PDA

Se fuld version : Nette Stormlund - garn -spinding -design

rokken
21-01-2007, 14:32
Så har jeg prøvet det!

efter at have øvet en masse fåreuld - og synes jeg kan det, kastede jeg mig over hundeulden. Min egen hund er knap 1 år, og leverer ikke de store mængder endnu, så jeg satte en annonce op i en hunde.nyhedsgruppe, og eftersøgte hundeuld modbetaling i form af hjemmelavede bolcher.

Flere bed på - og jeg har modtaget masser af uld fra Heidi på Bornmolm, som har en bearded collie. Garnet er lavet af hans uld. Hans uld er ½ varm lysegråog ½ hvidt. Der er en anelse rødt i også. Jeg satte det sammen med fåreuld, fra et får som der var en del gråt i ( Det jeg fik med hjem fra Gilleleje, Bente...... )

Det er blevet sådan her. Bundtet er på 140 gram, og jeg har uld nok til et bundt mere. så jeg ved da , hvad jeg også skal lave de næste par dage.

rokken
21-01-2007, 14:32
Åh jeg bliver altså så imponeret når I går igang med at spinde selv, det er altså imponerede arbejde, det tror jeg aldrig jeg kunne lære... (sos)

Hvad skal du strikke af det

rokken
21-01-2007, 14:33
Jeg skal i hvert fald strikke et pandebånd a la Bente

Og så overvejer jeg Mary-huen. Jeg tror det vil kunne være flot - og jeg har jo garn nok - ca. 300 gram når det andet bundt er i hus.

Jeg havde ellers tænkt, jeg ville lave hjemmsko - for det mangler vi, men jeg nænner det ikke. Jeg synes garnet er for flot at bruge til hjemmesko, hvor det bliver slidt ned på få måneder.

rokken
21-01-2007, 14:33
Du har haft en god lærer mester, siden du kan alt det nu
Flot arbejde

rokken
21-01-2007, 14:34
Ja, det er bare flot Nettie ! Jeg er imponeret.
Jeg synes, det sværeste ved at spinde, er at lave garnet lige præcis, så det passer med den strikkefasthed man havde tænkt sig. Men det er vel bare et spørgsmål om øvelse ?

rokken
21-01-2007, 14:34
Jeg har haft en rigtig god lærermester (H)

Ja - et halstørklæde er en mulighed, men jeg mangler akut en hue. måske der bliver til det hele - jeg fik lige en mail om, at der er mere hundeuld på vej.

Garnet vejer 140 gram - og det er 245 meter langt.

D.v.s. 100 gram = 175 meter.

Jeg plejer at ligge på 100 gram = 160 meter, så det er kun en anelse tyndere, i.f.t. hvad jeg plejer.

Jeg synes det er nemmere at lave hundeulden tynd, fordi den bare "glider" mellerm hænderne. Jeg har en ide om, at det uld jeg snart får hjem fra karteri - som er er kartet og vasket - ligeledes er nemt at få tyndt. Jeg tror at det fedtede fåreuld, er sværere at gøre rigtigt tyndt.

Derfor har jeg en forhåbning om, at når jeg går i gang med angora - at det er relativt enkelt at lave tyndt. Jeg var SÅ imponeret at Nanna, som strikkede de florlette sjaler - med flotte hulmønstre - af sine egne angora-kaniner.

Men hun har brugt 20 år på det - og ulden ryger også på karteri. Jeg så hun havde en kasse stående, som var kartet.

Men lige nu synes jeg det er rigtigt rart med det lidt tykkere garn ( og så tykt er det nu heller ikke - passer til pind 4 ). Jeg mangler virkelig varme vinterting til os alle herhjemme

M.h.t. opskrifter - så ja. Jeg regner altid tykkelsen på mit garn ud - og tilpasser så opskriften. F.eks . Maryhuen. Jeg vil ikke sætte to garn-typer sammen, som angivet. Jeg tager mindre pinde, og flere masker. Det er lidt regneri - men plejer at lykkes.

rokken
21-01-2007, 14:35
Noget karteflor kan laves tyndt, men det kommer lidt an på fra hvilket får.

Men man kan lave sytråds tyndt garn af uld direkte fra fåret, det kommer an på indstillingen på rokken = trækket.

Dejlig at se du er i gang

Til en hue går der ca. 80 / 100 gram

rokken
21-01-2007, 14:35
Hej Bente!

Skal jeg så stramme den eller løsne ?

Jeg har eksperimenteret lidt, og synes den står perfekt nu i.f.t. at jeg bare kan knokle derudad. Strammer jeg, knækker garnet hele tiden, og hvis jeg løsner overspinder det.

Men det er måske mm, der er tale om ?

Nå - men nu skal jeg lige lave et bundt magen til, så jeg kan ikke pille, før det er færdigt

rokken
21-01-2007, 14:36
det er da godt at du har fundet "tråden" til at spinde. Hvad med kattehår kan det ikke bruges? Altså ikke fordi at jeg har nogen kat, men jeg tænkte bare på alle de langhårede racekatte der findes?

rokken
21-01-2007, 14:47
Så!

