemdetail.asp?Group=262&ItemRef=kauniweq

Jeg vil gerne lave et i sort/grå/hvid og så den multifarvede.
Må se at få købt garnet. ((O))

Mosterkoster
15-04-2008, 22:46
Om 10 pinde, af de lange, så er jeg bare færdig med det sjal.

Altså indtil næste gang.
Men jeg tror det næste skal være i tyndt, tyndt garn, rigtig fnuglet. Glæder mig allerede. (40)

ingeborg
16-04-2008, 08:57
Det er farligt at kigge i denne tråd, jeg får lyst til at strikke dem alle sammen.

Norogarnet er jeg vild med, det er så lækkert. Alle de forskellige kaunieffektgarner er så flotte og momses ensfarvede sjal bliver så flot ((O))

Smadder smart sjalsudspændingsstativ du har lavet Else M(bdk

ingeborg
17-04-2008, 08:34
Jeg har rendt rundt med mit færdigstrikkede sjal hele aftenen.
Jeg er ellers ikke god til at gå med sjal, det glider ned, eller hænger fast i dørhåndtag og andre mærkelige ting.

Men dette sjal sidder bare perfekt ((O))
Jeg hæftede det sammen med en af Steffens sjalsnåle og sjalet blev siddende hvor det skulle, det ligner lidt en poncho.
Jeg kunne både bage kage, tømme opvaskemaskine, hænge vasketøj op og strikke uden at det var i vejen. Det er bare (qwe

Strikke Marie
17-04-2008, 14:14
Første gang tog den bare et lille hjørne og lagde sig på - nu har den indtaget pladsen som om det var lavet til den.............(31)men vi elsker jo det kræ!

17664

Mosterkoster
17-04-2008, 19:42
Så blilver mine sjaler vasket, om 20 min. skal de skylles og i vaskemaskinen, så skal de blokkes ud og forhåbentlig er de tørre til lørdag, hvor de skal foræres væk, sammen med Steffens sjalsnåle. (40)

hellet
17-04-2008, 19:45
(x)I skal nok få billeder men mine sjaler er ikke jeres flotte stjernesjal endnu(R)--SKAL være færdig med de andre 2 først,det ene er et dominosjal--Er blevet helt tosset med det dominostrik--Det andet er jo superKarla nr 2 ,Så billeder kan jeg ikke lægge ind i jerés tråd (31)(a)´Hellet

Rysse
17-04-2008, 19:49
Vi glæder os til at se dem alligevel Hellet. (H)

strikkelise
20-04-2008, 17:00
Nu må i hjælpe mig lidt, kan ikke komme igang.
Hvordan øger i til venstre - højre og skal masken både strikkes og øges?
Hvordan får i de 5 opslånings masker til at slå til til to gange diagram?
Ja jeg skal have det skåret ud i pap.

Håber i vil hjælpe, har købt kauni garn til det.(18)

Mosterkoster
20-04-2008, 17:12
Hej strikkelise
Hvis du ser indlæg 1, så er der henvisninger til øgning mod højre og mod venstre. og når du først har øgningerne, så slår opslagningen også til.
du skal øge imellem 2. og 3. maske og den tæller for den firkant hvor der er et v og det samme i sídste ende. Håber at det hjalp.
(40)

strikkelise
20-04-2008, 17:39
Hej strikkelise
Hvis du ser indlæg 1, så er der henvisninger til øgning mod højre og mod venstre. og når du først har øgningerne, så slår opslagningen også til.
du skal øge imellem 2. og 3. maske og den tæller for den firkant hvor der er et v og det samme i sídste ende. Håber at det hjalp.
(40)
Tusind tak for svaret, nu kan jeg komme igang.((O))((O))
Dermed ikke sagt at jeg ikke vender tilbage med flere spørgsmål(31)

Mosterkoster
20-04-2008, 17:44
Strikkelise, det er jo derfor tråden blev oprettet, så vi kunne hjælpe hinanden. (40)

Strikke Marie
22-04-2008, 08:18
Så er der sjal nr. 3:

17845

17846

ingeborg
22-04-2008, 09:28
Du godeste (15) 3 sjaler. Du må da være indehaver af stjernesjalsstrikkerekorden((O))

