PDA

Se fuld version : Vask af råuld med knofedt

Gnert
14-03-2011, 20:50
Hejsa!

Hvordan vasker I råuld??

Vi har nemlig lige prøvet for første gang at vaske råuld og vi gjorde som følger:

Vi puttede ca 1 kg råuld i et pudebetræk, og smed det i vaskemaskinen ved uldprogram og med lidt uld vaskemiddel i sæbebøtten.

Vi blev da utrolig overrasket over at det var så utrolig beskidt bagefter, så måske at nogle har nogle tips.

Vi syntes også at ulden stadigvæk lugter helt utroligt af får og stadig indeholder en del fedt.

Gnert
14-03-2011, 20:56
Hov...kan lige ligge lidt billeder ind af vores første forsøg

Billed 1: Vores karelske bjørnehund Silver syntes at uld dugter utrolig godt. Disse bylter lavede vi 2 af og smed i vaskemaskinen på samme tid, så de var meget små.

Billed 2: Lige taget ud af vaskemaskinen.

Billed 3 + 4: Der skylles.....og dette var EFTER den havde været en tur i vaskemaskinen.

Billed 5: Ulden efter vask, og med en pokkers masse skidt

adanais
14-03-2011, 21:38
Jeg har fået at vide at det er bedst ikke at vaske før det er spindet, da det er nemmere at arbejde med. Så sorter skidt fra, kart, spind, og vask i hånden i harshampoo... har ikke haft problemer med lugt, men har også råulden i skruet ;)

hundeuld
14-03-2011, 22:10
Jeg har aldrig vasket noget uld før spinding, det er meget nemmer at arbejde med med lanolinen i ulden, du kan spinde sytråde så.*120*

MaBaPe
15-03-2011, 00:08
Jeg skyller lort og tis ud i koldt vand..lægger det bare i og efter 10-15min over i en ny balje..de gange det er nødvendigt.. ikke rode ikke kramme ikke gnide.. så vælter jeg det i en kartofflesæk, centrifugerer i vaskemaskinen..

Breder det ud på lagner i et tyndt lag..går og vender og lufter på det så det meste af grannåle, tæger, avner og andet godt drysser af..

så kommer jeg det i flyttekasser taper godt for revner og sprækker..

På den måde kan man tit spinde lige fra totten uden at karte..

Er det meget beskidt og ulækkert men alligevel værd at arbejde med vasker jeg det i hårchampo.. men stadig højst i lunkent vand..og aldrig i vaskemaskinen..

Det skidt der ikke kom af under tørring, falder fra når man spinder..det må man lige være opmærksom på hvis man har gulvtæppe..

Desuden må man være opmærksom på at holde sin rok fri for den lanolin der kan sidde i piben.. den kan godt drille indtil man lærer at holde øje

Skal garnet farves må man ha al lanolinen ud..

Der er fine youtube videoer af vask af råuld..

Gnert
15-03-2011, 05:51
AHA....se se hvor blev jeg lige klog der.

Havde bare fået opfattelsen af at råuld skulle vaskes før det blev kartet og spundet, og så vaskes igen efter det var spundet...

Fine
15-03-2011, 08:52
Og hvordan får man så al lanolinen ud, hvis det skal farves ?

MaBaPe
15-03-2011, 11:10
Vasker garnet i meget varmt vand tilsat en god sjat opvaskemiddel.. skyller godt og eddike i sidste hold skyllevand..
Så skal garnet bejses og så først farves..

Gnert:Spørg 10 spindere og du får 10 forskellige svar..du må prøve dig frem til du finder den metode du finder bedst selv..
Uvasket uld kræver meget rengøring af karte og rok.. synes jeg.. men er det værd..

En sygeplejerske der kommer her i huset var ved at kaste op af at høre at jeg sad med uld der ikke var vasket i min stue...*120*

Jeg ved andre spindere der vasker ulden i koghed sulfovand..og så spinder tilsat spindeolie..

