Se fuld version : Hvad har du på væven nu?
Er bare nysgerrig for at finde ud af, hvad der er gang i på vævene rundt om i landet/verden.
Jeg tog et - skal jeg sige det selv - ret vellykket skotskternet tørklæde af væven i starten af februar, hvorefter jeg gik i gang med noget hanefjeds-agtigt. Jeg fik kun vævet ca. 5 cm, så måtte jeg pille det af, fordi trådene knækkede HELE tiden.
Jeg har været rodet ind i noget teater, så jeg har ikke haft så meget tid, men fik endelig lidt tid og energi søndags. Så nu sidder der trend til et "morfar-tørklæde" til en god ven på væven.
Jeg har haft det skidt med at der ikke sad noget på væven i så lang tid. En ting er at der ikke bliver lavet noget, men at væven står tom!
Det skulle egentlig være den trend jeg har liggende til et tørklæde til min datter, men det er 150 cm bred, så der skulle jeg have to til at hjælpe med at bomme.
Glæder mig til at høre om dine projekter.
Hilsen
Sus
Strikkelene
07-04-2008, 00:41
Cherwy skrev:
Jeg fik kun vævet ca. 5 cm, så måtte jeg pille det af, fordi trådene knækkede HELE tiden.
Jeg er bange for, at du ikke har brugt en spreder. Det skete også for mig flere gange, da jeg vævede min plaid (som jeg fik af væven i marts måned), indtil min vævelærer fandt ud af, at det var fordi jeg ikke brugte en spreder. Hun fandt én til mig og siden knækkede trenden ikke længere.
Nu er vores vævekursus stoppet for denne sæson og vi begynder først igen til efteråret. Men jeg har en lille, gammel børnevæv her, som jeg for noget tid siden fik sat trend på til stof til en "mulepose". Men jeg har ikke fået vævet noget og da jeg så på trenden i går, var den blevet lidt "uglet". Så jeg har kørt al trenden hen på forbommen (bare rolig! Jeg har stadig både skel og skelpinde i). Og nu bøvler jeg med at få redet ugleriet ud. Væven er kun 32x38 cm, så jeg kan sidde med den på skødet. Men den kan da sagtens bruges til at væve mindre ting på. Jeg har bare købt et par nye skytter til, da de oprindelige er forsvundet.
enelvest
13-06-2008, 11:42
Jeg har to halstørklæder på væven lige nu, i spidskipper. Ved godt det ikke lige er sæson for halstørklæder, men så er de jo klar til kulden sætter ind.
Jeg bruger aldrig spredere, og har meget sjældent problemer med knækkede tråde. Det gælder bare om at lægge godt ind, så ikke man får trukket bredden sammen. Det er såmænd bare min erfaring ;-)
jeg fik jo sidste år en klap-væv ,(x) men måtte opgive at sætte trend , da mine øjne ikke er så gode , men jeg byttede mig så til en rammevæv og det var bedre , så jeg er begyndt at væve et kludetæppe , mit første væveprojekt *134*og da jeg går og får underlige ideer*120* ville jeg have en spraglet trend , da det er gamle hvide lagner der skulle klippes i strimler til tæppet , syntes selv at det ser enormt flot ud
(a) Jane
hundeuld
22-06-2008, 19:31
Vildt flot, sidder du ude i din nye udestue og laver det ?((O))
strikkelise
22-06-2008, 19:32
Hatten af, det er bare flot.(39)
selvfølgelig gør jeg da det hundeuld , jeg er jo næsten flyttet der ud , i dag har der været nogle gevaldige byger og torden , men der lunt og rart at være
(40) (a)Jane
enelvest
13-07-2008, 19:58
Jaheta - hvor er det flot med den spraglede trend (qwe Det må jeg prøve en gang.
Strikkelene
13-07-2008, 20:10
Ja, den ser flot ud, din spraglede trend, Jaheta!
Det irriterer mig, at jeg ikke kan få min photobucket til at uploade mit billed af min plaid. Det lykkedes mig nemlig at skanne den ind i min bærbare computer.
