PDA

Se fuld version : Kom igang

rokken
21-01-2007, 07:54
Da jeg nu har fået 2 der gerne vil have hjælp til at spinde i NORGE,
og det er jo lidt langt væk ,
der kan jo være nogen her i Danmark der også gerne vil i gang.
Så vil jeg efter bedste evne prøve at hjælpe jer i gang via www.rokken.dk (http://www.rokken.dk/)

I kan så spørge herinde om de ting med tiden der driller (x) , jeg ved også Jenny gerne vil hjælpe, hun er en ret garvet spinder

rokken
Har du en rok ?

svar: Kig i Albummet, der er en del rokke fotografier

Skal jeg købe mig en rok ?

Jeg vil ALTID anbefale man prøver på en rok inden man går ud og investere i en ny/brugt, jeg har 9 rokke,
mange af dem er rokke fra personer der troede de kunne spinde, og det er jo ikke billigt grej det der skal bruges.

Spørg en anden der spinder på udstillinger osv. om du må prøve hendes/hans rok , det er ikke altid du får lov, men du kan da højst få et nej. Jeg har altid en rok med på udstillinger, der kan tåle alle arbejder på den.

Hvilken rok skal jeg købe ?

Det er smag sag, du kan få de flottest Ribe rokke, der er et kunstværk at se på, men det er jo ikke det du skal bruge, du skal have en rok der er kan tåle til at blive spulet med haveslangen engang imellem.

En rok med et skævt hjul det går ikke , så kan du ikke få rokken til at "synge " = jævn gang, og du kan ikke få en jævn tråd heller. og den er svær at træde.
Men er det bare hjulet over for spolen, så kan det reguleres.

Det er også derfor man aldrig skal falde for oldemors rok, som står der og ser så køn ud, for det er også den eneste den kan, se køn ud, den er som regel skæv af at have stået gemt på et uopvarmet loft osv.

Det er absolut min favorit, den er stabil kan tåle at blive fragtet rundt på trailer osv. jeg har slidt 2 op nu.

rokken
Og det er forbudt at sidde inde i stue med vidio optager også vidre med sin rok

rokken
21-01-2007, 07:57
Kan i se hvor hårdt jeg har det (ghf

Men det er rigtig
PAS lidt på med hvor i sidder og spinder, det fnugger, og de eletrisk ting har ikke godt af at få det ind i motoren.........

Nu sidder du der med din nye rok, og drømmer om alt det garn du skal lave, der skal både være til far og datter osv.
Så vi skal have gang i den her rok.

Du finder en stol som du sidder godt i.....

Trækker rokken hen til dig, ja, der skal ikke være nogen snore på, eller noget andet, du skal bare sætte dig på stolen og glæde dig.

Nu sætter du en fod på træde brættet, og sætter gang i hjulet med hånden, ups..... kørte den den anden vej lige pludselig, det er normalt, men du forsætter bare lige så stille.
Fandt du rytmen ?
Så lukker du øjnene og træder stille og roligt, går den sammen vej hele tiden ?
Godt til næste punkt.... tag en bog og giv dig til at læse (bdm)
OG TRÆD SAMTIDIG PÅ ROKKEN den skal køre lige så jævnt som før.

Det gør du, så du ikke tænker på hvad du laver med dine ben, rokken skal køre af sig selv uden din hjerne virksomhed.

Det er vigtig at det fungere, så bliv ved, nogen er flere dage om at finde rytmen, andre 1/2 time.

1. Rytme skal der til Nette har tav på det her .

rokken
21-01-2007, 07:59
Nu køre du engang imellem på din rok.

Imens må vi have fundet noget uld.
Bo du et sted, eller ved du et sted der er får, så tag kontakt med fåre avleren, du kan som regel få ulden gratis, da den ellers brændes ret tit.

Jeg spinder uld rå, dvs der ikke er gjort noget ved den, brug kun det gode uld, altså ikke det er slidt ( maven osv. ) sorter med hård hånd, det tager lige lang tid at spinde, om det er dårligt eller god uld, så brug din tid på det gode. :wink:

Nu sorter du, og trækker det fra hinanden, så er det karterne du skal have i brug ( senere kan du spinde det direkte fra hammen = 1 får)
Læg lidt uld på under karten, og træk over karten igennem det, flere gange, og læg så noget mere på, bliv ved så du har et par lag, brug overkarten til at trække "pølsen" af, så har du din første uldtot til at spinde, lav gerne flere med det samme.