Det er vist et spørgsmål om temperament og vane

PIPI
01-08-2012, 17:04
Hej hvis i ikke har karter kan man bruge en 2 hundebørst m/ pikke der ligner karter tag en tot uld fastgør den i den ene børste så uldspisserne stritter ud, børst med den anden og friser fra spissen og opefter når hele toten er friseret tager man totten af den man frisere med da den vil havne på den anden børste læg den på igen og gentag prosessen indtil der ikke er mere snavs på ulden ca 3-4 gamge

BenteM
01-07-2013, 18:16
Jeg vil gerne igang med at lære spinding på håndteen og her skulle det virkelig være en mega-fordel, at ulden IKKE er vasket først, har jeg læst mig til?! Som du siger, Hundeuld, så skulle man kunne spinde tynde, tynde tråde så ; ) (H)
Jeg har ingen kartemaskine og mine dårlige albuer kan ikke klare håndkarterne. (n)
Jeg har 2 sække "dejlig" beskidt Godtlandsk pelsuld at øve mig på, så jeg tror jeg vil gøre som PIPI foreslår, nemlig en rå-rensning med nogle børster istedet for. Men skal det være nogle særlige hundebørster?
Kan man ikke bruge alm hårbørste med dupper på enderne af piggene, mon??
Men, tak for de gode oplysninger, jeg lige fik der *131*
Kommer nok til at skulle bruge noget kvalificeret hjælp herinde, for jeg er fuldstændig på bar bund ellers, altså(x)

Nå, så fik jeg prøvet et par børster, det duede i hvert fald ikke(R) Jeg må vist gå over til bare at grov-rense med hænderne. Hvad gør I andre for at få ulden nogenlunde ren og klar til spinning??

M. Andersen
02-07-2013, 07:21
Jeg starter med at sortere ulden ret grundigt, her fjerner jeg løst snavs og dobbeltklip. Herefter lægger jeg det i koldt vand uden vaskemiddel, og bevæger ikke ulden særligt meget i vandet. Herefter bliver det centrifugeret og bliver lagt udenfor for at tørre. På denne måde synes jeg ulden bliver god at bruge til spinding.

Med hensyn til kartning, så kan du gøre det med hænderne. Du trækker ulden fra hinanden tot for tot. Det tager sin tid, men giver en meget flot struktur på det spundne garn.

BenteM
02-07-2013, 11:13
Mange tak for svaret, M.Andersen, *131* det vil jeg prøve, for jeg har nu siddet og forsøgt mig lidt med min håndteen og mit snavsede uld og det synes jeg godt nok ikke er nemt at styre. Og lugten er ret slem, synes min kære mand*120*
Her hvor jeg skal lære det fra bunden, vil jeg gøre mig selv den tjeneste at vaske det i koldt vand, som du skriver OG - så fandt jeg altså lige et sted på nettet, hvor man kan købe et sæt små Louet uldkamme - enkeltradet - til 230 kr. = 280 kr incl fragten og sådan et sæt vil jeg forære mig selv, har jeg bestemt. (H) Jeg troede de kostede det dobbelte(n)

I erfarne spindefolk her inde kender sikkert alt til priser og indkøbssteder, men hvis nogen kunne tænke sig det samme, så er der et link her til Skovhuse Fåregrej:

http://www.skovhuse.dk/

Så nu vil jeg finde vaskebaljerne frem ((O)) og glæde mig til kammene ankommer (H)

M. Andersen
02-07-2013, 12:41
Selv tak!

Det er en god ide med uldkammene, de er ikke så hårde ved håndleddene når man bruger dem, og de fungerer rigtigt godt.

Det tager noget tid at lære at spinde på håndteen, så find den gode tålmodighed frem. Men det er sjovt at spinde, så det er alt besværet værd

BenteM
02-07-2013, 13:30
Ja, jeg tror det kommer til at tage tid at blive god til det, men jeg har ønsket mig at lære det i rigtig mange år, og tålmodighed er jeg god til, så det skal nok gå.
Nu har jeg vasket og centrifugeret en portion af ulden og den er lagt til tørre ude på vores havebænk, jeg synes næsten ikke jeg har rørt ved det og alligevel er det blevet filtret noget af det. (Å)Men det var det nok i forvejen, tror jeg. Må se, hvad kammene kan gøre ved det*120*

BenteM
02-07-2013, 13:31
Glemte lige at spørge - hvad er dobbeltklip?

M. Andersen
02-07-2013, 13:41
Jeg ved ikke om det er den rigtige betegnelse, men det kalder jeg det.

Dobbeltklip er de totter der er nyklippede i begge ender. Forestil dig at fåret bliver klippet, nogle steder bliver ulden ikke klippet helt tæt, og det bliver derfor klippet en gang til. Dette giver nogle meget korte stykker uld, der er meget svære at spinde.

