PDA

Se fuld version : lidt dårlig erfaringer og lidt hjælp..

loxx
15-08-2010, 16:36
ja jeg har vist nævnt en gang eller to før at min kæreste og jeg har købt kolonihave, ingen af os har den store erfaring med køkkenhave og frugt træer, dog gik vi i fuld gang med en større køkkenhave med majs, ærter, guleroder (ja 15 meter faktis), løg, bønner, kartofler, salat, brokoli. det var vist det..

nåå ja og vores jordbær, desværre har vi fundet ud af vi havde dræbersnegle, så vi har spist 4 bær og resten har de ædt, og salaten blev hurtigt pillet op igen, og vi fik heller ik spist alt det vi havde sat.

vores brokoli ved jeg ik helt om bliver til noget, synes der er mere blade end frugt, men der er da kommet en, som sneglene synes veldig godt om, vores kartofler kommer faktis, dog ikk mange fra hver top, men fine er de.
(det så os først nu vi faktis er begyndt at spise dem, da de kom i jorden forsent)

guleroderne er nok dem som er kommet best. og størst. det er helt vildt hvor meget de kommer, har tygnet ud i dem flere gange.. men næste år ttager vi nok ik så mange meter...

nå men så har vi også vores frugt træer, miabellaer, nødder, og æbletræer. miabellerne har orme kan man gøre noget ved det??? og vores æbletræer får brune pletter, tror det er en sygdom, men hva gør vi ved det?? og så har vi vores nøddetræer, hasslenød, hvornår høster man dem, og skal man tage frugterne når de er på jorden eller i træet??

jeg håber der er en som kan hjælpe med vores små problemer,

og er der nogle som ved hvordan vi kommer af med de skide snegle høre og også gerne om det..

norby
15-08-2010, 18:47
Ang. dræbersnegle så har jeg hørt at man kan få noget hegn til at sætte op omkring køkkenhaven så de ikke kan komme ind i den del af haven - selvfølgelig kan der jo både gemme sig snegle og æg inden for hegnet når man sætter det op, men hvis man er grundig med at få dem ryddet ud, så burde de jo forsvinde inden for overkommelig tid

Strikkelene
15-08-2010, 19:03
Måske skulle I anskaffe jer en Moskusand. Jeg kan huske, at min far sagde, at de tager snegle. Men I kan jo også give dem øl. Det elsker de vist at drukne i.

Blomsten-Pia
15-08-2010, 19:23
Vi har en temmelig stor have - MED dræbersnegle. I snegle-højsæsonen forsøger vi at gå mindst én klippe-runde (enten tidlig morgen før duggen forsvinder eller sen aften når duggen ér faldet). For det meste dog både morgen og aften!! Vi klipper dem over med en gammeldags hække-saks. Dog har vi i løbet af sommeren anskaffet ænder (som dog ikke går frit omkring) og de ELSKER når vi samler sneglene sammen (levende) og smider dem ind til dem. De spiser dem som vi andre spiser slik!!!!!!!!!! Men man er nødt til at acceptere at en have aldrig bliver snegle-fri når først de er der. Men hvis man på den anden side ikke gør noget så finder man ret hurtigt ud af hvor mange de bliver til når de formerer sig. Derfor er det også dobbelt ærgeligt når nogen have-ejere intet gør.
Den med at "kante" dele af haven ind, tror jeg personligt ikke på når først sneglene har holdt deres indtog.
Med hensyn til diverse sneglemidler, så har jeg ingen erfaringer.

MaBaPe
15-08-2010, 22:45
Mht dræbersnegle har jeg hørt meget efter vi fik dem i haven.. jeg har ikke undersøgt hvor meget der er om snakken..men handler ud fra at det er fakta.. derfor fjerner jeg ikke kun dræbersnegle men også de alm både med og uden hus..

Jeg har nemlig hørt at de kan avle på hinanden..altså en alm harmløs med hus kan være parret med en dræberkrydsninger..klipper man bare over eller som jeg gjorde gav dem salt så de slimede væk..så kan de levende stadig dels ernære sig af kadaveret men også parre sig med det (de er jo to kønnet)

Jeg går også mindst en tur i døgnet bedst i fugtigt vejr...med en pølsetang snupper jeg dem og dratter dem i en bøtte med 1kg salt..så ætser de helt ind til små gnallinger..

første dag jeg startede for alvor her efter den tørre sommer tog jeg 46 i vores have..nu tager jeg ca 4-6 om dagen.. det hjælper at gøre noget og finde de steder de er for det er gerne de samme steder der er mange hver gang ..
Georginer..nedfalden frugt.. bag sten i skyggen..i krukker og på saftige blade.. her findes de små djævle..

god jagt

NaJoSi
16-08-2010, 00:35
At jeres æbler har brune pletter må være skurv. Nogle gamle æblesorter er tilbøjelige til at få skurv men nogle af de nyere sorter er mere modstandsdygtige.
Man kan forhindre skurv eller holde det nede ved at holde fuldstændig rent under æbletræet. Der må ikke ligge nedfaldne æbler og blade, så det er igang med løvriven. Det der rives sammen skal kasseres (ikke komposteres) eller brændes. Hvis man ikke gør det vil sygdommen overleve vinteren over under træet og krybe op i træet igen om foråret.
Nødder plukkes mens de hænger på træet. Når de først er faldet ned er det typisk fordi de har orm. Mus, egern og lignende vil iøvrigt heller ikke lade nødderne ligge urørt under træet ;o) Når du har høstet nødderne skal de tørres før de kan spises. De kan tørres i et net eller en nylonstrømpe som du hænger op udendørs på et tørt sted. Tørrede nødder kan holde længe, men på et tidspunkt vil selve kernen også blive indtørret og efterhånden uspiselig. Pøj, pøj med jeres nye have.

