PDA

Se fuld version : Hjælp til opslagning af maske i ribstrik

YVO
25-11-2011, 13:45
Kære Rokkere

Nu er jeg gået i gang med ribtoppen fra Lene Holme Samsøes Kæk og Klassisk Børnestrik, men allerede på pind 3 er den gal...
Der strikkes i rib på rundpind med 128 m til at starte med. Hver 32. m er er mærkemaske og de skal strikkes i ret. Rundt om disse mærkemasker skal der så tages en drejet ret ud på 3. omg - dvs. 8 udtagninger i alt om de 4 masker.

Jeg har prøvet at skrive det ned på et stykke papir som diagram maske for maske, men der hvor jeg er i tvivl er om de nye udtagne masker skal strikkes som ret eller vrang, for de kommer jo ikke til at passe ind i rib'en til at starte med.

Mit diagram: x= 2r, o= 2 vr, +=udt (drejet m) x1= første mærkemaske

3.omg: x1+oxoxo...xo+x2+oxox...o

Mit problem er at i 3. omgang får jeg "kun" 1 ny maske omkring mine to retmasker og det er ikke nok til en ordentlig rib, det får jeg først i næste udtagningsomgang.
Og skal jeg strikke de nye masker som ret konsekvent, da der lige er strikket rib og så ignorere at mærkemasker er ret også - så jeg får 3 ret-rib i træk??

Håber nogen kan forklare mig det, har prøvet at strikke og måtte trævle op da det så forkert ud.

/Yvonne

asta
25-11-2011, 23:55
Hvis der er en maske for meget i en rib, så ses den ikke så meget, hvis den strikkes vrang - det er jo vrangmaskerne, der gemmer sig.

Kjelfred
26-11-2011, 05:46
Jeg er ikke en ørn til håndarbejde, men vil gerne forsøge at hjælpe. Resultatet skal derfor taget med et gram salt.

1 og 2 omgang, 128 masker:
31 rib, 1 ret mærkemaske, 31 rib, 1 ret mærkemaske, 31 rib, 1 ret mærkemaske, 31 rib, 1 ret mærkemaske.

3 omgang, 128 + 8 = 136 masker:
31 rib, 1 drejet ret udtagning, 1 ret mærkemaske, 1 drejet ret udtagning, 31 rib, 1 drejet ret udtagning, 1 ret mærkemaske, 1 drejet ret udtagning, 31 rib, 1 drejet ret udtagning, 1 ret mærkemaske, 1 drejet ret udtagning, 31 rib, 1 drejet ret udtagning, 1 ret mærkemaske, 1 drejet ret udtagning.

4 omgang, 136 masker:
32 rib, 1 ret mærkemaske, 32 rib, 1 ret mærkemaske, 32 rib, 1 ret mærkemaske, 32 rib, 1 ret mærkemaske.

Er der et billede af ribtoppen?

YVO
26-11-2011, 10:43
Tak for svar.

Jeg kan desværre ikke finde noget billede af lige den top på google og jeg har ikke lige skannet billedet fra bogen ind, men det er en ribtop på rundpind uden montering hvor der er de 4 retstrikkede mærkemasker hvorfra nye "ribber" divergerer ud fra - strikket oppefra og ned.

Sådan som jeg læser opskriften så er mærkemaskerne 2 r - altid og de nye opslag slag strikkes drejet r rundt om dem, men måske jeg skal strikke dem vr for så de netop gemmer sig som Asta foreslår. For de skal jo ligesom fortsætte ned uden at der lige pludselig kommer to gange ret eller vr efter hinanden..

Jyden
26-11-2011, 11:52
Så... er det korrekt forstået, at de 4 mærkmasker strikkes ret hele vejen, så der ender med at være 4 "striber" med skrånende rib gående derudfra?

I så fald ville jeg slå de nye masker op i hhv. r og vr som de nu passer ind i ribmønsteret på hhv den ene eller den anden side af mærkemasken. På den måde falder de ind fra start.

YVO
26-11-2011, 12:33
Jyden: Ja, det er helt rigtig forstået - tænk det kan skrives så enkelt ((O))Jeg tror du har ret i at jeg skal strikke de nye masker hhv. ret og vr så de passer og så bare ignorere at der for en kort periode vil være 3 rækker r-masker indtil nye er slået op.

Tak for jeres svar - nu vil jeg kaste mig ud i det igen.