Det uld du skal bruge er det hvor man kan se den naturlige ende i den ene ende og den afklippede i den anden. Det er vigtigt at fibrene er så lange som muligt, da det bliver meget lettere at spinde af det

Jeg håber dette giver mening, ellers sig til, så vil jeg prøve at forklare det lidt bedre

BenteM
02-07-2013, 13:56
Jo, det giver fin mening, det vil jeg også forsøge at få sorteret fra, hvis der er noget. Det har jeg slet ikke tænkt over. Tak igen til dig; )

MaBaPe
02-07-2013, 20:12
Når jeg ikke bruger mine kartere..men tager lige fra totten..så bruger jeg heller ikke to hundebørster..

Jeg bruger kun en..tager først og nipper den slidte hårde snip af mens jeg holder i tippen af lokken..tager min hundebørste (eller en anden tæt børste med stålpigge) og børster godt igennem for snavs osv..vender totten og børster klippeenden...

Nu kan den så spindes direkte fra klippeenden af

Jeg lægger mine totter i en kasse med mærker i enderne (Tip og klip)alle totterne Ligger så i samme retning samme retning..og er lige til at gribe til når man har en portion der er klar til at spinde..
man kan mærke spinderetningen på sin tot ved at den har lidt modstand den ene vej og er glat den anden vej..det skal spindes med den glatte retning..

garnet får et meget smukkere skinnende udseende når man spinder sin uld når den ligger i samme retning i stedet for at ligge hulter til bulter efter en omgang på kartemaskinen..

BenteM
03-07-2013, 11:01
Hej Marianne, jeg ville virkelig rigtig gerne have det smukke, skinnende udseende på garnet, og lære at spinde fra totten, men jeg synes bare den ham jeg står med lige nu, er forfærdelig klumpet og filtret, og jeg tror nok den var sådan, inden jeg puttede den i vand (jeg kom den i koldt vand 3 gange) og der er filtret en masse skidt med ind i. Det er værst i underulden (hvis Godtlændere har sådan noget, nem det ser det ud til) og der skal virkelig bruges mange fingerkræfter, for at få det hevet bare lidt fra hinanden.
Vil de små uldkamme ødelægge meget af glansen i ulden, tror du??
Jeg har tænkt på, at man måske kan sortere ulden, så man får de ikke-filtrede, pæne lange totter for sig og alt det filtrede for sig??
Men det er måske det du mener, når du skriver, at: "man tager først og nipper den slidte hårde snip af" ??

BenteM
03-07-2013, 20:25
Nå, nu har jeg nærstuderet min uld og forstår bedre, hvad du mener med - den slidte hårde snip : )
Det er da ret meget, der skal klippes af så?? Flere centimeter!
Men så forstår jeg også bedre, at man er nødt til at mærke af, hvilken ende, der er "Tip og Klip" (R)(Å)
Jeg lærer virkelig noget her, tak for det, håber I bærer over med, at jeg er sådan en nybegynder*131*

MaBaPe
05-07-2013, 21:07
Endelig ikke klippe...(n) bare hold totten fast i den ene hånd og så lige med anden hånds fingre et raske ryk..så skiller det selv der hvor ulden er slidt af snavs og sol og det gode begynder..resten går af i vask
Men vær opmærksom på at afføringspletter kan give misfarvet uld der ikke kan vaskes rent.

Mht spinde fra tot fra vasket ham så må jeg melde pas...grunden til jeg spinder fra tot er når hammen er så god og ren at den bare bliver smidt over et bord og jeg så kan plukke lokker som når man griber store håndfulde græs fra en grøftekant (hvis du forstår sammenligningen *120*)

Kamme har jeg kun brugt i 2½min så fandt jeg ud af at det er mine skulder og arme ikke enig med mig i er en mulighed..men jeg tror stadig de vil lave ulden hulter til bulter og ikke ens i retningen..men her må jeg også melde pas..

Jeg vil stærkt anbefale dig at gå på biblioteket..her er god hjælp at hente bla har Elsa krogh, Alice Grønborg og Lise Warburg lavet nogle gode bøger..

