Se fuld version : Orkisring
Jeg er nybegynder inden for orkis. Når jeg forsøger at trækker dobbeltknuderne sammen til en ring, låser den sig fast. Hvad gør jeg forkert?
hundeuld
10-07-2007, 18:34
Du må have fat i Rita Hvid, hun ved en del om det(k)
Dantat17
20-07-2007, 23:44
Det lyder som om, at dine knuder ikke vender rigtigt. Hvis de ikke vender rigtigt, så låser de og ringen kan ikke trækkes sammen.
Jeg kan ikke forklare dig, hvordan det gøres, det nemmeste er at vise hvordan.
Er der ikke nogen i Horsens der kan vise dig det?
Hilsen,
Susanne
Spelsauen
21-07-2007, 07:10
(H)
Knuden kan også låse sig hvis du holder for stramt og trækket kommer skævt på. En god ide er, omend i starten og tage dig tid til - og se at knuden glider. På den måde ser du også hvordan tråden ligger.. og pludselig kender du knudens hemmelighed...!
Det er faktisk et dejligt lille nørklearbejde.. (:) God fornøjelse!
Mange hilsner herfra
Spelsauen
Tak for svarene. Jeg så på nettet, at man kunne bruge en speciel nål i stedet for en skytte til orkis. Sådan en har jeg nu købt, og den er nemmere at arbejde med, og man skulle kunne bruge de samme mønstre osv. Har I prøvet det?
Nej, den kender jeg ikke. Kan du ikke tage et billede af nålen og lægge ind, så vi kan se den?
Billed er fra hjemmesiden. Der også en vejledning til, hvordan man bruger den. Den er godt nok tysk. Jeg ved ikke om, man kan købe den i Danmark, men man kan også søge på needletatting.
hundeuld
30-07-2007, 18:08
Av sådan en har jeg aldrig set før...
vibeke skau
31-07-2007, 17:44
Jeg har købt nålene på messe i Viborg de var i 2 størrelser, Jeg har ikke endnu fundet ud af hvordan man så laver buerne, ringene kan jeg godt finde ud af. det er meget sjovt. venlig hilsen vibeke skau.(x)
Jeg vil tro, at du skal lade en tråd følge med langs nålen ind under knuderne. Når jeg orkerer, så har jeg en tråd, som jeg laver knuderne rundt om. Når jeg starter med at orkere, så har jeg noget tråd på orkisskytten og garnnøglet hængende løst - det er så denne løse tråd jeg bruger til buer. Jeg håber du forstår.
Dantat17
31-07-2007, 19:11
Hej,
Hvis du kan læse engelsk, så prøv at kigge på dette sted:
http://groups.msn.com/NeedleTattingTwo
Det er nok det sted på internettet, hvor du kan se mest om, hvordan man orkerer med en nål. Alt det man kan lave med en skytte, det skal man også kunne gøre med sådan en nål og på dette sted er mange illustrerede anvisninger på, hvordan man gør det.
Orkis lavet med en speciel nål er især populært i USA.
Susanne
Dantat17
Jeg er dybt imponeret over din viden inden for orkis.
(H)
Dantat17
31-07-2007, 20:04
Hej Ulla,
Tak for rosen.
Jeg har orkeret i mere end 10 år og har derfor tilegnet mig viden undervejs. Alligevel er jeg stadig bedst til den traditionelle orkis bestående af ringe og buer, mens de mere avancerede teknikker falder mig svært.
En anden ting der har forøget min viden om orkis er, at jeg ikke kendte nogen orkisfolk lokalt og derfor søgte ud i verden via computeren. Og jeg må sige at jeg fandt en masse orkis derude, der ligger nemlig en uhyggelig stor viden om orkis på internettet - og især i den engelsktalende verden.
Så hvis man kan læse engelsk og måske skrive en lille smule, så kan jeg kun opfordre til at prøve det. Der er så utroligt mange rare orkisfolk på nettet og man kan få svar eller hjælp til næsten alt indenfor orkis - også selvom man ikke er perfekt til engelsk. Mønstre kan man også finde mange af, og dem der er udstyret med et diagram behøver jo ikke megen forklaring.
For mig kom det til at betyde, at jeg fik den orkis inspiration som jeg behøvede stærkt og samtidig er nogle fantastisk nære venskabsbånd blevet knyttet.
Susanne
hanne beate
31-07-2007, 20:36
hei!
Nei, jeg vet ikke hva som er galt, men jeg har selv nettopp fått tak i en flott skyttel til å lage orkis med. (her i Norge heter det "å slå nuppereller"). Den er i okseben, og jeg syns den er mye bedre enn den jeg har hatt før i plast.... Kan formidle kontakt med han som lager dem hvis det er interessant.
Dantat17
Det er en rigtig god måde at lære på.
Og det er virkelig varmt med dé kontakter man får på dén måde - sådanne venskaber har jo udspring i en fælles interesse. Dejligt at læse.
hanne beate, uanset om jeg kan/skal orkere eller ej, så er jeg interesseret.
