Se fuld version : Så fandt jeg også dræbersnegle i min have!! ARGGHH!!
"Brumby"
17-07-2011, 20:37
Det er sorgens dag for mig... Jeg har fundet over 10 dræbersnegle i min have her til aften!! *151*
De har ikke spist SÅ meget af mine grøntsager, for de er i højbede.. men de har taget godt for sig af mine stauder og rabarber... øv øv...
De er nu samlet op og er ikke mere.. men hvor er det dog træls... Jeg havde håbet at jeg var een af dem der kunne gå fri.. men jeg må igang med at bekæmpe dem... suk!(15)
Jeg kan se på de omkring liggende stier at der ganske mange i år... Har I også denne udfordring rundt omkring i landet?*214*
Bernina <3
17-07-2011, 20:43
De s.... dræbersnegle (n) .. vi har helt skippet at have urtehave, efter 2 års kamp - vi har dog efterfølgende hørt at vinbjergsnegle, er ganske gode til at hjælpe med udryddelsen af dem, da de spiser deres æg (39)
Håber at i vinder kampen og kan *133* det hele selv ..
Vi har ikke så mange i år som sidste år, hvor jeg begyndte at bekæmpe dem i starten af juli måned - ved hver morgen og aften at gå ud og hakke dem midt over. Mange dage var det 100-200 stk. pr. dag.... Men i år er det da kun ca. 1/10.... Men jeg er også ude næsten hver eneste morgen og aften - har f.eks. lige været ude og finde 25-30 stk...for lidt siden - både små og store
Jeg har været så heldig at få nogle vinbjegsnegle fra en veninde som havde ibirske snegle sidste år. Da vi gik rundt og ledte efter vinbjergsneglene fandt vi ikke en eneste af de brune - til gengæld var der masser af vinbjergsnegle, så mon ikke der er noget om at de æder snegleæg i stor stil (x)
jeg har 7-9-13 ingen ibirske snegle, men de er kun ca en halv kilometer væk, så det er vel bare et spørgsmål om tid. Til gengæld har jeg rigelig af sorte skovsnegle og agersnegle - de sidste skulle også være glade for snegleæg. Jeg håber at kunne opformere en god bestand af vinbjergsnegle og agersnegle så der er noget modstand til de ibirske snegle den dag de dukker op her. Vinbjergsneglene er nogle hyggelige fyre - de valser rundt i haven i dette våde vejr og ser ud til at have det herligt.
På billedet er de på vej ud i verden fra låget til spanden, jeg fik dem i - søde, ikke? (31)
Bedstemor
17-07-2011, 22:07
Vi har ikke nær så mange som de forgående år.
Heller ikke på vejen gennem skoven. Der plejer at være så mange, så det nærmest er noget smakket ardærwdr at køre i, når det er lummert og våd i vejret.
Ved Rands Fjord, hvor vi tit traver ture, har der før været så mange på stierne langs vandet, så fødderne (iført gummistøvler) skøjtede rundt i kvadrede snegle - lysten til turen gik fløjten.
I år er der ikke nær så mange.
Kan nogen huske, at for flere år siden, var der nogen i Vejle (vist nok fra avisen) der stegte dem og spiste dem.
Det blev nu ikke til en "byret".
(H)
jettefb.
17-07-2011, 23:03
Vi har fået disse forfærdelige snegle for første gang i år.*151* Men jeg har kun fundet 6 stk. Og vi har ikke urtehave. Men jeg er bange for mine små blomster som jeg selv har drevet frem i drivhuset ( det er vores første år med drivhus) Og de små blomster er nu kommet ud i et bed.
Vi har aldrig haft DRÆBERsnegle før. Men flere af vores naboer har haft dem, men de har urtehave.
Jeg har hørt at man IKKE må hakke dem over, så kommer der 100 til "begravelsen"*120*Men jeg ved ikke om det er sandt(x)
Det er vist rigtig nok - de flokkes i hvert fald om en død snegl og æder den. Det har jeg set i skovene i Sønderjylland, hvor vi camperer. Men så er det jo let at slå dem ihjel, tænker jeg (x) selv om det er ækelt....
Missemor
18-07-2011, 05:50
Ja så må jeg lige komme med min helt egen teori, for vi har også haft dræbersnegle de sidste par år. Jeg havde en mistanke sidste år, men i år er den blevet bekræftet.
Vi har ingen urtehave, men har et par plantesætte i kaprilærkasser med tomat, agurt og persille. Og så nogle store sorte murerbaljer med kartofler. Disse baljer har jeg fyldt med jord fra plantesække, og i disse baljer muntrer dræbersneglene sig(Å)
Og det burde ikke kunne lade sig gøre, da der er en stor kant hele vejen rundt på sådan en balje, så jeg tror simpelthen, at der er æg i det jord der er i plantesækkene.
En af vore naboer har drivhus, og bruger samme type plantesæk, og de har dræbersnegle i drivhuset!
Når vi ser dem, får de en fin begravelse i en pose med knude og så i containeren.
Ja, der er vist rigelig med muligheder for at få de ækle kræ. Jeg har fjernet snegleæg fra planteskoleplanter. De gemmer sig i de øverst cm jord og ned ad rodklumpen inde i potten og de er lette at se og fjerne. Jeg ved ikke om det var ibirske snegle æg eller en anden slags, men jeg tager ingen chancer ....
jettefb.
18-07-2011, 08:56
Ja så må jeg lige komme med min helt egen teori, for vi har også haft dræbersnegle de sidste par år. Jeg havde en mistanke sidste år, men i år er den blevet bekræftet.
