Se fuld version : Opsætning af væv
Jeg har sat op til 6 store badehåndklæder, men nu har jeg ikke fået vævet længe. Så lige her forleden fik jeg lige taget et nap, så nu mangler jeg ikke ret meget på det første, som I kan se af målestrimlen, som jeg kører med, mens jeg væver. Det første forsvinder jo ned om bommen, og så kan jeg ikke se, hvor langt, jeg har vævet.
Jeg overvejer at klippe det første af og sætte væven op igen til resten. Så kan jeg vaske det og se, hvordan det bliver. Det ville jo være ærgerligt at væve 6 håndklæder, der allesammen er for tætte eller for løse. Eller måske det slet ikke bliver til håndklæder, og jeg skal til at finde på noget andet at bruge de mange meter tråd til.
Uha det ser altså mega hyggeligt ud, mindens min vævetid.
De kunne også bruges til badelagner på stranden...
Det rum er simpelthen mit hjerterum. Jeg stjal det bare - det var egentlig sådan et pulterkammer, nærmest. Jeg tætnede vinduerne nødtørftigt, og om vinteren sidder jeg der nogle gange med en uøkonomisk elblæsevarmedims kørende for fuld udblæsning.
Jeg tror egentlig også, at det var sådan, håndklæderne var tænkt. De bliver omkring 85 x 130 cm, så det kan de godt bruges til.
SUK, både over håndklæderne og din arbejdsplads.
Rummet er meget lille - kun ca 2,4 x 4 m, men det er udnyttet til fulde. Rummet er hamrende utæt, og om vinteren er det lidt svært at sidde der. Selve verandaen er nedrivningsklar, men det bliver altså ikke før, der er flyttet mindst en unge hjemmefra, så jeg kan få deres værelse.
Det føles som om det rum har givet mig mit liv tilbage, efter at jeg har tilbragt 12 år med kun at være mor og arbejdskraft. Nu er jeg også Tine og kvinde igen. Herligt!!
Det gælder om at finde ud af, hvad der er, der gør én glad. Og når man så har fundet ud af det, så skal man jagte det. Give køb på andre ting for at få tid til det. Jeg har en vævestue, men du skulle se min have - den bliver ikke rørt. Badeværelset er heller ikke for kønt, og nullermændene under sofaen springer ud og napper os i anklerne.
Jeg har en stigereol fra Ikea i det modsatte hjørne af væven. Den er 1,5 sektion bred (der kunne ikke være to) og den går helt til loftet (228 cm - jeg må stå på stol for at nå det øverste). Der kan være meget garn og redskaber i den.
Og så har jeg købt en rustik pilefletkurv hos Ikea med solide håndtag. Den passer lige til alle mine strikkeUFO'er. Så må jeg ikke have flere, end der kan være i den, men lige nu er den næsten tom (sådan da.....)
Man kan da kun blive inspireret af at sidde i det rum, hold op hvor er der hyggeligt (vi kan jo heldigvis ikke mærke kulden). Det er super flot, det der er på væven ...... om du skal pille det af eller ej har jeg ikke for 5 øre forstand på. Men for mig at se må det kunne bruges, uanset tætheden ...... vi skal nok finde på noget
Vidste jeg ikke bedre, kunne det sagtens være en beskrivelse af mit hjem.
Og pudsigt er det, at jeg faktisk er "på jagt" ... målet er i sigte, jeg mangler bare at trykke på aftrækkeren.
Jeg regner med at købe en lille andelsbolig på Lolland.
Langø ved Nakskov.
Åh... sikke da noget smukt stof... og så til håndklæder SIKKE EN LUKSUS ...
og din fortælling går lige i hjertekulen
Det er vævet med skiftevis almindeligt tyndt blåt bomuldsvævegarn og så et fløjlsgarn - nærmest chenille. Ternene fremkommer ved, at væven er sat op, så chenillegarnet ligger mest på den ene side i det ene tern, og mest på den anden side i det næste tern. Chenillen er så turkis og flaskegrøn i dette håndklæde (men jeg har også marineblå og vinrød - og jeg har bestilt i nogle rosa/lilla farver hos Bondekonen, der skulle til Sverige). Jeg tænker, det bliver nogle dejlige gaver at have med ud til folk - og så er de ikke kønsspecifikke. Sjalerne kan man jo ikke rigtigt komme med til en mand, vel? Jeg kom til at sætte for meget garn op (jeg kunne ikke dividere 4 op i 12 - jeg fik det til 4), så jeg har egentlig til 8 håndklæder i den størrelse. Og når Bondekonen kommer hjem fra Sverige, har jeg også garn til det
Jeg synes faktisk, det er så nemt selv at forsvinde i hurlumhejet med arbejde, mand, børn og hus. Jeg blev sparket på en uges højskole af en kollega, og det vendte meget for mig. Jeg havde ikke haft væv sat op i 11 år, og jeg havde ikke sandet, hvor meget jeg havde savnet det. Min gamle væv var der ikke plads til (og det er der stadig ikke), men der er jo ikke noget, der forhindrer mig i at købe en mindre. Så det gjorde jeg.