Mærk karterne Over og Under, og så skal karterene altid bruges sådan, da du ellers ødelægger dem

1. Sådan tages ulden af.
2.Der kartes på under og over karterne, se hvordan du holder karterne.

rokken
21-01-2007, 08:00
Hei Bente
Nå har jeg kommet meg inn i forumet! Ja plutselig var jeg her! Men hvor kan jeg kjøpe en bok som viser hvordan træ en rokk??? Jeg bør nok lese litt mer først jeg... (sos) Klem
Sidsel

rokken
21-01-2007, 08:00
Dejligt at se dig her Sidsel, velkommen på rokken

Jeg har lidt problemer med mit billed program, så derfor er der ikke kommet billeder på endnu, men det vil der komme. GIV Tid

Bøger kan jeg ikke anbefale dig, jeg har aldrig læst en eneste om det at spinde, jeg leger mig frem (x)
Der vil kommer hvordan man sætter snor på osv. lige så med karter osv.

Men der findes et hav af bøger, så der er bare om at give sig i kast med det, mon ikke der findes en der hedder "Hvordan spinder jeg"

rokken
21-01-2007, 08:01
Hej Hundeuld!

Nu har jeg fundet tråden om uld.

Jeg kan se, at næste projekt er at finde en rok. Der er mange til salg i den blå avis, så det burde være til at overskue.

så jeg springer lige ud i det :

Når rokken er i hus, kan jeg så bestille en time hos dig ? Jeg kører gerne fra Amager for at få en god vejledning.

Jeg er sikker på man kan læse sig til meget, men det slår ikke at se håndarbejdet udført i praksis. Det er sådan jeg har lært at strikke, hækle og brodere m.m. Jeg har siddet i timevis med min tålmodige farmor som barn.

Det er lave håndarbejde er en stor del af mit liv i dag - og det selv om jeg er fra en generation, som ikke sætter så meget pris på hjemmelavet ( jeg er 32 år ).

Det kan være der er andre interesserede (?)

M.v.h.
Nette Stormlund

rokken
21-01-2007, 08:01
Nette vi kan godt finde ud af , at du kommer herop , men det bliver ikke før vi kan sidde udenfor, så kan du komme en morgen, og bliver hele dagen, så har du lært at spinde, hvis du har det i dig.
Hvad det koster......... 6 fl god rødvin

rokken
21-01-2007, 08:02
Hvor lyder det godt - det er jeg vel nok glad for!

jeg glæder mig allerede (H)

Jeg har lige klippet min første angorakanin i dag. Han er kun 5 mdr. - men der kom 100 gr. lækker uld ud af det. Han er sort - d.v.s. ulden er stålgrå. Jeg når nok at klippe ham en gang mere, inden vejret er til at sidde udenfor

Jeg har også en collie, hvor jeg gemmer al den underuld, jeg reder af ham. Jeg har en pæn pose efterhånden. Kan det bruges ? Det er lækkert blødt - men selvfølgelig noget grovere i det end angora-ulden.

Jeg har set din hjemmeside, og hvor har du dog lavet mange lækre ting - også af hundeuld kan jeg se.

En bekendt af mig, sagde at der er tendens til at arbejdet skrider med hundeuld - at det er for glat - men det ser det da ikke ud til med det du har lavet. Muligvis betyder racen en del for resultatet.

Hvor er det spændende. Jeg har altid været fascineret af det at kunne spinde - i hele taget tanken om at være selvforsynende ( jeg går også meget op i have ).

Tusinde tak - og selvfølgelig skal du have 6 gode flasker vin. Har du særlige ønsker, siger du bare til.

rokken
En ny spinder er født

rokken
Hundeuld er mega fint at spinde, men husk at opbevare det i papir - pap gammelt pude vår, aldrig plastik, så kan det ikke ånde .
det sammen gælder for angora kaninen ( jeg har selv haft kaniner ).

Men Men det er ikke det du skal lære at spinde med =; , det er fåreuld, så går man videre med det andet, men det er godt at samle, så forsæt bare.

Hundeuld - kanin -kat alt kan stå alene, det kommer helt an på hvad du vil bruge det garn til du laver, men det vil jeg skrive om senere i det er kursus på ROKKEN jeg prøver på at lave.

Du har sammen alder som min datter, der også er en stor spinder

rokken
21-01-2007, 08:03
tak for fiffene!

Ulden er nu lagt i papirsposer fra søstrene Grene.

Jeg har lagt billet ind hos Steffen, og satser på at hente rokken lørdag ( hvis han kan ).