Nu blev en uges arbejde færdigt. Jeg har brugt ca. 25 timer på det.

Men sikke en sejr. Det var jo overtagelsen af en angora-kanin, der satte mig i gang med at spinde.

Her er 1 bundt. Det vejer præcis 100 gram - og ( hold fast! ) rækker 411,2 meter. Jeg har altså spundet næsten 1 kilomter tråd, for at lave dette bundt.

Med andre ord rigtigt tyndt - men hvor er det lækkert. Blødt og let.

Min opskrift på sjal må forkastes - garnet er for tyndt. Jeg skal have fundet en med masser af hulmønster - og : Nåh ja - lige spinde 2 bundter mere ( jeg har kun spundet ca. 1/3 af ulden ).

Bør jeg vaske garnet, inden det bliver strikket ? Det er jo ikke fedtet eller beskidt. Men muligvis det kryber ?

rokken
21-01-2007, 14:47
flot arbejde hvad tjener du i timen? fornoelsen af at selv gjort er vel gjort?

rokken
21-01-2007, 14:48
Ja - det er bestemt ikke for pengenes skyld
l:

Men glæden ved at klippe sin kanin, og selv spinde ulden til garn er fantastisk. Der er kun en ting, som er bedre - det er når man står med det færdig-strikkede i hånden. Og det glæder jeg mig til..........

rokken
21-01-2007, 14:48
DET ER FLOT NETTE
UG kryds og slang med en pil opad.
I håndvasken med det, så skal du bare se løjer.

Forstår i hvorfor det koster 1.25- pr gram hos mig

rokken
21-01-2007, 14:49
Godt spundet , har du monteret metertæller på din rok .

rokken
21-01-2007, 14:49
Næh - men det ville ellers være smart. Måske noget for dig ?

En omgang på min garnvinde er præcis 1,6 meter - så det er bare at gange det tal med antal omgange, når jeg vinder op.

Jeg vandt 257 omgange op i går - og ganget med 1,6 giver det 411,2.

rokken
23-01-2007, 13:19
Med mit garn.

Jeg har længe gerne villet have mit garn til at se mere "proffesionelt" ud - og helt konkret gerne villet have flere snoninger på tvindingen. Jeg tror Hundeuld har været lidt træt af at høre på mig - for man må jo godt kunne se, at det er håndspundet.

Og ja - det er da rigtigt. Men jeg har alligevel brugt de sidste 14 dages tid på at lege med det. Spundet lidt hårdere - således jeg også kunne tvinde lidt hårdere. En ekstra udfordring har været den ny vingeten.

Et godt fif med at hive sit garn 1 meter ud under tvindingen, og at lade det falde ned i et U, og se om det har tendens til at krølle til den ene eller anden side, gjorde at jeg fandt den helt rigtige balance.

Jeg har aldrig før lavet så godt garn - og lige nu kan jeg ikke får armene ned (H)

Disse to bundter er lavet i dag.

Det hvide er angora - fra min hvide kanin. Det er spundet ret tyndt - er noget tyndere end strømpegarn. Det brune/sorte er berner sennen hundeuld + sort fåreuld - også pænt tyndt. Der er fuldstændig balance i det - hænger helt lige ned i bundterne

rokken
23-01-2007, 13:20
Og hunde-garnet.......

rokken
23-01-2007, 13:21
WOOUUUUUUUUUUUUUUUU det kan man virkelig se - det er kanon flot - kan godt forstå du er tilfreds - du må være et naturtalent - men mon ikke din "fingerspidsfornemmelse" og evnert fra musikken - hjælper dig til at blive dygtig i et nyt fag - og så hurtig ??

rokken
jeg er imponeret....hvad mon du har været i dit tidligere liv...!!!

rokken
Et vildt gæt er : Hund

rokken
23-01-2007, 13:22
vov vov....godt bjæffet...mynde med et godt pelsværk....er mit bud !!

rokken
23-01-2007, 13:27
Nette Stormlund :

I skal lige se mit uld.

Det er merino - og det kostede under 400 kr. for disse 4 kilo. Der kommer så lidt tranport oveni - men jeg har ikke fået regningen endnu.

Det er hamrende lækkert - særligt det grå.

rokken
23-01-2007, 13:28
kan det også bruges til filtning ???
spørger uerfarne jeg...

det ser skønt ud..

rokken
uha det må jeg have noget af med tiden, og så til den pris....

rokken
Øjjj... Hvor ser det godt ud.
Og hold da k.... , hvor er det billigt.
Det kan være, at vi engang skulle gå sammen om at bestille derfra,
hvis vi kan spare porto. Men det er jo slet ikke sikkert, at portoen er så dyr. Det uld jeg købte i England sidste sommer, var også rimeligt i pris,
men portoen kostede næsten ligeså meget som ulden.

rokken
23-01-2007, 13:29
Det her er en del af en fællesbestilling i spinde-farvegruppen, som jeg er kommet med i.

Så vi sparer en del porto, da det sendes samlet.

