PDA

Se fuld version : Kan du kunsten at kniple eller lave orkis

rokken
18-01-2007, 13:59
Da jeg flere gange er faldet over at den enkelte der kan diss to håndværk næsten tror de er "palle alene i verden" kunne det være sjovt at se hvor mange i er ... skriv et par ord om hvad du kan - evt. har lavet og er i gang med - og måske gerne vil lave ud i fremtiden !
Jeg tror ikke jeg selv nogensinde kan finde tålmodigheden frem til disse flotte håndværk.. men jeg er slet ikke i tvivl om at de pt. er på vej frem .. og fortsat vil være det i år fremover - så ud af busken .. også gerne med billeder af dit arbejde !

rokken
18-01-2007, 14:00
For mange år siden lærte min gamle mormor mig både at kniple og orkere - og jeg har lært det videre til min datter - men jeg har ikke gjort det i mange år. Det har været symaskinen og strikkepindene der har vundet.
Men den anden dag faldt jeg overfor orkisskytterne igen og er nu igang med at lave påskeæg til at hænge op.
Rigtig dejlligt arbejde at sidde med - og det fylder ingenting så jeg kan ha det med i tasken.
så må jeg jo se om kniplebrædtet osse kommer frem igen.

rokken
18-01-2007, 14:00
jeg er vokset op med knipling...
min mormor var ivrig kniplerske...
og siden min mor..
som lærte jeg det..

jeg elsker at kniple...dvs. fremstillingsprocessen...
jeg ved bare ikke hvad jeg skal bruge det færdige resultat til...
det er jeg ikke så vild med....!!!!
ups....jeg kan høre protesterne....!!!

det er et dejligt håndarbejde, som sluger mange mange timer
og der skal prioriteres....om man har al den tid der skal til....
pludselig er en hel dag gået....
og der er jo så meget andet ny og gammelt, der skal afprøves..

da jeg fik konstateret slidgigt gigt i mine fingre, besluttede jeg mig til at sælge mit udstyr...og der var MEGET...
Sewdesign købte rub og stub....og jeg håber inderligt hun kommer i gang med at kniple....ellers vil jeg græde....
om jeg har fortrudt....indimellem, ja....prøver at skubbe det fra mig...
som sagt elskede jeg selve den meditative process..
men jeg øver mig meget i at prioritere....på alle områder...
RYDDE OP I MIT LIV
skille mig af med al unødvendigt tyngende gods...

så jeg har et ben i hver lejr....knipler/knipler ikke...

rokken
18-01-2007, 14:01
Jeg har lært at orkere af min mor, men jeg har ikke prøvet det i 40 år, så lige pludseligt er det sort tale for mig, jeg har 2 skytter, og tråd, så en dag går jeg nok igang med at prøve igen
Kniplebrættet kommer med i haven, med en begynderbog, ¨så det skal jeg da nok få lært

rokken
18-01-2007, 14:01
Jeg startede til knipling i efteråret, og har fået lært grundslagene og hvordan man læser en opskrift. Jeg har desværre ikke kunne få det til at passe tidsmæssigt her i foråret, så jeg holder pause med knipleriet lige nu.

rokken
18-01-2007, 14:03
Her er hvad jeg lige er blevet færdig med. Knipling lærte jeg for mange år siden på Ølgod ungdomsskole, men har ikke kniplet i lang tid.

rokken
18-01-2007, 14:03
Ølgod efterskole - din alder du var der vel ikke i 1962/63 for det var jeg

rokken
18-01-2007, 14:04
Rigtig det var vinteren 62/63 jeg var på Ølgod ungdomsskole. Jeg var der sammen med min søster Cora.

rokken
18-01-2007, 14:04
HalliHallooooooo

Fortsættelse mangler!!!

Kender (kan I huske) hinanden fra dengang? (H)

Husk, Rokmamaer er evigt nysgerrige!

rokken
18-01-2007, 14:05
Jeg husker jer godt.... Bente Vinding på Fanø og Margit fra Glud og Inge fra Hvidovre, os der ødelagde både seng og døre derover på 1 sal.

