PDA

Se fuld version : Hjælp til halsudskæringskanten..

Bernina <3
18-04-2011, 14:11
Hej herinde (27)

Jeg har nu syet to bluser i jersey eller er det mon viscose (strækstof), lidt usikker og er helt ny på området (R)

Kanten i halsen driller på dem begge, det nederste stykke, i rundningen, lige som "flapper". Jeg har syet en kant på i samme stof, som selve bluserne, men hvad mon jeg har gjort forkert??

Håber i kan forstå det jeg skriver, og kan komme med en ide til en løsning ((O))

Kh Bernina <3

Susoe
18-04-2011, 15:36
Hej herinde (27)

Jeg har nu syet to bluser i jersey eller er det mon viscose (strækstof), lidt usikker og er helt ny på området (R)

Kanten i halsen driller på dem begge, det nederste stykke, i rundningen, lige som "flapper". Jeg har syet en kant på i samme stof, som selve bluserne, men hvad mon jeg har gjort forkert??

Håber i kan forstå det jeg skriver, og kan komme med en ide til en løsning ((O))

Du har sikkert ikke gjort noget forkert. Du kan godt bruge stoffet i halsen, men når du arbejder med sræksoffer der skal kantes er det som hovedregel nødvendigt at klippe kanten 20% kortere end udskæringen, så skulle du undgå at den flaner.

Kh Bernina <3

Jeanne Thøgersen
18-04-2011, 15:48
[QUOTE=Bernina <3;281162]Hej herinde (27)

Hvis det er belægningskanter der sys om til vrangen eller ligger på forsiden ogsys til blusen i den nederste kant med zigzag eller anden pyntestikning klipper jeg mine belægninger på skrå i strækstoffet og præcis som halsen. så ligger de pænt til på enten den ene eller anden side alt efter ønske.
Det er kun hvis det er ribkanter man trækker 20% fra.

Bernina <3
18-04-2011, 16:45
Tak for svar (bdk
Det er en kant som jeg først syr på - ret mod ret og, og der efter vender om, og syr fast hele vejen rundt, med en lige stikning, så det er nok fordi, jeg ikke har klippet på skrå af stoffet (15)Det må jeg prøve ...

mormal
18-04-2011, 20:39
Jeg klipper også en strimmel (dog ikke på skrå), som jeg overlocker på ret mod ret, mens jeg trækker let i strimlen. Derefter foldes den rundt, og syes fast med tvillingenål. Det synes jeg gi'r en rigtig pæn kant. ((O))

Knhobby
18-04-2011, 22:20
du har brugt et for langt stykke stof. Det skal være mindre end hals udskræringer og trække mens det syes på, så får du ikke en kant der bølger

Bernina <3
19-04-2011, 08:00
Tak for svar, endnu en gang - skønt at man kan få hjælp herinde, når man ikke lige kender nogen som syr-selv ((O))
Nu har jeg været ved at kigge efter og kan konstatere at der ikke er stof nok tilbage til ny kant, kan jeg evt sy et stk elastik på i rundningen, kan det mon "redde" dem,
eller skal det mon bare være mit nye varetegn*187* ...

Bedstemor
19-04-2011, 08:55
De færdige elastikkanter man kan få, er ganske gode og findes i mange farver.

Held og lykke med det.

Knhobby
19-04-2011, 11:41
prøv at åbne syningen og træk en tynd rund elastik ind i halsudskæringen og se om det kan gøre det.

eller måske du kan lave kanten om til en rullesøm, men det kræver halsudskæringen ikke er for stor i forvejen

palmela
19-04-2011, 20:11
hvad med at stryge en tynd flis paa det stykke du syr paa og vender ind, saa skulle stoffet ikke straekke sig.
Hilsen
Lis

Susoe
19-04-2011, 22:05
[QUOTE=Bernina <3;281162]Hej herinde (27)

Hvis det er belægningskanter der sys om til vrangen eller ligger på forsiden ogsys til blusen i den nederste kant med zigzag eller anden pyntestikning klipper jeg mine belægninger på skrå i strækstoffet og præcis som halsen. så ligger de pænt til på enten den ene eller anden side alt efter ønske.
Det er kun hvis det er ribkanter man trækker 20% fra.

