Se fuld version : Søgte og fandt ikke MEN
Hej, efter at have brugt utallige timer ved computeren i jagten på at finde et bestemt tørklæde (har stadig ikke fundet det), faldt jeg over dette på Ravelry som jeg er blevet lidt "lun" på (det har næsten samme facon som det jeg har ledt efter) men jeg kan ikke forstå de engelske/amerikanske opskrifter og derfor spørger jeg om der er nogle af jer der kender dette tørklæde og som måske har opskriften på dansk eller ved hvor den kan findes.
http://www.ravelry.com/patterns/library/hitchhiker
Baktus sjalet ligner meget det du viser til. Kan det være det du leder efter?
http://www.ravelry.com/patterns/library/baktus-scarf
fredsminde
03-01-2012, 01:49
det ligner meget det jeg strikkede sidste år og lagde ind som det første i min strikke-tråd - hvis man laver det lidt smallere over ryggen og udelader den bølgende kant ((O))
www.filcolana.dk
se under opskrifter til merino extra fin - det hedder "Mie"
håber du kan bruge det - opskriften er nemlig på dansk ((O))((O))
Hej, efter at have brugt utallige timer ved computeren i jagten på at finde et bestemt tørklæde (har stadig ikke fundet det), faldt jeg over dette på Ravelry som jeg er blevet lidt "lun" på (det har næsten samme facon som det jeg har ledt efter) men jeg kan ikke forstå de engelske/amerikanske opskrifter og derfor spørger jeg om der er nogle af jer der kender dette tørklæde og som måske har opskriften på dansk eller ved hvor den kan findes.
Jeg har lige kigget en del forskellige Hitchhiker sjaler - uha, de ser skønne ud.! Det kunne jeg også nemt blive lun på.! (awd
Desværre har jeg ikke kunnet finde opskriften på andre sprog end engelsk og tysk.
Jeg er ikke en ørn til engelsk - tysk dur jeg slet ikke til - men tror ikke dette her er vildt svært.? (alt er jo relativt.!).
nette strik
03-01-2012, 10:17
Den kan jeg godt hjælpe dig, den er meget nem kikket af. så du behøver ikke købe opskriften
Fik lige lavet en lille prøve. 63048
Tørklæde
Udt = strik først 1 ret i forreste maske uden at tage den af pinden, derefter 1 ret i bageste maskeled.
Slå 2 m op.
1.p 1 udt. 1 r.
2p. 2 r, 1 udt. = 4 masker.
3p. 1 udt.3 r.
4 p. 4 r,1 udt. = 6 m
5p. 1 udt.5 r,
6p. 6 r,1 udt. = 8 m
7p. 1 udt.7 r.
8 p. 8 r,1 udt. = 10 m
9 p. 1 udt.9 r,
10 p. luk 4 m af. 6 r,1 udt.= 8 m
11p. 1 udt. 7 r.
12p. 8 r, 1 udt. = 10 m
13p. 1 udt.9 r,
14p. 10 r,1 udt.=12 m
15p. 1 udt. 11 r.
16p. 12 r,1 udt. =14 m
17p. 1 udt 13 r,
18p. 14 r,1 udt. =16 m
19p. 1 udt. 15 r,
20p. luk 4 m af,strik14m 1 udt.
Nu tror jeg de fleste kan se udtagnings metoden i den.Mønsteret vokser med en maske på hver pind. dog lukkes der 4 m af på hver
10. pind,
((O))((O))((O))((O))((O))((O))((O))
JEG HAR NU FORTSAT OPSKRIFTEN, men uden maske antal så det er disse 10 pinde der fortsættes med indtil tørklædet har den ønskede længde.
Gentag fra 21 p til 30. pind indtil du synes dit tørklæde har den ønskede længde.
21p. 1 udt. strik ret pinden ud.
22p. strik ret indtil sidste maske, 1. udt.
23p. 1 udt. Strik ret pinden ud.
24p. som 22 p.
25p. som 23 p.
26p. som 22 p.
27p. som 23 p.
28p. som 22 p.
29p. som 23 p.
