PDA

Se fuld version : Raggesokker/hjertegarn

Nette
06-03-2008, 15:41
Da jeg havde strikket mit første par sokker, følte jeg mig som en rigtig kvinde. Jeg var edder stolt, og strikkede det ene par efter det andet.

Med tiden er jeg blevet træt af at strikke sokker, og når det sker, er det efterhånden kun raggesokker, jeg kan overkomme.
Jeg synes, at pind 2½ og 3 tager alt for lang tid at komme igennem. Måske foranledet af, at min far hvert år til fødselsdag og jul har tradition for at få to par sokker i str. 43 med knælangt skaft, strikket på netop pind 2½ og 3. Jeg knokler løs fra hhv. påske og efteråsferiefor at nå det.

Men forleden, da jeg var nede ved Fandango her i Århus, fandt jeg, til min store overraskelse, raggegarn i de der mønsterfarver, som jeg ellers kun hidtil har kunnet finde i tynde udgaver.
Jeg kan så eftefølgende herinde se, at det ikke er en hel nymodens ting, det er bare mig, der har været bagud som sædvanlig.

Men jeg vil altså lige slå et slag for det garn endnu engang, for det er godt nok fantastisk at arbejde med.
Garnet er 70% superwash uld og ekstrem blød. Meget blødere end det tynde og endnu meget blødere end det almindelige raggegarn. Samtidig har det en rigtig god elastisk evne, som kun en kender kan bemærke - Det glider nærmest helt af sig selv fra den ene pind til den anden.
For mig er det virkelig kræs, at sidde og strikke med, og så går det jo ret stærkt.
Jeg har lige vedlagt et billede. Normalt strikker jeg rib på hele skaftet, men disse sokker skal ikke holdes oppe. Det er sådan et par jeg-skal-lige-ind-og-have-varmen-inden-jeg-skal-ud-og-knokle-igen-sokker til kolonihaven, og så ved jeg faktisk ikke, hvad størrelse det er, for jeg har bare strikket noget tilfældigt ud fra hovedet. :-)

Måtte bare lige dele det med jer.

Nette

Tina
06-03-2008, 15:53
Flotte sokker

(6)

Ulla P
06-03-2008, 16:51
Det er så lækkert, når man finder en 'åbenbaring'.

Det er lækre sokker, du får fremtryllet.

Lækkert for dig - og din far. (H)

Lullu
06-03-2008, 17:07
Det garn har jeg også lige købt, sammen med det lime-farvede. Så også Strikke Marie havde været i gang. Det er rigtig lækkert!
VH Lullu (nvb

strikkelise
06-03-2008, 17:08
Super flotte sokker.(6)

Nette
06-03-2008, 18:09
Det er så lækkert, når man finder en 'åbenbaring'.

Det er lækre sokker, du får fremtryllet.

Lækkert for dig - og din far. (H)

Ja, det er virkelig en vidunderlig ting, når man opdager den slags. :-)
De lyserøde sokker er nu ikke til min far...Det er han vidst for gammel til at synes er smart. :-) De er over til den kurv med sokker, jeg forsøger at fremskaffe ovre i min kolonihave. - Vi er mange mennesker, og vi har ofte gæster, og vi er der nærmest uanset vejret, sååå....:-)

Nette

Nette
06-03-2008, 18:14
Det garn har jeg også lige købt, sammen med det lime-farvede. Så også Strikke Marie havde været i gang. Det er rigtig lækkert!
VH Lullu (nvb

Ja, jeg så godt lige Strikkemaries inde i den anden tråd.
Glæd dig, følelsen er den samme, som da jeg som barn kom fra gamle rulleskøjter med jernhjul og over på nye rulleskøjter med gummihjul ((O))

Nette

Lullu
06-03-2008, 22:14
Ha ha ha, hvor godt!
Jeg glæder mig! Trods sen hjemkomst, støvsugning, vasketøj og indkøb har jeg skam også lige nået et par runder...
VH Lullu (nvb

Strikke Marie
07-03-2008, 07:30
Hej Nette.
Ja, det er pragtfuldt, det garn. Har du set strømpegarnsdatabasen. her gav jeg det top karakterer: "Det strikker sig selv af pindene...."
Skønt garn - og sikken en fin farvekombination, du fik fat i. Den var der ikke da jeg købte. Nu må jeg jo også ud og lede efter det(ghf.
Alt skal prøves.
Strikke Marie(H)

rosa1977
07-03-2008, 10:07
Da jeg havde strikket mit første par sokker, følte jeg mig som en rigtig kvinde. Jeg var edder stolt, og strikkede det ene par efter det andet.