Du skriver om lokker og filtret uld..jeg går ud fra du har sorteret din ham så du kun arbejder med den gode uld...sortering kan du også lære om i de overnævnte bøger..

Er du på FB er der en side for spindere..ellers vil jeg anbefale dig at melde dig i spindeforeningen...her er der ALTID søde spindere der hjælper med alt det man sidder og tumler med som nybegynder ((O))

BenteM
06-07-2013, 09:25
Uha, nu begynder det at lyde rigtig indviklet. Tak Marianne, fordi du stoppede mig i klipperiet, for det var jeg allerede godt i gang med(Å). Kan man så ikke bruge ulden, man har klippet i ??
Tror du har ret. Jeg må vist ned og låne et par bøger om emnet(R)*120*inden jeg dummer mig yderligere - suk.

BenteM
06-07-2013, 09:36
""Jeg skyller lort og tis ud i koldt vand..lægger det bare i og efter 10-15min over i en ny balje..de gange det er nødvendigt.. ikke rode ikke kramme ikke gnide.. så vælter jeg det i en kartofflesæk, centrifugerer i vaskemaskinen..

Breder det ud på lagner i et tyndt lag..går og vender og lufter på det så det meste af grannåle, tæger, avner og andet godt drysser af..

så kommer jeg det i flyttekasser taper godt for revner og sprækker..

På den måde kan man tit spinde lige fra totten uden at karte.. "

Jamen Marianne, var det ikke dig, som skrev dette her - måske har jeg helt misforstået dig så ?? Altså, når du skriver, at du ikke spinder fra totten med vasket uld??
Jeg er vist blevet lidt forvirret nu. Tror jeg skal melde mig ind i den spindeforening. Ved du, hvor jeg finder den?

MaBaPe
06-07-2013, 15:21
Nej det er bestemt ikke dig der er mest galt på den der (R) Indrømmer at jeg er bedre til at forklare mundtligt end på skrift (x)

Det du har understreget er som jeg gør når jeg spinder løs uden at karte..så tager jeg det bare som det nu ligger i sækken og spinder..MEN så er det stadig hulter til bulter efter vasken og tørringen..DET BURDE JEG SÅ IKKE HA KALDT SPINDE FRA TOT ....undskyld forvirringen *123456*

Spinde fra tot er uvasket uld..så står den i lokker som den nu er rystet sammen når fåret bevæger sig..og HER kan du så styre at alle totterne ligger i samme retning fordi den ikke er blevet rodet rundt med ved vask og tørring....

Jeg tror det er stort set umuligt at forarbejde ulden uden at få rodet rundt i det....

Hvis det er det med sorteringen du synes lyder indviklet så vil jeg altså lige understrege at den er MEGET vigtigt at få med...det er den der afgør (selvfølgelig også uldens kvalitet) om du får en stikkende uld eller en dejlig blød uld...for alle ben/mavehår er forfærdentlige kradsbørstige...

Om du kan bruge det du har klippet i vil jeg være tvivlende overfor....i hvertfald siger man normalt at dobbeltklip skal kasseres..

Spindeforeningen finder du på spindeforninge(punktum) dk skift Parantesen ud med tegnet..

Og på FB siden der hedder spindeforeningens venner...

Jeg tager på ferie i morgen så jeg håber sørme ikke jeg har fået lavet flere skriftlige forvirringer....Det er jeg VIRKELIG ked af..(Å)

BenteM
06-07-2013, 20:05
Marianne, det er altså helt i orden, *131* jeg er simpelthen så taknemlig over, at du gider prøve at hjælpe såden en begynder som mig og jeg kan godt forstå, det ikke er sådan lige at forklare. Jeg synes nu du gør det rigtig godt, vil jeg bare sige og jeg synes det giver mening for mig nu. ((O))*107*
Jeg har fundet en rigtig billig bog af Elsa Krogh til 30,-kr på Pensum (du ved, det der brugt-bogsalg på nettet), den hedder Uld og Spinding til husbehov *120* her står der sikkert noget om sortering og alt det andet, jeg jeg ikke ved.
Tusind tak og rigtig god ferie til dig(H)

MaBaPe
06-07-2013, 23:54
Åhhh det er jeg glad for du skriver...for det værste jeg ved er altså at ødelægge andres materialer ((O))

Den bog du har købt er enkelt og god at gå til..det er derfor jeg holder mig til de gamle skikke.. nye (og tit amerikanske) bøger indeholder så meget moderne og dermed teknik at man bliver forvirret..det kan komme når man synes det almindelige bliver trivielt..

