PDA

Se fuld version : Kranie fra et rådyr

Spelsauen
15-03-2008, 19:23
I dag fandt jeg et kranie fra et rådyr. Nogle af halsvirvlerne sidder forsat på og underkæben lå lige ved siden af. Altså et helt komplet kranie der kan samles så tænder og det hele passer sammen.

Er der nogen der ved hvordan jeg kan rense det helt rent og evt. efterbehandle det?

Mosterkoster
15-03-2008, 19:42
Det skal koges, men hornene må IKKE komme ned i vandet. Det skal være langsom kogning. Det skal koge til man kan pille kødet af. Derfeter skal det i brintoverilte til man synes det er blegt nok. Her må hornene heller ikke komme i kontakt med brintoverilten.

Rigtig god fornøjelse. Hvis der er flere spørgsmål, kan du bare spørge. Det er min mand der ved sådan noget, har været i lære som dyrekonservator.

Husk at det kan lugte temmelig fælt at koge kraniet.

Hjørdis Jensen
15-03-2008, 19:42
Mon ikke Steffen ved lidt om, hvordan man koger det, det syns' jeg at jeg har læst noget om herinde !

Spelsauen
15-03-2008, 20:34
Det lyder jo let nok - kogte engang fårklovene, min plan var at lave en rasle (:) - det er blevet til en UFO-rasle, men ja det lugtede meget kvalmt og mavemusklerne motionerede da også noget da jeg rensede dem færdig. (ghf

Betyder det så at knogler, kranier osv. koges uanset hvad de skal bruges til. Det med kogningen er ikke kun hvis man vil lave smykker af det?

Mosterkoster
15-03-2008, 20:41
Skal det renses hurtigt af så koger man det altid. Man kan også vælge at lade det stå i en spand med vand ude i haven, hvor der så er nogle bakterier i som kan rådne kødet. Skulle hilse og sige, at gevirerne ikke må komme under vand, da det ødelægger gevirerne. Man kan også lade det ligge ude og gå i forrådnelse og derefter vaske det og så komme det i brintoverilte. Men det er altid nemmest at koge det. Og ja det skal altid rensen af næsten uanset brug (medmindre det er til hunden (ghf)

Han siger at man også kan skaffe nogle museumsklaner
men nu er vi vist over i den helt specielle afdeling.(ghf(ghf

hundeuld
15-03-2008, 21:40
Smid det i en myretue i en skov, så forsvinder alt der ikke skal være der, uden det tager skade..

Steffen
15-03-2008, 21:42
Jeg har koge horn for at blødgøre dem for at nette dem ud.
rense et kranium har jeg aldrig gjort .
men jeg kan stærkt anbefale at afkogning af horn / ben skal gøres udendørs
da det lugter meget slemt i hele huset i mange dage efter.

Mosterkoster
15-03-2008, 22:47
Myretuen er en god ide, men så skal man nok lige sørge for at Mikkel ikke tror det er en 5. stjernet. (ghf(ghf

hundeuld
15-03-2008, 22:57
Det skal bare graves 2 spadestik ned, og en sten over, så sker der ikke
noget.

Mosterkoster
15-03-2008, 22:59
Ja og så er man fri for stanken indendørs.

Min mand har engang kogt en kat af, og han blev jaget ud af huset med gryde og det hele af min svigermor.
Det skulle have været et kosteligt syn. (ghf

Spelsauen
16-03-2008, 01:04
Ja det kan jeg tænke mig (ghf. Min mand var heller ikke specielt begejstret, da han kom hjem (ghf - og for min egen del, tanken om stanken (Å)....

Så hvis jeg kan springe kogningen over vil jeg gerne det. Faktisk er det afpillet, der sidder bare lidt tilbage som et meget tyndt lag - og det er desværre uden horn, men meget flot og intakt. Derfor kunne jeg godt tænke mig og beholde det.

Havde det nu ligget i myretuen, kunne man da springe ret til vand og brintoverilte processen?

Mosterkoster
16-03-2008, 01:08
Ja det kan du, altså bortset fra at det så nok lige skal vaskes. (ghf

(Jeg bliver selv en del klogere af det her, for jeg aner ikke en disse om det)

Blev for en del år siden ringet op kl. 7.00. Kør lige hen under tunnellen, der ligger en ræv, tag den lige med hjem. Det sker når man er gift med en gal udstopper. (ghf

Mosterkoster
16-03-2008, 01:10
(Å)
Fik altså ikke set at du rent faktisk nævnte vand, tror vist jeg skal finde en horisontal stilling.

Spelsauen
16-03-2008, 01:13
Og have børstet tænder. Netop tandsættet er meget flot.

- Og så er jeg vist nået frem til "dumme" spørgsmålet. Kan jeg vaske det i f.eks brun sæbe vand?

Mosterkoster
16-03-2008, 01:18
Ups, det ved jeg ikke, jeg svarer i morgen når gemalen er vågnet.(z)

Spelsauen
16-03-2008, 01:22
Det er bare fint Mosterkoster - lad endelig manden få sin skønhedssøvn (:). Og mange tak for dine svar indtil videre ((O))

Mosterkoster
16-03-2008, 08:08
Nej du skal ikke bruge sæbe af nogen slags. Du skal bruge varmt vand og en børste, evt. med en gammel tandbørste. Når der ikke er noget løstsiddende tilbage, så læg det i brintoverilte. Jo højere procent brintoverilte, jo hurtigere blegning.

Spelsauen
16-03-2008, 08:52
Rigtig mange gange tusind tak svaret. Det vil jeg fluks gøre. Hils manden - der kunne godt gemme sig endnu et spørgsmål. Nemlig hvordan jeg får samlet underkæbe med overkæben. Men først skal det renses. (a)(qwe

Mosterkoster
16-03-2008, 09:08
Normalt samler man dem ikke, men har dem løst oven på hinanden. Hvis du gerne vil have dem samlet, borer man en fjeder ind bagi,

Citat:" det er til undervisningsbrug, men det bruger man mest til køer"

Så ved vi det.(z)

Spelsauen
16-03-2008, 13:38
(xyk) for undervisning er ikke lige med planen (ghf