PDA

Se fuld version : Lyn og torden

hundeuld
29-05-2007, 19:40
Nu trækker det op heroppe i Odsherred, med bule og brag.
Så vi lukker ned for computer - TV - radio osv.

Men behøver man egentlig det i dag ?

Hvad mener i ...glæder mig til at hører jeres mening når jeg åbner igen..

Rita
29-05-2007, 19:52
Ja, jeg ville også slukke. Jeg har mistet en PC'er fornylig på arbejde, da strømmen røg i utide.

Dorit
29-05-2007, 20:10
ja her er der end til videre fred fra Tor....meeeeeeeeeeeeeen i morges skal jeg lige love jer for at jeg kom ud af sengen i til...väkuret står på klokken 04.00.....og i dag kl. 04.00 kom der et brag som fik fruen meeeeeeeeeeeeeget hurtigt ud af sengen lynet slog mellem husene og i naboens ene trä....og vi plejer ellers at kunne nöjes med at det slår i söen....men ack ack ikke denne gang.

Mariane
29-05-2007, 20:19
Også her bliver der hevet stik ud når det tordner. Jeg har også prøvet at miste pc og skærm plus en nummerviser ved lynnedslag.

Skal jeg betro jer en lille hemmelighed ?
Jeg sidder også oppe om natten når det tordner (t)

Tove
29-05-2007, 21:29
Nu må jeg osse hellere logge af - pga vejret. Hyg jer.

hundeuld
29-05-2007, 21:31
Ja her i huset, er det også ud af sengen når det buldre.. vi bor i et træhus og det tog 14.5 min for at andet hus her på vejen, at brænde ned til grunden , så vi har respekt..
Ps. Haven har købt piskefløde så vi kan få en irisk kaffe, imens det buldre, de har jo lovet det skal varer ved, men lige nu er her stille ...

Steffen
29-05-2007, 22:05
Har aldrig fået noget ødelagt via tordenvejr , vi lukker ikke ned , kun hvis der er lige over os ,

Når det buller og lyner sætter vi os ud i udestuen med kaffe og
nyder det flotte vejr , for flot ser det ud med de store lyn.

Knhobby
29-05-2007, 22:06
Bare husk, det er ikke nok at slukke, stikket skal ud af kontakten ellers har det ingen virkning.

Gydda
30-05-2007, 13:06
Vi hiver osse altid stikkene ud - vi har prøvet at miste både fax og telefonsvarer under et tordenvejr, hvor der åbenbart løb strøm i telefonnettet (godt at man ikke lige sad og talte med nogen). Begge dele lugtede af smeltet plastik bagefter, så der har været knald på...

Zep
30-05-2007, 15:13
Hvis tordenvejret er tæt på (eller oppe over) eller der er udsigt til det, når vi skal hjemmefra, så bliver alle elstik til pc'ere samt stik til telefonnettet (adsl) trukket ud.

Af skade bliver man jo som bekendt klog, men sjældent rig...

Vi havde sidste år den tvivlsomme fornøjelse at få ristet vores hpfi relæ. Det reddede husets elapparater generelt (og gav mig en gevaldig forskrækkelse med et brag og lugten af brændt plast). Derfor er jeg som sådan ikke så voldsomt nervøs for stik i stikkontakter.

Men når det gælder pc'erne er det en anden sag! Ved samme lejlighed gik lynet åbenbart også i telefonnettet og smadrede derved en router og et adsl-modem her.

En ting er, at det var to forskellige forsikringer = selvrisiko, der skulle dække. Noget ganske andet er, at det var et he..... at lokalisere skaden. Der kommer nemlig ikke en lille mand frem på skærmen og siger, at det er routeren, der er smadret... Nej der gik dage og uger, hvor jeg bl.a. måtte undvære min pc, som røg til tekniker osv.osv. Min maskine var ved den lejlighed pillet fra elnettet, men ikke telefonnettet og det åbner altså for en hulens bunke fejlmuligheder.

Når jeg overhovedet piller elstikket til computeren ud, så handler det om, at da vi fik lagt nyt tag for 7-8 år siden, da var tømrersvenden så uheldig at køre et kæmpestillads ind i tråden udenfor. Han røg selvsagt til observation! M.h.t. strømmen, så gav den kollision så stor forstyrrelse, at det kostede mig en strømforsyning og fjernsynet måtte også have skiftet en dims. Igen, så er det altså ikke bare sådan noget, man ligger futter på tanken og køber en ny af...

Så pc'erne og netadgangen her har topprioritet, når torden er tæt på. Hvis det er meget voldsomt, så farer jeg også rundt til alt andet elektrisk... Men der skal en del til for det sidste. Og ellers så nyder jeg næsten altid tordenvejret for resten. Det skal være meget slemt, før jeg bliver mere bange end fascineret!