PDA

Se fuld version : Nu er jeg i tvivl omkring behandling af uld

strikkelise
16-10-2007, 14:38
Kan man vaske ulden inden man karter? Og hvordan, eller skal det være efter man har spundet garnet? Og hvornår farver man garnet, er det før eller efter det er spundet?
Ja i må undskylde, jeg har købt et sæt karter og en rok, mangler lige at købe noget råuld. Jeg har aldrig prøvet dette her før, så det kan godt være det virker som naive spørgsmål, men så må i tilgive mig.

renee
16-10-2007, 15:14
Hej, Renee her. Dejligt at du kommer i gang med spinderokken. Nu er ingen af metoderne forkert, så jeg prøver at svar hvad de flest gøre.
Når man håndkarter, foretrækker de fleste at karte og spinde før ulden er vasket. Det er nemlig nemmere at spind med alt det dejligt lanolin. Så vasker man og eventuelt farve til sidst. Jeg har industri kartemaskiner og de kan kunne køre hvis ulden er vasket først, men der er alligevel en god portion lanolin tilbage. Jeg farver også før jeg karter men ikke alt for ens. Jeg kan bedste li`de forskellige nuancer. Hvis du går inde i søgeord på "regnbuefarvning" eller kikke på de indlæg jeg har begyndte, kan du se noget om farvning og nogle billeder. Når du køber råuld, prøv at få fibrene så langt som muligt. Venlig Hilsen og held og lykke med det. Renee

strikkelise
16-10-2007, 21:50
Hej Reene
Tusind tak for dit svar. Nu skal jeg bare finde et sted her i nærheden af Horsens, hvór de sælger råuld. Jeg glæder mig til at komme igang og håber min tålmodighed holder til det.

Ulla P
16-10-2007, 22:01
Tålmodigheden kommer helt af sig selv.

Når man har en håndfuld uld i hånden, er det umuligt andet end at slappe af. æøs

I øvrigt var dit emne (omkring vask af uld) oppe for 2 dage siden (H)

Se her:

http://www.rokken3.dk/forum/showthread.php?t=5192

Jeg glæder mig til at høre mere til dit projekt. (H)

strikkelise
16-10-2007, 22:06
Hej Ulla
Tak for tippet, jeg har været inde og læse.
Ps. Det er en rigtig god ide med rokken, kan ikke forstå jeg ikke har opdaget den noget før.

hundeuld
21-04-2008, 12:38
Har du fundet ud af at lave noget Strikkelise

strikkelise
21-04-2008, 17:47
Har du fundet ud af at lave noget Strikkelise
Ja det har jeg, men det bliver kun en gang imellem for jeg skal slæbe det hele frem og tilbage, pga pladsmangel, hver gang jeg skal spinde.
Vedlægger lige et billede af det jeg har gang i.

Hjørdis Jensen
21-04-2008, 17:49
Det ser sørmer da helt godt ud !

(12)

hundeuld
21-04-2008, 17:53
Dejligt at se hvad du har fået lavet, flot arbejde.((O))

Zep
21-04-2008, 17:56
Hvor ser det lækkert ud ((O))

Britta S
21-04-2008, 18:12
Åh , hvor ser det dog dejligt ud.

Jeg må se at få mig en rok og komme i gang med at lære at spinde.

Har du haft hjælp til at lære det, strikkelise? Eller er du bare et naturtalent..

Hvem, der dog bare.........

strikkelise
21-04-2008, 18:25
Åh , hvor ser det dog dejligt ud.

Jeg må se at få mig en rok og komme i gang med at lære at spinde.

Har du haft hjælp til at lære det, strikkelise? Eller er du bare et naturtalent..

Hvem, der dog bare.........
(31)(31)Jeg er bestemt ikke et naturtalent, jeg har været en dag på Hjarnø og lære det ved en der hedder Ulla.((O))