Hvad skal jeg ellers bruge ?

Jeg har en karte til vores hund - men skal vel bruge en mere, hvis jeg husker ret ?

Hvor skaffer jeg fåreuld ?

Det er altså spændende!

Jeg er lige blevet førdig med at strikke et par strømper ( par nr. 10 i vinter ), og det er lidt rart at tænke på, at næste vinter er de måske hjemmelavede helt fra bunden

rokken
21-01-2007, 08:03
Du skal bruge Karter, jeg har gode brugte du kan købe
Spoletræ hvis det ikke er med ved rokken , det har jeg også til salg.
Garnvinder har jeg også brugte, så det finder vi ud af

Fåre uld, har jeg som regel også, ellers finder vi noget til dig et sted, det koster som regel 1 flaske rødvin, så har du til 2 trøjer..
så der er ikke så meget du kan gøre lige nu.
men når du har hentet rokken, så kan jeg give dig nogle øvelser du skal i gang med.

rokken
21-01-2007, 08:04
tager du billeder , når Nette lære at spinde...........

rokken
21-01-2007, 08:04
ja, tag endelig nogle billeder så vi kan se hvordan en spinder bliver født

rokken
21-01-2007, 08:05
Neeeej - nu bliver jeg genert

Det kan jo være det bliver noget værre fumleri .........

Håber dog det bedste. Jeg er ret praktisk anlagt, og det er mig der reparerer hus, udskifter vinduer, bygger kaninbure o.s.v. herhjemme. Udover også at lave en masse håndarbejde - og så selvfølgelig oborør.

Jeg er solo-oboist i Danmarks Radios underholdningsorkester, og mundstykkerne til oboen fremstiller man selv af en messingstift og bambus, som skal skrabes på en speciel måde med en kniv. Jeg har mit eget lille bambus-snedkeri med høvle, knive os.v.

Så jeg håber at spinding også ligger for mig - jeg vil i hvert fald gøre hvad jeg kan

Jeg henter rokken lørdag - og så vil jeg ellers øve mig i at vente

Det er da utroligt, hvad man kan få for rødvin, hva `?

Fantastisk!

rokken
21-01-2007, 08:05
Jamen så må du vise os hvordan du gør nede i det grove Nette, det kan dukkehus folket måske bruge til deres små instumenter, og vi andre bliver kloger, slet ikke så ringe endda ...

Flov næ du, det lade vi de mennesker om, der tror de kan alt i denne verden, og ikke vil lytte til andre (H)
Rødvin = betaling
Jamen se nu ,når man ikke vil have noget for det, så klare man det sådan her.

rokken
21-01-2007, 08:06
Ja (H) lad os få lov til at være med Nette og Bente

rokken
21-01-2007, 08:08
Nu skal vi have noget snor på rokken (H)
Her kan du ikke bruges almindelig snor, det skal være snor der ikke giver sig, for hvis det gør det, så kan snoren ikke trække rokken rundt.
Jeg bruger muresnor, det man bruger , når man skal måle en grund op -
Sæt snoren stramt på,
og bind en knude med 3 gange rundt om snoren x 2
Se billedet, det bedste sted at binde dem, er på det lille hjul.

_______

Sørg for at spole hjulet og det store hjul er lige over for hinanden, ellers er det svært at få rigtig tråd i rokken :twisted:

Her ser i hvordan en dobbelt snor sidder på rokken
dobbelt snor (http://www.hundeuld.dk/rokken_billeder/4a.jpg)

Henteren er en helt undværlig ting,
ja, man kan faktisk ikke spinde uden at have sådan en,

Man kan godt sige nøglen til en rok.

Man bruger den til at tage hjælpe tråden fra spolen ud igenem røret .
Det kan ikke lade sig gøre uden en henter, da røret er ca. 5 cm langt.
Prøv at kigge på rokken hoved .

1. Her ser i hvordan tråden er på spolen, og hvordan henteren, som er nederst i billedet, har trukket hjælpetråden ud , klar til brug
2.Knuder skal bindes
3.snoren skal være lige, altså de 2 hjul skal stå overfor hinanden, rokken køre bedre så.

rokken
21-01-2007, 08:10
Du kan regulere rokken afstand neden under brættet.