1. Hundeuld anno 1962
2. Astrid vores lærerinde, hun lever endnu
3. Brude paret til vores gruppe bryllups middag

rokken
18-01-2007, 14:08
Altså hvor sjovt - hvad nettet dog kan føre til ... osse gamle fællesminder. *sss*

Dét synes jeg er sjovt!

rokken
18-01-2007, 14:09
Jeg har snuset til mange ting ...
Og knipling husker jeg fra dengang "mor var ung".
Min mor kniplede, og jeg fik lov til at "flytte" et par pinde af og til.

For små 10 år siden fandt jeg så på, at jeg ville lære at kniple.
Jeg meldte mig til 2 kurser ... i håb om, at jeg ville komme gennem nåleøjet til bare ét af dem.

*ggg* Jeg kom på begge kurser, og mine undervisere var imponerede over min fantastisk hurtige læreevne.

Jeg kom vist til at glemme at fortælle dem, at jeg gik på 2 forskellige kurser! *fløjteruskyldigtikon*

Jeg var interesseret i at lære at tegne mønstrene, men dén kunst har jeg aldrig været heldig at blive undervist i.

Jeg er uddannet håndarbejdslærer med vævning som hovedfag.
Jeg var vild med processen at regne ud og måle op.
Selve vævningen var hurtigt overstået, og så var der nedtagning og efterarbejdet.

Jeg regnede engang ud, at et tørklæde til min kusine tog 50 arbejdstimer.
Det målte 80 x 250 cm + 25 cm frynser i hver ende.

Det vejede 128 gram.
Jeps - det var tyndt - det der tog længst tid var faktisk at lave frynserne - et tyndt tørklæde må ikke ha´ tykke frynser, så derfor var det sent at arbejde med.

Jeg har ikke vævet de seneste 10 år, og jeg kommer nok heller ikke i gang igen - foreløbig.
Jeg har (osse) 2 klapvæve, hvor jeg gerne ville bruge noget fra den ene til at udbygge den anden til en 8x8-væv. Jeg må se, om der ikke render en møbelsnedker forbi min dør en dag, som kan ordne dén lille paragraf.

Jeg har lært mig selv at spinde, og jeg strikker en del.

Jeg har osse syet ... engang ... for længe siden, men det er ikke dét, jeg føler mest for.

Jeg har gået til sløjd og pileflet, tegning og filtning.
Det er skønt at filte.

Uld har dén egenskab, at jeg falder helt hen i min egen uldverden ...
Dog kan min ryg ikke længere lide at være på heldagskurser.

Om jeg har redskaber!
Ups ... ja. Jeg solgte min Ashford rok for nogle år siden - så nu har jeg KUN en gammel velholdt model og en Ejstrupholm.

Jeg har en kartemaskine, og så har jeg dét, der skal til, for at kunne væve.
Den store væv skal sælges, og ligeså mit store trendbord og hvad der ellers kan kobles på den store væv.

Men lige nu virker det helt uoverskueligt - far kommer i første række - så længe det varer.

rokken
Der er mange der kan orkere, der er jo en orkisforening se www.danskorkis.dk (http://www.danskorkis.dk/) der er godt 500 medlemmer.
Orkisforeningen er med på håndarbejdsmessen i Vissenbjerg hallerne lørdag og søndag 18-19 marts.
Foreningen har årsmøde lørdag den 22 april i Tommerup hallerne, hvor alle orkisfans er velkomne.
Så er der orkis udstilling i Tønder i Drøhses hus, fra den 1. april og resten af året.
Der kan ses mange orkisting på www.orkis.dk (http://www.orkis.dk/)

rokken
Jeg er lige startet på kniplekursus. lærte det for 12/13 år siden. men har ikke haft det fremme før nu. har en veninde der knipler, hun fik mig med. og så fik min mand også lyst.....det skal lige nævnes at han er kørestolsbruger efter hjernblødning og et par blodpropper . højre arm fungerer men venstre kan han ikke rigtig styrer, men vi prøvede lidt herhjemme efter hvad jeg kunne huske af knipling. og det gik fint.

