PDA

Se fuld version : Hvordan Domino

rokken
14-01-2007, 22:12
Bagger:

Hvad er det jeg gør forkert?

Jeg prøver at strikke domino 4-kanter i dobbelt garn på pinde nr.7, jeg har slået 35 m op og strikket godt op over midten og nu når der er 11 m tilbage så siderne lige lange, forstået på den måde at opslagskanten er lig strikkekanten ( er der nogen der forstår det?)

Hvad gørjeg galt?

rokken
14-01-2007, 22:13
Tager du ind på hveranden pind????

rokken
Ja på hver anden pind, ved at tage en m løst af, strikke de næste to m. sammen og løfte den løse m over, sådan står der i det jeg har hentet på Drops.

rokken
jeg syn's det lyder rigtigt ..... prøv at forklar lidt mere, hvad det er, du synes virker forkert?

rokken
14-01-2007, 22:14
Ja det er jo det der er lidt svært.

Men det der skulle blive en kvadrat bliver nærmest en skæv 4-kant, hvor de to kanter som er opslagskant er meget mindre end de to kanter hvor jeg jo har taget første m løst af, jeg ved ikke om de giver et bedre billede af hvad jeg mener.

rokken
14-01-2007, 22:14
jeg sidder og vrider hjernen for at gætte hvad der kan være galt ..... har kun et forslag: måske har du slået for stramt op og strikker til gengæld meget løst ...... på den måde kunne den måske godt blive lidt skævt.

Kan det være det, der er galt?

rokken
14-01-2007, 22:15
Ja det kan godt være sådan noget, så nu prøver jeg at slå op på en noget tykkere pind.

rokken
hvis du har 35 m på pinden, så skal du strikke 16 m så tage en løs af, så strikke to sammen og tage den løse masker over de to masker som du strikkede sammen.
dette skal du gøre på hver retpind, men vrangpinden bliver strikket ret hele vejen, uden indtagninger.
Næste omgang strikker du 15 m tager en løse af to masker sammen løfter den løse maske over de to sammenstrikkede, o.s.v. indtil der kun er 3 masker tilbage på pinden.

Hvis det er det du har gjort, så skulle det ikke kunne gå galt.

Bare fortsæt med den firkant du er igang med og se hvordan den kommer til at se ud

rokken
Nu har jeg lavet en færdig firkant og den blev kvadratisk, jeg slog masker op på 1 pind nr. 8 og strikkede på pind nr 5, så passede det.
Nu skal jeg bare igang med at strikke den næste firkant med, men ikke i aften, mit hoved kan ikke klare flere udfordringer i dag.

rokken
14-01-2007, 22:16
Jeg har tit haft lyst til at prøve dominostrik, men synes forklaringerne i bøgerne var så indviklede, så jeg opgav det på forhånd.
Den måde Hulda forklarer det på, lyder så let, så idag vil jeg prøve at strikke min første dominofirkant, og så må jeg senere finde ud af hvordan jeg skal få firkanterne samlet.
Er der mon nogen der har en nem forklaring på det?

rokken
14-01-2007, 22:16
"hemmeligheden" er måden du slår masker op på.

her kan du læse om hvordan du slår masker op du skal lidt ned på siden før der sker noget.

http://www.viv.dk/Opskrifter/Download/t02-s-opsl.pdf (http://www.viv.dk/Opskrifter/Download/t02-s-opsl.pdf)

rokken
14-01-2007, 22:17
Hej Mona.

Se www.viv.dk (http://www.viv.dk/) ....... jeg synes hun beskriver det enormt godt, både en meget smart måde at slå op på, og hvordan du strikker selve firkanten.

Held og lykke ... Mette

rokken
Det var da en god hjemmeside, jeg har printet siderne ud, og så kan de ligge ved mit dominostrik.

Men for mig hjalp det med at ændre pinde størrelsen både til strik og til opslag.

rokken
Jeg har brugt de sider som linket viser, og nu synes jeg at en del af mine problemer er løst.Jeg ved at der kommer andre, bl.a. omkring sammenstrikningen, men det kan jo være vi kan få gode idéer til det også.

rokken
14-01-2007, 22:18
Hvis du strikker sidste maske vrang og starter hver pind med at tage første maske løst af, så kan du ikke undgå, at se hvor du skal tage masker op for at strikke sammen.

Hvorfor gøre det mere indviklet end det i virkeligheden er??

Høxbroes forklaringer er gode, men det som jeg synes kan forvirre lidt, især når man er nybegynder er, alle de 1RRLA, 2RAL o.s.v.

Mit råd: kig kun på den forklaring som du skal bruge til din opskrift, og lad de andre vente til du får brug for dem.

For i virkeligheden er det så pærelet, bare man går langsomt til værks.

Det er jo en ældgammel strikketeknik, der før i tiden blev brugt til f.eks. at strikke grydelapper. Ja der findes endda ca. 100 år gamle sjalsmønstre med den strikketeknik.

L.H.L
09-01-2008, 00:26
Er forholdvis nybegynder, men synes dominostrik er en fed måde at strikke på(og let). Har blandt andet strikke hjemmesko a la Drops på denne måde og så filtet dem.
L.H.L

Ulla P
09-01-2008, 00:47
WOW - hvor er de flotte. (H)

ingeborg
09-01-2008, 00:55
Hvor er de smarte ((O))

birdie4760
09-01-2008, 09:05
De er supersmarte ((O))- er der en opskrift på dem på Drops eller har du selv "komponeret" den?