Hvis du melder dig med i spindeforeningen har de grupper rundt om i landet hvor man samles og lærer af hinanden..tit er det også skønt, som feks med brug af kamme og forskellige materialer at høre eller låne af hinanden om man virkelig tror man kommer til at få rigtig brug for det...reklamer kan jo lokke sig til hvad som helst..

Jeg har feks ikke så meget forskelligt, men klarer mig med selv at lave mit eget grej..så er der flere penge til spindematerialer *120*

Jeg er spændt på at komme hjem fra ferie og se hvad du har tumlet med (z)

BenteM
07-07-2013, 10:33
Hvor er du sød, Marianne,*131* ja, jeg vil helt sikkert være nødt til at spørge igen herinde og jeg skal se, om jeg dog ikke kan finde ud af at lægge et par billeder ind, af det jeg sidder med. Kan ikke rigtig hitte ud af det med at få billederne små nok, men det må jeg se på.(R)
Jeg kan i hvert fald se nu, at jeg ikke kan spinde fra tot og dermed undgå at karte på en eller anden måde, for den uld jeg har, var så beskidt og desuden lå den bare hulter til bulter i to sække og det var/er ganske umuligt at se, hvad der er hoved og hale på hammene. Så, jeg må nok indstille mig på, at jeg bare skal bruge det til at øve mig på og så strikke det til noget, der ikke skal direkte på huden*120* Og så vil jeg spørge min fåreavler, om han ikke nok vil sætte et mærke i hovedenden af hammen næste gang, (hvis det er gørligt med en Gotlænderham), så har jeg måske en chance*120*

BenteM
18-09-2013, 17:28
Hvor køber I andre jeres råuld? Er der nogen, som har prøvet at købe en portion Merino hos firmaet Danolan?? Jeg bestilte en lille portion, bare for at prøve, men jeg er måske lidt skuffet over det, eller måske bare lidt forvirret over, hvad jeg lige skal gøre med det. Havde forestillet mig, at ulden var pænt hvid, så man bare kunne hive den yderste slidte tot af med et ryk, men så nemt synes jeg altså ikke helt det er.
Ulden er helt stiv af at ligge på lager (er klippet i foråret) og er snavset og brun i alle spidser, noget af det 2 cm ind i uldtotten, og når jeg hiver i det, kan jeg blive ved med at hive mørt og skørt uld af. Jeg har forsøgt at varme lidt af det lidt i en lun ovn, for at smelte lanolinen lidt og det har hjulpet en smule på stivheden, men godt er det ikke med spidserne.
Jeg har læst mig til, at sådan gammel og stiv uld skal vaskes, for at man kan arbejde med det, men det har jeg også forsøgt med en lille portion og det kan slet ikke blive blive blødt op i spidserne.
Og jeg vil jo helst slet ikke vaske det.
Hvad gør jeg?

hundeuld
18-09-2013, 18:45
Jeg kommer lige med nogen pip *120*allerførst det er i Jylland du bor ? For ellers går vi igang med 5 fårehamme der absolut ikke er soteret på nogen måde på hoved depotet, når vi vender snuden hjem ad igen og vi kan finde en dag alle dem der har meldt sig til kan komme.

Når jeg står med sådan en ham så ryger alt det slidte og det fra bagdelen og det meste fra benene ud til højre. Dernæst breder jeg dem løst ud på et bord , så hø og andre efterladenskaber som fra klip kan plukkes af. Det der så er tilbage bliver "rullet" sammen og lagt i en pose så det er lige til at tage op og spinde direkte. Når det er spundet/tvundet og bundtet bliver det vasker og værsegod så strikkes der.(H)

Hvis vi husker det vil jeg prøve at lave en billed serie af det , hvorfor jeg siger prøve, så er det fordi alle bliver så optaget så man som regel glemmer det.(R)

Lige en ting til man køber ikke råuld, det får man.

MaBaPe
18-09-2013, 18:45
Hvis det bare ikke lugter harsk og grimt tror jeg det er godt nok..