Vi er nu begge igang på kurset. vores underviser har fundet ud af at min mand skal igang med båndkniplig. det andet er for svært...pga. at hans korttidshukommelse ikke er så god, han har svært ved at huske hvortil han kom i mønstert. så nu prøver vi det andet. Vi var så heldige at købe et flot udstyr med 3 kniplebrædder, 800 pinde mange bøger og 3 årgange "kniplebrevet" plus meget garn. på LAURITZ.com for 1200 kr.

rokken
18-01-2007, 14:10
Ja, nogen skal jo være heldige, og dejligt det blev jer, glæder mig til at se hvad der kommer fra jeres hænder.

rokken
18-01-2007, 14:10
Der var I godt nok heldige for butikkerne ved godt, hvad de skal have for tingene.

rokken
18-01-2007, 14:11
Nej ,hvor var det sjov at se. Jeg har også været på Ølgod Ungdomskole i vinteren 53-54-. Det var en dejlig skole. Man lærte meget. Det i beskriver, var lige som, da jeg var der. Når Ingrid skulle have gæster, skulle jeg altid over og bage vandbakkelse, det var jeg god til syntes hun.
Jeg lærte ikke at kniple der. Det fag var der ikke den gang. Jeg lærte at væve og vi broderede meget.
Jeg lærte at kniple en weekend, jeg var hos min svigerinde. Hun blev ved med at presse mig, for jeg troede jo ikke at jeg kunne lære det. Jeg har så været på kursus nogen gange og nu går jeg på vores center en gang om ugen hvor vi er 10 damer. Nu har jeg kniplet i 16 år. Man bliver aldrig træt af det, når man først får begyndt.
Jeg er ved at kniple en vest i en varm rød farve i silketråd. På et tidspunkt laver jeg billeder.

rokken
18-01-2007, 14:13
Endnu en Ølgod fan herligt, glæder mig til at se hvad du har lavet..

billedet er gamle fru Vedsted

rokken
18-01-2007, 14:13
Jeg har lært at kniple på et aftenskolekursus for mange år siden. Orkere kan jeg også ... lærte det ud fra en bog. Men jeg kan ikke rigitgt bruge noget af det jeg laver, så det er lagt på hylden. Synes strik er sjovere

Har en lommetørklædekant med indkniplet guldtråd liggende ..... til ingen verdens nytte. Og 2 x 3 m. orkeret øhhhh hvad hedder sådan en lang en ..... aner ikke til hvad.

rokken
18-01-2007, 14:14
Jeg vil vise lidt af det jeg laver og har lavet. Hvornår jeg får vesten ferdigt, ved jeg ikke. Den sidste jeg lavede tog det 4 måneder med intens arbejde. Nu laver jeg mange andre ting også.

Jeg har lovet, at den skulle være ferdig til vores næste udstillig sidst i august til næste år. Håber det lykkes.
Det første billede er vesten og så hatten, så er der lidt småting. Udstillingen er på vores center, så folk kan se , hvad vi sådan laver.

rokken
18-01-2007, 14:15
Jeg kan da også kniple. Jeg kan ikke engang huske hvor jeg lærte det, om det var på Skals håndarbejdsskole i 1980? Neej, jeg havde vist lært det inden da på noget aftenskole...

Jeg har engang kniplet en tønderknipling omkring et lømmetørklæde - det forærede jeg væk.

Og et eller andet sted har jeg en nydelig krave.

Men jeg synes det er svært at finde anvendelse for - til beklædning er det upraktisk fordi det ikke tåler meget vask, og jeg synes ikke billeder er så interessant. Bortset fra en g-nøgle (et musiktegn) som jeg kniplede til min violinspillende far til en rund fødselsdag, har jeg ikke kniplet billeder.

Jeg har to kniplebrætter, et nyt og et gammelt, og en del knipletråd. Måske kunne jeg tænke mig at kniple noget dekoration til en taske? (x)
Nok ikke foreløbig - jeg vil hellere væve eller strikke eller sy...

rokken
18-01-2007, 14:16
Wooouuu ... sikke en hat ... den skulle damerne i vores lokale hatteklub lige se... Der bliver fællestræf med flere hundrede deltagere fra hele landet ( og vist nok udlandet med ) her til 2007 .. måske du skulle med

Fik lige en spontan ide... kan man kniple med "tykt garn" fx uld .. og så valke det efterfølgende ... ??

rokken
18-01-2007, 14:16
Jeg kan også kniple det sidste jeg har kniplet var brudebånd til min søsters bryllup i april. Før har jeg kniplet dåbsbånd til min niece og små bænd til at sætte på klokker til at hænge på juletræet

rokken
18-01-2007, 14:17
Jeg tror godt man kan valke, uldkniplinger, men idéen går jo af det, fordi man så ikke kan se mønstert tydeligt.

