PDA

Se fuld version : Halstørklæde til 3 årige

SusanneKristensen
09-01-2008, 22:40
Jeg er ved at strikke et halstørklæde til min søn...men ved ikke helt hvor langt jeg skal strikke det..

Hvor langt ville i tro sådan et skulle være??

Jeg har strikket et til Farmand og mig selv og nu vil sønnike også have at mor strikker noget til ham,((O)) så han får et magen til - dog lidt smallere 25 m i steden for 33.
Jeg strikker denne http://www.garnstudio.com/lang/dk/visoppskrift.php?d_nr=104&d_id=29&lang=dk skønt halstørklæde og hue

strikketøsen
09-01-2008, 23:34
Hvis det var mig, der skulle strikke halstørklæde til en lille fyr på 3 år, så ville jeg strikke en halsedisse eller klipfisk (gammelt udtryk!). (:)

Hvis du ikke kender halsedisser ligger der et eksempel under download (blot i voksenstr.). Halsedissen svarer til kraven på en rullekravebluse med et bredt stykke foran og bagved (bryst og ryg) som dækker godt - og ikke kan tabes/mistes.

Jeg skriver kun det her pga. risikoen for at små børn falder i halstørklædet eller kommer til at hænge fast i ting med dem.

F.eks. strikker varmestuestrikkerne ikke halstørklæder til børnene på krisecentrene på grund af kvælningsrisikoen.

Connie
10-01-2008, 10:32
Jeg vil også råde dig til at strikke en halsedisse. Jeg har selv lige strikket en til min 4 årige søn til brug i børnehaven. Jeg ville aldrig give ham halstørklæde på i børnehaven da han kan hænge fast i legeredskaber og blive kvalt.

http://www.naturgarn.dk/catalog/opskrifter/Halsedisse-barn.pdf

StrikkeTrine
10-01-2008, 10:57
Jeg har lige strikket en halsedisse til Frederik (han bliver 3 år denne måned) da jeg ikke tør at han skal have halstørklæde på i børnehaven...

Nette
07-02-2008, 21:04
I vores børnehave må børnene slet ikke bruge halstørklæde.
Desuden dækker en elefanthue også mere og bedre. :-)

SusanneKristensen
07-02-2008, 23:05
Jeg er for længst færdigt med halstørklædet.

Nej han bruger det heller ikke i børnehaven men hjemme.

Sønnike var så stolt på skiferien da han havde halstørklæde magen til fars, og viste det stolt frem til alle der gad lytte :-)

Strikkelene
10-12-2009, 14:01
Det er ikke sådan en "klipfisk", jeg strikker nu. Det kaldes også et "hjertehalstørklæde" i den bog, jeg har (den hedder "Stram garnet"). Man strikker ligesom en løbegang, i den ene ende, hvor man trækker den anden ende igennem.

Jeg er startet med at slå 3 masker op og har så taget 2 masker ud i hver side på hver anden pind. I opskriften står der, at der skal være 17 eller 19 masker. Men jeg synes, det bliver lidt for smalt. Så jeg tager nok et par masker mere ud. Ellers er det da vist ikke bredt nok til en barnehals. Men hvor langt skal jeg strikke det? Jeg er selv ca. 35 cm i omkreds om halsen. Hvis jeg nu strikker det 35 - 40 cm, så må det da være langt nok?

Lige en tilføjelse: Jeg bruger dobbelt angora garn, 100%, 10 g/ca. 50 cm. i lysegrøn.

Jyden
10-12-2009, 14:12
Susanne, jeg håber, det er ok, at jeg lige låner din tråd...

Jeg forsøgte engang i en anden tråd at få svar på, hvordan en fisk var mere sikker end et halstørklæde. Jeg kan alt for levende forestille mig, at enden, der er stukket igennem den anden i fisken, sætter sig fast et sted og fisken så blot strammer mere og mere til men ikke kan løsnes.

Hvis nogen vil forklare, hvad jeg har misforstået, vil jeg blive rigtig glad!*226*(rty

lillebi
10-12-2009, 14:46
Fisken kan sagtens lave den samme ravage som et alm. halstørlæde. Derfor er der flere og flere daginstitutioner der helst vil have at børnene får halsedisser istedet, så er der ikke er nogen fare på færde.

Titia
10-12-2009, 14:51
Susanne, jeg håber, det er ok, at jeg lige låner din tråd...

Jeg forsøgte engang i en anden tråd at få svar på, hvordan en fisk var mere sikker end et halstørklæde. Jeg kan alt for levende forestille mig, at enden, der er stukket igennem den anden i fisken, sætter sig fast et sted og fisken så blot strammer mere og mere til men ikke kan løsnes.

Hvis nogen vil forklare, hvad jeg har misforstået, vil jeg blive rigtig glad!*226*(rty

Du har desværre nok rimelig ret, for det kan da gå ligeså galt afhængig af hvordan man sidder fast jo.
Hvis man hænger fast omme i nakken ville den nok rimelig vis give sig til og gå op men hænger man fast i snipperne kunne det nok gå lige så galt som alm. halstæklæde.

Har selv brugt almindelige halstørklæder til mine børn, så frem de ville gå med det, men er ikke altid de gider det.
Almindelige huer og elefanthuer har jeg også haft på lager i et vist omfang, men er nu ikke meget det har været brugt.

Har aldrig selv gidet og gå med den slags selv som barn kan jeg da huske helt tilbage fra før jeg startede med at gå i børnehaveklasse og det gælder både huer og halstørklæder.

Har sjældent været syg og mine børn har heller aldrig haft mange sygedage og slet ikke pga manglende huer/halstørklæder, så er altså ikke så hys med om de har det på eller ej.

Er nok mest vanter de har haft brug for på legepladser og lange gå ture.

Hilsen en mor til 4 børn som nu er store/halvstore *142*

Strikkelene
10-12-2009, 15:21
Når det er rigtig koldt er det heller ikke rart ikke at have en hue på. Man kan blive så kold om ørerne, at man får helt ondt i hovedet af det. Det er lige så slemt som hvis mine hænder er iskolde indvendig (udenpå er det ikke så slemt). Så gør mine hænder og finger decideret ondt.

hundeuld
10-12-2009, 15:50
Jeg kan kun sige jo ældre man bliver jo mere forfrossen er jeg blevet. men men jeg har altså ikke fået sokkerne på endnu hver dag, har faktisk kun haft dem på 4 dage...

Ang. halstøklæder til børn , jeg kan ikke fraråde det nok .. jeg har stået og set hvad der sker når der gynges og et halstørklæde bliver viklet ind, og selv om der var voksne til stede nåede barnet at blive ret dårlig, ,men han overlevede ...

Mosterkoster
10-12-2009, 23:43
Jeg kan fortælle, at i min institution, ser vi ikke at de har hverken halstørklæder eller´fisk på. Halsedisse eller elefanthuer er ok. De må i øvrigt heller ikke have halskæder på, medmindre de knækker let.
Da vi havde OL i sommers, måtte jeg klippe båndet over og sy velcro på båndet, så ungerne kunne gå med medaljerne i børnehaven.
*247*

Strikkelene
10-12-2009, 23:50
Så laver jeg den om til halsedisse. Jeg kan måske gøre det med vendestrik.