Vi har ingen urtehave, men har et par plantesætte i kaprilærkasser med tomat, agurt og persille. Og så nogle store sorte murerbaljer med kartofler. Disse baljer har jeg fyldt med jord fra plantesække, og i disse baljer muntrer dræbersneglene sig(Å)
Og det burde ikke kunne lade sig gøre, da der er en stor kant hele vejen rundt på sådan en balje, så jeg tror simpelthen, at der er æg i det jord der er i plantesækkene.
En af vore naboer har drivhus, og bruger samme type plantesæk, og de har dræbersnegle i drivhuset!
Når vi ser dem, får de en fin begravelse i en pose med knude og så i containeren.
Åh, nej. Jeg har også plantesække i drivhuset.
Men dem jeg har set er udenfor drivhuset. Og der en kant hele vejen rundt på drivhuset. Så jeg tror ikke at de kommer inde fra drivhuset. Men (x)
Thomas' mormor
18-07-2011, 10:32
Jeg føler med jer. Jeg har alle haft alle mulige bekæmpelsesmidler ude og vende i haven og i drivhuset. Det har ikke givet mig en sneglefri have, men med Ferramol sneglegift og et passende antal ølfælder, har jeg besluttet for at det må være nok. I drivhuset smider jeg en halv håndfuld sneglekorn, når jeg ser friske slimspor i jorden.
Tjaa.. dræber-snegle jagten fik desværre også start skudet for mig i år.
Det startede med at min nyplantede persille forsvandt sporløst fra den ene dag til den anden - og det samme skete for 2. omgang nyplantet persille, og de pralbønner, ærter og solsikker som min søn ellers stolt var kommet hjem med fra skolen.
Så jeg har helt opgivet persille i haven i år, og tager den daglig motionsrunde med en plastikpose i hånden i haven hver aften, og føler mig som den ondeste "dræbersnegledræber". *120*
ja så kom der også dræbersnegle hos os så jeg har sat ølfælder op for det har thomas mormor snakket meget om sidste år men der så jeg kun to Det vrimler ikke med dem men vi har da fjernet et par stykker i vores salatbed desværre
Bedstemor
18-07-2011, 20:42
Det virker næsten, som om der rigtig er kommet gang i sneglenes udvikling øst for broen nu.
Jeg kender flere her rundt omkring, der ikke har nær så mange i år, og heller ikke sidste år.
(aflæggere modtages ikke!)
Det virker næsten, som om der rigtig er kommet gang i sneglenes udvikling øst for broen nu.
Jeg kender flere her rundt omkring, der ikke har nær så mange i år, og heller ikke sidste år.
(aflæggere modtages ikke!)
De har nu været her, i en hel del år.
Her på parcellen, har vi fanget snegle siden 2009.
I år startede vi allerede 24 april og har til nu, fanget 2140 stk og de kloge siger at de lægger op til 400 æg hver, så hvad kunne det ikke blive til, hvis vi bare lod fem og syv være lige .... UHA-UHA!!
Mange af dem vi finder, er ikke så store, så jeg håber det hjælper på bestanden til næste år, når vi får taget dem, inden de begynder at lægge æg.
Alt det vand vi har fået, er med til at sneglene trives.
Bedstemor
18-07-2011, 23:54
Ja de er godt nok øv - det er nok 8 år siden vi fangede de først.
Da der var flest, fik de hver aften en dosis Sneglestop fra Dæhnfeldt, og nøj hvor de åd - jeg bryder mig ellers ikke om giftbrug, men det blev dog for voldsomt.
De kravlede op ad huset og hen over vinduerne.
jettefb.
21-07-2011, 22:50
Så var jeg lige ude med lommelygten. Fandt 8 af disse væmmelige røde slimmede snegle. Jeg kunne se at de havde ædt af mine små Astasplanter som jeg lige havde plantet ud i beddet.
Derfor tænkte jeg at nu måtte jeg ud i mørket.
Jeg kom dem i en høm-hømpose og i affaldsspanden.
Jeg er ellers en dyreven, men IKKE for dem.
Jeg har dem heldigvis ikke i drivhuset. Min persille gror som jeg ved ikke hvad*120*
jettefb.
21-07-2011, 22:57
De har nu været her, i en hel del år.
Her på parcellen, har vi fanget snegle siden 2009.
I år startede vi allerede 24 april og har til nu, fanget 2140 stk og de kloge siger at de lægger op til 400 æg hver, så hvad kunne det ikke blive til, hvis vi bare lod fem og syv være lige .... UHA-UHA!!
Mange af dem vi finder, er ikke så store, så jeg håber det hjælper på bestanden til næste år, når vi får taget dem, inden de begynder at lægge æg.
Alt det vand vi har fået, er med til at sneglene trives.
Hvor stor have har I?
Jeg har "fanget" 20 stk. Bare jeg nu ikke kommer til drømme om disse dræbersnegle i nat.
Min mand har ferie de næste 2 uger og vi skal være hjemme. Så vi skal ud med lommelygten hver aften.
lotusblomsten
22-07-2011, 01:21
Jeg er heldigvis endnu ikke besøgt af de modbydelige kræ . Kender nogen som putter dem i en spand med salt og så er de helt sikkert døde , men jeg synes nu ikke det lyder særlig humant
Det kan godt være det lyder ulækkert at hakke sneglene over, men de dør ihvertfald lige med det samme så jeg synes selv det er bedst og det er netop sådan at der hvor den døde snegl ligger, kommer tit flere hen og så kan man jo også lige hakke dem....Vi har dog også brugt lidt gift, de steder hvor der har været flest - men i år har der ikke været så mange - måske på grund af en kraftig indsats sidste år.
Prinsessen
23-07-2011, 12:40
Efer at de var igang med og æde mine salathoveder, fik de en gang kogende vand, vi har en del i år, mådke fordi vores nabo er budist, så der bliver ikke slået nogen ihjel hos ham.
Prinsessen
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.