Jeg har prøvet at kniple smykker i sølv, rigtig sjovt, men eller sværmer jeg til Tønderkniplinger, på mit mini bræt.

rokken
18-01-2007, 14:18
Har lige nogle småting jeg har lavet. Det er ophæng som er kniplet efter Laeser Ekspress. Der har man ingen arbejdstegning, kun tegningen man skal kniple efter. Jeg har lamineret dem, så holder de evigt og kan vaskes af. Så er de altid pænt.

rokken
18-01-2007, 14:19
Hold op hvor er den hat da flot ...... sådan noget kan jeg slet ikke, kun små blonder og lign.

rokken
18-01-2007, 14:20
Ved siden af festramsen ligger et slips.
Og så ser vi et juletræ, som er kniplet to gange oven i hinanden, så får man mere fylde.
Jeg har jo lavet meget mere, men det her er et lille udpluk lige nu.

Jeg har kniplet to af dem. min svigerinde og mig var i hatteforeningen her i byen. Så hun skulle så oså have en. Den var lys lyngfarvet. Mønsteret var magen til den røde.

Man kan godt kniple i uld. der findes opskrifter til halstørklæder og lignende. Jeg har kniplet et halstørklæde i angoragarn. Det var en opskrift jeg fandt i et blad. Hendes Verden har tit nogle gode opskrifter. Dem har jeg brugt meget.

rokken
18-01-2007, 14:21
Jeg er næsten helt stum af beundring... tænk at menneske hænder kan lave noget der er så smukt...

rokken
18-01-2007, 14:21
Jo, Mette. Hvis du bliver ved længe nok kan du også kniple de ting jeg laver.

Aase Nilsson har lavet mange dejlige mønstre som er nemt at kniple.

Hvis du kan få fat i nogle af hendes mønstre, de er nemt at forstå og finde ud af.

rokken
18-01-2007, 14:22
Hold da fast, hvor er det flotte ting, du laver kisjensen!! Jeg anede ikke, at man kunne lave en hat og sådan noget med et kniplebrædt...

rokken
18-01-2007, 14:22
Jo, Zep, man kan lave mange fine ting.

Når først man kommer igang, så går det bare .

Knipling er et meget spændende arbejde.

Jeg har kniplet to grene mistelten. Den knipler man med grønt blomstertråd i. Så kan den bøjes som man vil have den til at hænge.

Man bliver ikke så let træt af at kniple som så mange andre ting.

rokken
18-01-2007, 14:23
Jeg startet med at kniple i august iår , og jeg syndes at det er sjovt at lære, orkis kan jeg ikke helt endnu men efter jul starter der en hold
og jeg har meld mig til ,og jeg glæder mig til det .

rokken
18-01-2007, 14:23
Jeg læser med stor interesse, at der er andre end mig der er interesseret i at lære at Orkere, hvor kan man evt, få undervisning eller måske læse sig til det.
Jeg er også så heldig at være ejer af to kniplebrætter- jeg har desværre kun lært, at kniple ligeud, aldrig at lave hjørner, men det kunne da være man skulle bruge sin pensionist tilværelse på et par nye hobbies.

Jeg kan oplyse, at i år besluttede jeg at lave ..Futter...til hele min store familie, jeg lavede ialt 15 par, så nu er familien varm om fødderne

rokken
18-01-2007, 14:24
Jeg besluttede for 4 år siden, at jeg ville lære at kniple, så jeg lånte en bog på biblioteket og lærte mig selv at kniple. Jeg har kniplet bogmærker, julehjerter og en enkelt engel (til min svogers grav, som desværre døde i en alt for ung alder af 19 år, for nogle år tilbage, da han faldt i århus havn), men jeg har slet ikke lavet sådan nogle store og flotte ting som i har endnu, meeeeen det kommer vel, der er jo så meget hobbyværk man gerne vil lave : ) Jeg har desværre ikke fået taget billeder af det jeg har lavet, men det vil jeg da gøre fremover, det er en rigtig god idè.
Den engel jeg lavede til gravstedet, laminerede jeg, det blev ret godt, så nu kan den hænge derude, uden at tage skade.