Men jeg har endnu ikke fået regningen........

Men merionen kostede vist 9 euro kiloet - så det er jo rørende.

Herhjemme koster merino som regel 300 kr. pr. kilo.

Så der er meget sparet.

- og det skal jo bruges til alt muligt forskelligt, men der kunne vel komme 7-8 trøjer ud af det, Supersine.......

rokken
23-01-2007, 13:29
Jep ... du kan tro du kan filte med det det jeg bruger ! ( de 2 typer du fik ved mit besøg er samme slags .. den ene lidt blødere end den anden - men begge merino !)

rokken
23-01-2007, 13:30
Det blev 423,50 .........(H)

rokken
23-01-2007, 13:30
Yes, jeg noterer mig, hvem der gerne vil være med på en fællesbestilling.
Jeg har lige besøgt en´af dem Nette har købt ind sammen med, så jeg fik lov at røre ulden. Det er super kvalitet og vanvittig billigt ! Fatter ikke at det kan lade sig gøre til den pris. Men, men men... jeg bliver nødt til at slå koldt vand i blodet, og tage mig sammen til at få solgt noget af det jeg laver, inden jeg bestiller mere uld. Så hvis Jer der har udtrykt ønske om at være med på en fælles-bestilling ikke kan vente, - så kan i jo bare gå sammen og bestille nu.

rokken
23-01-2007, 13:31
Fik du mærket hendes alpaca ?

Øj, jeg sparker mig selv over at jeg tænkte : "Neeej, hmmm - ej, jeg venter lige lidt!" Sådan en nærigfryns jeg var - og jeg har bittert fortrudt.

Ha ha Kender godt den med et regnskabet skal balancere. Det gjorde det også for 1 måned siden - men der skal godt nok laves noget garn nu for at få det i balance igen. Helt nøjagtigt 2,5 kilo

Men det er da en billig hobby, alt andet end lige - og sund! Den feder ikke (for det har man ikke råd til )

rokken
23-01-2007, 13:31
Jeg kan sagtens vente ( jeg går heller ikke lige ud for garn og opgaver lige foreløbigt) Jeg skla jo snart til at have manden opmagasineret ude i garagen for der kan blive plads til mere garn

rokken
23-01-2007, 13:32
Jeg er også med på en fælles bestilling- jeg har jo slet ikke noget uld at spinde(ghf

rokken
23-01-2007, 13:32
(ghf Det er dælme løgn!!!(ghf

rokken
23-01-2007, 13:33
hmmm du siger noget......HU

Gad vide, hvor Lars egentlig er henne........

rokken
23-01-2007, 13:33
Nåååå jeg glemt lige hele gæstehuset, men når jeg er færdig med det sååå, og det spiser ingen brød af at ligge..... og jeg har solgt mega meget i febuar uha uha , så jeg må godt..... (H)

Lars er da på rokken.... nå nej, han ligger nedeunder al din uld....

rokken
23-01-2007, 13:34
Ha - ha Nette, - den med balance i regnskabet var god...
Her hos mig, er der totalt ubalance. Jeg køber og køber uld og redskaber.
Har ikke fået en eneste 25-øre ind på den anden vægtskål.
Jeg bliver bare glad i låget, når nogen synes om det jeg laver, og inden der er gået 1 split-sekund, har jeg givet det væk.

Men nu skal der altså andre boller på suppen. - Tror jeg nok ...

rokken
23-01-2007, 13:35
hundeuld skrev:
Jeg er også med på en fælles bestilling- jeg har jo slet ikke noget uld at spinde (x)

Nååååhhh... Stakkels Hundeuld.... (n)

Har din mor ikke lært dig, at man ikke må lyve ?

rokken
23-01-2007, 13:35
Hmmm jo det gjorde hun da vist nok (x)
Men jeg lyver altså ikke ret meget, for det er ikke min uld der står der over, i hvert tilfælde ikke ret meget af det, det er kundernes, som rykker og river i mig øvv jeg burde slet ikke sidde herinde....(n)

rokken
23-01-2007, 13:36
Gad vide, hvor længe det lykkes mig at undlade at spørge; "Hvordan bruger man en håndten? (H) " for slet ikke at snakke om "Hvis nu jeg får min moster til at gemme ulden fra sin mini-colli, hvordan får jeg så omdannet det til uld?" (x)

Nej nu må jeg over til strikkepindene altså (som om jeg ikke har nok at lave (F) )

rokken
23-01-2007, 13:36
Jamen du kommer jo snart fordi (H) , så skal jeg lærer dig at bruge en håndten og du kan få noget fåre uld at lege med.
Har da vist også nogle håndten hængende, mon ikke der kunne blive en til dig også... (H)
Så gem endelig colli ulden

rokken
23-01-2007, 13:37
Nøøøøj et flot tilbud (H) Har netop betalt færgebilletten og skal til at få brikkerne til at passe med alle derovre - håber så meget, at jeg kan sætte tid af til mere end aflevere kassen (gemalen fik det der åhnej, hvad har hun nu gang i udtryk, da jeg luftede ideen )