Du sætter en hjælpe tråd på spolen, køre tråden op om krogene, og trækker snoren ud af hullet med henteren. ( se billedet i det forrige indlæg nr 3, hvor henteren er sat ind for neden på billedet )

De 2 knopper, den på siden er til at stammen uld ind trækningen på spolen
Og den oppe er til at stammen snoning på garnet

1.en skrue trækker er god her
2.Se en gang krogene, de kan godt blive slidt igennem
3.Her kan der strammes og løsnes

rokken
21-01-2007, 08:12
Nu skal vi i gang med at spinde, du tager en af dine kartet tot, og lægger i højrehånd.
Tager hjælpe tråden fra spolen i venstre hånd.
Lægger ulden på hjælpe tråden, starter din rok`s hjul Mod højre, og bander
For tråden smuttede for dig, det er NORMALT
Din højre hånd bestemmer hvor tykt dit uld bliver,
og den venstre hvor snoet det bliver for det er først når du slipper med
tommel og pege fingeren at du tillader at tråden stopper med at blive snoet., se billedet.
Av, så knark tråden igen

På den igen, her hjælper ikke meget , det er kun at øve sig
Du lader bare tråden løbe ind, glem alt om tykkelse og klumper,
det der er afgørende nu, det er du får tråden på spolen.
Og tro mig dit første garn bliver noget du aldrig kan lave siden.

Efter nogen tid , har du taget på at føre ulden ind,
så lav din egen rytme = dit personlige garn,
Det er her det tager tid, undtagen for Nette, hun kunne det bare .
Når du syntes der er nok på spolen, så sætter du spolen på dit spole træ.
Og en anden spole på rokken.

1.venstre og højre hånds arbejde

rokken
21-01-2007, 08:13
Når der er 2 spoler på spoletræet, skal vi have tvundet dit garn

Du tager de 2 tråde og hjælpe tråden fra spolen.
Lægger de 2 tråde på hjælpe tråden, og sætter nu rokken i gang igen,
men denne gang MOD VENSTRE
Stram det store hjul op, så den snor lidt mere.
Lad hjulet snure, og tæl til 4 , slip så garnet, og hold igen, tæl til fire,
forsæt til der ikke er mere garn på spolerne

1.På det her biled ser i hvordan tråden ligger inde i hånden, på den måde kan i styre trækket i begge tråde, så de bliver ens.
2.Sådan holder du fingerne og lader tråden løbe igennem, så det ikke bliver over tvundet.
3.spoletræet på gulvet

rokken
21-01-2007, 08:15
Sæt det tvunden garn over på spoletræet igen,
for nu skal vi bundte garnet, før det skal vaskes
se billedet.

Der findes et utal af garnvinder,
skriv garnvinder i søgeren på forsiden, så kommer de frem.
Den her lavede min far til min mor

Når du har bundtet dit garn, så bind om det, jeg binder en bommuldstråd om, til at hænge garnet op i , efter vask, man kan også bruge en rundstok, til at hænge garnet på.

1.Garnet er bundtet

rokken
21-01-2007, 08:17
Her er Nettes første garn

1.Nette har grund til at være stolt, efter 6 timer arbejde, kunne hun det bare

2.Det aller første bundt, se hvilket flot stuktur der er i det, slev om det er klumpet osv.

3.flot af det første selv lavet garn

rokken
21-01-2007, 08:18
Så skal ulden som nu er garn vaske, for jeg arbejde for det meste i rå uld dvs. der intet er gjort ved ulden, så jeg kunne egentlig lige så godt sætte mig op af et får, og så spinde direkte fra det

(H) Har faktisk prøvet det (H)

Jeg vasker mit garn i Det ny uld vaske pulver, men kunne egentlig lige så godt bruge hårshampo.
Det eneste jeg bruger skylle middel til, er mit håndspunden garn, men jeg bruger det ikke rent, halvt edikke og halvt skyllemiddel.

1. Vaskes og skylles 3 gange
2. Hænges til tørre udenfor

rokken
21-01-2007, 08:22
Her lægger jeg lidt oplysninger om vedlige holdes af rokken.

Når man virkelig spinder garn af RÅ uld, så bliver rokken beskidt, det kan ikke undgåes, derfor vil du have en rok der kan tåle at bruges, så kig på træsorten, den skal kunne tåle en gang vand.
Mange gange er lunken vand nok til at få rokken ren, det er som regel bare lanolin den er beskidt af..

Så er der læder stroppen, den bliver også slidt ( se billedet )
Men her går jeg i genbrugs forretninger, og køber mig en gammel læder livrem, der er til mange stroppe af sådan en.

Husk også at smøre rokken engang imellem med syrefri olie.

