PDA

Se fuld version : Mus' hardanger-tråd - en borddug bliver til...

Mus
19-07-2007, 08:33
Hejsa,

Jeg brænder som sagt for hardanger-broderi, og synes at det trænger til en plads her. Så jeg har besluttet at starte en tråd om det! Jeg vil i første omgang begynde med at vise, hvad jeg har lavet indtil nu, og hvad jeg vil lave i fremtiden. Men måske er der nogen, som har lyst til at supplere med eksempler, tips og idéer? Her er et par billeder af mine første ting. Kortene er eget design, dugene er efter mønster.

Here goes...

kataja
19-07-2007, 08:48
de er utroligt flotte dine ting hvor lang tid tager det ar sy det

hundeuld
19-07-2007, 08:49
Woouw hvor er det flot.

Jeg kan godt lide din ide at bruge forskellige slags stof ( billed 1 )

Og den med kort, den har jeg ikke lige set før uha uha hvilket arbejde.

Hvor stor er dæk serviettet billed 3 ?

Mus
19-07-2007, 08:55
Mit næste projekt er denne borddug, dog uden den ekstra firkant ved hjørnet. Jeg fortsætter bare med kanten ud til hjørnerne, det synes jeg er pænere. Min svigermor har netop afsendt stofferne fra Holland, hvor de har mange flere spændende stoffer end herhjemme(z)

Venlig hilsen,
Berit

hundeuld
19-07-2007, 08:59
DET DER bliver et stort arbejde... stoffet hørlærred ?

Holland jeg har rejst der nogen gange, og lagde også mærke til Hardanger er ret udbredt dernede i private hjem.

Du har vel ikke lyst til at lave en foto serie om hvordan du laver sådan en dug, det ville måske få andre til at ville prøve det.

*pusle*
19-07-2007, 09:09
Nej hvor er den flot. Det bliver spændende at se den, når den bliver færdig.
Kan vi for lov til at følge med undervejs?
Dejligt at der er nogen som holder liv i de gamle sytekniker.
Held og lykke med den.
Dine ting fra en anden tråd og også utrolig flotte. (bdk

Knus fra
Pusle

Mus
19-07-2007, 10:16
Hej Kataja,

Tak(R)

Hmmm, dug 1 var mit første projekt, så det tog laaang tid, ca. 3-4 mdr., dug 2 (med margueritterne) tog ca. 1,5-2 mdr. Kortene tager 1/2-2 dage pr. stk., afhængigt af, hvad jeg broderer på. Og så arbejder jeg selvfølgelig ikke hele dage ad gangen.

Hardanger er faktisk nemmere end det ser ud til, og man kan tydeligt se, hvor man kommer frem. I modsætning til fx korssting er der også en del afveksling i stingene, som jeg synes er rar.

Venlig hilsen,
Berit

Mus
19-07-2007, 10:29
Hej Bente,

Mange tak for roserne(:) Den lille dug med margueritterne er 40x40 cm. Den kan også fås som aflang bordløber hos Permin of Cph

Og ja, jeg forbereder mig på et langt forløb, det kommer til at tage meget lang tid! Men jeg kan jo altid lægge det lidt væk, hvis jeg får for meget. Stoffet er forøvrigt Zweigart i blågrå. Herhjemme (i hvert fald der, hvor jeg har været) kan man kun få Zweigart i hvid. Tråden er DMC 932 (samme farve som stoffet) til rammerne og DMC 800 (lyseblå) til rosetterne. Fotoet gør ikke farverne ret, synes jeg...

Jeg havde faktisk tænkt lidt på at lægge fotos ud af forløbet, så det vil jeg da helt sikkert gøre(xyk) Det kunne da være sjovt at inspirere andre.

Venlig hilsen,
Berit

jane72
19-07-2007, 19:12
Jeg har altid syntes at hardangersyning er flot... superflot faktisk...

og dine er jo både spændende og smukke... (bdk

Mus
20-07-2007, 10:57
Hej Jane,

Tak(:) Som sagt er hardanger slet ikke så svært endda. Hvis man er interesseret i at forsøge sig med det, og ikke lige har en lærer ved hånden, kan man finde en lynintroduktion til de basale sting her: http://www.overthemoondesigns.com/Tech_Hardanger.pdf. Desuden er der en samling af sider med gratis (små) mønstre her: http://crossstitch.about.com/od/freecrossstitchpatterns/a/crossstitcha2z_5.htm.

Venlig hilsen,
Berit

Rosa Gerdes
20-07-2007, 11:42
Det er rart at se der også er andre der er blevet facineret af hardanger. Jeg er helt vild med det.

Jeg har eksperimenteret lidt med hardanger og båndbroderi på disse 4 billeder.

