Se fuld version : Orkis nr
hundeuld
18-07-2007, 09:15
Nu kommer 1000 spørgsmålet....
Hvad nr i dmc garn er bedst at lave orkis i ????
Rydder nemlig op, og har noget liggende, det kunne orkis bordet så få at arbejde med i Vejle, hvis det kan bruges.
Mange forskellige størrelser alt efter hvad man vil lave. Jeg har flere forskellige. Nr. 40 er min favorit, men jeg har også nr. 20, 8 og nr. 5. Om det er DMC nr. alle sammen ved jeg ikke.Men jeg regner med at lave i noget lidt tykt garn til undervisning i Vejle - måske alm. bomuldsgarn nr. 12 eller 8, så folk kan se knuderne uden at skulle bruge lup. (:)
kan bare ikke vente både at lære noget nyt samt bliver kølet af med lidt ordentligt vejr bare skønt
Mange forskellige størrelser alt efter hvad man vil lave. Jeg har flere forskellige. Nr. 40 er min favorit, men jeg har også nr. 20, 8 og nr. 5. Om det er DMC nr. alle sammen ved jeg ikke.Men jeg regner med at lave i noget lidt tykt garn til undervisning i Vejle - måske alm. bomuldsgarn nr. 12 eller 8, så folk kan se knuderne uden at skulle bruge lup. (:)
Såfremt der er nogen, der er i besiddelse af en orkisskytte (eller flere) og gerne vil lære at orkere. Så tag den/dem med. Jeg har kun 2-3 stk, og da jeg selv skal bruge mindst en til undervisningen, så kunne der nemt blive mangel på dem (:)
Nattrolden
01-08-2011, 23:08
Nu trækker jeg lige denne tråd frem igen. Jeg skal til høst marked og har fået Skytter hjem i butikken da jeg Bare så gerne selv vil lære at prøve at lave lidt orkis men hvad for garn/ tråd skal jeg få hjem til det?
Skal have det hjem inden d. 13/8 da det er der der er marked
Se mit indlæg nr. 2 i denne tråd. *120*
Nattrolden
02-08-2011, 17:05
hvor hende på sådan en lille prøve nøgle kan du se hvad nr det er? jeg sider med en lille gammel gammel nøgle fra dmc der står coton perle 10g men ellers syndes jeg ikke jeg kan finde noget
Der ligger ofte en rund seddel/mærke øverst på sådan et lille nøgle - samme sted som du læser 10 g. Jeg sidder med sådan et lille nøgle fra DMC og der står 8 nederst på sedlen.
Dantat17
06-08-2011, 15:09
Meget ofte er det DMC Cordonnet nr. 20 der bliver brugt til orkis. Findes i størrelserne fra 10 og op til 80, men der findes også en str. 100. Str. 20 og 80 er dem der er nemmest at få fat på i håndarbejdsforretninger. DMC nr. 80 hedder endda på engelsk orkisgarn (jo højere nummer jo tyndere er tråden).
Perle garn hedder ofte nr. 5, 8, 12 eller 16 - nr. 16 svarer vistnok omtrent til DMC str. 40. Perle garn er oftest lidt blødere end DMC Cordonnet hvilket kan være et problem hvis man orkerer meget, meget fast da det så kan knække.
Merciseret garn (som Cordonnet) er stærkere og stivere end Perle.
Susanne
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.