PDA

Se fuld version : Hvornår ryder juletræet ud????

nette strik
02-01-2013, 13:19
Jeg plejer at have juletræet stående til hellig tre konger.

men ikke i år, nu er det væk. det dryssede rigtig meget, tror vi har haft for god varme pga. brændeovnen.

Tænkte på det er jo egentlig trist sådan et træ vokser på marken i 10 år, for så kun at opleve en jul i stuen, 1 uge.

Tanken kom også på:det er en hel lille formue der er julepynt for, julestjerne, lysholder`,ophæng, m.m =George jensen. ja hvis man regner lidt på det, ca. 7000 kr, og det bliver også kun brugt en uge om året.

Nu er der et helt år til alt jule pyntet skal frem igen, nisserne er også gået i hi

Hvornår smider du træet ud.?????

cubik
02-01-2013, 13:27
Mit træ ryger ud d. 31/12 om formiddagen......så har de unge noget at rende med om aften *120*

Heddimor
02-01-2013, 14:14
Hellig 3 konger..på min datters fødselsdag..ryger juleriet

hundeuld
02-01-2013, 14:27
Nu har vi ikke haft grantræ i år *120*men en store nerian der stod og blomsterede så flot, fik lidt julepynt dog ikke lys på. Var faktisk ret så flot et syn for vi havde sat starin lys rundt omkring den, så det glinterede noget. Ja vi er skøre, det vil jeg godt skrive under på.(R)

Men ellers alt efter hvor meget det drysser ( griner lidt for mig selv, de sidste mange år har vi haft en i en potte, og de står og vokser over i den vilde del af haven og de dryssede ikke. ) Men seneste hellig tre konger efter gemalens familie traditoner..

hotcat55
02-01-2013, 14:32
Mit træ kom ud i går formiddags, men julepynten hænger til efter
hellig tre konger.

Rita
02-01-2013, 14:53
Vores juletræ røg ud 2. juledag. Før i tiden stod det til 1. januar, men hvert år 1. juledag slår jeg ud på halsen og den ene kind, men denne jul var det hele ansigtet, der var knoppet, rødt og hævet, og det kløede. Juletræet er under mistanke så måske vi fremover ikke skal have juletræ. Så må vi se, hvad vi så finder på.

taysha
02-01-2013, 15:33
jeg er vokset op med at alle nisser skal være væk inden kl 12 nytårsaften, fordi det bringer ufred at tage nisser med ind i det nye år.
Så alt julepynt bliver pakket ned den 30/12 (den 31/12 har man så travlt med alt muligt andet) - så er det også nemmere at gøre rent så der er pænt til nytårsaftensgæsterne.

Jeg har ikke kendt andre der havde hørt den om nisserne, måsk er det en vertro min mor bare opfandt for at slippe for diskussionen?
Det betyder i øvrigt at mine børn og jeg har vældigt sjov med den store nissejagt, de skal jo findes allesammen!

Strikkelene
02-01-2013, 16:03
Julen varer til den 5./6. januar (Hellig Tre Konger). Først derefter tager min mor pynten af (min søster og jeg er taget hjem på det tidspunkt) og sætter træet udenfor i laden, hvor det skal have lov til at tørre. Så kan det nemlig saves i stykker og kommes i brændeovnen. Intet går til spilde.

anneberg
02-01-2013, 21:09
Vores bliver stående til Hellig Tre Konger. Med hensyn til nisserne, har jeg engang hørt/læst at hvis man glemmer en nisse skal den blive, man må ikke fjerne den.

Anneberg

hyldevej
02-01-2013, 22:19
I mit barndomshjem stod juletræet til Hellig Tre Kongers dag d. 6. Januar og julepynten blev også først pakket væk der efter. Den dag juletræet røg ud, græd jeg i stride strømme over at julen nu var slut og der var et helt år til den næste!

I mange år bibeholdt jeg traditionen med at lade julen vare til d. 6/1, men i år røg juletræet ud nytårsdag og jeg er også begyndt at pakke resten ned, dog lidt af gangen, lidt ligesom, når det kommer frem, der er det også lidt af gangen.

Selv nu som næsten 50-årig, får jeg stadig en klump i maven og tårer i øjnene, når juletræet ryger ud. I dag er det dog mere tanken om, at nu er endnu en jul gået og hvor blev den dog af? Nåede jeg nu at nyde det hele nok?

Men to dage efter er jeg videre og i fuld gang med at glæde mig til foråret!

Det blev til mange ord, men der er altså åbenbart mange følelser forbundet med at "jule af"!