Hvor er de flotte allesammen - også katten

Mosterkoster
22-04-2008, 15:04
Er de til salg? inkl. indhold (31)(31)

strikkelise
22-04-2008, 21:31
Hvor er de flotte dine sjaler (39)Må lige høre hvilken pind str. strikker du på?(5)

B_P_S
23-04-2008, 22:05
Så er jeg også gået igang.(:)Det var svært til at starte med, men nu går det, er nu igang med pind no. 60

ElisabethW
23-04-2008, 22:09
Endnu en der er blevet grebet af de flotte sjaler. Vi glæder os til at se resultatet BPS((O))

Strikke Marie, det er bare kanonflot, nr. 3! (bdkMen, jeg er nu også ret vild med katten. Den er bare fin - og så har den tydeligvis god smag. Har den selv valgt farverne til sit sjal? (ghf

ElisabetW

hundeuld
24-04-2008, 06:24
Det er da bare for vildt strikke Marie...((O))

ingeborg
24-04-2008, 09:16
Så er jeg også gået igang.(:)Det var svært til at starte med, men nu går det, er nu igang med pind no. 60

Hvad er det for noget garn du bruger?
Det set spændende ud. ((O))

B_P_S
24-04-2008, 09:53
Hej Ingeborg.
Det er noget der hedder G-B SUSANNA 350 g til 98 kr, det var ikke det jeg skulle bruge og man kan kun se mønstret tydeligt i det lyse, men nu bliver det sådan(40) men det næste bliver i Kaunigarn.

Strikke Marie
24-04-2008, 13:17
BPS: det ser spændende ud, men jeg havde nok ikke øjne til så mørkt garn? Billeder kan jo snyde.
Strikke Marie

Else M
24-04-2008, 14:35
B_P_S Det er bare rigtig flot det garn du strikker med her,men må nok også sige at skulle mine øjne klare det,ville de jo nok(40)se ud som de her,inden der var gået ret længe.
Men godt du kan klare det-det er bare så (qweglæder mig til at se når der bliver flere pinde på arbejdet,så man kan se hvordan det vil skifte i farverne

luffedreng
24-04-2008, 20:03
Da det var mig der startede med at friste jer med dette smukke sjal, må jeg hellere vise jer mit, som er blevet færdigt idag :
Det er strikket i evilla garn
Pind nr. 5
Der er 10 hulrækker
Det vejer 218 G
Størrelse :172 x 82 cm

Strikke Marie
24-04-2008, 20:10
Gud, hvor er det flot, Luffedreng. og en god størrelse.
Katte elsker også Evilla. Skøn mis.
Strikke Marie

Mosterkoster
24-04-2008, 22:27
Det er også bare hamrende flot. Kan især godt lide afslutningsfarven. (40)

ElisabethW
24-04-2008, 22:43
Wauw, Luffedreng! Det er sgi flot. Fede farver((O))(awd
- og en rigtig fin kat(z)

ElisabethW

luffedreng
25-04-2008, 07:39
Det er også bare hamrende flot. Kan især godt lide afslutningsfarven. (40)
ja, jeg ville bare slutte med sort kant, så jeg havde 2 gram garn tilbage, så det var heldigt.
Jeg har forresten vasket mit sjal i uldvask, og det er dejligt blødt, og kradser ikke det mindste.

ingeborg
25-04-2008, 09:07
Dit sjal er blevet fantastisk flot Luffedreng ((O))

Tak fordi du fristede (a)

Det er bare så hyggeligt at være med i fællesskabssjalet og spændende at se hvor mange forskellige sjaler, der kommer af den samme opskrift

luffedreng
25-04-2008, 10:15
hehe.. velbekommen.Ja det er rigtig sjovt at se de mange forskellige sjaler, de er bare så smukke allesammen.
Havde ALDRIG regnet med at mit lille indlæg ville tage sådan om sig !!!
men det er jo bare skønt, og lur mig om denne tråd ikke bliver meeeeeeeeget lang ((O))

Tingerete
25-04-2008, 13:18
Nøøøeeejjj Luffedreng, hvor ER det et smukt sjal. Sikke skøøøeenne farver.((O))