21371
tryk på billed
Strikkelene
14-07-2008, 15:35
Tusind tak for hjælpen med at sætte billedet ind, Hundeuld.
Plaiden er ca. 2 meter lang. Jeg vævede ikke noget specielt mønster bare så meget med hver farve, som jeg havde lyst til. Det er resten af garnet fra den, jeg nu bruger til at strikke Hundeulds sjal med.
enelvest
15-07-2008, 14:34
Hvor er din plaid flot, Strikkelene (qwe
Du væver også på en klap væv kan jeg se, det ligner en Tim væv.
Strikkelene
15-07-2008, 14:40
Tak Enelvest!
Jeg ved ikke nøjagtig, hvad væven hedder. Det er en, jeg låner der, hvor jeg går til vævning. Næste gang vil jeg prøve, om jeg kan finde ud af at bruge 4 tramper. Det er nok bare en vanesag. Og når jeg får vænnet mig til, at der er 4 tramper istedet for 2, så kan jeg sikkert væve på den i søvne.
enelvest
15-07-2008, 15:05
Næste gang vil jeg prøve, om jeg kan finde ud af at bruge 4 tramper. Det er nok bare en vanesag. Og når jeg får vænnet mig til, at der er 4 tramper istedet for 2, så kan jeg sikkert væve på den i søvne.
Det kan du sagtens finde ud af, det er jo det samme der er bare flere tramper til hver fod *108*
Jeg har en Tim væv med 6 skafter og det kører bare derud af, kunne bare godt ha brugt flere tramper. Sådan er det, mere vil have mere *120*
strikkelise
16-07-2008, 07:58
Har i nogle forslag til hvilken bomuldsgarn, man kan bruge til viskestykker, gerne noget der bliver til et luksus viskestykke.*172*
Spelsauen
16-07-2008, 08:22
Nej forslag har jeg ikke, men jeg har fået et tilbud om at låne en bordvæv. Ved så ikke lige hvad sådan en fylder, men der har været en tråd om det. Nogen husker den fra deres barndom *120*!
Så hvis jeg får den instaleret, kunne det da godt være jeg skulle være med på et viskestykke *181* !
(ved så ikke lige hvad supersine har med det at gøre *120*)
Strikkelene
16-07-2008, 14:28
Strikkelise! Jeg tror, det skal være noget med hør i. Det kan jeg huske, at min vævelærer har sagt til os. Jeg kan ikke lige huske, hvorfor, men hør/bomulds garn skulle være det bedste til viskestykker.
enelvest
16-07-2008, 15:19
Jeg bruger altid Cottolin til viskestykker. Det er en mega god kvalitet, de suger godt når de er vasket et par gange. Cottolin = 60 % bomuld og 40% hør.
Du kan også bruge bomuld 16/2 - hvis du hellere vil have 100% bomuld.
Strikke Marie
16-07-2008, 15:25
Hvor er det fine ting I væver, bliver helt "sulten" efter at få min væv hjem igen.
Jaheta: det ser hamrende godt ud med den spraglede trend. Har vævet mange kludetæpper, men aldrig tænkt så kreativt. Tak for ideen.
Strikke Marie(z)
strikkelise
16-07-2008, 18:48
Jeg bruger altid Cottolin til viskestykker. Det er en mega god kvalitet, de suger godt når de er vasket et par gange. Cottolin = 60 % bomuld og 40% hør.
Du kan også bruge bomuld 16/2 - hvis du hellere vil have 100% bomuld.
Hej enelvest
Har du prøvet at lave viskestykker med bomuld 16/2 som trend og hør 16/1 som islet?
Har i nogle ideer om hvor det er billigs at købe garnet?
enelvest
17-07-2008, 13:29
Hej enelvest
Har du prøvet at lave viskestykker med bomuld 16/2 som trend og hør 16/1 som islet?
Har i nogle ideer om hvor det er billigs at købe garnet?
Måske for maaaaange år siden, har ihvertfald lavet dem med db.tråde16/2 i trend og noget hør i islæt.
