PDA

Se fuld version : Hjælp til strikning af strømper.

Mollypigen
26-02-2008, 17:23
Det er første gang, jeg strikker strømper, og jeg sidder her med en masse strikkeopskrifter, som ikke fortæller mig,hvor mange masker jeg skal tage op i hverside af hælen, når jeg skal til at strikke foden.

Jeg startede med at slå 52 masker op fra begyndelsen. Hvor mange masker skal jeg nu strikke op langs hælen? Skal maskeantalet være større end på skaftet?

På forhånd tusind tak for hjælpen.

strikketøsen
26-02-2008, 18:34
Hej Mollypigen,

Du skal nok samle omkring 12-13 masker op langs med siderne. (:)

Jeg er netop selv igang med at samle masker op langs hælklappen+kilen (havde også 52 masker i alt) og jeg har altså 13 masker i den side, jeg lige har samlet op på. Den 13. maske, jeg har samlet op sidder meget tæt på den 12. og ligger i "mellemrummet" mellem den 12. opsamlede maske og den 1. maske af overfodens masker.

Jeg har læst et sted, at dette hjælper til at mindske "huller" i overgangen. Desuden strikker jeg så simpelthen den 12. og 13. maske sammen på næste omgang.

Da jeg ikke lige har taget billede af det, jeg laver, håber jeg alligevel, at det hjælper dig med følgende: Jeg har beholdt hælkilens masker på 1. pind og samlet 13 masker op langs hælklappen+kilen på 2. pind, så kommer overfodens 26 masker på 3. pind og på 4. pind samler jeg så 13 masker op igen. Sammen med hælens 16 masker på 1. pind har du så i alt 68 masker.

Nu begynder du så med indtagningerne. Dvs. du strikker 2 m drejet ret sammen FØR overfodens masker på 3. pind og 2 m ret sammen EFTER overfodens masker på 4. pind. Dette gøres på hver 2. omgang, indtil du har i alt 52 masker, som var det, du begyndte med.

Held og lykke - og spørg endelig igen. (z)

PS:
Nu håber jeg, at du forstår, hvad jeg mener! Ellers må du bare råbe højt igen.

Dorado
26-02-2008, 18:40
En meget god husker, når man strikker kilehæl er:

Man strikker hæl over halvdelen af maskerne

Man strikker lige så mange pinde som man har masker på hælpinden.

Der skal samles lige så mange masker op, som man har masker på hælpinden, fordelt med halvdelen på hver side af hælen.

Og det passer faktisk på alle størrelser((O))

momse
26-02-2008, 19:02
((O))Det er da fine vejledninger begge to, ikke Mollypigen.....
Dem kan vi to da godt bruge. Jeg skal nemlig også igang med strømper.

Måske skal vi to lave en (t) "strømpelære-gruppe"(t), når vi ses på lørdag hos Anni (ghf

Anni
26-02-2008, 19:38
ja, gør i det momse.....men så skal i nok finde en lærer der også kan komme (H)

momse
26-02-2008, 19:48
ja, gør i det momse.....men så skal i nok finde en lærer der også kan komme (H)

Ved fælles hjælp, skal det nok gå, vi er da to kvikke ho'der (ghf(ghf

Mollypigen
27-02-2008, 01:42
Jeg takker for de fine forklaringer. Men nu har jeg nu kun 12 masker på min hæl tilbage inden jeg skal samle op. gggg

Men det lyder enkelt, men jeg vender frygtelig tilbage, hvis det går helt galt. (nvb

Mollypigen
27-02-2008, 01:44
Ja, det er nogle rigtige fine forklaringer, så dem skal vi nok kunne gøre brug af.

Selvfølgelig er vi nogle kvikke hoveder. Det er bare Anni, som ingen større tiltro har til os. ggggg

Jeg glæder mig til de ny og hjemmebagte boller på lørdag. mums.

Anni
27-02-2008, 09:26
Ved fælles hjælp, skal det nok gå, vi er da to kvikke ho'der (ghf(ghf

ja den detalje havde jeg lige overset, undskylder mange gange (H)

momse
27-02-2008, 10:26
Jeg glæder mig til de ny og hjemmebagte boller på lørdag. mums.

(H)Uha ..... "Rygters Bureau" har da vind i sejlene (ghf

( Der garanteres ikke for tandskader, ligesom tandlægeregninger IKKE refunderes (ghf )

Anni
27-02-2008, 12:27
Ja, rygter har det med at løbe hurtigt.....men mollypigen var jo her i aftes til kreativ aften, som sluttede med lidt varmestuestrik.

strikketøsen
27-02-2008, 13:30
En meget god husker, når man strikker kilehæl er:
Man strikker hæl over halvdelen af maskerne
Man strikker lige så mange pinde som man har masker på hælpinden.

Der skal samles lige så mange masker op, som man har masker på hælpinden, fordelt med halvdelen på hver side af hælen.

Og det passer faktisk på alle størrelser

(H)Dorado,

Jeg ville bare lige "samle op" (ghf her.

Da jeg kun havde 16 masker på hælpinden, ville det kun give 8 opsamlede masker på hver side af hælklappen og kilen ..... og det ville ikke være nok for min æstetiske sans eller på de strømper, jeg har strikket.

Derfor har jeg altid samlet det antal masker op, som jeg rent synsmæssigt (udseende på strømpen altså - ikke mit eget) kunne stå inde for. (:)

Desuden har jeg næsten altid samlet 3-4 masker mere op, end det antal som opskrifterne foreslår. Jeg tager det altså blot opskriftens angivelser, som et forslag (ghf til forhandling .....!

Dorado
27-02-2008, 15:56
Jeg mener selvfølgelig, at man skal samle lige så mange masker op,
som man har på hælpinden til at begynde med.
For at gøre forvirringen total,(ghf
er det 1/4 af det antal masker du har slået op til hele strømpen på hver side.
Men vi har jo hver vores måde, og så længe strømperne kommer til at passe en eller anden er alt jo godt.((O))

Mollypigen
27-02-2008, 19:56
Ja, og det kommer til at stemme med 13 masker for mit vedkomne. I er nogle dejlige fantastiske pige, som virkelig giver mig megen hjælp. Tusind tak skal I have.

Nu kan jeg lære momse at strikke strømper på lørdag, når vi har varmestuestrik hos Anni. Jeg glæder mig til at træffe pigerne, for det er første gang jeg deltager.

Desuden er første gang jeg strikker i ca. 25 år. Men har ikke helt glemt, det kan jeg mærke. Men strømper har jeg nu aldrig strikket. (nvb