Hvis der er noget i ikke har fået fat i, eller forstår, så skriv, og jeg vil forsøge at hjælpe det jeg kan :wink:
men jeg er ikke uddanet til at lave IT kursus, så det er lavet på EGEN FACON

Til jer der kunne tænke jer at tage kursus over på jeres egen hjemme side,
Lad være ophavs rettigheder

1. Læder livrem er god til en rep her

rokken
21-01-2007, 08:22
Der har du sørma gjort et stort arbejde ikke bare for os (H) , men også for efter tiden

rokken
21-01-2007, 08:23
Tusen takk for tips,Bente....Titter litt på dine bilder og min rokk...hm
Sjekket det med dobbelsnor...klør meg litt i hodet...og ønsker jeg bodde nærmere deg....

Burde jeg hatt flere sånne hespler til å ha garn på....eller tas/trekkes det bare av spolen...?

Uannsett....setter sååå stor pris på din hjelp!

Men jeg har visst enda ikke fått tak i noe ...hm...ull...jeg
Og det burde man jo ha når mann skal øve..hi hi (x)

Huff...er visst litt håpløs...ca..jeg

rokken
Citat:
hespler
Er det spoler du mener ?
Ja, så skal du have mindst 3, jeg har ca. 45 stk
Du skal jo først spinde 1 tråd og fylde 2 hele spoler
dernæst spinde de 2 spoler sammen, og det skal du bruge den 3 spole til .
Har du et spoletræ ? Det er du også nød til at have, da de 2 spoler jo skal kunne løbe frit, imens de bliver tvundet sammen.
Skriv igen gerne her i tråden, for så kan der måske være flere der kan få glæde af det.

rokken
Ja, det var spoler jeg mente...Jeg har nok bare den ene som står i rokken...
Og spoletre...har jeg ikke nei...
Syns liksom at det var noe jeg manglet på min rokk...eh...hm..
Mon tro...hvor jeg kan få tak i dette....?
Siden jeg ikke er mobil...så hadde det vært kjekt om noen visste om en nettbutikk...muligens?Håpefull hilsen meg

rokken
21-01-2007, 08:24
Sidsel prøv at skrive en PB til miramar, hun kender måske nogle link i Norge, det er nemmer end det skal i tolden. Ellers kom tilbage, jeg ved at Steffen her på forummet laver spoletræ.

rokken
21-01-2007, 08:24
Ja takk, det skal jeg jammen gjøre...
Takk for at du hjelper "mitt lille hode" å tenke...

rokken
21-01-2007, 08:25
Nogen spørger om hvordan over tvundet/spundet garn ser ud, jeg har prøvet at lave noget her.

rokken
21-01-2007, 08:25
Nogen spørger om hvordan over tvundet/spundet garn ser ud, jeg har prøvet at lave noget her.

1.overtvundet garn , som snor sig om sig selv

rokken
21-01-2007, 08:26
Når din tråd knækker, og det vil den gøre mange gange, så lægges de over hinanden på den måde som billedet,
så kan du bare forsætte

Nu er der 2 tråde i hver tråde på billedet.
Normalt tager man hver enkel tråd og lægger dem over .

rokken
21-01-2007, 08:28
Jeg har i dag siddet og lavet hundeuld fra en husky hund.
Som i kan se på billedet, så var fiberne af meget forskellige længde.
Det gjorde da jeg var færdig med den ene tråd ikke var tilfreds med den
Så gjorde jeg noget jeg ikke har prøvet før, men hørt om fra andre spinder.
Jeg tog den færdig lavet tråd, og en tot hundeuld i den ene hånd, og så fik rokken ikke for lidt, tråden blev hevet ind,
og jeg lagde så flere fiber på hvor der manglede noget, det er noget der skal gå stærkt, for ellers bliver tråden overspundet, men det lykkes.

1.Det færdige garn
2.Uldfiber fra Togo
Det korte er 1,2 cm langt og det andet ca. 3
Den slags kort uld kan ikke stå alene, men skal have en hjælpe tråd af fåreuld.

rokken
21-01-2007, 08:29
ja det er det i siger I har alle faaet rokkenitis

rokken
Utroligt smukt garn.
Og godt fundet på.

rokken
Jeg har fået henvendelse fra billedkunstner som skal have lavet noget specielt garn, af 0,75 cm fiber.
Jeg kan godt lave det.