Jeg har syet i 30 år underviser i håndarbejde og har syet i tusindvis af kanter på både T-shirts, sweat shirts og undertøj. 20% reglen gælder ved alt strækstof (xyk)

Bernina <3
20-04-2011, 08:21
Tak for de mange svar (22)
jeg vil afprøve den med elastik tråden, og derefter huske den med de 20%((O))

Jeanne Thøgersen
20-04-2011, 10:22
[QUOTE=Jeanne Thøgersen;281173]

Jeg har syet i 30 år underviser i håndarbejde og har syet i tusindvis af kanter på både T-shirts, sweat shirts og undertøj. 20% reglen gælder ved alt strækstof (xyk)
Så har vi jo næsten syet lige længe stort set og jeg har aldrig trukket fra når det er en belægningskant der monteres og de har aldrig flappet nogen steder. Jeg har altid kun trukket fra når det var ribkanter der blev monteret.

Alle veje fører jo til Rom som man ved.

Susoe
20-04-2011, 12:02
[QUOTE=Susoe;281420]
Så har vi jo næsten syet lige længe stort set og jeg har aldrig trukket fra når det er en belægningskant der monteres og de har aldrig flappet nogen steder. Jeg har altid kun trukket fra når det var ribkanter der blev monteret.

Alle veje fører jo til Rom som man ved.
Så er vi enige((O)). Når det er en belægning skal der ikke trækkes fra, men jeg læste spørgsmålet som en kant der syes på, på samme måde som ribkanter, men blot klippet i det samme stof. Et godt eksempel på at nogle gange er det nemmere at forstå hvor problemet ligger, når det visualiseres. Er dog lykkelig for at vi også denne vej kan hjælpe hinanden, selv om det er skriftligt.

Bernina <3
21-04-2011, 15:40
Hej igen og endnu engang mange mange tak, for at i har taget jer tid, til at svar på mit/mine spørgsmål....(bdk
Nu er det så, at jeg - meget flov og rød i hovedet - vil være ærlig, og fortælle jer, hvorfor mit halskants problem opstod (Å)
JEG vendte stykkerne forkert (den korte inderste kant, blev syet på halskanten) - kunne godt nok ik helt forstå at den fejl på mønster gjaldt i dem alle tre (n) , men forlængede dem jo bare så de passede.. - så det er da en brøler at format *141*
Men efter at have pillet op, GENTAGNE GANGE - for denne gang skulle det bare lykkedes, gik det i den grad op for mig, hvor fejlen lå...
Så nu har jeg for 1. gang påsyet en kant, der sidder (cirka) som den skal...
Er nu glad for at jeg, at jeg valgte at hoppe ud i et lidt svære mønster - en tunika med indsats fra Ingelise nr. 2009.....

Knhobby
21-04-2011, 15:58
;) de der fejl 40 har vi vist alle lavet - men dem lær man af

Susoe
21-04-2011, 18:12
Hej igen og endnu engang mange mange tak, for at i har taget jer tid, til at svar på mit/mine spørgsmål....(bdk
Nu er det så, at jeg - meget flov og rød i hovedet - vil være ærlig, og fortælle jer, hvorfor mit halskants problem opstod (Å)
JEG vendte stykkerne forkert (den korte inderste kant, blev syet på halskanten) - kunne godt nok ik helt forstå at den fejl på mønster gjaldt i dem alle tre (n) , men forlængede dem jo bare så de passede.. - så det er da en brøler at format *141*
Men efter at have pillet op, GENTAGNE GANGE - for denne gang skulle det bare lykkedes, gik det i den grad op for mig, hvor fejlen lå...
Så nu har jeg for 1. gang påsyet en kant, der sidder (cirka) som den skal...
Er nu glad for at jeg, at jeg valgte at hoppe ud i et lidt svære mønster - en tunika med indsats fra Ingelise nr. 2009.....

Dejligt at høre. Må vi måske også se et billede af den færdige tunika?

Bernina <3
21-04-2011, 19:26
Jo det må i gerne :), vind og skæv er den, et stk trykknap vendt forkert MEN øvelse gør mester - håber jeg på *789* og lidt stolt er jeg da alligevel - stoffet er købt i genbrug til 15kr, ene og alene til at øve på *120*

Knhobby
21-04-2011, 22:02
det er da også et nybegynder projekt at gå igang med. Når du har fået syet den er du da rigtig godt på vej, med de detajer der er på der.

bubbihund
21-04-2011, 22:52
Ja, det må jeg da også sige....sikke et begynderprojekt. Flot gået *107*

Jeanne Thøgersen
22-04-2011, 10:32
Godt gået af en nybegynder og undskyld mig men Ingelises er da ikke altid lige til at gå til. Syntes der ret ofte er ord, vendinger og begreber som er underforstået og ikke lige til for nybegyndere.

Bernina <3
22-04-2011, 10:46
Tak for roserne((O))
Og har mod på at sy noget mere (27)