Ulla P
09-01-2008, 11:36
Jeg leder med lys og lygte - jeg véd, jeg har dem på min PC - men dælme om jeg kan huske hvor???

Jeg pipper lige, når jeg har fundet den. (H)
(:)

bob
09-01-2008, 13:41
hvad er domino 4-kanter?(x)
hvordan strikkes de?(x)
hvad bruges de til?(x)

Strikkelene
05-04-2008, 23:23
De ligner nogle jeg har en opskrift på lige her. Men de er ikke domino strikkede.

Man strikker en strimmel med 6 firkanter, samler nogle masker op fra kanten af den nederste firkant og strikker 2 firkanter ud i en vinkel, som et "L". Men den sammenfoldning og sammensynig bagefter virker forvirrende på mig. En dag vil jeg prøve, om jeg kan finde ud af at lave dem.

Strikkelene
22-05-2008, 13:42
Man skal lige huske, at strikkeopslå maskerne istedet for at slå op på almindelig vis!

Zep
12-07-2008, 11:42
"hemmeligheden" er måden du slår masker op på.

her kan du læse om hvordan du slår masker op du skal lidt ned på siden før der sker noget.

http://www.viv.dk/Opskrifter/Download/t02-s-opsl.pdf (http://www.viv.dk/Opskrifter/Download/t02-s-opsl.pdf)

Novra nu har jeg lige lært en (for mig) helt ny, meget nemmere og pænere måde at slå masker op på *172*

Isanna
12-07-2008, 13:26
Novra nu har jeg lige lært en (for mig) helt ny, meget nemmere og pænere måde at slå masker op på *172*

(qwe - og så slipper man for at have forregnet sig mht. garnlængden til at slå masker op med.(39)

Har lige printet forklaringen ud, så den ligger klar til næste gang der skal strikkes noget.

Zep
12-07-2008, 13:43
(qwe - og så slipper man for at have forregnet sig mht. garnlængden til at slå masker op med.(39)

Har lige printet forklaringen ud, så den ligger klar til næste gang der skal strikkes noget.
Lige præcis *172*

Nette
12-07-2008, 19:28
Ja, de ter en smart måde. Jeg har heller ikke gjort det på andre måder, siden jeg lærte det.
Man slipper både for at beregne garnlængden inden og så bliver det meget pænere.

Nette

strikketøsen
12-07-2008, 21:32
Ja, jeg har også printet den forklaring ud til næste gang, jeg skal slå masker op - må prøve det. *108*

- og hvis det så oven-i-købet ser pænere ud, så er det jo bare(qwe!

Nette
12-07-2008, 22:06
Det tager bare meeeeget længere tid. Men resultatet bliver også derefter. :-)

Nette

Strikkelene
12-07-2008, 23:09
Ja, det er en smart og nem måde at slå masker op på. Jeg bruger den også engang imellem bl.a. til Hundeulds sjal.

Nette
07-08-2008, 08:14
Men den sammenfoldning og sammensynig bagefter virker forvirrende på mig. En dag vil jeg prøve, om jeg kan finde ud af at lave dem.

Ellers så sig til, jeg kan folde dem i søvne. :-)

Nette

MetteG
27-09-2008, 17:22
Er forholdvis nybegynder, men synes dominostrik er en fed måde at strikke på(og let). Har blandt andet strikke hjemmesko a la Drops på denne måde og så filtet dem.
L.H.L
Hej LHL
Jeg sidder og ville gerne gå igang med at lave futter som dem du her har vist billede af, men jeg kan ikke helt gennemskue hvor mange dominofirkanter jeg skal lave, i hvilken rækkefølge og hvor de skal sidde i forhold til hinanden. Har du en opskrift/forklaring/et billede af en udfoldet fut jeg må få/se?
Knus fra MetteG

knipledamen7
13-01-2009, 22:45
Når du strikker domino skal du have et ulige antal masker f.eks 31 strik 1 pind derefter på 2 pind strikker du 14 masker 1 løs af 2 sammen træk den løse over derefter strikkes de resterende 14 masker næste pind uden indt. derefter 13 masker 1 løs af 2 sammen træk den løse over strik de resterende 13 masker sådan bliver du ved indtil du kun har 1 maske tilbage lappen skal lige trækkes lidt i facon bagefter så er alle sider lige lange
Go fornøjelse
Hilsen Bodil

Strikkelene
13-01-2009, 23:04
Når du så har strikket en firkant, så samler du masker op langs den ene kant (det er halvdelen af de masker, du skal bruge. Resten strikkeopslår du + en ekstra maske, så du har et ulige antal masker. Så strikker du bare 3 omgang ret og en omgang vrang (stadig mens du strikker de 3 midterste masker: 1 ret løs af, 2 ret sammen og træk den løse masker over de andre) indtil du kun har 3 masker tilbage. Dem strikker du også 1 løs, 2 sammen og træk over. Klip garnet over og træk enden gennem masken (som er 1. maske i den næste firkant).

Strikkelene
05-09-2009, 13:55
Ha! Nu starter jeg på den sidste firkant på barnehuen. Så skal jeg hæfte ender, strikke kanter og bindebånd. Og derefter kan jeg vist godt sige, at huer er færdig. Det varer ikke så længe mere. Måske strikker jeg en pigehue magen til bare med andre farver.

Nattrolden
05-09-2009, 16:18
vi vil se fotos ((O))(H)

Zarina H
21-08-2010, 08:20
L.H.L
Ej hvor de flotte, de futter..