Hvad er prisen på oksebenorkisskytterne? (H)
Tak for linket Susanne, det er en meget god og spændende side.
Dantat17
17-08-2007, 22:52
Anette,
Kommer du til Århus en gang imellem?
Hvis du gør og vi kan finde et tidspunkt og sted at mødes, så vil jeg gerne vise dig hvordan man orkerer med en skytte.
Susanne
ALJ - Jeg sidder her med en bog fra biblioteket, der hedder "Orkis" af Kirstine Nikolajsen og Inge Lise Nikolajsen. Der er nogle rigtig fine illustrationer af, hvordan man laver knuder, ringe og buer. Prøv at låne den på biblioteket. En meget spændende bog.
Jeg stødte lige på dansk orkis forenings hjemmeside. Der holdes messer og arbejdende værksteder forskellige steder i landet den 25.8.07. Ligeledes vil en fra foreningen (formanden?) være at finde på Viborgmessen 31.8., 1. og 2.9. Her er linket http://www.danskorkis.dk/udstillinger.htm
Susanne> Nej, det gør jeg desværre ikke. Ellers tak for tilbudet. Der kommer vist et kursus her i byen til efteråret. Men er blevet så glad for at bruge nålen og har nu lært både at lave ringe og buer, så jeg tror, at jeg kan klare mig nu.
Rita> Er det den bog, hvor der er en hat udenpå? Der er vist 3 bøger i serien, jeg ved ikke, hvilken der er bedst? Kan du ellers anbefale andre bøger med orkis?
ALJ > Nej bogen hedder kun Orkis og den er sort med et lige stykke hvid orkis med 2 rækker ringe. Jeg har søgt på nettet, men den kan åbenbart ikke købes mere.
Dantat17
19-08-2007, 22:08
Hej Anette,
Det er helt i orden, jeg tænkte det måske var en mulighed, da vi ikke bor så langt fra hinanden. Det lyder spændende med et kursus, men ellers er det rart at høre, at du er blevet glad for orkisnålen. Og det skulle kunne lade sig gøre at lave næsten alt det man kan lave med en skytte, så vidt jeg er blevet fortalt.
Forhåbentlig gør det ikke noget, at jeg kommer med et link til orkisbøger på dansk. Prøv at kigge under håndarbejde på denne hjemmeside:
http://www.akacia.dk/
Den bog Rita anbefaler er afbildet der, så måske har de den stadig til salg, jeg tror de har overtaget den fra et andet forlag. Du kan også se nogle andre små orkisbøger som de har udgivet og som ikke er alt for dyre. Jeg har flere af dem og det er gode bøger - jeg er sikker på at dit bibliotek også har dem (eller kan skaffe dem), hvis du gerne vil se dem igennem før du evt. køber.
Der er også en ufattelig mængde bøger på engelsk med orkisopskrifter, men de er svære at købe i Danmark. Der er en tysk butik, hvor du kan betale med dansk girokort, og hvor der også er en der forstår dansk. http://www.barbara-fay.de/mambo452/
Kig under "Occhi" i menuen til venstre. De har en hel del orkisbøger, heraf nogle af de nyere udgivelser.
Send mig en PM, hvis der er mere jeg kan hjælpe dig med.
Orkishilsener fra
Susanne
Jeg har ledt meget på nettet efter bogen "Orkis" bla. på forlaget Notabene, som har udgivet den. Den er udsolgt fra forlaget. Jeg er så stødt på en bog af samme navn, som ikke er udgivet endnu, men jeg kan ikke finde ud af om det er den samme bog i genoptryk.
Dantat17
22-08-2007, 22:44
Prøv at kigge på Akacia's hjemmeside angivet ovenfor. Jeg mener det er den samme bog med titlen "Orkis" som Notabene udgav - omslag/forside og forfattere er identiske.
Forlaget Akacia har nære familierelationer til forfatterne af orkisbogen, måske har de genoptrykt den og det er derfor de nu har den til salg.
Susanne
Det vil jeg prøve. Jeg tror nok, at jeg kender forlaget. Jeg mener nemlig, at det er dem der udgiver "Håndarbejdesbladet i tråd med tiden", som jeg abonnere på.
Dantat17
22-08-2007, 23:44
Ja, det er dem der udgiver det håndarbejdsblad også.
Hilsen
Susanne
hei!
jeg har selv nettopp fått tak i en flott skyttel til å lage orkis med. (her i Norge heter det "å slå nuppereller"). Den er i okseben, og jeg syns den er mye bedre enn den jeg har hatt før i plast.... Kan formidle kontakt med han som lager dem hvis det er interessant.
Jeg kunne godt tænke mig en sådan skytte (eller flere), hvis den er god. Jeg har lige været på jagt efter en skytte i dag, men man kan kun få dem af plastik, og jeg er bare så træt at den ene jeg har. Kunne du sende mig nogle oplysninger - pris - kontakt m.m.?
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.