Jeg er på sidste semester af mit studie på et håndarbejdseminarium, hvor jeg blev introduceret til broderi. Jeg blev helt vild med det. Det havde jeg aldrig troet. Men det var først på mit 3 år, jeg opdagede hardanger, som ikke rigtig var med i pensum, men som jeg fandt i min læres mapper og det brugte jeg så nogle timer på, hvor vi selv skulle gå videre med noget vi fandt spændende. Og da jeg heller ikke havde lært båndbroderi og vi ikke havde meget tid, valgte jeg at lave et mix af de to broderi former.

(tak for siden med de gratis mønstre, det har jeg før efterlyst)

Mus
26-07-2007, 19:03
Hej Rosa!

Hvor er de flotte, dine ting - og originalt! Især hjertet er jeg helt vild med! Du må endelig lægge billeder herind, hvis du finder på mere af samme slags!

Venlig hilsen,
Berit

Hjørdis Jensen
26-07-2007, 20:41
(bdk Det er to spændende teknikker, og de klær' hinanden rigtig godt, sådan som du har sammenføjet dem !
Måske det kan lokke flere unge til at brodere, når de ser tingene på denne måde ! Det må man ønske sig, for jeg syns' ærlig talt det ligger lidt tungt med at lære disse broderi teknikker i skolerne nu om dage !
Ligesådanne syns' jeg også crazyQuilt ser spændende ud og der er jo også mange muligheder for at udnytte teknikkerne på kryds og tværs !

Måske er det bare mig der er ved at være gammel *G* ! Men syns' da ihvertfald at de sku' ha' muligheden for at prøve det, i det mindste !

(z)

Rosa Gerdes
31-07-2007, 17:26
Jeg kan i hvertfald sige, at da jeg var i praktik på skals håndarbejdsskole var der en flok børn (ca.8-11år) der gik til broderi og de var helt vilde med det og meget dygtigere end jeg havde regnet med. Og de kom mange kilometer væk fra for at gå til det.

Så jeg ser frem til at jeg også på et tidspunkt skal have at lille børnebroderihold, man skal bare lave det spændende nok, det dur ikke mere med at tærpe navneklude igennem.

Jeg synes også det der crasy patchwork med broderi er vildt flot.

Hjørdis Jensen
31-07-2007, 17:54
Det lyder da dejligt, at flere børn interesser sig for broderi, men navneklude var da også spændende, men det er jo endnu mere spændende at komponere tingene med noget man selv sværmer for , så tænder man også på det !
(t)

Mus
02-08-2007, 09:28
Det må da være super at undervise børn i broderi! Jeg kan selv huske, at jeg var vild med korssting, da jeg var lille, så jeg kan sagtens forestille mig, der er interesse for det - især når man også får lov til at klippe huller midt i det hele!

Hilsen, Berit

Mus
02-08-2007, 09:38
Jubiii!!! Så er stoffet til min borddug kommet(z) Jeg har selvfølgelig kastet mig over arbejdet, og her er billederne af første del af processen.

Først stoffet og trådene:

Mus
02-08-2007, 09:46
Først har jeg riet der, hvor mine felter kommer til at ligge. Det er meget vigtigt med præcision i hvert eneste sting, da man ellers kommer galt afsted, når man klipper. Det er et lidt træls arbejde at ri, da man jo egentlig gerne bare vil igang med det egentlige broderi, men det er altid en god ide at ri, så de fejl, man (helt sikkert) kommer til at lave, bliver siet fra her. Da mit mønster desuden er til en kvadratisk dug, kunne jeg også bruge riningen til at afgøre inddelingen af felterne, så de passer til det håndlavede bord, jeg syr dugen til. Det var ikke let at finde en størrelsesorden, der kunne passe, skal jeg lige hilse og sige!

Mus
02-08-2007, 09:50
Så begynder man med fladstingene (da jeg jo som sagt har lært hardanger af min hollandske svigermor, er jeg ikke sikker på de danske betegnelser, så ret mig endelig, hvis jeg bruger de forkerte ord for stingene).

Mus
02-08-2007, 09:55
Så vidt, så godt! Fortsættelse følger...

supersine669
02-08-2007, 10:40
Alletiders.

Min storesøster går og drømmer om at brodere hardander, så det er meget meget velkommen, med lidt gode råd.

luffedreng
02-08-2007, 19:30
det ser flot ud ind til videre, spændende at følge med i.

Mus
03-08-2007, 22:43
Hej supersine 669,

Hvis din søster gerne vil lære hardanger, kan hun jo kigge ind på det link, jeg har givet tidligere i tråden. Der er der en fin trin-for-trin introduktion (godt nok på engelsk) til de mest basale sting, hvormed man kommer rigtig langt. Desuden er de gratis mønstre, som jeg har lavet links til i samme indlæg forholdsvist nemme at gå til, dvs. et godt udgangspunkt for begyndere. Og så er hun selvfølgelig altid velkommen her, hvis der er konkrete spørgsmål(:)

Venlig hilsen,
Berit