rokken
18-01-2007, 14:24
Du skal have en hjælper der kan give fjernundervisning hvis det skulle blive nødvendigt når du går i gang med den stor ting, bare sig til.

rokken
18-01-2007, 14:25
Jeg knipler også. Jeg har lært det af den gammel dame som også lærte min mor at kniple. I dag har jeg flere kniplebrætte. Både købte med valse og runde hjemmelavet + et kniplebord som kan reguleres både i højde og vinkel. Bare super fordi man kan sidde og kniple uden at hæve armene for megét.
Jeg har lavet en festremse, pynt i fyrfadslys og ting til at hænge på gren.

Lige nu er jeg ved at starte en serviet op, til at ligge i en serveringsbakke. Men jeg er kommet på arbejde, skal jeg hilse og sige. Jeg skal have 123 par på, så måske om et år kan jeg vise det færdig arbejde.

Jeg tror jeg har taget munden for fuld.....smil.....men man er vel stædig jeg SKAL have den færdig.

kisjensen
05-02-2007, 19:38
Det er dejligt at se, så mange der knipler. Det er en dejlig hobby. Jeg er lige ved at være færdig med det andet forstykke til min vest. Det tager jo tid.

Venligst Kis.

hoibo
05-02-2007, 23:30
Det år jeg skulle konfirmeres lærte jeg at orkere, hvilket resulterede i at jeg lavede et lommetørklæde til hver af de 8 medkonfirmandinder der var i min klasse. Senere er det ikke blevet til så meget, men da min brors datter her i efteråret (hun skal konfirmeres 1. april) havde arvet nogle "skibe" fra hendes mors moster bad mig om at lære hende at orkere, fik vi gang i "skibene" og hun fik da lært de mest simple slag i løbet af en aften.
Da jeg var godt tyve lærte jeg at kniple på Fyn. I de næste par år, der fulgte, blev al fritid brugt til at kniple og jeg fik da også lært min svigermor at kniple - men snart blev det min svigermor der blev den flittigste og dygtigste knipler. Pigerne i familien fik hver især en flot kniplet festremse af hende undtagen jeg - jeg kunne da selv. Da min svigermor døde var der en halvfærdig kniplet julefestremse, den fik jeg sammen med alle hendes redskaber. Remsen er senere blevet kniplet færdig, men jeg har ikke kniplet siden.
Min fars faster var en af de dygtige kniplekvinder i Tønder, da jeg besøgte hende lige efter jeg var begyndt at kniple, fik jeg en ordentlig "røffel", man brugte ikke knappenåle, og kniplinger skulle være med en meget tynd tråd...

dytbåt
06-02-2007, 01:30
Jeg så en ældre dame lave orkis engang og bestemte mig for at det ville jeg lære. Hun orkerede en blonde til sit barnebarn, og jeg var vild benovet over hvad " knuder " kunne blive til.
Flere år efter købte jeg skytter og en bog med opskrifter, men uanset hvor mange gange jeg prøvede endte det altid med at knuden gik fast.
Jeg meldte mig til et aften kursus og der fik jeg det lært, men syntes ikke jeg rigtigt kunne finde - lige den fine blonde - Så nu orkerer jeg faktisk ikke mere.
Jeg har masser af mønstre og bøger, hvis nogle skulle have lyst til at købe, eller bytte med andet, så bare sig til.

Moster
06-02-2007, 05:07
Jeg kunne også godt tænke mig at lære at lave orkis. Har kigget lidt på et par opskrifter og enda købt en "nål" men jeg er måske lidt tungnem for jeg er ikke kommet videre. Kan i anbefale en god bog for begyndere, med billeder, så jeg kan få lært denne smukke kunst. Må altså bare lære det.

