Se fuld version : Kaunigarn
(x)
Der er helt sikkert nogen herinde der kan hjælpe mig.
Kan man bruge kaunigarn, f.eks. til tasker og pusser og så bagefter filte det?
*306
jep og det er rigtig godt at filte i er stor fan af kaunigarn...
Det filter rigtig godt, men vær opmærksom på at det kryber MEGET i filtningen. Kender en hvis halstørklæde var 2,5 m før filtning, men kun 1,2 m efter filtning.
Det filter rigtig godt, men vær opmærksom på at det kryber MEGET i filtningen. Kender en hvis halstørklæde var 2,5 m før filtning, men kun 1,2 m efter filtning.
Så skal man vel nærmest finde et mønster til kaunigarn, der skal filtes, ellers er det da svært at beregne str.m.m., her tænker jeg på pusser.
*306
Det kan være der er en her på Rokken der har strikket futter i Kauni som kan hjælpe. Jeg har strikket futter af så meget andet, men ikke Kauni.
Lotte Birgitte
13-01-2011, 23:32
Her ligger en opskrift på futter i dobbelt kaunigarn:
http://www.webstrik.dk/index.asp?page=200&page2=233&page3=209
Jeg tror de er ca. str. 38/39.
Men ellers kan du strikke en god stor strikkeprøve, måle den inden vask, vaske den på samme måde som du vil vaske de færdige futter, og så måle den når den er tør. Så kan du regne ud hvor meget det kryber.
Hende kender jeg også*120**120**120*Tørklædet er nu blevet til en pude
tror også du skal satse på at lave det i dobbelt garn synes det bliver pænere i filtningen når man laver det dobbelt..
Hende kender jeg også*120**120**120*Tørklædet er nu blevet til en pude
*120* Nå, det gør du. Ja ja - sådan kan det gå.
Bedstemor
14-01-2011, 00:21
tror også du skal satse på at lave det i dobbelt garn synes det bliver pænere i filtningen når man laver det dobbelt..
Hvis man laver i dobbeltgarn, skal man vel få startet samme sted for ikke at ødelægge det farveskift der er?
Jeg har endnu ikke prøvet garnet.
Har strikket mange sutsko og tasker af Kauni. Det er bedst at bruge 2 tråde, så bliver det rigtig godt. Filtes ved 40 grader i vaskemaskinen sammen med andet tøj. Pas på ikke at fylde maskinen for meget. Der skal være god plads, så filter det bedst. Der er forskel på maskiner, så det må bare have en tur til, eller ved 60 grader, hvis det ikke er filtet nok. Man må prøve sig lidt frem. Glad hilsen fra Samu. ((O))
Hvis man laver i dobbeltgarn, skal man vel få startet samme sted for ikke at ødelægge det farveskift der er?
Jeg har endnu ikke prøvet garnet.
((O))
Jeg har lige bestilt ensfarvet kaunigarn, og mine piger mangler pusser, så jeg glæder mig til at komme igang.
Tak for alle oplysninger
Jeg har strikket futter af dobbelt kauni, det krøb ca. 50%.
Hvis man strikker det alt for løst vil jeg tro, at det krymper endnu mere.
Bedstemor
14-01-2011, 12:17
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om man skal starte samme sted på garnet, hvis man skrikker dobbelt og vil bevare farveskiftet.
Hvad med en trår ensfarvet og en tråd med farveskift, vil det kunne du?
Jeanne Thøgersen
14-01-2011, 14:13
Hvad er "pusser"?
Det er sådan nogle futter eller sutsko til at hive på indendørs uden fast eller påsyet sål har jeg læst i et gammelt kvindeblad fra 30'erne hvor man gjorde meget ud af at danne og forme kvinderne til gode husmødre
Hvad er "pusser"?
(H)
Ja det er det samme som sutsko, men her har vi altid kaldt det pusser, ved faktisk ikke om det er et sønderjysk ord vi har taget til os. Vi har boet i sønderjylland i snart 40 år
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.