Chrisson
25-04-2008, 17:08
Da det var mig der startede med at friste jer med dette smukke sjal, må jeg hellere vise jer mit, som er blevet færdigt idag :
Det er strikket i evilla garn
Pind nr. 5
Der er 10 hulrækker
Det vejer 218 G
Størrelse :172 x 82 cm
Jeg vil nu også gerne takke dig for at du fristede med dette smukke sjal, er selv igang med nr 3 og har et 4. i vente, og tro mig det slutter ikke der.. Jeg vil gerne vide hvad materiale evillagarn er, kan heller ikke finde det nogen steder.

strikkehilsner Vibeke(5)

luffedreng
25-04-2008, 18:50
Jeg vil nu også gerne takke dig for at du fristede med dette smukke sjal, er selv igang med nr 3 og har et 4. i vente, og tro mig det slutter ikke der.. Jeg vil gerne vide hvad materiale evillagarn er, kan heller ikke finde det nogen steder.

strikkehilsner Vibeke(5)

Hold da op, du har travlt ((O))
Evilla garnet er også uldgarn, og jeg kan ikke se eller mærke forskel på det og kauni garnet.
jeg har købt mit evilla hos : www.impaz.dk (http://www.impaz.dk)
De er rigtig billige i forhold til mange andre.
du kan også se garnet her :www.evilla.ee (http://www.evilla.ee) Det er helt vildt hvor meget forskelligt man kan få.

luffedreng
27-04-2008, 14:42
kan kun se hun har noro kureyon, det er blossom JEG VIL HA (31)

luffedreng
27-04-2008, 18:03
jeg har set hostrik har det, men ville bare høre hvor meget jeg skulle købe.

strikkelise
28-04-2008, 14:02
Så blev mit sjal færdigt, strikket i kauni garn

Tingerete
28-04-2008, 14:10
(5)Fantastiske farver, Strikkelise. Tillykke med det færdige arbejde. Dét er virkelig smukt. WAAAUUWW(awd

Mosterkoster
01-05-2008, 23:21
Ja, så er jeg røget på endnu et sjal, men denne gang på pinde 3,5, så det er jeg spændt på. Jeg skal jo lave noget mens jeg venter på min garnvinde, så jeg kan strikke mit vævestrikkede sjal. (ghf

ingeborg
07-05-2008, 07:51
Jeg har lavet 11 hulrækker på mit sjal. Det er strikket i kauni på p nr 5 og måler udspændt 204x98 cm.

loerup
09-05-2008, 08:15
ja jeg ved nu man ikke skal prøve at strikke bare en pind når begge børn er tilstede (F)

Var heldigvis kun nået til p 18 men den gik i kludder, så jeg starter forfra, når den mindste er afleveret i vuggestue.

Men det garn jeg har købt til det er kauni EU er bare flot og når jeg endelig kommer igang, skal jeg nok også blive glad for det.

loerup
09-05-2008, 16:52
nu er jeg så nået til p 26 og i opskriften står der

Strik pind 26-103 efter diagram 2. Pind 26 strikkes således: 2 kantmasker, *diagram 2, 1 vrang* ialt 7 gange, strik diagram 2, 2 kantmasker. Således strikkes alle pinde. Gentag diagram 2 ialt 8 gange.

Skal det så gentages 8 gange i højden eller i længden?

Knus Marie

loerup
16-05-2008, 23:03
Jeg er nået til mønster rapport nr 3 og syntes jeg har meget garn tilbage.

Jeg strikker i kauni og på p 5,5 som anbefalet i opskriften.

Hvor mange g har i brugt til jeres?
jeg har 280 g i det hele.

Knus

Mosterkoster
17-05-2008, 00:01
Så har du rigeligt, det kan blive et rigtig stort sjal, hvis du vil.
Det jeg strikkede på p. 5 og i original størrelse brugte 140 g.
Det jeg strikkede i stor størrelse på p. 3,5 brugte ca 250 g. (z)

loerup
17-05-2008, 05:54
Det er jeg glad for at høre (40)

Så vil jeg bare strikke der udaf til det passer med at det sidste garn bliver brugt til de sidste afsluttende pinde (asf)
Men må hellere skifte en ble og få en masse af dette*101* indenbords ellers vågner jeg ikke.

