Se fuld version : Glat strikning - Ret strikning
SusanneKristensen
03-03-2008, 19:36
Kan man strikke retstrikning i en opskrift hvor der skal strikkes glat??
Ville nemlig gerne strikke denne http://www.garnstudio.com/lang/dk/visoppskrift.php?d_nr=0&d_id=412&lang=dk ((O)) men jeg er ikke den store fan af vrangmasker...
En gang var der en der sagde til mig at det "kostede" mere garn at strikke ret end glat...kan det passe
Susanne
hej susanne
jo du kan godt strikke den i ene ret(nvb
jeg ved ikke om det "koster" mere garn når man bare strikket ret, men i de fleste garn forretninger kan man komme af med overskudsgarnnøgler der ikke er brugt af, så du kan bare købe rigeligt og så aflever det overskydende, når du er færdig med vesten
hilsen bob(H)
SusanneKristensen
03-03-2008, 19:46
tak for hurtig svar...
Tror bare jeg køber 5 nøgler af hver i steden for 4 af hver - så skulle jeg være sikret..
Fandt nemlig noget highlander til bare 20 kr pr nøgle!! normal 38
SusanneKristensen
03-03-2008, 20:00
nu har jeg bestilt 5 nøgler af hver farve - orange og pink...
Glæder mig til det kommer med posten
supersine669
03-03-2008, 22:29
Kan man strikke retstrikning i en opskrift hvor der skal strikkes glat??
Ville nemlig gerne strikke denne http://www.garnstudio.com/lang/dk/visoppskrift.php?d_nr=0&d_id=412&lang=dk ((O)) men jeg er ikke den store fan af vrangmasker...
En gang var der en der sagde til mig at det "kostede" mere garn at strikke ret end glat...kan det passe
Susanne
Det er rigtigt, at man bruger mere garn, hvis man udelukkende strikker ret. Det hedder riller, og halvvej "gemmer sig", ved rillerne. Det gør det ikke, ved glat-strikning.
Man kan sagtens nøjes med udelukkende ret, hvis man strikker på rundpinde.
FestinaLente
03-03-2008, 22:39
Ih tak - hvor pudsigt!!
Jeg var netop på vej ind for at spørge til denne opskrift:
http://garnstudio.com/lang/dk/visoppskrift.php?d_nr=b14&d_id=17&lang=dk
Fordi det undrer mig, at vanterne skal strikkes i retstrik og ikke bare glatstrik (som jo er klart det nemmeste, når man strikker på strømpepinde!).
- men mere garn, må jo så også give en tættere vante :)
Meeeen nu får jeg min søn om 1-2 uger, så han behøves vel ikke de vildeste vanter - så jeg tror bare det bliver ret ;)
Tak for at have taget tråden op, Susanne Kristensen!!
- mvh Susanne Christensen ((O))
SusanneKristensen
03-03-2008, 22:53
Det er rigtigt, at man bruger mere garn, hvis man udelukkende strikker ret.
Det hedder riller, og halvvej "gemmer sig", ved rillerne. Det gør det ikke, ved glat-strikning.
Uha så håber jeg at 10 nøgler er nok...
Uha så håber jeg at 10 nøgler er nok...
Foruden det, at der går mere garn til, skal du nok også lige have for øje, at den bliver tykkere, hvis du udelukket strikker ret.
Men med lidt snildhed kan det meste af det strikkes på en rundpind, og så behøver du jo kun strikke ret, i hvert fald op til ærmegab.
Nette
SusanneKristensen
03-03-2008, 23:28
Nu er jeg ikke så garvet en strikker endnu...
Kunne jeg strikke forstykke og bagstykke samtidig?? evt en der har lyst med at omfomulere opskriften lidt så jeg kan bruge den så??
Jeg kan godt strikke vrang men syntes bare ikke det bliver særligt pænt og meget løs. men kan nok godt gøre det op til der hvor slidsen slutter..
Supersine du er da garvet - var det måske noget du kunne hjælpe med?? :-)
SusanneKristensen
03-03-2008, 23:51
De driller mig i strikke klubben...
De siger jeg bare skal få det lært...altsår at strikke glatstrikning.
Måske jeg bare skulle prøve - sidst jeg prøvede var det også kun mit 2. projekt (og ja garnet ligger stadig) og det var tynt og jeg kunne ikke helt se hvad jeg lavede osv...måske det er nemmere nu og også tykkere garn..Man kommer jo hurtigt frem af med pind 7
supersine669
04-03-2008, 09:37
Nu er jeg ikke så garvet en strikker endnu...
Kunne jeg strikke forstykke og bagstykke samtidig?? evt en der har lyst med at omfomulere opskriften lidt så jeg kan bruge den så??
Jeg kan godt strikke vrang men syntes bare ikke det bliver særligt pænt og meget løs. men kan nok godt gøre det op til der hvor slidsen slutter..
Supersine du er da garvet - var det måske noget du kunne hjælpe med?? :-)
Garvet og garvet - jeg er mest god til TEORI, er bestemt ikke så god til at strikke efter opskrifter *SS*.....
De driller mig i strikke klubben...
De siger jeg bare skal få det lært...altsår at strikke glatstrikning.
Måske jeg bare skulle prøve - sidst jeg prøvede var det også kun mit 2. projekt (og ja garnet ligger stadig) og det var tynt og jeg kunne ikke helt se hvad jeg lavede osv...måske det er nemmere nu og også tykkere garn..Man kommer jo hurtigt frem af med pind 7
Jeg giver dem i din strikkeklub helt ret! :-)
Du skal bare i gang. - Og som du siger, så er pind 7 rimelig overkommelig.
Om ikke andet kan du jo altid rinke det på igen.
Nette
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.