Det var nærmest det bedste, jeg har gjort, de sidste mange år - måske lige bortset fra at få mine unger, men næsten i samme størrelsesorden.
Det var nærmest det bedste, jeg har gjort, de sidste mange år - måske lige bortset fra at få mine unger, men næsten i samme størrelsesorden.
Tine Ditmar[/quote]
Et lille sted .. der virkelig er ens eget .. det burde være en menneskeret.
Det er meget vigtigt at finde det der giver sjælen næring ( for mit vedkommende RO og mulighed for fordybelse).. mine 5 uger tager også MEGET tid ... ville jo ikke undlade et eneste af de minutter jeg "ofre "på dem .. men det er vigtigt at tanke op . Jeg tror også at gode positive interesser gør, at vi kan slippe dem igen - og lade dem få og styrre deres eget liv..netop .. når vores også er "andet" end dem Jeg oplever også det jeg arbejder med i og omkring min bog er "det" jeg skal resten af mit liv.. og den følelse er rigtig rar ( også selv om det måske ikke går sådan . så bliver det jo blot noget andet )
Tænk at have dig som gæst og få sådan en gave ! suuukkk
Kan vi dødelige købe hos dig ?
Jeg har aldrig nogensinde solgt noget, jeg har lavet. Det, jeg kunne tage for det, er så latterligt lidt i forhold til, hvad jeg bruger af tid, at det ville føles helt til grin.
Mine håndlavede ting er hjerteblod. Ligeså lidt som du kan lægge en 50'er, når du er gæst, og så være ude af forpligtensen til at invitere igen, eller betale for det glas med hjemmelavet marmelade, du får rakt over hækken af naboen, ligeså lidt kunne jeg blande penge ind i mit håndarbejde.
Jeg kunne lige så lidt sælge mine ting, som jeg kunne forlange brudepris af min datter, hvis hun en dag gifter sig. Det er simpelthen ikke salgsobjekter nogen af delene.
Er det til at forstå, eller er det volapyk?
Jeg tjener mine penge i IT-verdenen - penge og IT hænger sammen. Penge og håndarbejde gør ikke - undtagen når jeg skal købe garn, selvfølgelig
Det er rigtigt.
Da jeg vævede tørklæder - træning i opsætning og design da jeg gikpå seminariet - tog jeg tid på et tørklæde til min kusine:
53½ timer fra idé/design til frynserne var færdige ... Det måler 250 x 80 cm + 25 cm. frynser i hver ende.
Kamgarn 36/2 - det vejede 128 gram.
Al tid er regnet med - osse spoletid og frynsefletning/-snoning.
53½ timer gange timeløn. Dét er der ingen der vil betale, hvis arbejdslønnen skal hjem.
Hvor ser dit værelse hyggeligt ud. Og flot det du har vævet.
Fiser lige ind i hjerne.... som det mest indlysende ... er fuldstændig på bølgelængde med det du skriver ..
Enten laver jeg ting til mig selv, eller også forærer jeg det væk. Jeg kan ikke sætte en pris på mit håndarbejde. Selvfølgelig kan man udregne materialeforbruget, men man kan ikke sætte en pris på arbejdstid og hjerteblod.
Jeg er hjemme nu - og mine piger sagde "Åh nej, Mor - ikke garn igen!", men kun tre gange.
Vi har haft en skøn ferie, med ro og kærligt nærvær i en hel uge.
Hilsen Bondekonen
Hvor ser der rart ud i dit rum.
Jeg har selv er dejligt hobbyrum, hvor jeg elsker at opholde mig, jeg har godt nok ikke været der længe, men i morgen lover de regn, så skal jeg igang med kort produktion.
Lyder som et skønt rum, idag har min mand faktisk foreslået (igen), at jeg skulle flytte mit hobbyrum op ovenpå.
Det er der hvor vi nu har gæsteværelse!!
Jeg har godt nok hele tiden sagt nej, for jeg synes det var så træls at skulle sidde helt deroppe, og der er skråvægge, så det er begrænset hvad jeg kan have af reoler!!
Men idag snakkede vi så igen om det og jeg kan jo godt se at jeg får et rum der er ca 3 gange så stort som det jeg har, og så ville han da også gerne lave nogle reoler der kunne passe derop til, så jeg fik masser af opbevaringsplads.