(sos)

mutti
06-02-2007, 11:39
Ja det kan jeg da. Karen Trend Nissen har lavet 4 bøger som er rigtig gode at følge. Den første hedder Knipling, den 2. Knipling 2 osv ....
Du kan låne dem på biblioteket. Jeg har selv haft meget glæde af dem da jeg lærte at kniple. (wqæ

Dantat17
14-02-2007, 18:19
Hej Moster,
Prøve at gå på biblioteket, de har med sikkerhed flere af de danske orkisbøger og i de fleste af dem er der vist og fortalt, hvordan du laver orkisknuden. Det nemmeste er dog nok, at få en der allerede kan det til at vise dig hvordan man gør.
Held og lykke, orkis er et herligt håndarbejde og ikke et der kræver ret meget udstyr.

Dantat17
14-02-2007, 18:54
Hej,
Jeg har orkeret i 12-14 år efterhånden og er så bidt af det, at det er det eneste håndarbejde jeg laver nu. Desværre kender jeg ikke nogen lokalt der laver det, så jeg har været nød til at søge udenlands via internettet for at finde ligesindede. Det har i dag medført nogle tætte venskabelige bånd med folk i England, USA og Australien. Orkisfolk er som en stor familie, lige meget hvor de er i verden. (H)
Ude i den store verden - særligt den engelsktalende - er der enorme mængder orkis på nettet - det hedder tatting på engelsk. Herhjemme har vi Dansk Orkisforening med dets ca. 500 medlemmer og landet er også beriget med en hel del talentfulde orkisdesignere, det afspejler sig i udgivelsen af en del nye orkisbøger, som jeg er sikker på de fleste biblioteker har på hylderne eller kan skaffe hjem.(wqæ
Egentlig er orkis ikke svært at lære, det sværeste er at mestre selve dobbeltknuden så den ikke vender forkert og dermed låser. Det bedste trick er at bruge garn i 2 farver - en farve på skytten og en anden til garnnøglet - når man skal lære det, fordi man så kan se om ens knuder er rigtige eller ej. Det nemmeste er dog nok, hvis man kan finde en der kan lære fra sig.
Traditionelt blev orkis vel især brugt til flakoner og blonder til lommetørklæder eller tøj, men i dag kan du lave alt muligt og kun fantasien sætter grænser. Tilføjes der perler kan man endda lave de flotteste smykker også. Og egentlig kræver det heller ikke megen tålmodighed at lave orkis, i hvert fald ikke når man kan lave selve dobbeltknuden. Jeg tror faktisk ikke det er meget mere langsommeligt at orkere noget end det er at hækle. (:)
Så orkis er så absolut ikke afgået ved døden eller noget kun gamle damer laver. Det lever derimod i bedste velgående og laves af både unge og gamle af begge køn på store dele af kloden. (bdk

Tico
14-02-2007, 20:52
Hej

Der kunne måske oprettes nogle 'klubber', hvor man kan lære at orkere.

Jeg bor i Odense, og vil gerne hjælpe interesserede igang med at lære dette skønne håndarbejde

hilsen Tico

vhs
15-03-2007, 14:14
jag blir rent yr.Vad kallar ni knippling för på danska?
och vad heter frivolitet på dansk?

Dantat17
22-03-2007, 20:54
På dansk hedder knippling også knipling og frivolitet hedder orkis.
(H)

Asha
09-06-2007, 14:08
Efter at have læst jeres indlæg besluttede jeg at lære at orkere. Det sværeste har næsten været at anskaffe sig skytterne. :)
Der er mange gode sider med vejledninger og gratis mønstre på nettet. Især hvis man kan lidt engelsk, eller kan lære sig at læse diagrammerne der ofte er i opskrifterne.

Jeg har forsøgt mig med et par småting men håber Tico kan hjælpe mig videre på et tidspunkt ;)

Sommerfuglene var de første jeg lærte at lave og siden har jeg så lavet korset og rosetten

hundeuld
09-06-2007, 14:52
Det er du bare kommet hurtigt efter(bdk, glæder mig til at se mere

Dantat17
09-06-2007, 21:20
Godt gået, Asha. Det sværeste er overstået nu.
Og nu hvor du mestrer knuden, så kan du i princippet lave næsten alt.

