PDA

Se fuld version : At formindske en opskrift?

lul1971
24-03-2007, 23:04
Jeg skal til at strikke Falkenbergs Mermaid (http://www.knit.dk/mermaid.htm) men er noget i tvivl om størrelsen. Jeg har opskriften i str S-M-L, men eftersom jeg ikke er så stor, er jeg bange for at selv en S bliver for stor til mig. Det er en faconstrikke jakke og det ville være noget kikset, hvis skuldren hænger ned af armen. Især når det nu ikke er en jakke man sådan lige strikker på et par dage.
Men hvordan Søren formidsker man bedst en strikkeopskrift? Vil det passe i både højde og bredde hvis jeg går en ½ pind ned? Eller er det bedst at fjerne et par pinde hist og pist? -hvilket er svært pga mønsteret.
Eller er der een af jer der har strikket den og kan fortælle mig præcis hvor bred den er over skulderne, hvor lang i ærmerne, i str S?

hundeuld
25-03-2007, 00:34
At formindske en opskrift, må bare være den omvendte rækkefølger, når man gør en opskrift større.
Længde og brede får du ved at lave en strikke prøve, også igang med målebåndet på dig selv, så skulle den værer hjemme..(x) (:)

lul1971
25-03-2007, 00:38
At formindske en opskrift, må bare være den omvendte rækkefølger, når man gør en opskrift større.
Længde og brede får du ved at lave en strikke prøve, også igang med målebåndet på dig selv, så skulle den værer hjemme..(x) (:)
Mjaaa...det lyder jo altsammen meget nemt. Men jeg ville nok heller ikke sådan lige kaste mig over at forstørre en opskrift. Hvad nu hvsi hele møjet mislykkes!!! lol

hundeuld
25-03-2007, 00:55
Man finder ud af hvor mange masker der er imellem størrelserne + og minusser så efter det..

mutti
25-03-2007, 12:15
Jeg har strikket en del af Hanne Falkenbergs modelle,
men de fleste er alt for store til mig, Mermaid er den
der har passet bedst og så Tweedie. Jeg har strikket
den i str S, nå det plejer jeg nu også at gøre, men skal
du have den mindre må du lave en strikkeprøve og så
skal du have mindre masker for at den kan blive kortere,
og så skal du strikke færre striber, et regnestykke, men det
kan godt lade sig gøre, og det er det værd. Du kan også
vælge en tyndere garn, så bliver den jo mindre. Men jeg
vil holde mig meget til en strikkeprøve, og så målene på
opskiften.
God arbejdslyst, den er bare så hyggelig at strikke.(xyk)

lul1971
25-03-2007, 13:03
Ja, en strikkeprøve skal jeg ihvertfald lave. Mit problem er også, at jeg jo ikke ved med sikkerhed om den er for lille. Ifølge opsskriften er en S 92 i brystvidde (jeg er 88) og 54 i ærmelængde (jeg skal nok have 51-52).
Men hvor meget jeg skal tage af ærmebredde, og hvordan jeg så får ærmekuplen til at passe... det virker sådan lidt uoverskueligt på en som mig (t) Men jeg skal vel tage tilsvarnede masker fra i højden.
har den meget vidde i ærmerne?

Jeg må vist sætte mig og regne lidt på det....

mutti
25-03-2007, 14:56
Nej lul1971 ærmerne er ikke så store.
De passer mig, men den jeg strikkede til min datter måtte jeg lige have lidt flere masker på, for hun har længere arme. Det var noget med at jeg slog 6 m mere op, og det kan man også gøre dem kortere. Når du har strikket ryg og forstykke, kan du hurtigt få en fornemmelse af om du skal slå lidt mindre m op. (nvb
En skam du bor så langt væk, ellers kunne du lige have prøvet min, så var du helt sikker.

lul1971
25-03-2007, 22:22
Nej lul1971 ærmerne er ikke så store.
De passer mig, men den jeg strikkede til min datter måtte jeg lige have lidt flere masker på, for hun har længere arme. Det var noget med at jeg slog 6 m mere op, og det kan man også gøre dem kortere. Når du har strikket ryg og forstykke, kan du hurtigt få en fornemmelse af om du skal slå lidt mindre m op. (nvb
En skam du bor så langt væk, ellers kunne du lige have prøvet min, så var du helt sikker.

Tak for tilbuddet om at prøve. Faktisk bor jeg jo i Århus og de sælger kits i en butik inde i centrum, så jeg kan vel tage derind. Men nu er det jo ikke der jeg har købt kittet, så jeg synes det er lidt små pinligt. Jeg kan selvfølgelig lade som om det er min mor i Odense der skal strikke den til mig!!(t)
Det er lige lykkedes mig at få fat i en "række for række" opskrift. Godt nok på engelsk og til str. M, men jeg tro det bliver en stor hjælp.

mutti
26-03-2007, 10:14
Tak for tilbuddet om at prøve. Faktisk bor jeg jo i Århus og de sælger kits i en butik inde i centrum, så jeg kan vel tage derind. Men nu er det jo ikke der jeg har købt kittet, så jeg synes det er lidt små pinligt. Jeg kan selvfølgelig lade som om det er min mor i Odense der skal strikke den til mig!!(t)
Det er lige lykkedes mig at få fat i en "række for række" opskrift. Godt nok på engelsk og til str. M, men jeg tro det bliver en stor hjælp.

Ja jeg kan se at du bor i Århus, lidt langt væk (awd men havde du boet her i nærheden, havde det været så smart at du lige var kommet forbi og prøvet den, så havde du lige som stukket fingeren i jorden som man siger.