Jeg får kun råuld af min fætter der selv har får, så købe-erfaring har jeg ikke med råuld..

Jeg ville nok bare komme det i kuldslået vand..det tager ikke lanoninen..tørre det og så se om ikke det har hjulpet..

Råuld har de der dumme mørke spidser..det er slid, sol og møg der sætter sig der når regnen skyller det ud af fåret så hænger det der i spidsen..prøv en tot om ikke det går af i vask..er det urin eller lort så skal det væk for det bliver aldrig farveløst efter vask..det har jeg prøvet på den dumme måde hvor en færdigstrikket trøje havde aftegn af misfarvet uld..

Jeg er mere mistænksom overfor det du skriver at du kan blive ved at rykke mørt og skørt uld af..det lyder sært i mine ører..

BenteM
18-09-2013, 19:02
Tak Hundeuld, det ville være super med sådan en billedserie. (qwe
Allerbedst ville det jo være, hvis jeg selv kunne være med sådan en dag, men det har jeg ikke rigtig mulighed for, desværre.
Jeg syntes jo jeg havde dækket mig ind ved at købe noget uld, som allerede er grovsorteret, dvs den dårligste uld sorteret fra (stod der på hjemmesiden), men jeg synes altså stadigvæk det er svært.
Det er ellers en dejlig lækker uld, den Merino.
Jeg overvejer alvorligt helt at droppe råulden og købe noget færdigkartet uldfiber i stedet for, for så kan jeg måske få øvet mig lidt med min håndteen i stedet for. Suk(R)
Men jeg er jo født stædig, så en billedserie vil jeg glæde mig til(z)
Et eller andet sted handler det vel også om at lære at se, om en ham er brugbar, eller om den bare er alt for snavset??

BenteM
18-09-2013, 19:18
Ja, Hundeuld, jeg kender bare ikke nogen, som har får og slet ikke nogen, som bare forærer mig noget. Bare jeg gjorde(x)

Marianne, jeg har lagt noget af ulden i blød i lunkent vand og det lå der til vandet blev koldt. Uden at skidtet blev løsnet og det brune snavs har jo farvet det yderste af ulden og det forandrer sig overhovedet ikke.
Man skulle tro det var smurt ind i brunt asfalt.
Jeg kan heller ikke sådan "snuppe" det yderste af i et ryk, sådan som du beskriver, det er det alt for stift til. Så jeg niver det af i små bidder.

Det er jo en meget fin og finkruset uld, men altså som om det yderste er meget skørnet -af vind og vejr måske?

hundeuld
18-09-2013, 19:59
Bente M find en gammel landmand gerne en der har givet sine får navn og der bare lader fårene parer sig som de har lyst, se DER finder du den rigtige sjove og spændende uld, hvad den hedder er sørma utrolig ligegyldig, stik fingerne i hammen mærk og føl og snak med manden fortæl hvad du gerne vil, så så forære ham dig mange gange næste klipning. Jeg sender som regel et par hoser til ham bagefter.

Før i tiden da min ryg ikke drillede mig som den gør nu, kørte vi mange ture ud på de små veje og gik af stier hvis vi havde set nogle får ude i det fjerne, jeg mærkede og følt dem, og syntes jeg det var spændene med lige de får, så var det virkeligt sjovt at finde ud af hvem ejeren var, ved det arbejde har vi mødt mange spændene mennesker.

BenteM
18-09-2013, 21:27
Tak Hundeuld, det lyder rigtig hyggeligt og som en god plan, jeg er helt med på, hvad du mener (awd Jeg må se, om jeg kan finde ud af at lave nogle uldne aftaler i omegnen her. Måske er der stadig får ude, selv om efteråret er stærkt på vej.
Det med at forære strømper bagefter kan jeg rigtig godt lide, det føles meget bedre, end at betale med penge.
Hold da op, jeg mangler virkelig noget erfaring med uld, tak fordi I er så tålmodige med mig(R) og godt det her forum findes!

MaBaPe
19-09-2013, 02:06
Du kan sagtens tigge dig til uld....
Prøv i stedet for at bruge penge på uld at bruge det samme beløb på en lille annonce i jeres lokalblad, måske det giver afkast

Jeg tror der er landmænd der klipper inden fåret kommer på stald inden længe..og det uld er renere end når den har gået inde i halm og lort en hel vinter.