Strikkelene
16-08-2010, 01:12
Min far sagde altid, at vi ikke måtte plukke æbler og nødder af træerne. De måtte først samles sammen, når de var faldet ned. Det er noget andet med f.eks. blommer. Dem plukkede vi altid. Men hvor var det irriterende med alle de hvepse i blommerne.

Findes de gamle danske æblesorter stadig? Vi havde både Gråsten og Ingrid Marie i vores have. Og nogle hårde, grønne madæbler, der hed sådan noget som Høve Renette. Det var min farfar, som i sin tid havde plantet dem. Men pærerne var altid så hårde, at man ikke kunne bide i dem - uden at være bange for at brække tænderne.

vandhunden
16-08-2010, 05:55
har også dræber snegle.put salt i en tør vandkande så kan du drysse salt præcis på ryggen af sneglene ,
i Tyskland kan man få sneglegift ca 75 kr for vil tro 1 kg hvor giftigt det er aner jeg ikke men det blir en dyr affære det rækker ikke langt
ølfælder laves ved at grave fks en plastbøtte i jorden ligge 2 sten på siden og en større flise ovenpå så kan hunden ikke drikke sig fuld ,hæld øl i og sneglene dratter derned,øl tanken bliver ret hurtige ulækre og de stinker,virkelig lidt af en prøvelse at tømme dem,man kan også få små plastikbeholdere til at hælde øl ind i men de er engangs og bliver også ret hurtigt til mange penge at anskaffe.

lillebi
16-08-2010, 06:07
MIne forældre(min mor) samlede sneglene i en spand(med låg) hvor der var en blanding af sprit salt og vand, Det kan de bestemt ikke lide, de prøvede med øl, først men det hjalp ikke,så min morfar som var gartne,sagde at det var det eneste der rigtig virkede,sammen med saltet. Det er en evig kamp med sneglene,for din have er ikke den eneste men dine naboer har dem også. Men tænk på at for hver snegl du tager, er der ca 400 mindre på en sæson. Du kan læse mere om sneglene her også hvordan du udrydder dem.
http://www.bolius.dk/alt-om/skadedyr/artikel/draebersnegle/

heidi73
16-08-2010, 06:58
Den der med øllet er ikke særlig smart, det tiltrækker nemlig osse dem i naboens have.
Salt virker på nogen men, jeg har osse oplevet dem der bare slimer sig ud af det og kravler videre.
Vi går osse aftentur med en gammel have saks og klipper dem, en tur med saltbøssen bagefter, virker at andre der vil æde kadaveret, dør af salten fordi den spiser det.
Tålmodighed er virksomt...

JanJac
16-08-2010, 07:28
Sneglene bør du samle hver dag, og hvis du ikke kan li' at klippe dem over, kan du overhælde dem med kogende vand.

Frugttræerne kan du prøve at sprøjte næste år. Nogle gange lige efter blomstring. Du skal sprøjte dem med skummetmælk i en tryksprøjte. Hvis du har en du har brugt til gift må du hellere købe en ny, kun til skummetmælk.

Janne

loxx
16-08-2010, 10:03
jeg takker mange gange for svarene om snegle og de andre ting.vi er ik i haven hver dag, (uden vand i huset) kan vi nemlig ik få bad inden vi tager i skole, men vi er der så ofte som vi nu kankomme til. så det med at klippe dem over hver dag dur ikk..

nå men en dag hvor vi skulle luge ukrudt i køkkenhaven, som var vokset meget højt, fandt vi masser af de bæster, vi havde ik lige noget salt i huset (faktis har vi ik noget køkken endnu) så vi brugte vand og så benzin oven i. det virket skam godt nok, benzinen vil de godt nok ik prøve at komme op igemmen.. men nu er de jo bare i den span for ved ik helt hvor jeg skal gøre ved dem, vil ik bare smide dem ud for så at der kommer mange flere ind i haven, men tror jeg vil smide salt over dem, det må virke som i siger,

altså det er jo en kolonihave så der er naboer på begge sider og overfor os, og bagved er der en mark (vilket nok heller ik gør det bedre).

mhv æbletræet tænket jeg på om grunden til de brune pletter kunne være at det ik har været beskåret i flere år10 tror jeg.??

hvornår skal men så plukke de nødder?? er der nu eller om nogle måneder. kan man se når de er modne..???

heidi73
16-08-2010, 17:37
Du skal lige huske på at når de står i den spand rådner de, og det lugter afskyligt. Brug marken bagved til at grave dem ned i et hul. Brune pletter på bladene eller på frugten?

loxx
18-08-2010, 07:35
på selve frugten...

Strikkelene
01-09-2010, 13:14
Det lyder ikke rart. Vi har både dræbersnegle og kanibalmariehøns nu her i Danmark.