Så nu begynder det jo egentligt at blive værd at overveje
Men hvis du nu får et lille rundt bord og to stole, kan det være han synes det er hyggeligt at holde dig med selskab med en kop kaffe en gang imellem. Jeg synes du skulle overveje det - det burde være en menneskeret at have sit eget værelse.
Og jeg kan sagtens være kry - jeg har en hel stue som jeg har beslaglagt med væve og garner og andet udstyr...
Jeg har sat op til 15 m håndklæder, og jeg er lidt nervøs for, om tætheden er rigtig, så Bondekonen har lokket mig til at prøve en sjov teknik til at klippe ned midtvejs:
Man væver et ekstra stykke - 3-4 cm. Så sovser man det ind i almindelig trælim og lader det tørre.
På billedet man ser hvordan.
Nu har man en god fast kant, der ikke trevler op. Efter den sætter man så en kæp ind i skellet (hvis man har en ekstra frembomningskæp er det godt - ellers en eller to andre kæppe. Dem kan man bruge til at åbne skellet og sætte den rigtige frembomningskæp ind senere.)
Så kan man klippe ned før det limede stykke. Jeg har sat en bomkæp ind, som jeg så kan trække ud. Så har jeg et sted at klippe. Den forhindrede også limen i at komme ned i det 'rigtige'.
Når så jeg lige har kastet over kanten, vil jeg vaske det i maskinen (det er bare bomuld) og se, hvordan det bliver. Det skal med til Bondekonen i morgen, så jeg kan få dommen
Jeg er ikke så fuldbefaren i vævning, er det for at du kan klippe væven ned i bidder eller? 15 m er godt nok langt, så hvis det er for at får det færdige mellem hænderne kan jeg godt forstå dig. Eller er det for at få en anden effekt frem, det er selvfølgeligt også spændende.
Jeg kan så med sindsro sige, at du er ikke den eneste (måske ikke helt så meget sindsro, når det kommer til stykket)
Det er grænseoverskridende at slaske trælim på noget, man har vævet.
Jeg glæder mig til i morgen...
For du skal nemlig hente karteflor, ja du skal
Så tørrede limen - jeg kunne næsten ikke få mellempinden ud - den var limet fast
Nu har jeg klippet det ned. Det er prøvestykkerne yderst til højre.
Det er blevet ret stort.......synes I ikke?
Det føles blødt og rart, jeg håber ikke det kryber så meget, at det bliver stift, men det vil blive afprøvet om lidt.
Nu er det færdigt (jeg har altså ikke sømmet det endnu, men ellers)
Det er ganske tykt og vamset, men ikke ligesom de tykkeste fra Jysk. Til gengæld ved jeg, at ingen små indere har gået rundt i syrebad for at fabrikere det.
Jeg vil mene, at det er et fuldgyldigt håndklæde - jeg ville godt påtage mig at gå i bad og ikke have andet at tørre mig i.
Og tætheden ser ud til at være god. Det er mit evige problem - jeg får altid banket det for tæt sammen.
(bdm) Ræk mig det lige, så jeg kan gramse på det.....
Hør HOV er det onsdag i dag (H)
Det er kun tirsdag - det er først i morgen det er lillemoraften
Fy
Kunne ikke lade være - det er først i morgen der skal chattes.
Dejligt dit håndklæde
Nu er det onsdag, men du skal nok ikke hente karteflor lige nu.
Du er for langt væk - ellers måtte du gerne gramse.
Det er faktisk ret lækkert og blødt.
Nu fik jeg ekstra garn til mine håndklæder.
Bondekonen godkendte det første (og jeg var også selv rigtig godt tilfreds), så nu skal der planlægges og regnes ud, så der er nok.
Det er vist liiige til øllet, at jeg har nok, men i værste fald må jeg købe lidt mere.
UUUUPS ....
Snet af netop dé spoler får lige mit vævehjerte til at gippe.
Og farverne er rigtigt lækre. MUMS
Der er intet så beroligende og trøstende som vævning.
Jeg synes, du skal planlægge med at få dine klapvæve op at køre igen, når du er flyttet.
Det er en slags fløjsgarn eller chenillegarn, og du skulle prøve at mærke håndklædet - det er bare så lækkert. Og det er halvdrejl på kun fire skafter, så det kan klapvæven sagtens klare.
Jeg væver i 97 cm bredde - det er håbløst at holde bredden ude selv med spreder, for fløjlsgarnet trækker sig meget, men håndklæderne er 78 cm i bredden, når de er færdige, og så er de både blevet vasket på 60 grader og tørretumblet ved 50
Den lyseblå, den lyserøde og den lyslilla er kommet til - de farver, jeg havde oprindeligt, var turkis, flaskegrøn, marine og bordeaux.
De tre nye giver en masse ekstra spændende muligheder.
