Se fuld version : Trolde fra 1962
Se lige disse sjove trolde fra fordumstid, hvor der var noget der hed Sorte Sambo (han kunne jo bare få et andet navn)
13973
Deler gerne (husk at skrive hvad I gerne vil ha')
(H)(H)(H)
strikketøsen
23-01-2008, 16:43
(H)Neej hvor hyggeligt, Krumme !
Jeg husker skam udmærket, at min søster og jeg fik læst højt af Lille Sorte Sambo ....
Men vi børn opfattede altså slet slet ikke - jeg gjorde i hvert fald ikke - bogen som racistisk.
Det jeg hæftede mig mest ved, var at der i bogen, blev lavet pandekager til sidst ! Jeg må have været meget lækkersulten .... (R)
Blev navnet ændret ?
(H)Neej hvor hyggeligt, Krumme !
Jeg husker skam udmærket, at min søster og jeg fik læst højt af Lille Sorte Sambo ....
Men vi børn opfattede altså slet slet ikke - jeg gjorde i hvert fald ikke - bogen som racistisk.
Det jeg hæftede mig mest ved, var at der i bogen, blev lavet pandekager til sidst ! Jeg må have været meget lækkersulten .... (R)
Blev navnet ændret ?
Nej, jeg tror ikke navnet blev lavet om. Min søn fik bogen for ca. 13 år siden og dér hed den det samme.
Jeg havde også bogen som barn og opfattede den heller ikke som racistisk. Jeg syntes bare, den var rigtig hyggelig og fik den læst så meget, at jeg kunne den udenad(ghf
Og ja, de pandekager......................... UHMMMMMM
strikketøsen
23-01-2008, 18:19
(H)igen,
Bogen med "Lille Hvide Rikke" kender jeg slet ikke !
Men Kyllerylle var det ikke en Pixi-bog? Dem havde vi mange af - og desværre laves de ikke alle mere.
Titler som "Sikkesalis store dag", "Bumletoget", "Togrejsen", "Tigertumlingen" og "Fut-Søren" .... fra Fut-Søren kan jeg simpelthen stadig huske: "..... Fut-Søren futter med fart, så det batter - bamsen bliver tabt, men de griber ham atter..."
De bøger blev godt nok også læst højt for os mange mange gange. (:)
Hvad med Palle alene i verden ?
Hvor kunne man godt tænke sig at være alene i verden..... bare lidt...... og så hjem til far og mor igen(ghf(ghf
Mette Storgaard
23-01-2008, 22:05
Lille sorte Sambo hedder stadig det samme og kan købes stadigvæk, min søn fik den af mormor sidste efterår
:-) Mette
strikketøsen
23-01-2008, 22:32
Jeg har lige tjekket og pixi-bøgerne udkom i Danmark for første gang i 1954 - altså hele 4 år, før jeg blev født. I starten var det en amerikansk idé - og de amerikanske historier - der blev kopieret og oversat. (:)
Hjemme havde vi en lang række af dem. Over årene er de blevet foræret til familie/venner og bekendte med små børn. Der var også lidt større bøger: Ælle-Bælle bøgerne.
Hej Krumme
Selvom der er over 2 år vil jeg rigtig gerne have mønster på ham trolden.
Knuz asly
lotusblomsten
13-04-2011, 13:49
Hej Krumme
Jeg kunne godt tænke mig dem begge *789*
WouW, dem husker jeg godt. Jeg vil blive rigtig glad, hvis du vil dele med mig.
Knuz
asly
Krumme er vist ikke på Rokken for øjeblikket ...
Hvis der er nogen der kunne tænke sig mønsteret på disse trolde vil jeg gerne sende dem. Jeg har også på Sorte Sambo med to aber og en tiger. Der kam mailes til mig via min profil
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.