Men sådan noget garn er kun til billedvævning, det kan ikke bruges til at strikke af, jo, det kan godt strikkes, men vil gå fra hinanden :wink:

Det her der skal laves, er så fiberne er "sammen", men det skal stikke uld allevegne, for at give effekt.

rokken
21-01-2007, 08:30
Det vil jeg gerne se et foto af når du er færdig - kunne sikkert også være rigtig god i filtede sjaler, hvor jeg nu ofte bruger mohairgarn - til struktur og stabilisering.

rokken
21-01-2007, 08:31
Det kan desværre ikke bruges til, det farer fra hinanden, men hundeuld kan bruges til det, jeg har lavet flere filtret hatte af det og woouw.

1.Se bare her, japansk spids hundeuld

rokken
21-01-2007, 08:32
Mange spørger hvad hedder det og det osv. ved rokken, her er en forklaring, håber i kan læse det.(H)

rokken
Måske et dumt spørgsmål, men jeg kan ikke lade være med at tænke på det: hvor på tenen sidder den spids som hun stak sig på, hende i det gamle eventyr?????

rokken
Der er 2 holder til tenen, det må være en af dem hun har stukket sig på tornerose

rokken
21-01-2007, 08:34
Jeg nyyyder at læse spindekurset.

Og jeg kan huske, hvordan jeg løb spidsrod i sin tid.
Ingen spindekurser!!! ;-(

Jeg havde forelsket mig i uld og uldens fantastiske egenskaber.
Så jeg VILLE lære at spinde.

Men jeg måtte ty til biblioteket - dengang var internettet noget, man havde hørt om fra udlandet og avancerede virksomheder ... som nok alligevel aldrig blev folkeeje ... altså internettet!

Nå, men jeg slæbte mine arme lange i bøger fra biblioteket og gik i gang med selvstudiet.

Jeg havde intet andet end lidt uld, så det måtte jeg prøve mig med.

I én af bøgerne læste jeg om teknikken med en skotrok ...
Og min fantasi øjnede straks muligheden for at konvertere et spoleapparat til en skotrok.
Et spoleapparat til at spole garn på med henblik på vævning.

Det er lidt sjovt, for projektet fungerede ... ganske vist ikke smukt, men jeg kunne se "fidusen"!

Jeg har stadig prøverne liggende (ét eller andet sted) ... og ja! Der er osse en lille strikkeprøve - jeg skulle jo se, om mit produkt overhovedet kunne bruges!

Og jeg var endnu mere bidt, så næste skridt var en rok.

Jeg knoklede ihærdigt - og ihhhhh hvor jeg nød det.

Jeg var dog sikker på, at jeg var nødt til at tilmelde mig, hvis der dukkede et kursus op.
For selvfølgelig kan man ikke lare at spinde "rigtigt" ud fra nogle bøger!!! - troede jeg!
Der dukkede et kursus op, og på dét kursus fandt jeg hurtigt ud af, at enten kan man spinde, eller osse kan man ikke ... og jeg ku´!

Så der var ingen grund til at knokle videre med ulden ... ikke på et dyrt betalt kursus.

Så jeg gik videre til silken.
Underviseren havde bl.a. en flot rok - et mega smukt stykke møbel: en Ejstrupholm!

Og mit eje-gen ligner Bentes, så jeg MÅTTE bare ha´ sådan én - når jeg altså fandt én.

Jeg ledte ... og fik øje på et "godt tilbud" ... dén Ejstrupholm-rok, så jeg solgte min første rok (Ashford ... osse et skønt stykke værktøj) og købte Ejstrupholmeren!
WOW - dét er et flot stykke møbel!!!
Jeg solgte ikke, fordi Ashforden ikke var god - men fordi jeg i en lejlighed ikke har ubegrænset plads.
Sikkert godt det samme, for ellers havde jeg nok fyldt huset til bristepunktet.

Sikke minderne dog kan komme på gled ... og min tid spæner ... og jeg får gæster i weekenden ... ØW ØW ØW ...
Men så ses vi mandag ... og sikkert osse lidt ind imellem alligevel!

Nej ... jeg må altså lige læse den tråd færdig!

rokken
21-01-2007, 08:34
Sikke en skøn historie (H) - mere mere af dine fortællinger. Og du fortæller ekstremt godt.....

rokken
21-01-2007, 08:35
Hej hundeuld

Meget flot spindekursus du har lavet her på siden!