Susanne

Asha
10-06-2007, 11:02
Ja det går ret godt der ud af :) Men der er sørme mange muligheder for sammensætningen af knuderne.. "Split ring", "The Self Closing Mock Ring", "Mock Picot" osv og alle de forskellige måder at samle (join) det hele på. :)
Her er lige det sidste jeg har nået :D

Dantat17
10-06-2007, 12:26
Jeanne,
Lån de danske orkisbøger du kan finde på biblioteket, foran i de fleste af dem vises det hvordan man orkerer.
Det vigtigste og sværeste er, at dobbeltknuden ikke kommer "til at vende forkert", da den så låser og knuderne ikke kan trækkes på ringen.
Andetsteds har jeg givet et link til en hjemmeside, hvor der er en lille video, du kan finde den her:
http://www.gagechek.com/slb/demo/demo.html
Et trick er at bruge en farve tråd på skytten og en anden farve garnnøgle, så vil du ud fra farverne kunne se om knuderne er forkerte eller rigtige.
Held og lykke,
Susanne

Dantat17
10-06-2007, 12:29
Ja, der er mange avancerede teknikker og petitesser i orkis, hvis man har lyst til at lære dem. Det basale er dog stadig at kunne lave almindelige ringe og buer, med dem kan man sagtens klare sig og lave det meste. Det er stadig det som jeg gør det meste af tiden og jeg har snart orkeret alt muligt gennem årene.

Rita
10-06-2007, 18:02
Jeg er ved at gøre nogle overvejelser og samle lidt sammen til træffet i Vejle 1. september, hvor jeg skal vise jer noget om orkis, så der er der mulighed for at lære knuderne. Der er mange spændende ting, man kan lave, også pynt til juletræet, som jeg har mønstre til fra et ugeblad. Jeg synes, det er lidt tidskrævende og IKKE lige så hurtigt at lave som at hækle, som der står i et andet indlæg, men det kommer selvfølgelig an på, om det er hækling i meget tyndt garn. Tyndt garn er det jeg mest bruger til orkis. Men spændende er det lige som så meget andet håndarbejde.

Spelsauen
19-07-2007, 06:51
Som barn kom jeg hos min oldefaster der lærte mig at kniple, hvor meget det blev til er jeg ikke så sikker på, var ikke så gammel dengang. Men da jeg så blev voksen besluttede jeg at nu ville jeg lære det. Så jeg rejste ned til oldefaster, hvis øjne desværre ikke kunne se så godt længere.

Så istedet for at lære mig at kniple, lærte hun mig at orkerer. Faktisk var hun lidt imponeret og måske også lidt stolt over, at jeg faktisk lærte det. (t)

Jeg har sidenhen lavet et par kraver og nogle kors, men mest har jeg lavet små ting, som jeg har brugt til at lappe små huller på tøjet med.
Indimellem tager jeg det frem for at bevare teknikken i fingerne, men ved ikke rigtig hvad jeg skal bruge det til, er ikke rigtig blondetypen (R)!

Tilgengæld har jeg bemærket en sjov ting. Når jeg har siddet og nørklet med det i toget, er det faktisk de mandlige passergerer der kommer og spørger ind til det... - også de unge fyre.. (z)!

Mange hilsner herfra
Spelsauen

hundeuld
19-07-2007, 08:24
Min morbroder der var sømand orkerede meget i begyndelsen af det 1900 århundrede, da han sejlede på de syv have, jeg har flere af hans ting liggende.. se http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=722&page=6 indlæg 53

Det kan jo også godt ligne filering, som sømænd også gjorde, og begge dele ligner jo noget med at binde knob osv... mon ikke det er det der tiltrækker dem; men herligt hvis vi kunne få nogle drenge/mænd igang med det igen.

Kig lige her http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=721

Anne-Marie Tofte
06-08-2007, 10:37
JEg har lært både at orkere og kniple af min mor da jeg var barn, jeg er lige begundt at kniple igen og har orkeret sannem med mine 2 døtre de sidste ca. 10. år

Jeg har bl.a. lavet Orkis sommerfugle fra en bog fra Akasia med sommerfugle.