30p. luk 4 masker af, strik ret til sidste maske 1 udt.
gentag fra 21. pind til 30. pind-
Håber du kan bruge det.
Tak nette, det skal lige nærstuderes.
Mange tak.
nette strik
06-01-2012, 23:34
Hej Githa.
Her et foto hvor det er tydelig at det bliver bredere og bredere jo længere der strikkes. 63249 skriv igen hvis du stadig ikke kan .
bjergged
06-01-2012, 23:56
Hej Githa.
Her et foto hvor det er tydelig at det bliver bredere og bredere jo længere der strikkes. 63249 skriv igen hvis du stadig ikke kan .
Jeg kan godt lide din version *306 at det bliver takket i kanten, ser bare rigtig godt ud (qwe
Nettestrik , tak for hjælp , jeg havde ikke lige læst det hele igennem (R)..jeg prøver igen ...
Hej Nettestrik
Du er da helt fantastisk (bdk
Jeg bliver også lige nødt til at prøve. Forhåbentlig kan jeg nå så langt at det kan blive til en lille forsinket julegave i morgen ... jeg skyyynder mig .
Knus MetteG
nette strik
08-01-2012, 13:56
Hej Nettestrik
Du er da helt fantastisk (bdk
Jeg bliver også lige nødt til at prøve. Forhåbentlig kan jeg nå så langt at det kan blive til en lille forsinket julegave i morgen ... jeg skyyynder mig .
Knus MetteG
Håber vi får et foto af den lille forsinkede julegave, (z)
nette strik
09-01-2012, 21:17
Den kan jeg godt hjælpe dig, den er meget nem kikket af. så du behøver ikke købe opskriften
Fik lige lavet en lille prøve. 63048
Tørklæde
Udt = strik først 1 ret i forreste maske uden at tage den af pinden, derefter 1 ret i bageste maskeled.
Slå 2 m op.
1.p 1 udt. 1 r.
2p. 2 r, 1 udt. = 4 masker.
3p. 1 udt.3 r.
4 p. 4 r,1 udt. = 6 m
5p. 1 udt.5 r,
6p. 6 r,1 udt. = 8 m
7p. 1 udt.7 r.
8 p. 8 r,1 udt. = 10 m
9 p. 1 udt.9 r,
10 p. luk 4 m af. 6 r,1 udt.= 8 m
11p. 1 udt. 7 r.
12p. 8 r, 1 udt. = 10 m
13p. 1 udt.9 r,
14p. 10 r,1 udt.=12 m
15p. 1 udt. 11 r.
16p. 12 r,1 udt. =14 m
17p. 1 udt 13 r,
18p. 14 r,1 udt. =16 m
19p. 1 udt. 15 r,
20p. luk 4 m af,strik14m 1 udt.
Nu tror jeg de fleste kan se udtagnings metoden i den.Mønsteret vokser med en maske på hver pind. dog lukkes der 4 m af på hver
10. pind,
((O))((O))((O))((O))((O))((O))((O))
JEG HAR NU FORTSAT OPSKRIFTEN, men uden maske antal så det er disse 10 pinde der fortsættes med indtil tørklædet har den ønskede længde.
Gentag fra 21 p til 30. pind indtil du synes dit tørklæde har den ønskede længde.
21p. 1 udt. strik ret pinden ud.
22p. strik ret indtil sidste maske, 1. udt.
23p. 1 udt. Strik ret pinden ud.
24p. som 22 p.
25p. som 23 p.
26p. som 22 p.
27p. som 23 p.
28p. som 22 p.
29p. som 23 p.
30p. luk 4 masker af, strik ret til sidste maske 1 udt.
gentag fra 21. pind til 30. pind-
Håber du kan bruge det.
Da der er flere der har skrevet pb til mig om at de ikke kunne fortsætte opskriften har jeg nedskrevet de næste pinde.
SKRIV igen hvis I stadig ikke kan finde ud af det.
Har fortsat opskriften, dog uden maske antal.
Strikkelene
09-01-2012, 21:39
Tak for opskriften, Nette! Jeg har kopieret den og gemt den i mine dokumenter.