Jeg får helt lyst til at støve min gamle Ashford rok af og få gang i den igen. (Jeg tror det er 12-15 år siden den sidst har været i brug, håber jeg stadig kan spinde, det er nok lidt ligesom med at cykle: har man engang lært det glemmer man det aldrig.

rokken
Bare kom i gang (nvb

rokken
Jeg har nu været lidt igang, men er i tivl om det er rigtigt det jeg gør. for der er mange spørgsmålder melder sig når man er nybegynder ligesom jeg. Bla. hvor meget skal ulden spindes og hvordant får jeg flertrådet garn.?
Hvad er de bedste fibre og er min rok sat rigtigt op osv......

rokken
21-01-2007, 08:36
Flertrådet garn får du, når du tager 2 spoler spundet garn og tvinder det.

Når man spinder, snor garnet én vej, og når man skal lave 2 tråde til ét garn skal de tvindes (snos) sammen i modsat retning af spinderetningen. Så "binder" de sammen -

Øvelse øvelse og atter øvelse - så fornemmer du hurtigt, hvornår det er spundet for hårdt eller for lidt.

Når du tvinder, skal det snos, så det ikker bliver oversnoet ... så bliver garnet fint glat.

rokken
21-01-2007, 08:36
tak for oplysningerne jeg kaster mig over det.

Jeg har endnu et spørgsmål og der er hvordant ved jeg om min rok er rigtigt sat op?

rokken
21-01-2007, 08:37
Jeg ved, man på bibliotekerne kan låne bøer om spinding.
Der findes en lille bog - som jeg lærte det ud fra.

Lån den - og læs bogen "langsomt" - så du forholder dig til teksten og billederne.

Det giver den bedste forståelse (det gjorde det for mig ;.D ), og jeg lærte det på dén måde.

Jeg har svært ved lige at sige, hvordan en "rok er sat rigtigt op".

Jeg formoder, du mener - om den "kører godt".

Det er forskelligt fra rok til rok - hvordan den "sættes op".

Måske må du lige spørge herinde ... Hundeuld er jo mester for dén slags - men her er mange andre garvede rokkere.

rokken
21-01-2007, 08:38
jeg vil låne nogle bøger.

og prøve mig frem kan ikke finde ud af at sætte billeder ind. øv

nå men vil lige se om jeg så kan læse mig til det.

Jeps nu kom det.

Nu har jeg været igang.

ville lige høre om det kan kaldes garn. jeg har tvundet to tråde.

rokken
21-01-2007, 08:39
Du er bare skide god, forsæt endelig, det er flot...

rokken
21-01-2007, 08:39
Hvor har det været dejlig læsning,
jeg har aldrig prøvet at karte og spinde,
men synes det er en dejlig proces !

rokken
23-01-2007, 13:42
Har min nyligt spundne og vaskede garn bedst af at ligge i bundterne, eller kan jeg godt vinde det til krydsnøgler? Det stabler bedre i nøgler.

rokken
23-01-2007, 13:42
Lad det ligge i bundter, søg for at luft fugtigheden er god det sted du op bevare det ( møl elsker uld )

rokken
24-01-2007, 11:30
Jeg går jo og har besluttet at jeg må eje en rok ((H) ), men hvilken rok?

Jeg ved efterhånden at Ashford er et meget udbredt og populært mærke og det er da også en Ashford Traditional dobbeltsnorsrok, jeg har prøvet at spinde på, så tanken om at købe sådan en er jo nærliggende.

Men hvilke mærker findes der ellers? Hvilke er gode, hvilke skal jeg gå uden om og hvorfor?

Jeg har jo ikke den store erfaring med at spinde, men jeg fik både prøvet at spinde på dobbeltsnorsrokken med fjerderbremse og uden og jeg kunne slet ikke mærke nogen forskel... er der overhovedet en?

Håber I kan hjælpe mig, Uldtotten

rokken
24-01-2007, 11:31
Ashford Traditional er min drømme rok, jeg har 3 stk af dem, og 4 af nogle andre slags, de 4 bliver aldrig rørt (Å)
Ashford kan tåle alt, det er en meget stabil rok, jeg har brugt den siden 1986..

rokken
24-01-2007, 11:31
Jeg skulle lige til at skrive Ashford ... Men det har hundeuld jo gjort, så jeg kan kun bakke op.
Jeg havde én engang - dén solgte jeg ... for at få plads til en anden - men Ashford´en ER og BLIVER mesteren. (H)
Jeg skal ha´ en Ashford igen - når jeg får plads.

rokken
24-01-2007, 11:32
Hvad er det der gør at Ashford er så godt?

