PDA

Se fuld version : Størrelse på hæklenåle versus mm

Syslerier
23-09-2007, 12:48
Hejsa

Jeg er ny herinde - og glæder mig meget til at være med her hos jer og forhåbentlig få lidt ny inspiration. Jeg er 29 år gammel og har det sidste årstid for alvor slået mig på hækleriet. Det bliver til en masse sutsko, sjaler og halstørklæder, både til andres og eget brug, og jeg elsker det!

Jeg har aldrig hæklet efter opskrift men mere efter hvad garn og hoved siger, men nu har jeg imidlertid købt garn til en af trøjerne i Sys Fredens 'Nye Hæklerier' og ville lige lave en hækleprøve.

Trøjen (s. 50) er i Highland fra HP (50g=85m) og der står nål nr. 6 i opskriften. Jeg har en 6,5 mm liggende så den ville jeg lige have en prøve med, da jeg ved jeg hækler stramt, og jeg undrere mig noget over at prøven (11m*10rk) kun er ca 8*8 cm når samme på en pind mindre skulle blive 10*10 cm. Er det ikke ulogisk? Jeg synes da at det burde blive større når jeg gik ½mm op i nål i forhold til det anbefalede.

Så fik jeg set på mine kroge og flere af dem har har BÅDE en mm og en størrelse. F.eks. 6,5 mm/size 3 og 10mm/size 000. Når der står nål nr. 6 i opskriften er det så slet ikke 6mm men en størrelse? Og er der i så fald nogen der ved hvilken mm-størrelse nr. 6 svarer til?

Jeg er forvirret på et lidt højere plan, kan I nok høre (R) Håber der er nogen af jer lidt mere erfarne hæklere, der lige kan guide mig på rette vej.

Mvh Nina

Trold
24-09-2007, 09:38
Det er længe siden at jeg har haft gang i en hæklenål, men du fik mig til at kigge på dem for at prøve at forstå dit problem. Alle mine har kun en str./nr.
MEN jeg fik kigget på min strikkepindemåler (sådan en med huller i, hvor man finder det hul som pinden passer i, og aflæser størrelsen), som på den ene side har engelske str.(English sizes) og på den anden side danske mål (Metric sizes). Og der kan jeg se, at den strikkepind vi kalder 6,5 (mm) den kalder englænderne 3.
Så mon ikke at dine hæklenåle blot er forsynet med størrelse på både dansk og engelsk? Det vil jeg altså mene.

strikketøsen
24-09-2007, 16:32
(H)Syslerier,

Jeg er ret sikker på, at Trold har ret - der er blandet danske mm og engelske hæklenålestr. sammen.

Desværre er det sådan, at selvom England officielt skulle være gået over til meter-systemet (som resten af Europa), vil det tage meget lang tid for dem rent faktisk at gøre det.

Jeg har boet i England og man løber konstant ind i, at str. 40 og str. 42 i tøj hedder hhv str. 14 og str. 16 og at f.eks. min skostørrelse, som er 35 hedder str. 3 der ovre.

Så jeg håber, du finder ud af at hækle blusen - ellers må du prøve dig frem med en lille hækleprøve...(:)

Ulla P
24-09-2007, 17:17
Jeg tror blindt på 'de andre'- så jeg vil nøjes med at ønske dig

(v)

Jeg håber, du bliver rigtig glad for dette forum. (H)

Syslerier
24-09-2007, 22:30
Tak skal I ha' :)

Prøven jeg lavede (som kun var 8*8 cm) lavede jeg i fm. Som den utålmodige hækler jeg nu er valgte jeg imidlertid at gå i gang alligevel og så se hvad der skete... Faktum er at blusen bliver en perfekt medium på pind 6,5 og det betyder vist at hækleprøven skal laves i mønsteret og ikke i fm. Det synes jeg måske ikke er helt logisk... Men hvad - det virker :D Og rygstykket er allerede halvt færdigt!

StrikkeTrine
24-09-2007, 22:51
Hej Nina

Velkommen hertil - håber du bliver lige så glad for at være her som jeg er (k)

Knus

Syslerier
25-09-2007, 12:31
Hej Nina

Velkommen hertil - håber du bliver lige så glad for at være her som jeg er (k)

Knus

Hvor hyggeligt, Trine :)