Tusend tak for opskriften. Jeg sidder og tænker, om det ikke skal tages ind igen når man er nået halvvejs? Eller er dette tørklæde ikke formet som en trekant, som de fleste sjaler jo er?
Strikkelene
09-01-2012, 23:17
Det er indtagningerne/aflukningerne, der laver de specielle indhak i kanten.
Ja ja men der bliver jo bare lavet udtagninger og ingen indtagninger, jeg må gå over på Ravelry for at se et bilede.
Har været på Ravelry, og det billede viser at sjalet er smalt i begge ender, ergo må der tages ind engang i forløbet - men hvornår? Går udfra at man gør det når man synes sjalet er stort nok - eller?
Bedstemor
10-01-2012, 00:41
Ja, enten det, eller når man har brugt det halve af det garn man har.
Jeg har strikket flere alm. baktus'er og flere gange har det været garnet der bestemte :-)
nette strik
10-01-2012, 00:47
Har været på Ravelry, og det billede viser at sjalet er smalt i begge ender, ergo må der tages ind engang i forløbet - men hvornår? Går udfra at man gør det når man synes sjalet er stort nok - eller?
Du kan gøre som her blot lukke af når den har den størelse som du ønsker, 63436 er strikket efter anvisningen
eller du kan strikke til midten, og derefter strikke 2 sammen hvor der er udt. og slå 4 m op. i stedet for lukke af for 4 m. så er der takker i begge sider.
Her er det med takker i begge sider, lånt foto. har jeg ikke strikket. 63437 denne blot for at vise forskel på de 2 sjaler,
Har man lyst kan der jo strikkes hulmønster, også sjov i mange rester, meget nem og hurtig strikket.
Du kan gøre som her blot lukke af når den har den størelse som du ønsker, 63436
eller du kan strikke til midten, og derefter strikke 2 sammen hvor der er udt. og slå 4 m op. i stedet for lukke af for 4 m. så er der takker i begge sider.
*213*Sikke nogen dejlige farver dit tørklæde har Nette strik(qwe
Bedstemor
10-01-2012, 00:54
Ja bestemt - hvad er det for et garn du har brugt Nette?
@Nette-strik: Er der nogle af de to færdige sjal, du viser, som er strikke efter de anvisninger, du har skrevet tidligere..?
Bliver nemlig lidt i tvivl, da du skriver "foto lånt". (R)
Strikkelene
10-01-2012, 01:32
Det første sjal har Nette selv strikket og det andet er et billed, som Nette har fundet et eller andet sted for at vise os forskellen på de 2 metoder. Sådan forstår jeg det.
Aha! Ved at kigge på det blå sjal forstår jeg det. Tak
Jeg fik også lavet mit færdigt. Det er strikket i en rest hotsocks-spectra - og billedkvaliteten er desværre ikke så god.
Knus MetteG
Det ser fint ud MetteG ((O))selvom et lysere foto selvf. havde være bedre. Er der kun "hakker" på den ene side og i den ene ende.?
Jeps - det er kun med afluknings-hakker :-) .. men det næste jeg skal lave bliver med både afluknings- og udtagningshakker
Knus MetteG
Er det Nettestriks opskrift, du har brugt - og er det til at finde ud af.?
Jeg synes den er rigtig sød - og kunne godt tænke mig at forsøge selv. :-)
nette strik
17-01-2012, 10:34
Jeg fik også lavet mit færdigt. Det er strikket i en rest hotsocks-spectra - og billedkvaliteten er desværre ikke så god.
Knus MetteG
(z)
Hvor er det et sødt sjal. hvilket pind str. har du strikket i.
Enya: ja det rigtig dejlig let, så det kan du roligt kaste dig ud i :-)
nettestrik: Jeg brugte pind 3½ - lidt større end der står på garnet, men jeg kan godt lide at retstrik bliver en smule løst
Knus MetteG
Jeg hopper med på dette dejlige tørklæde.
Takker og (bdk for den oversatte opskrift og råber et højt (39) for de flotte tørklæder I har vist billeder af.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.