Jeg køber altid Cottolin/Nialin hos Grønhøj, det synes jeg er billigst. Sidst jeg købte gav jeg 55 kr. for ubleget og 75 kr. for farvet. Kan ikke huske om de har Bomuld 16/2, men mon ikke. Skytten er også et godt sted at købe vævegarn.
strikkelise
27-07-2008, 17:56
Så har jeg lidt på væven, det er til et tørklæde, farverne er nok lidt specielle, men det skyldes at det er rester og at nu skulle de bare bruges.
Strikkelene
27-07-2008, 18:03
Det ser flot ud, Strikkelise! Det gør ikke noget, at det er specielle farver. Sommetider kan en speciel farvesammensætning også se godt ud!
hundeuld
27-07-2008, 18:54
Nemlig, så bliver det helt ens eget...*172*
enelvest
29-07-2008, 13:17
Det ser rigtig flot ud Strikkelise (qwe
dyhr-kostow
29-07-2008, 13:35
Sidste år var jeg på et textilværksted i Århus, og der vævede jeg bla. viskestykker. her var trenden sat op i hør, og islættet var bomuld....
Mønsteret var drejl, og jeg havde gang i 8 tramper.... med tungen lige i munden fik jeg 6 lækre viskestykker ud af det :D
strikkelise
30-07-2008, 17:47
Sidste år var jeg på et textilværksted i Århus, og der vævede jeg bla. viskestykker. her var trenden sat op i hør, og islættet var bomuld....
Mønsteret var drejl, og jeg havde gang i 8 tramper.... med tungen lige i munden fik jeg 6 lækre viskestykker ud af det :D
Er lidt misundelig på din kunnen. Jeg er første på venteliste i FoF horsens på Skaftevævning kursuset. Det var jeg også sidste år og der kom jeg ikke ind. Men jeg må jo bare håbe at der er en der melder fra i år.*141*
Strikkelene
13-10-2009, 20:07
Jeg har snart en trend til 4 stk. viskestykker (45 x 70 cm), som skulle have været 420 cm lang - men jeg lod den være 450 cm, så der er lidt ekstra at tage af. I dag nåede jeg 99 tråde af 376 - så det er ikke engang halvdelen - på trendbordet. Det er meget tyndt bomuld. Og det bliver enten stribet eller ternet. Det er jeg ikke blevet enig med mig selv om endnu. Måske kommer den på væven næste tirsdag.
strikkelise
14-10-2009, 07:41
Hæng i glæder mig til at se det, selv har jeg lige taget et tørklæde af væven, nu skal der så lige laves frynser.Jeg har snart en trend til 4 stk. viskestykker (45 x 70 cm), som skulle have været 420 cm lang - men jeg lod den være 450 cm, så der er lidt ekstra at tage af. I dag nåede jeg 99 tråde af 376 - så det er ikke engang halvdelen - på trendbordet. Det er meget tyndt bomuld. Og det bliver enten stribet eller ternet. Det er jeg ikke blevet enig med mig selv om endnu. Måske kommer den på væven næste tirsdag.
Strikkelene
14-10-2009, 14:08
Jeg går jo kun til vævning denne ene dag om ugen. Men jeg gør det så hurtigt, som jeg kan. De næste par gange går jo nok med at jeg skal kamme, bomme og sølle og andre ting, før jeg kan komme igang med at væve. Det er jo altid forberedelsen, der tager længst tid.
Har fået sat trend på min fine nye rammevæv, og er også begyndt at væve. Har vist igen haft alt for høje ambitioner, for det er godt nok tyndt sådan noget silke i 60/2, men min stædighed hjælper mig sikkert færdig.
Strikkelene
08-03-2010, 21:45
Jeg begyndte på at væve på mine viskestykker sidste tirsdag. Jeg får dem først færdig engang til efteråret. Nu holder vi snart sommerpause (ærgerligt!!). Jeg mener, at jeg viste min lærer et "trendreps-mønster" og sagde, at de gerne måtte få dette mønster. Men der gik noget galt enten i sølningen eller opbindingen af tramper. Så viskestykkerne får et lidt andet mønster (som jo egentlig er en fejl, men det ser så spændende ud, at jeg beholder det). Så det er et "Lene-mønster", jeg væver viskestykkerne i. Jeg skal prøve, om jeg kan tage et billed af det i morgen.