Her i vores lille by fungerer det også tit at sætte en lap op på Brugsens opslagstavle..

Jeg fik en ham på byens årlige kunstudstilling hvor fotoklubben også havde udstillet..en af fotograferne havde fotograferet et sort får i en flok hvide..og da vi havde talt lidt var den sorte ham min efter næste klipning..

Det er bare med at være det rigtige sted på det rigtige tidspunkt ;O)

BenteM
19-09-2013, 09:53
Det var rigtig gode ideer du der kom med Marianne, det vil jeg overveje. God oplysning også, at nogle landmænd klipper her i efteråret, det havde jeg ikke tænkt på : )

asta
19-09-2013, 12:58
Jeg har samme problem med merino fra Danoland, men se så her, hvad en garvet spinder kan få ud af det (hun har købt uld samme sted):
http://sussesspindehjrne.blogspot.dk/2011/09/svendeprve-del-1.html#.Ujrliz_-b78
Spørgsmål til de erfarne: Er det en god idé at investere i uldkamme - jeg er jo også nybegynder med karterne?

MaBaPe
19-09-2013, 15:39
Uldkamme har jeg ikke spor erfaring med..jeg har prøvet dem én gang på et kursus...de er tunge at stå med og kun 5og uld var nok til mine sarte skuldre sagde stop..men ulden bliver meget let og fluffy..

Hvis i meldte jer ind i spindeforeningen så ville i få masser af gode svar på jeres spørgsmål..jeg kan se linket der er vist til er en der også er medlem der..
Medlemmerne i spindeforeningen er meget spredt i interesser..så der er også nogen med erfaring i uldkamme..nogle (bla jeg selv) spinder milevis af samme tykkelse og af alverdens uld..andre afprøver sjove metoder med både tøjstrimler, filtkugler, perler og hvad ved jeg...andre igen bruger meget tid på at måle og regne løbelængde ud og så ramme den ved spinding..

BenteM
19-09-2013, 17:06
Asta, TAK for det link, det gav lige mig nogle svar. Jeg kunne altså heller ikke forstå, at jeg havde købt sådan en fin uld og den så ikke kan bruges.
Men hvad søren er FLICK kartning(R)?? Er det mon noget med at rede det, som med en alm kam?

Det ser ud til, at man stadig på denne måde kan holde styr på stablerne, trods vask!

Marianne, så er det nu jeg melder mig ind i den spindeforening, altså (awd
Selv om jeg stadig er sygemeldt, kan jeg nok godt, indtil videre, være et lidt passivt medlem, tror du ikke?

hundeuld
19-09-2013, 17:09
For mig er der kun 1 ting der tæller og det ar AT HAVE DET SJOVT OG HYGGELIGT IMENS JEG LEGET MED ULDEN. *120*

BenteM
19-09-2013, 17:33
Ja, Hundeuld, det er jo det - det skal være hyggeligt og sjovt, noget man kan slappe af med og det gør heller ikke noget, at man måske kommer til at ødelægge noget uld undervejs. Jeg kan normalt godt lide at eksperimentere, men jeg tror altså det er lidt lettere, hvis jeg har nogle grund-ting på plads.

Ellers sidder jeg bare og bliver frustreret over, at jeg ikke kan få det til at gøre det jeg gerne vil. Og det ødelægger altså glæden lidt, for mig i hvert fald ; )

MaBaPe
20-09-2013, 00:22
I spindeforeningen er der ikke nogen der ser på hvor meget man aktiv eller passiv...selvfølgelig er det jo sjovest når der er flest muligt der viser frem og deltager i de forskellige aktiviteter..

alle har jo perioder hvor de er mere eller mindre optaget af noget andet ind mellem alle vore hobbyer

For mig er det at spinde også mere at ha det sjovt..Jeg har psykologens ord for at det er bedre medicin at ha noget at gå op i end at sluge piller..hvis du vidste hvor meget snot og tårer jeg har stået og fældet ned i en ham mens jeg flikkartede tot efter tot...den vej fandt jeg ud af min depresion i stedet for at eksplodere når jeg sad på sygedagpengekontoret

Flickkarte er når du tager en tot og karter ren med en lille karte, tit er det kun nødvendigt at karte den ende med "tippen"..klippeenden karter jeg nu også for der sidder de døde fibre filtret fast..