Jeg forudser, at det sidste håndklæde bliver meget spraglet!!!
Jeg elsker farver, og nogle af dine favoritfarver harmonerer med mine favoritter, så jeg kommer helt sikkert til at savle, når jeg ser dine resultater.
Når jeg får bygget min vinterhave, SKAL mindst én klapvæv igang igen.
Mind mig lige om det - til den tid. *ggg*
Det ved jeg bare godt - du købte jo mit angoragarn
Jeg skal nok komme efter dig til vinter.
I øvrigt: Selv med koncentrationsbesvær kan det godt være, at du kan væve. Da jeg startede igen, kunne jeg ikke altid huske, hvordan man skulle gøre, men hvis jeg ikke tænkte så meget over det og bare gik i gang, så kunne mine hænder selv - nærmest uden hjælp fra hjernen. I al fald uden hjælp fra den bevidste del af hjernen.
Nogle dejlige farve du der har valgt... Vi havde hoved rengøring i min spinde stue i går, der dukkede en del væve ting op af min mors, bord væv til billed vævning der er nok 4- 5 stk har også en bordvæv hængende på væggen med udstyr, skal nok lige have en med forstand på det hele til at fortælle mig hvad der hører sammen.. så vil jeg lægge det ud på rokken bag efter...
Uhaja ...
Ulykken var i 1987, og jeg gik 4 år på seminariet (1 år længere end de andre) - så min stædighed er min gode ven ...
Dog havde jeg opbrugt alle mine "usynlige"reserver, så derfor måtte jeg søge pension så mange år senere.
Jeg havde ikke tidligere ønsket at erkende mine ændrede egenskaber.
Dengang ville jeg nok at brugt udtrykket "forringede" - men jeg er vild med mit liv og dét, jeg kan - og jeg kan fordybe mig nu. Dét havde jeg ikke tid til før (nu er jeg tvunget til det) - dét nyder jeg.
Det går heller ikke så hurtigt - og dét forhindrer mig i at blive stresset. Ganske finurligt, ikk´?
Ja, sådan kan det gå.
Nu havde jeg ikke vævet siden i sommer, så nu satte jeg mig lige derud. Det gik lystigt derudaf, indtil jeg lige skulle kontrollere, om jeg havde det rigtige antal tråde pr cm.
Så gik det helt galt!!!
Der var 9 af de tykke på 2 cm - der skulle være 5-6 stykker.
Ved nærmere inspektion viste det sig så, at jeg havde vævet forkert de sidste 10 cm - altså længe før jeg havde sat mig ud i denne omgang.
Jeg BURDE have vævet tyk-tynd-tynd-tyk-tynd-tynd, men jeg HAVDE vævet tyk-tynd-tyk-tynd-tyk-tynd.
Dels bliver stoffet anderledes, og dels løber jeg tør for tyk, hvis jeg fortsætter i det tempo.
Så jeg har nu vævet baglæns (og spolet garn op og spolet garn op) i nærved en time. Nu kan jeg så gå i gang i gen.
Så UllaP - man behøver ikke at have en hjerneskade for at glemme, hvor man var, og hvad man var ved.
Ja, det er surt at væve baglænds -
Dejlige farver på dit garn - det glæder jeg mig til at se, det var måske noget jeg kunne tænke mig at væve af senere - først har jeg lige mine viskestykker - men det går lidt sløvt .
Måske dette kan være et lille skub.
Så blev jeg omsider færdig med andet håndklæde. Der sidder trend til 8 på væven (eller rettere 7, for jeg pillede det første af), så det kommer til at tage noget tid.
Jeg kan se på datoen, at jeg ca har vævet på dette håndklæde i en måned. Dvs. at jeg egentlig kunne væve de sidste færdige på 1/2 år....
Jeg havde en weekend, hvor jeg vævede næsten uafbrudt. Da vævede jeg 2/3 håndklæde, men det går ikke hver weekend.
Nu skal jeg til det sjove - at vælge farvekombination til det næste håndklæde.
hovsa Ditmar - Jeg vil se billeder!
Med de fantastiske farver, så skal der deles ud af resultatet. . .
Jeg glæder mig til at se!
Altså - det er ikke nemt. Det sidder jo på væven endnu.
Det første pillede jeg af - det kan du få at se.
Hvor er det flot ditmar!
Skal de bruges som almindelige håndklæder - eller er det til noget helt specielt?
Tak for de pæne ord.
Det første har jeg vasket og tørretumblet. De er gode som tørre-sig-håndklæder. De har størrelse næsten som badelagner - små 80*130. Mon ikke de halve bliver gaver og resten til familiens egne medlemmer. Så får man helt sit eget, som ingen andre i verden har. Der bliver ikke to helt ens.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.