Dem har jeg syet på cowboy bukser.

knipledamen7
21-12-2008, 08:33
Hej jeg lærte at kniple ved Aase Nilsson for ca 12 år siden
. Aase er en meget dygtig knipler god til at lære fra sig og laver mange gode kniplebreve.
Nu har jeg startet en privat knipleklub hvor vi er 7 piger , fortrinsvis gamle kollegaer fra plejehjemmet hvor jeg arbejder, det er meget hyggeligt, vi hjælper hinanden når det brænder på .
Jeg har netop færdiggjort en remse med juletræer der er 1.3 meter i grøn med guldtråd kan desværre ikke finde ud af at sætte billede ind af den. Glædelig jul til alle.(nps

Hilsen knipledamen7

klasus
21-12-2008, 11:06
Hej jeg lærte at kniple ved Aase Nilsson for ca 12 år siden
. Aase er en meget dygtig knipler god til at lære fra sig og laver mange gode kniplebreve.
Nu har jeg startet en privat knipleklub hvor vi er 7 piger , fortrinsvis gamle kollegaer fra plejehjemmet hvor jeg arbejder, det er meget hyggeligt, vi hjælper hinanden når det brænder på .
Jeg har netop færdiggjort en remse med juletræer der er 1.3 meter i grøn med guldtråd kan desværre ikke finde ud af at sætte billede ind af den. Glædelig jul til alle.(nps

Hilsen knipledamen7

Ååh Knipledamen7, vi vil så gerne se billeder af det du laver, så prøv eventuelt at se den vejledning der ligger i det første indlæg i denne tråd http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=13054&highlight=Vejledning

drews
09-11-2009, 19:55
Jeg lærte at kniple for snart 30 år siden. Jeg lærte det faktisk efter en bog fra biblioteket. Sina Kielberg "Lær at kniple" Jeg startede med det første mønster og gik alle bogens mønstre igennem. Det var Tønderkniplinger jeg var ude efter at lære, men jeg vidste jeg først måtte lære de nemme Torchonkniplinger. Senere lærte jeg tønder på aftenskole i Hillerød. Jeg kunne egentlig godt, men jeg lavede mine picot'er forkert.
Nu har jeg ikke rigtig tålmodighed til Tønder kniplinger mere, men jeg er gået over til at lave metal kniplinger, i sølv eller guld fordi jeg kan bruge dem på mine 1700 tals dragter.
Jeg arbejdede engang på textil og konserverings afdelingen på Kunstindustrimuseet og her har de jo en fantastisk samling af gamle tønder kniplinger som man kan gå ind og få lavet fotokopier af. Jeg har igennem årene fået en ret stor samling af prikkebreve.

lillebi
10-11-2009, 08:18
min mormor orkerede rigtig meget og efter hendes død var jeg ret ærgerlig over at jeg ikke fik lært det af hende. Da min mor så en dag sagde at det kune jeg bestemt ikke finde ud af, blev jeg rigtig stædig og gik ned i boghandlen og købte en bog om at orkére og fik lært det på den måde og min mor måtte pænt give mig en undskyldning da hun fik den første mellemlægs serviet jeg havde produceret.*120*Det er flere år siden jeg sidst har lavet noget,men jeg har stadig skytterne liggende for på et tidspunkt har jeg tænkt mig at starte op igen.

Koldste50
24-07-2010, 13:53
Hej
Jeg knipler også en del er ikke så god til selv at starte på tingen, men er med i en klub i hjørring vi kalder sysselstedet, hvor der er en masse dejlige damer der kan mange forskellige hånder arb så vel nye som gamle, og hvis man ikke kan finde ud af et eller andet er der næsten altid en eller der kan hjælpe, der har jeg fået megethjælp.
lige nu knipler jeg en dækservit som sikkert bliver til at ligge på en bakke for ved ikke lige om jeg har tålmodighed til 6 af slagsen den er med tulipaner og jeg syntes det er noget af det flottes jeg har lavet.
Jeg er også startede på en dåbskyse men da jeg ikke er så god i nu går det lidt langsom, men håber at den bliver færdig til der er nogen der skal bruge den.
Hilsen Koldste50
*169*

my1
04-03-2011, 14:52
Hey
Jeg vil rigtig gerne lære det , og vil gerne være med i en klub...

kæmper med orkis hver dag , men gå i stå når jeg skal samme flette til en ny blomst ...(Å)
hilsen my1

mor mille
04-03-2011, 23:01
har orkeret i mange år, men holder mest af at lave småting - nisser, hjerter,juletræer osv det er hyggeligt og når man først har lært at lave knuder og picoter så går det som en leg