Knus Marie

Strikke Marie
20-05-2008, 14:52
Ju huuuu, så er mit nok også på vej. Venter på: turkis kauni, rosa og lidt andet jeg ikke kan huske, hvad jeg blev fristet af.
Skal strikke stjernesjal til min søster og andre....
Strikke Marie

Anne-Marie
20-05-2008, 14:57
... og jeg venter på den sort/grå/hvide, samt den multifarvede Kauni. *103*

Bare lidt forkælese til mig selv.... hele 2 stjernesjaler. (R)

... hvis da ikke svigerdatteren nupper det i multifarve. Det kunne ligne hende. (31)

Inka56
21-05-2008, 00:16
Så er jeg færdig med mit nr. 2 stjernesjal. Man bliver helt bidt af det mønster. Det første lavede jeg på en pind 4 i grøn - gul kauni og nr 2 har jeg lavet på en pind 5,5 i pink - bordeaux. Det næste bliver i turkis farver - selvfølgelig osse i kauni. Billeder må vente til nette kommer hjem og hjælper med det.((O))

Rysse
21-05-2008, 01:02
Så er jeg færdig med mit nr. 2 stjernesjal. Man bliver helt bidt af det mønster. Det første lavede jeg på en pind 4 i grøn - gul kauni og nr 2 har jeg lavet på en pind 5,5 i pink - bordeaux. Det næste bliver i turkis farver - selvfølgelig osse i kauni. Billeder må vente til nette kommer hjem og hjælper med det.((O))

Og det siger du bare sådan..... Billeder, billeder og billeder eller et link til nogle billeder af sjalet...... (105)

loerup
01-06-2008, 21:24
Ja altså nu er jeg snart nået til slutningen af 3. diagram, men har et nøgle garn endnu, men syntes også at sjalet godt kunne være større.

Jeg strikker på p. 5,5 som der står i opskriften.

kan jeg bare forlænge mønster raporterne til sjalet har den ønskede str?

Knus Marie

Mosterkoster
01-06-2008, 21:39
Det kan du sagtens. Det er også hvad jeg har gjort. (z)

loerup
07-06-2008, 00:22
Så er det blokket ud til størrelse 220 cm x 103 cm. Jeg er bare så glad for det sjal. Lægger billede på showthread senere, når det er tørt.
Strikke Marie

Vedrørende udblokning (der var een der spurgte) så lægger jeg det i blød i sæbespånevand (endelig ikke for varmt) i ca. 30 min. Skyller det i lidt køligere temperatur end det, det bliver taget op af, og slynger det i vaskemaskinen. Herefter lægger jeg det op på håndklæder. Sætter nåle meget tæt i den øverste kant, så det er lige. Herefter trækker jeg spidsen midtpå ned til ønskede længde. Herefter den midterste tak mellem midteraksen og yderkanten, således også i den anden side. Så igen den midterste osv indtil det hele er tæt besat med nåle. Lad det ligge til det er helt tørt. Læg evt håndklæder over, hvis katten ikke kan blive fra det. Min kan ikke.
Strikke Marie

17374

lige det jeg ledte efter i denne tråd, men hvad dælen gør man når det er ungerne der ikke kan holde nallerne væk (x)

nå mangler lige en masse rækker inden sjalet er færdigt, men glæder mig til det er overstået, for så skal jeg igeng med et til min mor, da hun godt vil have et.

Knus

hellet
08-06-2008, 21:57
(6)Jeg synes simpelthen i er VILDT seje til det her sjal*103*
Jeg mener bare der var en tråd med de færdige ???For denne tråd er da godt nok lang*107*
(a)Hellet

bonderosen
23-06-2008, 16:49
De er bare SÅ flotte, de sjal I har fået strikket, så nu vil jeg også forsøge mig, men der går ged i det, hver gang jeg er nået til 18. række. Jeg har printet Strikke Maries maskeantal (indlæg 9) ud, så jeg har noget at holde mig til, men alligevel *151*

Nu forsøger jeg så for 4. gang - det må da kunne lykkes.

Bonderosen

Anne-Marie
24-06-2008, 14:51
Bonderosen...