Glæder mig til at hilse på dig inde i spindeforeningen BenteM (H)

asta
20-09-2013, 12:26
Så har jeg vist næsten flickkartet lidt merino - det var med en hundestrigle - den af plastik med bøjede metaltænder. Den vejer næsten ingenting, men det er godt at ha et kraftigt stykke stof som underlag - eller bruge de bukser, der gerne skal ha slidmærker :-)

MaBaPe
20-09-2013, 15:03
Ja man må jo kende det rigtige ord så man kan få det til at lyde bedre på sit CV...*254*

Jeg brugte altså også en hundebørnste da jeg flickkartede... Men den onde af slagsen med stålpigge..så jeg fik nogle grimme revne fingre og måtte bade dem i sæbevand fordi de blev ømme og varme..så gør din arbejdet godt nok har du sparet fingrene *120*

BenteM
20-09-2013, 16:06
Tak Marianne, ja, det skal blive hyggeligt at mødes derinde, det bliver spændende, synes jeg! Tak for det du deler her, jeg genkender det kan du tro.

Jeg tror flick-kartning er den eneste slags kartning jeg kan holde til, så jeg er allerede begyndt at glæde mig til at sidde med min Merino ((O))

Jeg har bestilt en rigtig Flickkarte (tror den holder bedre til jobbet i længden) og skal også have fat i noget Hexafosfat, for jeg har desværre ikke mere regnvand jeg kan bruge til at vaske ulden i.

BenteM
20-09-2013, 16:09
Asta, var du også nødt til at vaske din Merinould først, eller går det godt nok at Flicke uden?

asta
21-09-2013, 07:37
Jeg forsøgte forskellige vaske-midler og metoder men fandt ikke nogen, der kunne fjerne skidtet i spidserne. Jeg ville ønske at nogen havde striglet fåret før det blev klippet - det er besværligt at holde totten, når striglen skal igennem spidsen.
Nu bruger jeg almindelige håndkarter og tager kun en lille smule ad gangen. Ulden bliver ikke ren, men garnet kan hækles til såler, de er vældig gode i gummistøvler om vinteren.

BenteM
21-09-2013, 11:35
Det lyder jo ikke alt for opmuntrende, må jeg sige - øv!
Jeg må se hvad jeg kan gøre ved det. Det er jo altid noget, at man kan bruge det til såler, det havde jeg faktisk selv tænkt på, at jeg godt kunne bruge *120*

BenteM
21-09-2013, 18:15
Forresten, er der nogen herinde, som ved noget om blødgøringsmidler til hårdt vand?
Kan man bruge gammeldags Soda (natriumcarbonat) til uldvask i stedet for Hexafosfat?
Begge dele er jo alkaliske, så jeg tænkte, om det er en mulighed?

MaBaPe
22-09-2013, 17:32
Velbekomme..Det er altid rart med nye spindere..så føler man sig selv så klog og erfaren ((O))

Jeg fik en kartemaskine af hele familien da jeg blev 5o..det er en stor hjælp når man får råuld..
I spindeforeningen er der grupper over hele landet der mødes en gang imellem, her kan man fælles om kartemaskiner prøve forskellige rokke og hvad man nu har at låne ud af..måske du er heldig der er en i nærheden af dig..

Jeg vasker kun med den billigste hårchampoo NÅR jeg vasker, ellers lægger jeg kun i kuldslået vand..indtil vandet er rent..det med regnvand har jeg ikke prøvet
Nogen bruger opvaskemiddel det bryder jeg mig ikke om..jeg synes ulden bliver alt for tørt og træls at arbejde med..
Men man får nok hver sin rytme efter temperament (z)

BenteM
22-09-2013, 18:44
Åh, ja, sådan en kartemaskine har jeg godt nok kikket en del på. (awd
Jeg har også fortalt min mand om den, kan du tro*120* Vi må se hvad tiden bringer((O))

Jeg har lige læst et sted, at man skal passe på med de alkaliske blødgøringsmidler til meget hårdt vand (det har vi), fordi ulden/garnet kan tage skade af det, hvis man overdoserer. Det filtrer. Jeg tror jeg holder mig til hårshampoo(R)

hundeuld
30-10-2017, 20:51
Nu kan vi vaske med knofedt 89264 fås færdig lavet *mae*