Strikkelene
09-03-2010, 12:11
Nu varer det ikke så længe, før jeg skal til Gudumholm og væve mere. Jeg glæder mig!
Strikkelene
09-03-2010, 20:18
Vævemønster til viskestykker á la Lene (det er muligvis en søllefejl, men jeg synes, det ser flot ud alligevel).
http://www.rokken3.dk/forum/images/styles/fancyred/attach/jpg.gif viskestykker 002.jpg (http://www.rokken3.dk/forum/attachment.php?attachmentid=41445&stc=1&d=1268158786) (22,0 Kb)
http://www.rokken3.dk/forum/images/styles/fancyred/attach/jpg.gif viskestykker 003.jpg (http://www.rokken3.dk/forum/attachment.php?attachmentid=41446&stc=1&d=1268158786) (26,5 Kb)
Hurra! Jeg fik billederne ind alligevel!
Nye mønstre opfindes ved at der sker utilsigtede fejl, så husk nu hvor du har lavet den, så du igen kan væve det flotte mønster. Det må da blive en fornøjelse at vaske op herefter.
Strikkelene
10-03-2010, 00:10
Ja, de viskestykker skal nok blive søde.
Jeg er ikke sikker på, hvordan fejlen er opstået. Men jeg fik nogle nye søller på, der hang sammen. Og jeg fik besked på, at jeg endelig ikke måtte skille dem ad. Jeg kan forestille mig, at jeg måske har taget fejl af nogle af søllerne og har søllet dem lidt forkert. Et sted var en trendtråd ikke kommet med og den tog vi helt væk.
Jeg væver med dobbelt garn i islættet.
strikkelise
14-03-2010, 16:54
¨Jeg har lige været på slottet og har fået vævet lidt. Jeg har sat op til håndklæder, skal tage et billede næste gang jeg kommer derop.
strikkelise
20-03-2010, 15:18
Jeg har lige sat min terapi væv op. Det skal blive til et tørklæde. Garnet har jeg selv farvet.
madam-mim
20-03-2010, 18:36
Det lyder trist med den trend , der hele tiden knækker. Ved du hvorfor?
Ang. den trend du har liggende til et tørklæde - 150cm bredt - det er da noget der vil noget. Bruger du ikke pådragningsknægt, det er simpelthen en genial opfindelse, da man kan bomme på alene uanset bredde- længde, og man kan stille og roligt gå og nusse med trenden.
jeg har ligge klippet en plaid ned, og ved gud!!! DER ER VÆVEFEJL I!!! aaarrgg(Å) Jeg har trampet 1 islæt forkert. Gad vide om der er andre end mig der ser det, men alligevel. Og jeg var endda så omhyggelig med kanterne og alt det andet. Jeg tror jeg vil lægge den fra til imorgen og så se på en med nye øjne. jeg græmmes
Hilsen Madam-Mim
Spelsauen
20-03-2010, 19:22
Madam-Mim, husk Gud er den eneste der kan skabe noget perfekt!!! (z) Men åh,... hvor kan det give følelsen af... (Å)!!!
Jeg blev færdig med et halstørklæde på rammevæven. Både trend og islæt er med HO-strik`s specialitet, bæver og ræv uldgarn. Resten af trenden bliver brugt til tasker, med islæt af skiftegarn fra Ul`dorado.
Hvor er det fine ting I laver. I er nu "skyldige" i at min ønske/to do liste er blevet mega lang ((O))
Strikkelene
20-03-2010, 21:59
Hvis det kun er en mindre fejl og det kun er dig, der kan se den, Madam Mim, så er det måske ikke så slemt. Er det ikke et sted, hvor du kan skjule det på en eller anden måde.
Min trendfejl eller trampefejl er jo bare blevet et nyt, spændende mønster.
Strikkelene
21-03-2010, 14:13
Jeg har lige fået en email fra min vævelærer med et link til et godt sted at købe væveting.
Her er webadressen: http://www.decotex.dk/
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.