Med tiden er jeg blevet træt af at strikke sokker, og når det sker, er det efterhånden kun raggesokker, jeg kan overkomme.
Jeg synes, at pind 2½ og 3 tager alt for lang tid at komme igennem. Måske foranledet af, at min far hvert år til fødselsdag og jul har tradition for at få to par sokker i str. 43 med knælangt skaft, strikket på netop pind 2½ og 3. Jeg knokler løs fra hhv. påske og efteråsferiefor at nå det.

Men forleden, da jeg var nede ved Fandango her i Århus, fandt jeg, til min store overraskelse, raggegarn i de der mønsterfarver, som jeg ellers kun hidtil har kunnet finde i tynde udgaver.
Jeg kan så eftefølgende herinde se, at det ikke er en hel nymodens ting, det er bare mig, der har været bagud som sædvanlig.

Men jeg vil altså lige slå et slag for det garn endnu engang, for det er godt nok fantastisk at arbejde med.
Garnet er 70% superwash uld og ekstrem blød. Meget blødere end det tynde og endnu meget blødere end det almindelige raggegarn. Samtidig har det en rigtig god elastisk evne, som kun en kender kan bemærke - Det glider nærmest helt af sig selv fra den ene pind til den anden.
For mig er det virkelig kræs, at sidde og strikke med, og så går det jo ret stærkt.
Jeg har lige vedlagt et billede. Normalt strikker jeg rib på hele skaftet, men disse sokker skal ikke holdes oppe. Det er sådan et par jeg-skal-lige-ind-og-have-varmen-inden-jeg-skal-ud-og-knokle-igen-sokker til kolonihaven, og så ved jeg faktisk ikke, hvad størrelse det er, for jeg har bare strikket noget tilfældigt ud fra hovedet. :-)

Måtte bare lige dele det med jer.

Nette
de er rigtig flotte er det et bestemt mønster du gå efter

Nette
07-03-2008, 10:58
Har du set strømpegarnsdatabasen. her gav jeg det top karakterer: "Det strikker sig selv af pindene...."
Skønt garn - og sikken en fin farvekombination, du fik fat i. Den var der ikke da jeg købte. Nu må jeg jo også ud og lede efter det
HA! "Det strikker sig selv af pindene...." og "Det glider nærmest helt af sig selv fra den ene pind til den anden." ... Der er vidst ikke noget, at være i tvivl om.
Nej, det var egentligt også farverne jeg faldt for. Det er sådan rigtig candyflos-agtigt at sidde med, og jeg, der kun har drenge, får næsten aldrig lov til at strikke lyserødt, så nu skulle det være.

Jeg har lige tjekket på Fandangos hjemmeside, der står slet ikke noget om, at hun fører det garn. Men det gør hun altså. :-)

Nette

Nette
07-03-2008, 11:08
de er rigtig flotte er det et bestemt mønster du gå efter

Takker, det var nu mest garnet og farverne, jeg ville vise jer. :-)

Jeg strikker ikke efter en opskrift. Jeg sætter min lid til, at jeg har strikket sokker i tilpas nok år, til at jeg kan få dem til at se nogenlunde fornuftige ud.
Indtil jeg så Strikke Maries tråd om sokker, troede jeg at min måde, var den eneste måde, at strikke sokker på. - Nu viser det sig så pludseligt, at det er en hel videnskab for sig.
Til sommer, når jeg sidder i liggestolen med koldt saft, og hvor ungerne render rundt og leger, så må jeg forske lidt i strømpestrikningens verden. :-)

Nette