EDIT: Ups Hundeuld havde jo allerede skrevet at det var en meget stabil og holdbar rok (ghf

Jeg er imponeret over hvor hurtigt man får svar herinde (qwe

Spinder I på dobbelt- eller enkeltsnorsrok?

rokken
24-01-2007, 11:32
Begge dele hvad den ene ikke kan, kan den anden, jeg har også en el. rok (H) kom ikke her og blive væk ha ha (ghf
Vi er hurtige herinde pas bare på velkommen til...

rokken
24-01-2007, 11:33
Tak Hundeuld (H)

Men hvad er det så en enkeltsnorsrok kan som en dobbeltsnors ikke kan og omvendt?

/Uldtotten som takker af for i dag og smutter i seng

rokken
24-01-2007, 11:33
jeg vet at mange her hjemme i Norden sverger til Ashford, men ta en titt på Majacraft sine også. De er litt vanskeligere å få fatt i, men blir jo levert med post.
Jeg trengte en liten og bærbar, som samtidig spinner som en stor rokk og med Majacraft Little Gem 2 fikk jeg alt. Det var fra andre erfarne spinnere i utlandet som anbefalte den til meg, de hadde prøvd mange ut. Er veldig lett å lære å spinne på også, den har dobbel pedaler. eneste problemer er at jeg bare har en (ghf
Bobbinene (spoler tror jeg det heter på norsk) er kjempestore, samme med plying bobbin. Siste garnet jeg tvinnet sammen, var det på plying bobbinen 255 gram angora garn som var 780 m langt og da var den heller ikke full.
Jeg trodde at alle bobbin var like store, men er vist veldig forskjell på dette. Uansett jeg elsker min lille Little Gem, hadde den med meg på julemessen og satt å spant på standen vår.
Her finner du mere info om Majacraft (http://www.majacraft.co.nz/) jeg fikk min i fra NZ det var billigere enn ifra England.

rokken
24-01-2007, 11:34
Har lige kigget på linket til Majacraft, men jeg synes ærligt talt de er ret spøjse de rokke (Å)

Hvad er en plying bobbin HK?

rokken
De ser kanskje litt rart ut, hvis det er hva spøjse betyr? Men, er skikkelig god å spinne med, solide som bare det.

Plying bobbin, det er den bobbin en bruker når en tvinner (plye) to vanlige bobbin sammen til to tråds garn. Veldig tungvint forklart, men håper du skjønner hva jeg mener. Slik går det når mesteparten av spinnevennene jeg har, er engelske talende. Da går det i de engelske fagutrykkene

rokken
Hvis rart betyder underligt, så betyder rart spøjs *g* Håber man kan forstå hvad jeg lige skrev.

Det er ikke så underligt du er præget på de engelske udtryk, når dine spindevenner snakker engelsk

rokken
24-01-2007, 11:35
Hvis rart betyder underligt, så betyder rart spøjs *g* Håber man kan forstå hvad jeg lige skrev.

Det er ikke så underligt du er præget på de engelske udtryk, når dine spindevenner snakker engelsk [/quote]

(H) Og jeg som alltid har sagt at de nordiske språk er så lette å skjønne om hverandre, altså gjelder norsk/dansk og svensk.

rokken
24-01-2007, 11:36
Ja, så fik jeg lige lyst til at vise jer hvad det egentligt blev til da jeg spandt mit allerførste garn. Der er 41 gram og det tog vist et par timer inklusiv en masse knævren med min mor og tvindingen - det er et gæt, for jeg kiggede ikke på uret

rokken
24-01-2007, 11:37
Heisan.

så fint det ser ut (qwe

rokken
Det var dog et smukt garn - er det gotlandsk pelsfår?

rokken
Jeg ved ikke hvad det skal bruges til endnu. Måske et par håndledsvarmere?

Jeg aner faktisk ikke hvad det er for noget uld... må hellere spørge min mor

rokken
24-01-2007, 11:38
Det slap du rigtig godt fra TILLYKKE med det..

rokken
24-01-2007, 11:38
Tak hundeuld

Har fået en mail fra min mor - det ER gotlandsk pelsfår!

tes
20-01-2008, 22:57
HEJ tes her.
Jeg har lige arvet en rokke fra min svigerfar og kunne godt tænke mig at lære og bruge den. Det interesserer mig også fordi jeg væver og på den måde kan jeg, tror jeg, selv lave garn til vævning.
Hilsen tes=tove

asta
11-05-2012, 09:00
Jeg er kun nået til at læse om at spinde (og har lavet en håndten af en spisepind, et hjul fra et længst forsvundet legetøjstog af træ, en køkkenelastik og en gammeldags gardinkrog).
Mange tak for denne tråd.

hundeuld
12-05-2015, 07:08
Den her er der måske nogen der kan bruge.