PDA

Se fuld version : Ej altså... Hvor svært kan det være!

Missive
16-11-2010, 21:37
Var inde i tante grøn idag for at købe garn til mandens trøje. Det var ikke kommet endnu og derfor faldt jeg over en af tante grøns opskrifter til en trøje til min mindste dreng. Eihhh hvor den driller. Den strikkes i et mønster som hedder Stigemønster og jeg kan slet ikke finde ud af det.(x)

Mønster:(deligt med 2 m)

1. p: 1 r (=kantm), # strik 2. m r foran 1. m, derefter 1. m r og lad begge m glide af p, strik 4. m r bag 3. m derefter 3. m r og lad begge m glide af p #, gentag fra # til #, slut med 1 r (=kantm).

Nu har jeg prøvet og prøvet og ved ikke hvad de mener. Om de taler om 1 maske, 2 masker osv. eller om første maske, anden maske osv.

Det der virkelig giver mig hoved brud er lad begge masker glide af p. Hvor filan skal de glide hen??? På venstre pind eller bare af eller hvad? Og kan slet få to masker på den pind som er i højre hånd. Hvad med maske på hjælpepinden??

JEG BLIVER SKØR! her troede jeg at jeg skulle have en hyggelig aften med strik. Og nu stresser jeg og bliver skør.....

Hjælp mig søde Rokkere*141*

bms
16-11-2010, 22:03
Hvis du har 5 masker den første er kant og de andre 2, 3, 4 og 5 maske, så forstår jeg det som at du strikker nr 3 maske ret foran maske nr 2 du lader den blive på venstre pind (den gamle maske ) og har en ny på højre pind, så strikker du maske nr 2 ret, så har du en ny mere på højre pind og du lader maske nr 2 og 3 glide af venstre pind. Du snor maskerne men uden hjælpe pind.Kan være lidt svært, men det kan lade sig gøre :)

lis ai
17-11-2010, 00:29
Ja det lyder da som BMS skriver som et snoningsmønster; Men havde været rart med et billede og pind 2 og 3 også, så ville det være nemmere at hjælpe.
Men hvis man går ud fra at det er snoninger du skal strikke, så kan du bruge en hjælpepind og det er nok defor de skriver så fjollet for at spare en pind.
Strik kantmasken (tælles sikkert ikke med i mønstret : og tag derefter d. 1. m bag arbejdet på en ekstra p og strik nr. 2 m r . Derefter masken fra ekstrap ret. Tag nr 3 m på en pind foran arbejdet og strik nr. 4 m r og derefter masken fra p. ret.

Jonet
17-11-2010, 11:35
Jeg læser det som om det er babysnoninger. 2. m og 3. m er en babysnoning mod højre og 4. m og 5. m er babysnoning mod venstre. Jeg synes det er nemmest at strikke babysnoninger uden hjælpepind. Hvis du strikker 3. m r og lader den sidde på pinden og strikker 2. m r og lader de to masker glide over på højre pind. Strik 5. m dr. r og lad den blive på pinden og strik derefter 4. m dr. r og lader de to masker glide over på højre pind. Så får du et fint mønster, ved ikke lige om det ligner en stige(x). Håber du finder ud af det.

VH. Jeanet