PDA

Se fuld version : Strikkefasthed - har brug for gode råd

Puskram
27-04-2007, 19:37
Hej alle

Jeg er i gang med at lave strikkeprøver til en top jeg gerne vil strikke (Den hedder Sprite, og hoibo har hjulpet mig med at skaffe opskriften)

Nu er problemet det at: Jeg skal gerne have en strikkefasthed på pind 3 med 26m x 36p

MEN jeg får på pind 3 en strikkefasthed på 25m x 51p (Å)

Jeg har så overvejet om jeg kan gøre følgende:
Strikke på pind 3½ hvor jeg forhåbentligt får en strikkefasthed på ca. 22m x 36p - og så bare vælge at strikke størrelse small mht. antal masker (for jeg har regnet ud at det vil passe i cm mht. masker... - og pindene skulle jo gerne komme til at passe)

Håber der er nogle der kan følge med i min forklaring og fortælle om det er en ok idé, eller om det er komplet åndssvagt, fordi det så bliver for luftigt? (men det er godt nok en sommertop, så tror ikke det gør så meget...)

Puskram
28-04-2007, 09:35
I opskriften står der: 10 cm = 26m og 36 p på rundpind nr. 3

Jeg har så gjort det, at jeg har slået 30 masker op på pind 3 og strikket retstrik frem og tilbage... Har målt hvor meget de 26 midterste masker fyldte (og det var lidt over 10 cm) og da jeg havde strikket 7 cm havde jeg allerede strikket 36 pinde (altså i alt)

I opskriften skal der strikkes rib (3 r, 3 vr) - ved ikke om det også kan have en indflydelse? I størrelse medium skal der slås 184 masker op, i small er det 168 og det er udfra dette forhold, at jeg regnede ud at det måske ville passe med at jeg strikkede en small.

Lotte Birgitte
28-04-2007, 09:45
Hej Puskram

Blander mig lige, så får du svaret, hvis nu ikke Dorthe læser med lige nu og kan svare dig.

Du skal strikke glatstrikning i stedet for retstrik. Retrillerne bliver ikke så høje som hvis du strikker glat, derfor får du mange flere pinde i højden.

Prøv igen og strik glat, så tror jeg det hjælper.

Hilsen Lotte Birgitte