PDA

Se fuld version : Hjælp til hæl i strømperne

bibber
29-09-2007, 00:55
Nu har jeg for første gang kastet mig ud i strømpestrikning.

Jeg bruger en opskrift hvor forklaringen vedrørende hælen lyder således:

Kilehæl: Strik hælen på de 2 bagerste pinde (30 m), mens de 2 andre pinde hviler (30 m) der begyndes med hællappen: Strik så mange pinde som der er masker (15 m) på en opslagspind + 4-5 masker (her 5) = der strikkes altså 20 pinde frem og tilbage.
Hælindtagning: Strik 17 ret (d.v.s. 2 masker forbi midten), 2 drejet ret sammen, 1 ret, vend – tag 1 maske løst af , 6 vrang, 2 drejet vrang sammen, 1 vrang. (Det er altid masken før og efter det lille hul der skal strikkes sammen).
Fortsæt med at strikke 1 maske sammen på hver pind til alle masker er strikket med.
Hælkilen: Strik derefter masker jævnt op i hællappens sider (her ca. 14 masker i hver side). Strik igen rundt – idet kilemaskerne tages ind på hver 2. omgang i hælens 2 sidste masker (2 ret sammen) og hælens 2 første masker (2 drejet ret sammen). Fortsæt til der igen er 15 masker på hver pind. Strik nu foden indtil starten af storetåen – prøv den helst på foden. Der strikkes nu tå.

Det er ved den sidste del - hælkilen jeg er gået i stå.
Hvad er det for nogle kilemasker der skal tages ind? Er det "ovenpå" eller "under" foden? Ja jeg ved at det nok er svært at forklare mig på skrift, men jeg håber alligevel at der er en der kan hjælpe mig for jeg vil så gerne lære at strikke strømperæøs

Mariane
29-09-2007, 08:11
Hej Bibber

Jeg ved ikke om dette kan hjælpe dig, men her er et udsnit af min egen sokkeopskrift, måske den er mere detaljeret forklaret.
Jeg ved ikke om maskeantallet passer til dem du har, men ellers er princippet jo det samme. (min opskrift er til p 2½ og dame /herrestr. - derfor er der 2 maskeantal)

Kile:
Strik de 5 m – 6 m på pinden, saml 14 m – 16 m op, strik vristens 26 m – 30 m, saml 14 m – 16 m op, strik de 5 m – 6 m på 4 pind.
1.pind: 16 r – 19 r, 2 r sm, 1r
2.-3. pind: Strikkes glat (vristens masker)
4. pind: 1 r, 1 r løs af, 1 r, træk den løse m over, 16 r – 19 r
Strik en omg. uden indtagninger
1.pind: 15 r – 18 r, 2 r sm, 1r
2.-3. pind: Strikkes glat (vristens masker)
4. pind: 1 r, 1 r løs af, 1 r, træk den løse m over, 15 r – 18 r
Fortsæt indtagningerne på hver 2. omg til der er 13 m – 14 m på hver pind i alt 52 m – 56 m.
Strik foden (mål fodlængde ud til midt på lilletåen)

Enaj
29-09-2007, 08:12
Jeg forsøger at kaste mig ud i en forklaring.
Når du er færdig med at strikke hælen skal du samle masker op langs hælklappen. derved får du flere masker på pinden end du startede med. på hver anden omgang skal du derfor tage ind indtil du igen har det rigtige antal masker på pinden. Jeg plejer at strikke til de sidste 3 m på pind 1, strik 2 m sammen , strik 1 m, strik maskerne på p 2 og 3, strik 1 m på p 4 og strik 2 drejet r sm. Fortsæt på den måde på hveranden omgang indtil maske antallet passer.
Håber det er forståeligt det jeg har skrevet.
Held og lykke med strømpestrikningen.
Kh Jane

bibber
01-10-2007, 17:07
Tusind tak for hjælpen.
Nu ligner det rent faktisk en hæl!

(nvb

Den der "skrå indtagning" er pænere i den ene side end i den anden.
Men mon ikke jeg får lært "tricks'ene" til at gøre det pænt, når nu jeg har prøvet det flere gange??

Jeg har også lidt problemer med at få garnet "strammet" nok der hvor man begynder på en ny pind - hvis ikke jeg en gang imellem tager et par ekstra masker med over på den foregående pind, tror jeg at jeg ville få 4 "hjørner" på strømpen - altså hvor det ikke er strikket så tæt som ellers. Er der nogen der kender det problem? Hvordan har I løst det?

Rodehoved
01-10-2007, 18:26
Flot at du har afkodet hælen - godt gået ((O))
Jeg tror på, at jo flere gange du laver hæl, jo mere rutine får du og jo pænere kommer det til at se ud. Du skulle have set de første strømper jeg lavede... Er du så færdig, de så sjove ud (ghf

Kender godt problemet med "løse hjørner", og jeg synes også at det er svært at få strammet til, men jeg har løst problemet på den måde, at jeg rykker rundt på maskerne, så f.eks. de to første masker, der sidder på næste pind, strikker jeg med over på den pind, jeg er i gang med. Jeg foretrækker at slutte pinden med en vrangmaske eller to - så er det meget nemmere at få dem strammet til, og der bliver ingen "løse hjørner".

Det kan godt være lidt svært at hitte rede i, hvor omgangen så slutter, når man rykker rundt, men en stump garn i en anden farve kan sættes i, så den kører med op og laver en slags rettesnor, så når man kommer til den, er omgangen færdig.

Håber du kan bruge det til noget, og pøj pøj med resten af strømpen ((O))

bibber
02-10-2007, 18:32
Kender godt problemet med "løse hjørner", og jeg synes også at det er svært at få strammet til, men jeg har løst problemet på den måde, at jeg rykker rundt på maskerne, så f.eks. de to første masker, der sidder på næste pind, strikker jeg med over på den pind, jeg er i gang med. Jeg foretrækker at slutte pinden med en vrangmaske eller to - så er det meget nemmere at få dem strammet til, og der bliver ingen "løse hjørner". ((O))

Jamen det lyder jo som det, jeg også gør! Dejligt at jeg ikke er den eneste(H)Men kan man ikke se det, hvis du laver et par vrangmasker? Eller det er måske ikke glatstrikning, du strikker i?