Bare hæng i.... jeg er også først lige startet og har også trævlet op 3 gange... men nu er den der. ((O))

Jeg er ovre de første meget trælse og svære 24 p. Sikkent et tællearbejde, men det skal til.
Derefter går det væsentligt nemmere. *152*

Har også holdt mig til Strikke Maries maskeantal... det var en stor hjælp.

Strikke Marie
25-06-2008, 05:39
Bonderosen: hvis der går helt ged i den, så vil jeg gerne prøve at skrive de første 24 pinde ned af diagrammet. Det er altid dem, der er problemet - og som skrevet før. Gør det der står i opskriften - og lad være at tænke store kreative tanker her, for så går det galt.
Tjek efter hver retpind, at du har strikket det, du skal, så er det nemmere at forholde sig til.
Men tro mig, vi har alle trevlet et eller andet op i dette sjal. Det holder os vågne......men du vil elske det.*153*
Strikke Marie

SusanneKristensen
25-06-2008, 07:37
Jeg er lidt forelsket i dette sjal - men det 3. diagram jeg har fundet er ikke særligt godt

Jeg har ikke prøvet at strikke diagram før - er det dødsdømt på forhånd?? Jeg tænker det men håber det giver sig selv når jeg (måske) kommer i gang

Susanne

kolfifi
25-06-2008, 14:54
Hej
Jeg kunne også tænke mig at lave det flotte sjal,,,,meeen er der ingen som har en dansk opskrift, som jeg kan strikke efter, for jeg kan ikke læse eller tale spor engelsk mere efter mine blodpropper, så derfor spørger jeg om dansk opskrift, og jeg synes det er meget flot. hilsen kolfifi.

bonderosen
25-06-2008, 15:32
Jeg er nået til pind 52, og har 129 masker, og pind 54 er jo magen til, men her passer det ikke, når jeg når slutningen.

Jeg har trevlet vrangpind 53 og retpind 54 op et par gange.

Er der nogen, der tilfældigvis har skrevet op, hvor mange masker, der er i hver "afsats".

På min hjælpelap har jeg noteret:
Pind 38 - 42 = 99 masker
Pind 44 - 48 = 115 masker
På pind 50 eller 51 har jeg så de 129 masker.

Nu prøver jeg så igen, eller holder jeg en pause på 3 min.
Er vist lidt stædig, og kan godt se, at hvis maskeantallet ikke passer, ja så forløber mønsteret jo ikke rigtigt.

Bonderosen

loerup
25-06-2008, 16:07
Hej
Jeg kunne også tænke mig at lave det flotte sjal,,,,meeen er der ingen som har en dansk opskrift, som jeg kan strikke efter, for jeg kan ikke læse eller tale spor engelsk mere efter mine blodpropper, så derfor spørger jeg om dansk opskrift, og jeg synes det er meget flot. hilsen kolfifi.

i første indlæg der er en dansk opskrift samt link til diagrammerne

Marie

bonderosen
25-06-2008, 17:18
Hulk, er der ingen der har skrevet masketallet ned for hver "afsats".

Bonderosen

Mosterkoster
25-06-2008, 20:55
Men bonderosen, du kan da tælle dig frem til det. Jeg har ikke talt maskerne, men talt mellem hver rapport. Du skal jo strikke 8 rapporter og på den måde har jeg hele tiden haft styr på, om der var det korrekte antal masker på pinden. (z)

bonderosen
26-06-2008, 18:00
Så går det igen ((O))

Jeg havde hele tiden 1 maske for meget ved slutningen.
Den fejl, jeg lavede var, at "øg - vrang - øg" sad så fast i fingrene, men jeg skal jo ikke slutte af med øg, før de to sidste retmasker.

Ved ikke, om det er forståeligt, never mind - jeg skal til række 66.

Bonderosen (der er lidt stolt af sine nyopdagede færdigheder)

loerup
28-06-2008, 12:33
Endelig blev sjalet færdigt.

Nu mangler jeg at ligge det i blød og strække det ud i facon, så skal der nok komme billeder.

Marie

Strikke Marie
28-06-2008, 16:46
Vi vil se billeder loerup......*151*(F):mad::mad:
Strikke Marie

hundeuld
28-06-2008, 17:06
Emnet er efterhånden så langt, at jeg vil lukke det her og starte nr 2 ((O))

Her http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?p=114273#post114273 *141*