Lene Schønemann
03-01-2013, 13:36
Hej.(z)
Det kom først ud 3. Juledag.
Knus fra Lene.(z)

dalbjerg
03-01-2013, 20:23
Jeg finder julepynte frem den 1. søndag i advent og den 2. januar bliver det hele pakket sammen igen.

Mine forældre har altid haft det til Helligetrekonger, det havde min bedsteforældre også.

Jeg har lige læst i vores lokal-blad hvor præsten opforder til at man kommer og synger jule ud, da helligetrekonger er efter en gammle skik den sidste dag i juletiden, det er den dag, man pakker julepynten ned og julens salmer synges for sidste gang, inden også de pakkes ned. Ja så ved man det...

jspetersen
04-01-2013, 15:59
I mit barndomshjem pyntede "julemanden" træet natten mellem d. 23. og 24. december. Mine forældre havde flere stuer, og når vi stod op d. 24. var døren ind til stuen med træet låst, og gardinerne trukket for. Døren ind til stuen blev først åbnet efter julemiddagen når alt var ryddet op, og de levende lys på træet var blevet tændt.

Jeg har delvist ført denne tradition videre. Aftenen/natten til d. 24. december, når børnene er faldet i søvn, pynter jeg træet. Vi har kun et køkken/alrum, så træet kan ikke gemmes til efter julemiddagen, men magien er der dog stadig for børnene, for om morgenen når de står op, er de meget spændte på at se, om "julemanden" nu har været der og pynte træet.

Efter julemiddagen tager min mand børnene med ind på et af deres værelser, og læser en historie for dem. Imens lægger jeg pakkerne under træet, og tænder de levende lys. Herefter danser vi om træet og pakker gaverne op.

Når lysene er brændt ned bliver de elektriske lys tændt, og vi nyder træet indtil d. 6. januar ligesom i mit barndomshjem. Falder den på en arbejdsdag, venter jeg dog oftest med at rydde træet indtil den følgende lørdag.

nette strik
04-01-2013, 22:16
I mit barndomshjem pyntede "julemanden" træet natten mellem d. 23. og 24. december. Mine forældre havde flere stuer, og når vi stod op d. 24. var døren ind til stuen med træet låst, og gardinerne trukket for. Døren ind til stuen blev først åbnet efter julemiddagen når alt var ryddet op, og de levende lys på træet var blevet tændt.

Jeg har delvist ført denne tradition videre. Aftenen/natten til d. 24. december, når børnene er faldet i søvn, pynter jeg træet. Vi har kun et køkken/alrum, så træet kan ikke gemmes til efter julemiddagen, men magien er der dog stadig for børnene, for om morgenen når de står op, er de meget spændte på at se, om "julemanden" nu har været der og pynte træet.

Efter julemiddagen tager min mand børnene med ind på et af deres værelser, og læser en historie for dem. Imens lægger jeg pakkerne under træet, og tænder de levende lys. Herefter danser vi om træet og pakker gaverne op.

Når lysene er brændt ned bliver de elektriske lys tændt, og vi nyder træet indtil d. 6. januar ligesom i mit barndomshjem. Falder den på en arbejdsdag, venter jeg dog oftest med at rydde træet indtil den følgende lørdag.

Dejligt at læse, jeg kan ligefrem fornemme hvor varmt og hyggeligt det er hos jer juledag og aften.
Flot at du fører traditionen videre.

Zep
04-01-2013, 22:45
Da jeg ikke længere tåler at have gran indendøre, købte vi sidste år et juletræ hos Jem og Fix, som kan genbruges. Så nu står det her fra Lillejuleaften, hvor det bliver pyntet og til 6. januar, hvor det pakkes sammen (z)

Charlottehansen
04-01-2013, 23:48
Jeg plejer at tage julepynten ned inden nytår men nu har jeg været forkølet så jeg har kun lagt nisserne væk
Resten kommer væk imorgen

LIAC
05-01-2013, 17:11
Jeg plejer at fjerne pynt og træ i starten af det nye år - har endnu ikke nået det - men regner med at det bliver i denne weekend :)

Strikkelene
05-01-2013, 21:32
Vi skal da have tændt vores i aften, lige som vi har haft lyskæden tændt de andre aftener mellem Lillejuleaften og 6. januar. Når min søster og jeg er taget afsted, så vil min mor lige så stille tage pynten af. Hun siger, at det er lidt vemodigt, at julen allerede er forbi.

hundeuld
02-01-2018, 15:13
I år har Jens købt 6 små 40 cm juletræer på rod, der var endda røde kugler på 89788 så det vi havde taget ind kom hurtig ud hurtigt, så det ikke tog skade af varmen :)